Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Proton snakker nu på Reddit om at lancere en europæisk krypteret Proton Chat som følge af #Chatcontrol.

Proton snakker nu på Reddit om at lancere en europæisk krypteret Proton Chat som følge af #Chatcontrol.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
chatcontroldanmarkskifter
41 Indlæg 12 Posters 5 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • aphandersen@andersen.oneA aphandersen@andersen.one

Proton snakker nu på Reddit om at lancere en europæisk krypteret Proton Chat som følge af #Chatcontrol. Det store problem ved at skifte beskedtjenester er bare stadigvæk at man skal have familie og venner med. Det er ikke bare som at skifte e-mail udbyder. Jeg bruger fortsat Facebook Messenger mest, og har svært ved at se at det kan ændre sig p.t. Har I andre haft succes med skiftet? #danmarkskifter

C This user is from outside of this forum
    crisper@techhub.social
    wrote sidst redigeret af

@aphandersen det du skriver om er der faktisk nogen der har givet navn.
    Switching costs, det er pga af dette at brugerne ikke smider bigtech i skraldespanden, fordi så skal alle i din omgangskreds, og alle i deres omgangskreds skal skifte til noget andet, og det kan ikke lade sig gøre.

Omkring proton chat, mener jeg det tidligere har været på tegnebrættet, men de droppede iden eftersom der var udemærket e2ee alternativer.

Jeg tror det er umuligt at få folk til at skifte til en anden app. Men det er tilladt at have flere, personligt har jeg threema, signal, session og sms.

Jeg er nået frem til at vi må vejlede vores omgangskreds, også må de selv tage en oplyst beslutning.

Jeg ved godt det er min kæphest, men Cory Doctorow kommer ind på dette emne men han kommer også omkring et bedre internet, internet økonomi, privacy osv i hans udemærket bøger.

aphandersen@andersen.oneA 1 Reply Last reply
    0

Proton snakker nu på Reddit om at lancere en europæisk krypteret Proton Chat som følge af #Chatcontrol. Det store problem ved at skifte beskedtjenester er bare stadigvæk at man skal have familie og venner med. Det er ikke bare som at skifte e-mail udbyder. Jeg bruger fortsat Facebook Messenger mest, og har svært ved at se at det kan ændre sig p.t. Har I andre haft succes med skiftet? #danmarkskifter

s_d_brath@mastodon.socialS This user is from outside of this forum
      s_d_brath@mastodon.socialS This user is from outside of this forum
      s_d_brath@mastodon.social
      wrote sidst redigeret af

@aphandersen En ting jeg håber jeg har lært af Google er, at man ikke skal bruge den samme udbyder til alt. Det gør det meget nemmere at flytte videre, hvis en udbyder fucker op.

Jeg bruger Proton til mail, så vil hellere lade nogle andre stå for chat, VPN, kalender, osv.

0

engedal@mstdn.dkE This user is from outside of this forum
        engedal@mstdn.dk
        wrote sidst redigeret af

@aphandersen

Ja, jeg har slettet Facebook helt. Jeg gjorde det på denne måde:

På et stykke papir dannede jeg mig et overblik over, hvilke grupper jeg var med i, og hvilke personer jeg havde kontakt med via Messenger.

Jeg skrev til mine Messenger-kontakter, at jeg i stigende grad havde fået det svært med Facebook/Meta, og at jeg håbede, at vi i stedet for Messenger kunne skrive sammen via SMS eller Signal, som jeg bruger (jeg skrev mit nummer i samme besked). Alle accepterede og anerkendte mit valg. Nogle på SMS, andre faktisk på Signal.

Efter noget tid slettede jeg Facebook, men inden skrev jeg i mine grupper, om én eller flere ville huske mig og skrive via SMS eller Signal, når noget var vigtigt, og de syntes, jeg skulle vide det. ALLE har været hjælpsomme og søde.

Det sværeste tror jeg faktisk ikke er at finde andre måder, men at turde tage fat i det, tale med folk om det og bede om hjælp/støtte.

Flere har fulgt mit eksempel.

#danmarkskifter

... fortsættes

engedal@mstdn.dkE 1 Reply Last reply
        1
        0
        • engedal@mstdn.dkE engedal@mstdn.dk

@aphandersen

Ja, jeg har slettet Facebook helt. Jeg gjorde det på denne måde:

På et stykke papir dannede jeg mig et overblik over, hvilke grupper jeg var med i, og hvilke personer jeg havde kontakt med via Messenger.

