#Havehøst uge 26. Jeg har i flere år taget tilløb til at lave røllikesalve.
-
#Havehøst uge 26. Jeg har i flere år taget tilløb til at lave røllikesalve. Det er mindst 3 år måske 4 år i streg ikke er lykkedes mig at komme længere end få plukket rølliken. Morgenfruesalve (til alt) og perikumsalve (til insektstik og eksem) er en nødvendig rutine og jeg har altid minimum et glas på lager. Rølliken har derimod været svær at få hul på. Måske er det fordi den kan plukkes fra tidlig forår til det bliver vinter, så der altid er noget andet, som har kort sæson, og derfor haster mere? i år er det lykkedes mig at hype en stemning op om røllike plukket til sankthans. Desuden vil røllikesalve måske være endnu bedre end perikumsalve til mine kollegaers bygstukne hænder og arme? Opskriften er simpel. Røllikeblade i en gryde med 3,5 dl god olie. Jeg bruger olivenolie. Mandelolie dufter bedre, men er ikke nem at finde, og salve bliver ikke til noget hvis jeg først skal jagte ingredienserne. 1/2
-
#Havehøst uge 26. Jeg har i flere år taget tilløb til at lave røllikesalve. Det er mindst 3 år måske 4 år i streg ikke er lykkedes mig at komme længere end få plukket rølliken. Morgenfruesalve (til alt) og perikumsalve (til insektstik og eksem) er en nødvendig rutine og jeg har altid minimum et glas på lager. Rølliken har derimod været svær at få hul på. Måske er det fordi den kan plukkes fra tidlig forår til det bliver vinter, så der altid er noget andet, som har kort sæson, og derfor haster mere? i år er det lykkedes mig at hype en stemning op om røllike plukket til sankthans. Desuden vil røllikesalve måske være endnu bedre end perikumsalve til mine kollegaers bygstukne hænder og arme? Opskriften er simpel. Røllikeblade i en gryde med 3,5 dl god olie. Jeg bruger olivenolie. Mandelolie dufter bedre, men er ikke nem at finde, og salve bliver ikke til noget hvis jeg først skal jagte ingredienserne. 1/2
Olien varmes let op i et stykke tid (i mit tilfælde den tid det tog at køre tre trillebør kompost 200 meter, fylde en palleramme med komposten og plante nogle chili). Derefter køler olie og røllike langsomt ned i gryden. Som det sidste inden sengetid hældes det igennem en fin si og får lov at dryppe af natten over. Dagen efter varmes 3 dl olie med 70 g bivoks. Når bivoksen er næsten smeltet slukkes for blusset, og blandingen slynges rundt til al bivoks er smeltet. Jeg bruger et par dråber E vitamin til konservering og lavendelolie til kamuflering af olivenduften. Salven hældes på brugte rengjorde glas, som lukkes når den er kølet af. Ind til videre er jeg godt tilfreds med resultatet. Salven virker beroligende på min soleksem. Effekten kan sagtens skyldes lavendelen mere end rølliken. Alligevel føles rart at have udvidet hjemmeappoteket med en plantesalve der har været brugt i tusindvis af år. 2/2
-
@pms hvad er røllikesalve godt til? Bruger du røllike til andet? Vi har MASSER af røllike, og jeg ved ikke helt hvad jeg skal bruge det til.