#Havehøst uge 9. Det er den sidste dag af februar.
-
#Havehøst uge 9. Det er den sidste dag af februar. De fleste år er det nu kålen rigtigt begynder at gro igen. Denne vinter har været så lang og kold at de grønkålstoppe som har stået over sneen er brændt helt sammen. Jeg lader altid et par grønkåls planter blomstre. De gule blomster er udemærket bimad, og inden de springer ud er skudene lækre i salat. Når kålen sætter frø får et par af dem lov til at blive stående og modne af. Frøene spreder jeg i eftersommeren på næste års kålbed. Nogle af dem spirer og når at blive 15/20 cm høje inden vinteren sætter ind. Hvis de overlever går de største i blomst allerede her i foråret, de mindste tager en sæson mere. Der er altid nogle frø der først spirer her i foråret og sikrer at jeg har kål stående næste vinter. I år har de små kål stået helt dækket af sne.
-
#Havehøst uge 9. Det er den sidste dag af februar. De fleste år er det nu kålen rigtigt begynder at gro igen. Denne vinter har været så lang og kold at de grønkålstoppe som har stået over sneen er brændt helt sammen. Jeg lader altid et par grønkåls planter blomstre. De gule blomster er udemærket bimad, og inden de springer ud er skudene lækre i salat. Når kålen sætter frø får et par af dem lov til at blive stående og modne af. Frøene spreder jeg i eftersommeren på næste års kålbed. Nogle af dem spirer og når at blive 15/20 cm høje inden vinteren sætter ind. Hvis de overlever går de største i blomst allerede her i foråret, de mindste tager en sæson mere. Der er altid nogle frø der først spirer her i foråret og sikrer at jeg har kål stående næste vinter. I år har de små kål stået helt dækket af sne.
De har gode chancer for at overleve under en lun snedyne der også beskytter dem mod udtørring (når jorden er frossen kan planterødderne ikke optage vand). Om nogle uger bør jeg lue ud i dem hvis de alle kommer i groning igen.
Udover kålbeskytter har jeg brugt sneen til at holde mine stueplanter ved regnvand. Nogle stueplanter kræver regnvand, fx stueorkideer og fluefangere. De fleste andre kan ifølge eksperter fint klare vandhanevand, især hvis de får skiftet pottemuld jævnligt. Min erfaring er at mine stueplanter er meget gladere (læs levende) når jeg holder mig til regnvand, så jeg har tøet sne til vanding i flere uger i år. Så snart vejrudsigten lovede tø lukkede jeg hanen på regnvandstanken. Lige nu er jorden våd og sjappet men april kan sagtens være knastør, det en en god ide at begynde at høste regnvand nu. -
De har gode chancer for at overleve under en lun snedyne der også beskytter dem mod udtørring (når jorden er frossen kan planterødderne ikke optage vand). Om nogle uger bør jeg lue ud i dem hvis de alle kommer i groning igen.
Udover kålbeskytter har jeg brugt sneen til at holde mine stueplanter ved regnvand. Nogle stueplanter kræver regnvand, fx stueorkideer og fluefangere. De fleste andre kan ifølge eksperter fint klare vandhanevand, især hvis de får skiftet pottemuld jævnligt. Min erfaring er at mine stueplanter er meget gladere (læs levende) når jeg holder mig til regnvand, så jeg har tøet sne til vanding i flere uger i år. Så snart vejrudsigten lovede tø lukkede jeg hanen på regnvandstanken. Lige nu er jorden våd og sjappet men april kan sagtens være knastør, det en en god ide at begynde at høste regnvand nu.@pms beautiful Sarracenia, looks great in the glass bowl too!
-
Udover kålbeskytter har jeg brugt sneen til at holde mine stueplanter ved regnvand. Nogle stueplanter kræver regnvand, fx stueorkideer og fluefangere. De fleste andre kan ifølge eksperter fint klare vandhanevand, især hvis de får skiftet pottemuld jævnligt. Min erfaring er at mine stueplanter er meget gladere (læs levende) når jeg holder mig til regnvand, så jeg har tøet sne til vanding i flere uger i år. Så snart vejrudsigten lovede tø lukkede jeg hanen på regnvandstanken. Lige nu er jorden våd og sjappet men april kan sagtens være knastør, det en en god ide at begynde at høste regnvand nu.@pms jeg skal have koblet vores regntønde til annekset på sommerhuset. Men det kræver noget makken rundt og noget viden jeg ikke har så må hellere se at få fat i en handymand m/k.
-
@pms jeg skal have koblet vores regntønde til annekset på sommerhuset. Men det kræver noget makken rundt og noget viden jeg ikke har så må hellere se at få fat i en handymand m/k.
@Koefoed det er ikke så bøvlet men kræver en stærk sans for lod og vatter. Her på matriklen er jeg reduceret til assistent når noget kræver øjemål og vaterpas.
-
@Koefoed det er ikke så bøvlet men kræver en stærk sans for lod og vatter. Her på matriklen er jeg reduceret til assistent når noget kræver øjemål og vaterpas.
@pms hos os er jeg klart den mest handy men jeg har til gengæld mindst fritid pt. Og vi skal have en tagrende op, så jeg skal vist finde en fra det lokale næringsliv at støtte. Den mand med bil vi har brugt før er dog stoppet. Men mon ikke der findes en anden.
-
@pms hos os er jeg klart den mest handy men jeg har til gengæld mindst fritid pt. Og vi skal have en tagrende op, så jeg skal vist finde en fra det lokale næringsliv at støtte. Den mand med bil vi har brugt før er dog stoppet. Men mon ikke der findes en anden.
@Koefoed kan I spørge naboen om de kender nogen? Jeg har på 5. år optur over hvor meget nemmere der er at finde gode løsninger når man spørger de lokale som har erfaringer.
-
@pms beautiful Sarracenia, looks great in the glass bowl too!
@Hellybootwader in my house the humidity is way too low for them, especially in winter, so the only way to make them happy is in a glass bowl. Which accidentally also creates the perfect ecological niche for moss. Win win.
-
@Koefoed kan I spørge naboen om de kender nogen? Jeg har på 5. år optur over hvor meget nemmere der er at finde gode løsninger når man spørger de lokale som har erfaringer.
@pms ja jeg må på sagen.