Jeg skrev til mine Messenger-kontakter, at jeg i stigende grad havde fået det svært med Facebook/Meta, og at jeg håbede, at vi i stedet for Messenger kunne skrive sammen via SMS eller Signal, som jeg bruger (jeg skrev mit nummer i samme besked). Alle accepterede og anerkendte mit valg. Nogle på SMS, andre faktisk på Signal.

Efter noget tid slettede jeg Facebook, men inden skrev jeg i mine grupper, om én eller flere ville huske mig og skrive via SMS eller Signal, når noget var vigtigt, og de syntes, jeg skulle vide det. ALLE har været hjælpsomme og søde.

Det sværeste tror jeg faktisk ikke er at finde andre måder, men at turde tage fat i det, tale med folk om det og bede om hjælp/støtte.

Flere har fulgt mit eksempel.

#danmarkskifter

... fortsættes

engedal@mstdn.dk
          wrote sidst redigeret af

@aphandersen

Og: Alt behøver ikke være ét sted. Noget på SMS, andet på Signal.🧵

Hvis man synes man kan slippe messenger helt så begræns skaden

#danmarkskifter

mjj@mstdn.dkM 1 Reply Last reply
          0
          • svuorela@helvede.netS svuorela@helvede.net

@aphandersen proton? Dem der kaster penge efter franske højreekstremer?

aphandersen@andersen.oneA This user is from outside of this forum
            aphandersen@andersen.one
            wrote sidst redigeret af

@svuorela hvad mener du?

svuorela@helvede.netS 1 Reply Last reply
            0
            • gjoel@mstdn.dkG gjoel@mstdn.dk

@aphandersen Jeg bruger udelukkende Signal, og har fået rigtigt mange over.

aphandersen@andersen.one
              wrote sidst redigeret af

@Gjoel det ville også være fint, men har ikke selv haft held med at trække folk over. Hvordan har du gjort det?

gjoel@mstdn.dkG 1 Reply Last reply
              0
              • benjaminlj@virup.socialB benjaminlj@virup.social

@aphandersen jeg slettede først messenger appen og bad folk lade være med at skrive til mig der. Primært fordi messenger ikke virker i mobilbroweren og appen kræver nogle ret vilde rettigheder jeg ikke ville give den. Men jeg blev ved med at få beskeder derinde. Til #DanmarkSkifter slettede jeg min Facebook konto, så nu er det problem løst. Jeg har fået noget familie over på Signal og til resten+venner bruger jeg god gammeldags ukrypteret SMS.

aphandersen@andersen.one
                wrote sidst redigeret af

@benjaminlj jeg vil ikke bruge SMS, det er det mest usikre der findes. Som udgangspunkt vil jeg gerne have mine beskeder er krypteret, så jeg selv kan vælge hvem der læser dem

benjaminlj@virup.socialB 1 Reply Last reply
                0
                • s_d_brath@mastodon.socialS s_d_brath@mastodon.social

@benjaminlj @aphandersen Ja, siden langt de fleste har gratis SMS i DK, er der ingen grund til ikke at flytte til noget andet (Signal i mit tilfælde) og så lade kortene falde som de falder.

Det skal så siges at den eneste jeg skriver jævnligt med, er min hustru og hun lavede allernådigst en Signal konto da jeg lukkede ned for FB/Messenger.

aphandersen@andersen.one
                  wrote sidst redigeret af

@s_d_brath @benjaminlj nemt hvis det kun er en du skriver med. Ser dog ikke SMS som et alternativ

1 Reply Last reply
                  0
                  • trezzer@social.linux.pizzaT trezzer@social.linux.pizza

@aphandersen Vi har allerede Delta Chat, som løser problemet. E2E Kryptering+e-mailprotokol. Helt uden at genopfinde hjulet. Og det er let at komme i gang.

aphandersen@andersen.one
                    wrote sidst redigeret af

@trezzer må jeg lige tjekke ud. Men hvordan går du andre til at bruge det?

trezzer@social.linux.pizzaT 1 Reply Last reply
                    0
                    • C crisper@techhub.social

@aphandersen det du skriver om er der faktisk nogen der har givet navn.
                      Switching costs, det er pga af dette at brugerne ikke smider bigtech i skraldespanden, fordi så skal alle i din omgangskreds, og alle i deres omgangskreds skal skifte til noget andet, og det kan ikke lade sig gøre.

