Ebogslæsere
-
Jeg mistede min ebogslæser i toget og det ser ikke ud til at den dukker op. Jeg har været en storforbruger af papirbøger, men i dag læser jeg næsten alting på ebogslæsere. Så jeg vil gerne købe en ny.
Kan I give nogle råd til hvad jeg skal kigge efter?
Jeg havde en Kobo og var glad for at den kunne læse de fleste formater. Så det ville være mit valg. Men jeg tænker I sikkert kan lære mig noget!
Amazon Kindle er udelukket, fordi de vil have mig låst inde i deres lille verden (vi kunne sikkert have en hel separat tråd om hvor forlortede Kindles er)
@malte jeg kigger selv efter en ny.
Jeg kigger ret meget på en onyx book go 6 eller go 7 color. Den kører Android og så kan man også bruge e reolen og Libby
-
Jeg mistede min ebogslæser i toget og det ser ikke ud til at den dukker op. Jeg har været en storforbruger af papirbøger, men i dag læser jeg næsten alting på ebogslæsere. Så jeg vil gerne købe en ny.
Jeg havde en Kobo og var glad for at den kunne læse de fleste formater. Så det ville være mit valg. Men jeg tænker I sikkert kan lære mig noget!
Amazon Kindle er udelukket, fordi de vil have mig låst inde i deres lille verden (vi kunne sikkert have en hel separat tråd om hvor forlortede Kindles er)
@malte hvis du alligevel finder en brugt kindle, så kan de stort set alle sammen jailbreakes ret let med "WinterBreak" hvorefter du kan installere koreader som er god til de fleste bogformater, og så kan du slippe helt uden om amazon
-
@malte hvis du alligevel finder en brugt kindle, så kan de stort set alle sammen jailbreakes ret let med "WinterBreak" hvorefter du kan installere koreader som er god til de fleste bogformater, og så kan du slippe helt uden om amazon
@ruben@venner.network Det lyder tiltalende. Er Winterbreak noget du vil sige mange vil kunne finde ud af uden at være super skarpe til IT?
Når jeg læser de trin det kræver går jeg i stå ved det her skridt: “Extract the contents of WinterBreak to the root of your Kindle’s storage”. Jeg ville ikke vide hvordan jeg fik Winterbreak downloadet på min Kindle og slet ikke hvordan den ryger ned i root (jeg har en vag forståelse af at “root” er når man har adgang til maskinrummet i en computer).
-
@malte hvis jeg selv skulle købe en, havde jeg købt en kobo. De får virkelig gode anmeldelser alle steder jeg kigger:)
-
@ruben@venner.network Det lyder tiltalende. Er Winterbreak noget du vil sige mange vil kunne finde ud af uden at være super skarpe til IT?
Når jeg læser de trin det kræver går jeg i stå ved det her skridt: “Extract the contents of WinterBreak to the root of your Kindle’s storage”. Jeg ville ikke vide hvordan jeg fik Winterbreak downloadet på min Kindle og slet ikke hvordan den ryger ned i root (jeg har en vag forståelse af at “root” er når man har adgang til maskinrummet i en computer).
@malte
Hey Malte - du har ret. Det kræver teknisk snilde til at kunne følge en guide. Men der er hjælp:
Der findes en herlig svensker som på youtube guider en igennem https://www.youtube.com/watch?v=hJ59M0io6zE Git siden er rimelig teknisk anlagt (men for at besvare dit spørgsmål, så er 'root' den allerførste mappe du kommer til når du sætter kindlen til din computer og klikker på kindle).
Der findes også flere youtube guides der er lidt kortere https://www.youtube.com/watch?v=2kkxhFhZssE
Skriv igen hvis du får brug for hjælp -
Hvordan er jeres erfaringer med at bruge Kobo til at læse PDF’er på. Jeg læser nemlig mest af alt PDF’er, så det har stor prioritet for mig.
@engedal Jeg har kun i sjældne tilfælde læst PDF på min kobo, hvor det ikke har været muligt at konvertere til et andet format gennem Calibre (program hvor jeg har alle ebøger liggende). PDF bliver ikke vist lige så godt som ebogs-formater på kobo.
-
Jeg bruger også Calibre og min erfaringer nemlig også at PDF ikke er så godt at læse på Kobo. Jeg må kigge et andet sted hen.
@engedal PDF er jo i forvejen ikke verdens mest fleksible dokumentformat - dem bruger jeg min tablet til.
En del af min personlige use case er, at jeg ikke ligefrem er et falkeøje - så epubs har virkelig en fordel ved at kunne skaleres op til mine øjne. Men PDFer spiller ikke rigtigt med det. -
Alle ebogslæsere der er understøttet af open-source alternativ firmware Koreader (Kobo) eller Platon er værd at købe. Så er der pludselig ingen bindinger. Begavede visningsmuligheder for PDF-filer får man såmænd også adgang til. Noget firmware lavet af mennesker der regner dig for mere end en stupid, frustrationsparat forbruger.