Det sner i Wien ❄️
-
@fanden Men nyd Wien. Jeg har meget gamle, meget gode minder fra interrailstop i den by.
@tokeriis Her er rigtig hyggeligt. Det er kun vejret, der ikke viser byen fra sin bedste side. Forhåbentlig er det kun i dag

-
@Camlarsch Vi har nok lidt tømmermænd på søndag. Så skal der smovses i strudel og sachertorte

@fanden Go’ plan! Enjoy!
-
-
Det sner i Wien
️@fanden
... og i Thisted! -
-
@labeet @tokeriis Leopold Museum hævder at have verdens største Schiele-samling, så det burde være guf for dig. Jeg ved ikke om det er alt som er på udstilling, men der er en hel del.
Og gode sager. Efter at have set hans værker "live", er jeg endnu mere forbløffet end før. Og som med Courbet er der malerier, hvor man simpelthen ikke kan se eller forstå, de er lavede for 100-150 år siden 🤯
-
okay, det var meget lidt sne, men nok til at vi blev lidt skeptiske overfor lørdagens udendørs fødselsdagsplaner

Har tilbragt hele dagen på Leopold Museum i selskab med Courbet og Schiele. Klimt? Forget it, han er fordelt ud over alverdens (og byens) museer. Homøopatisk Klimt.
I dag har Wien rystet det skandinaviske møgvejr af sig, som vi kom til at trække med os herned torsdag og fredag.
I stedet for at bløde 20€ pr næse pr dag for hotelmorgenmad, har vi fundet et lokalt Kaffeehaus, dejligt skramlet med billardborde i baglokalet og keglebane i kælderen. Et mere poleret sted afviste os da jeg spurgte til vegetarisk menu. "Nur Wiener Frühstuck!"
Jo du, et rundstykke med smør og syltetøj er sådan set vegetarisk nok — men den attitude betød at vi fandt et bedre sted.
-
I dag har Wien rystet det skandinaviske møgvejr af sig, som vi kom til at trække med os herned torsdag og fredag.
I stedet for at bløde 20€ pr næse pr dag for hotelmorgenmad, har vi fundet et lokalt Kaffeehaus, dejligt skramlet med billardborde i baglokalet og keglebane i kælderen. Et mere poleret sted afviste os da jeg spurgte til vegetarisk menu. "Nur Wiener Frühstuck!"
Jo du, et rundstykke med smør og syltetøj er sådan set vegetarisk nok — men den attitude betød at vi fandt et bedre sted.
Nogle gange er det dejligt befriende med det samme at kunne tænke "vi finder noget bedre".
-
Hvis jeg ikke allerede var solgt på Café Weidingers kaffe, lokale klientel, og hele atmosfæren, så blev jeg det første gang jeg gik på toilettet.
This is the language of my tribe.
-
Hvis jeg ikke allerede var solgt på Café Weidingers kaffe, lokale klientel, og hele atmosfæren, så blev jeg det første gang jeg gik på toilettet.
Nu er vi på en sporvogn, og jeg er helt uforholdsmæssigt begejstret. Rejsens højdepunkt, ingen diskussion.
-
Café Weidinger, ved Burggasse U-bahn-station.
-
Nu er vi på en sporvogn, og jeg er helt uforholdsmæssigt begejstret. Rejsens højdepunkt, ingen diskussion.
Det helt store kulturchok ved at komme til Wien, som jeg kvier mig ved at dele, er at her er samme begrænsninger på køb af cigaretter som der er på øl og vin i f eks Sverige.
Det tog os en hel eftermiddag at finde en tobaksbutik, og opdagede så at de lukker lørdag ved frokost. Derefter kan man ikke købe smøger

Jo, i automater, men der kræves et østrigsk kreditkort som legitimerer at man er gammel nok...
-
Det helt store kulturchok ved at komme til Wien, som jeg kvier mig ved at dele, er at her er samme begrænsninger på køb af cigaretter som der er på øl og vin i f eks Sverige.
Det tog os en hel eftermiddag at finde en tobaksbutik, og opdagede så at de lukker lørdag ved frokost. Derefter kan man ikke købe smøger

Jo, i automater, men der kræves et østrigsk kreditkort som legitimerer at man er gammel nok...
Tak for at dele alligevel. Jeg kan jo næsten regne ud hvorfor du kvier dig.
(Og blev så lige nødt til at slå op hvorfor kvie er med i det, for jeg ved godt det ikke har noget med en ko at gøre https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=kvie,2)
Et større krav til planlægning fra din side? Men man skal jo vide man skal planlægge...
Og nu opfangede min hjerne så endelig noget med kalender og klokkeslæt.
Kan godt se det er lidt af et kulturchok
-
Tak for at dele alligevel. Jeg kan jo næsten regne ud hvorfor du kvier dig.
(Og blev så lige nødt til at slå op hvorfor kvie er med i det, for jeg ved godt det ikke har noget med en ko at gøre https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=kvie,2)
Et større krav til planlægning fra din side? Men man skal jo vide man skal planlægge...
Og nu opfangede min hjerne så endelig noget med kalender og klokkeslæt.
Kan godt se det er lidt af et kulturchok
@folfdk Nej, præcis. Det handler om at vide, hvad man skal være forberedt på. Det blev lidt kaotisk.
-

I relaterede nyheder, en stor fadøl inde i eftermiddagen har jeg spontant fundet mit skoletyske frem. Ikke alle wienere er tilpas med at tale engelsk, så jeg stammer mig igennem meget basic samtaler.
-
@folfdk Nej, præcis. Det handler om at vide, hvad man skal være forberedt på. Det blev lidt kaotisk.
Påsken i år var en del anderledes for os end den plejer, så det her med to lukkedage i dagligvarehandlen skulle vi lige styre rundt om (var væk de dage der var åbent on kom hjem da der var lukket).
Nogle gange er det desværre ret små ting man slet ikke er klar over man skulle have tænkt på.
Og det kan godt ødelægge lidt af stemningen, men jeg håber du fandt en god løsning!
-
I relaterede nyheder, en stor fadøl inde i eftermiddagen har jeg spontant fundet mit skoletyske frem. Ikke alle wienere er tilpas med at tale engelsk, så jeg stammer mig igennem meget basic samtaler.
Adskillige fadøl inde i aftenen taler jeg så godt som flydende tysk
-
@fanden Sådan er det gerne

-
OMFG, intet siger mig mindre end clubbing
-
OMFG, intet siger mig mindre end clubbing
"Skall vi danse i flok til musik som ikke har ændret sig i 30 år? Let's go!"
Nattelivet everywhere kan rende og dø.
og ææælsker Schiele, så glæder mig meget.