Omkring proton chat, mener jeg det tidligere har været på tegnebrættet, men de droppede iden eftersom der var udemærket e2ee alternativer.

Jeg tror det er umuligt at få folk til at skifte til en anden app. Men det er tilladt at have flere, personligt har jeg threema, signal, session og sms.

Jeg er nået frem til at vi må vejlede vores omgangskreds, også må de selv tage en oplyst beslutning.

Jeg ved godt det er min kæphest, men Cory Doctorow kommer ind på dette emne men han kommer også omkring et bedre internet, internet økonomi, privacy osv i hans udemærket bøger.

aphandersen@andersen.one
                      wrote sidst redigeret af

@Crisper det er deres CEO der denne gang har nævnt det

C 1 Reply Last reply
                      0

@trezzer må jeg lige tjekke ud. Men hvordan går du andre til at bruge det?

trezzer@social.linux.pizzaT This user is from outside of this forum
                        trezzer@social.linux.pizzaT This user is from outside of this forum
                        trezzer@social.linux.pizza
                        wrote sidst redigeret af

@aphandersen Jeg bruger det indtil videre kun med min kone, men ellers tror jeg det handler om, hvorvidt forholdet er til det. "Du kan skrive en sms til mig, eller du kan bruge den her. Den er ret smart og let at bruge."

Nogle vil følge efter, fordi du er dig, og du er derpå, og andre vil ikke.

mjj@mstdn.dkM 1 Reply Last reply
                        0
                        • s_d_brath@mastodon.socialS s_d_brath@mastodon.social

@aphandersen En ting jeg håber jeg har lært af Google er, at man ikke skal bruge den samme udbyder til alt. Det gør det meget nemmere at flytte videre, hvis en udbyder fucker op.

Jeg bruger Proton til mail, så vil hellere lade nogle andre stå for chat, VPN, kalender, osv.

aphandersen@andersen.one
                          wrote sidst redigeret af

@s_d_brath god pointe, det er lidt en balance, fordi der er også fordele ved at samle ting. Men mine krav er at det skal være krypteret, europæisk og så skal min familie og venner også være der. Og det gør det svært

1 Reply Last reply
                          0

@svuorela hvad mener du?

svuorela@helvede.netS This user is from outside of this forum
                            svuorela@helvede.netS This user is from outside of this forum
                            svuorela@helvede.net
                            wrote sidst redigeret af

@aphandersen https://old.reddit.com/r/degoogle/comments/1tzbizh/proton_is_funding_the_french_far_right_on_youtube/

0
                            • trezzer@social.linux.pizzaT trezzer@social.linux.pizza

@aphandersen Jeg bruger det indtil videre kun med min kone, men ellers tror jeg det handler om, hvorvidt forholdet er til det. "Du kan skrive en sms til mig, eller du kan bruge den her. Den er ret smart og let at bruge."

Nogle vil følge efter, fordi du er dig, og du er derpå, og andre vil ikke.

mjj@mstdn.dkM This user is from outside of this forum
                              mjj@mstdn.dk
                              wrote sidst redigeret af

@trezzer @aphandersen Jeg elsker Delta (i Fediverset son @ delta@chaos.social).
                              Det virker virkeligt godt - skal man genopfinde hjulet, så har de virkelig gjort det sejt. Og så kan man jo bruge en konto på eget domæne - det er også ret fint. Så jeg har delta@0pn.eu fordi jeg nu en gang ejer 0pn.eu.

1 Reply Last reply
                              0

@Gjoel det ville også være fint, men har ikke selv haft held med at trække folk over. Hvordan har du gjort det?

gjoel@mstdn.dkG This user is from outside of this forum
                                gjoel@mstdn.dkG This user is from outside of this forum
                                gjoel@mstdn.dk
                                wrote sidst redigeret af

@aphandersen De fleste har jeg best om det. En vennegruppe holdt til på WhatsApp, og jeg sagde at jeg ikke ville Meta - så flyttede de bare over. De er så også tilpas nørdede. 🙂

1 Reply Last reply
                                0
                                • engedal@mstdn.dkE engedal@mstdn.dk

