Meningspunktet lyder som et kanonfedt sted for hvide, centrististiske middelklasse cissemænd med sayings som "overvågning er jo kun et problem hvis man har noget at skjule."
-
Meningspunktet lyder som et kanonfedt sted for hvide, centrististiske middelklasse cissemænd med sayings som "overvågning er jo kun et problem hvis man har noget at skjule."
Og admins der siger "her er alle velkomne" i mens de tillader hadtale og højrefløjs-dogwhistles.
Tak for link, @maiathecyberwitch
https://www.dr.dk/nyheder/indland/nyt-socialt-medie-vil-vaere-hele-danmarks-digitale-landsbytorv -
Og admins der siger "her er alle velkomne" i mens de tillader hadtale og højrefløjs-dogwhistles.
Tak for link, @maiathecyberwitch
https://www.dr.dk/nyheder/indland/nyt-socialt-medie-vil-vaere-hele-danmarks-digitale-landsbytorv@IO @maiathecyberwitch
Hvad er det med den der "supercomputer" hos DTU? Jeg synes at jeg har set den nævnt flere steder, men jeg kan ikke finde nogle specs på hvad der gør den så speciel -
@IO @maiathecyberwitch
Hvad er det med den der "supercomputer" hos DTU? Jeg synes at jeg har set den nævnt flere steder, men jeg kan ikke finde nogle specs på hvad der gør den så speciel@IO @maiathecyberwitch Ok, jeg fandt det her: https://www.dtu.dk/newsarchive/2025/02/computerome-sikrer-datasuveraenitet
Men der står at den ikke er forbundet til internettet, så hvordan kan en SoMe platform gemme deres data? -
@IO @maiathecyberwitch Ok, jeg fandt det her: https://www.dtu.dk/newsarchive/2025/02/computerome-sikrer-datasuveraenitet
Men der står at den ikke er forbundet til internettet, så hvordan kan en SoMe platform gemme deres data?@gispyskov @IO @maiathecyberwitch Computerome bruges til en hel masse forskellig forskning og nogle ting har forbindelse til internettet, andre har ikke. Det kommer fuldstændig an på hvad man har bedt dem levere. Du kan købe en virtual private cloud hvor du får det, som du vil have det. Men et socialt medie har jo nok brug for mindst en frontend server, der "er på internettet". Ellers bliver det nok ikke særlig udbredt ...
-
@gispyskov @IO @maiathecyberwitch Computerome bruges til en hel masse forskellig forskning og nogle ting har forbindelse til internettet, andre har ikke. Det kommer fuldstændig an på hvad man har bedt dem levere. Du kan købe en virtual private cloud hvor du får det, som du vil have det. Men et socialt medie har jo nok brug for mindst en frontend server, der "er på internettet". Ellers bliver det nok ikke særlig udbredt ...
@hunspirillen @IO @maiathecyberwitch Ah ok, den den kunne jeg ikke lige læse mig frem til. Nakkehårene rejser sig bare lidt på mig når begreber som "supercomputer" bliver slynget rundt i en artikel
-
@hunspirillen @IO @maiathecyberwitch Ah ok, den den kunne jeg ikke lige læse mig frem til. Nakkehårene rejser sig bare lidt på mig når begreber som "supercomputer" bliver slynget rundt i en artikel
@gispyskov @IO @maiathecyberwitch Der er ikke noget magisk ved supercomputere. Man tager en masse servere og kalder dem "nodes", en masse storage (datalagringsplads), måske noget GPU, forbinder det internt med noget hurtigt netværk og så er det slf hele software laget , og de bruger en masse strøm. Men det er bare compute clusters.
-
@gispyskov @IO @maiathecyberwitch Der er ikke noget magisk ved supercomputere. Man tager en masse servere og kalder dem "nodes", en masse storage (datalagringsplads), måske noget GPU, forbinder det internt med noget hurtigt netværk og så er det slf hele software laget , og de bruger en masse strøm. Men det er bare compute clusters.
@hunspirillen @gispyskov @IO men lyder sejere at kalde dem supercomputere når man taler med journalister og fonde…
-
@hunspirillen @gispyskov @IO men lyder sejere at kalde dem supercomputere når man taler med journalister og fonde…
@maiathecyberwitch @hunspirillen @gispyskov haha ja det giver lige +5 til sejhed mod journalister