Jeg tror, hvis flugten fra #bigtech virkelig skulle batte, så skal EU diktere, at de skal åbne deres platforme.
-
@svedigtype @Genstart Ja, mulighed for kommunikation og at kunne flytte din profil gnidningsfrit rundt mellem Facebook, X og Fedivers-instanser - ligesom vi gør i fediverset, bare i stor skala. Ikke meget anderledes end at skifte teleselskab f.eks.
@simonjust @svedigtype @Genstart Åbne standarder, og interoperabilitet
Det må jo være drømmen (om internettet, som det var for 20 år siden...)Men så skal det jo også bevare serverejere/-administratorers mulighed for at selektivt afskære giftige siloer som det f eks er sket med Threads' fødi-forsøg.
-
@simonjust @svedigtype @Genstart Åbne standarder, og interoperabilitet
Det må jo være drømmen (om internettet, som det var for 20 år siden...)Men så skal det jo også bevare serverejere/-administratorers mulighed for at selektivt afskære giftige siloer som det f eks er sket med Threads' fødi-forsøg.
@fanden @svedigtype @Genstart Exactly!
Ja, Instanserne kan allerede defedrere problem-servere, så jeg kan ikke foretille mig, at man på noget tidspunkt ville udvande den funktion. Jeg synes det er en god feature.
IFTAS distribuerer også forskellige blocklister, som admins kan abonnere på
-
@jwcph Helt enig i, at det er vejen frem - men vendor-lock-in er bare en metode Bigtech bruger. Der er jo også det problem, at de er så store, at de kan opkøbe, og rydde markedet for konkurrence.
Og når de bruger så gigantiske summer på lobbyarbejde, der skal få lovgivningen til at arte sig i deres retning (ofte til skade for forbrugerrettigheder i øvrigt), så må man formode, at de egentlig ikke rigtig gider konkurrencen - eller ægte kundeservice. De vil bare tjene penge.
@simonjust Vi behøver ikke formode noget; de følger "teorien" om Det Effektive Monopol, ifølge hvilken konkurrence helt eksplicit betragtes som spild.
Derfor kræves selvfølgelig også håndhævelse af antitrust-lovgivning, men det er også noget EU kan gøre unilateralt, og f.eks. kalde Irland til orden.
Plus, det er jo de penge de tjener på lock-in, som de bruger til at købe politik. Ved at afskære deres pengestrøm bliver alt det andet også nemmere.
-
@simonjust Vi behøver ikke formode noget; de følger "teorien" om Det Effektive Monopol, ifølge hvilken konkurrence helt eksplicit betragtes som spild.
Derfor kræves selvfølgelig også håndhævelse af antitrust-lovgivning, men det er også noget EU kan gøre unilateralt, og f.eks. kalde Irland til orden.
Plus, det er jo de penge de tjener på lock-in, som de bruger til at købe politik. Ved at afskære deres pengestrøm bliver alt det andet også nemmere.
@simonjust Jeg nåede lige at sige "Irland"...
https://pluralistic.net/2026/01/17/erin-lets-go/#circumvention-haven -
@jwcph Jeg er en lille smule optimist i forhold til markedsdynamik, nu hvor EU-politikerne er ved at finde ud af, det nok er smart at stå på egne ben.
De har virket så benorvet over de teknologiske fremskridt vestpå og østpå, at de har glemt, at vi skal innovere selv.
-
@simonjust Jeg nåede lige at sige "Irland"...
https://pluralistic.net/2026/01/17/erin-lets-go/#circumvention-haven@jwcph Måske blæser der nye vinde? https://www.bbc.com/news/articles/ckgwkwxr4eqo (fra 2024)
-
@jwcph Jeg er en lille smule optimist i forhold til markedsdynamik, nu hvor EU-politikerne er ved at finde ud af, det nok er smart at stå på egne ben.
De har virket så benorvet over de teknologiske fremskridt vestpå og østpå, at de har glemt, at vi skal innovere selv.
@simonjust Jeg har det på samme måde - forhåbentlig nærmer vi os det tidspunkt i den digitale æra, hvor det første modicum af sund fornuft indhenter den næsegrus fascination, der har ladet tech-branchen skide på alt & alle fordi "Fremskridt!"...

-
@simonjust Jeg har det på samme måde - forhåbentlig nærmer vi os det tidspunkt i den digitale æra, hvor det første modicum af sund fornuft indhenter den næsegrus fascination, der har ladet tech-branchen skide på alt & alle fordi "Fremskridt!"...

@jwcph Jep, jeg håber det - indtil da må vi selv søge de alternativer, der giver os det frie valg.
-
@jwcph Jep, jeg håber det - indtil da må vi selv søge de alternativer, der giver os det frie valg.
@simonjust 100% - jeg delte netop et par af mine seneste alternativer med min datter i går, så hun kunne tage det med til sine diverse communities; studiet, fritids-stuff m.m.

-
@simonjust 100% - jeg delte netop et par af mine seneste alternativer med min datter i går, så hun kunne tage det med til sine diverse communities; studiet, fritids-stuff m.m.

@jwcph Genialt! Ja, jeg håber det breder sig som ringe i vandet den her frigørelsesproces.