@aphandersen

Og: Alt behøver ikke være ét sted. Noget på SMS, andet på Signal.🧵

Hvis man synes man kan slippe messenger helt så begræns skaden

#danmarkskifter

mjj@mstdn.dk
                                  wrote sidst redigeret af

@engedal @aphandersen Fun fact:
                                  Jeg har brugt Messenger med en bekendt, min bror og min ekskone. På grund af sidstnævnte har jeg haft den på min ekstratelefon, så jeg kunne tage stilling til hvad der måtte lande, når jeg har energi til det.
                                  Men for nylig loggede en opdatering mig af! Og jeg er faktisk ikke sikker på, hvilken emailadresse jeg bruger, og adgangskoden er længe glemt. Så nu er jeg i klemme, om jeg skal undersøge sagen - det kan jo nok lade sig gøre - eller bare slippe det.
                                  Mine børn vil gerne bruge Snapchat, men det her måske-forsvinder-beskeder-måske-ikke-nonsens må gerne gå væk.
                                  Jeg får INGEN af de mennesker over på en sundere platform.

sorenmriis@helvede.netS 1 Reply Last reply
                                  0

@Crisper det er deres CEO der denne gang har nævnt det

crisper@techhub.social
                                    wrote sidst redigeret af

@aphandersen ok den havde jeg ikke set komme.

Men det er selvfølgelig også da nogle år siden, at jeg fulgte med i protons roadmap

Men jeg tror ikke jeg personligt ikke at jeg vil bruge den, hvis den kommer.

Jeg tror vi skal passe på med at binde os for meget til en leverandør.

0

@benjaminlj jeg vil ikke bruge SMS, det er det mest usikre der findes. Som udgangspunkt vil jeg gerne have mine beskeder er krypteret, så jeg selv kan vælge hvem der læser dem

benjaminlj@virup.socialB This user is from outside of this forum
                                      benjaminlj@virup.socialB This user is from outside of this forum
                                      benjaminlj@virup.social
                                      wrote sidst redigeret af

@aphandersen det er fair, det kommer selvfølgelig an på farven på din sølvpapirshat. Jeg vil gerne bare undgå big tech og er derfor okay med SMS til dem der ikke har Signal.

1 Reply Last reply
                                      0
                                      • C crisper@techhub.social

@aphandersen ok den havde jeg ikke set komme.

Men det er selvfølgelig også da nogle år siden, at jeg fulgte med i protons roadmap

Men jeg tror ikke jeg personligt ikke at jeg vil bruge den, hvis den kommer.

Jeg tror vi skal passe på med at binde os for meget til en leverandør.

aphandersen@andersen.one
                                        wrote sidst redigeret af

@Crisper jeg prøver at være tilgængelig flere steder, det betyder det ikke gør så meget også at lægge mange tjenester samme sted fordi jeg altid har et alternativ klar

C 1 Reply Last reply
                                        0
                                        • mjj@mstdn.dkM mjj@mstdn.dk

@engedal @aphandersen Fun fact:
                                          Jeg har brugt Messenger med en bekendt, min bror og min ekskone. På grund af sidstnævnte har jeg haft den på min ekstratelefon, så jeg kunne tage stilling til hvad der måtte lande, når jeg har energi til det.
                                          Men for nylig loggede en opdatering mig af! Og jeg er faktisk ikke sikker på, hvilken emailadresse jeg bruger, og adgangskoden er længe glemt. Så nu er jeg i klemme, om jeg skal undersøge sagen - det kan jo nok lade sig gøre - eller bare slippe det.
                                          Mine børn vil gerne bruge Snapchat, men det her måske-forsvinder-beskeder-måske-ikke-nonsens må gerne gå væk.
                                          Jeg får INGEN af de mennesker over på en sundere platform.

sorenmriis@helvede.netS This user is from outside of this forum
                                          sorenmriis@helvede.netS This user is from outside of this forum
                                          sorenmriis@helvede.net
                                          wrote sidst redigeret af

@mjj Men nogle gange må man så bare sige "send mig en SMS". Det kan man vel trods alt stadig tillade sig at sige, selvom det er gammeldags...

@engedal @aphandersen

engedal@mstdn.dkE aphandersen@andersen.oneA 2 Replies Last reply
                                          0
                                          Svar
                                          • Svar som emne
                                          Login for at svare
                                          • Ældste til nyeste
                                          • Nyeste til ældste
                                          • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.