Har i dag for første gang præsenteret fra Libre Offices Impress-program.
-
Har i dag for første gang præsenteret fra Libre Offices Impress-program. De involverede slides var oprindelig lavet i PowerPoint.
Der var siger og skriver én detalje, som irriterede mig.
Derudover var det fejlfrit. Umiddelbar reaktion: Jeg har ingen problemer med at lave efterfølgende slide shows i Impress. Der kan godt vise sig andre problemer hen ad vejen, men ingen som helt konkurrerer med, at mit præsentationsprogram skaber europæisk afhængighed af USA.
Det eneste der generer mig i libreoffice er at hvis du ændre papirets format (f.eks 3:4 til 9:16) så skalerer den alle billeder og grafik med samme faktor.
(Ja, det er ret esoterisk, men nogle gange genbruger jeg fra 20 år gamle foredrag, fordi IT branchen nægter at blive klogere...)
-
Det eneste der generer mig i libreoffice er at hvis du ændre papirets format (f.eks 3:4 til 9:16) så skalerer den alle billeder og grafik med samme faktor.
(Ja, det er ret esoterisk, men nogle gange genbruger jeg fra 20 år gamle foredrag, fordi IT branchen nægter at blive klogere...)
@phloggen
Jeg mindes at være til et af dine foredrag om Tcl/Tk på AUC i starten af 90'erne. Det fik mig til at skifte fra stærkstrøm til datalogi. -
Har i dag for første gang præsenteret fra Libre Offices Impress-program. De involverede slides var oprindelig lavet i PowerPoint.
Derudover var det fejlfrit. Umiddelbar reaktion: Jeg har ingen problemer med at lave efterfølgende slide shows i Impress. Der kan godt vise sig andre problemer hen ad vejen, men ingen som helt konkurrerer med, at mit præsentationsprogram skaber europæisk afhængighed af USA.
@SuneAuken I was happy to hear your results in Impress. I prefer it nowadays because of how easy it is to separate the styles from the content. With presentations originally made in Impress, you will be able to change all instances of an element in one go. Want all of your headers to be red? You can change it with one change in the style sheet. 90s tech for web, revolutionary in office documents!
-
@SuneAuken I was happy to hear your results in Impress. I prefer it nowadays because of how easy it is to separate the styles from the content. With presentations originally made in Impress, you will be able to change all instances of an element in one go. Want all of your headers to be red? You can change it with one change in the style sheet. 90s tech for web, revolutionary in office documents!
Thank you. I am such a tech-klutz but this I might figure out at some point.
-
@drgroftehauge @andreasio @tanyakaroli @muep
Altså alle I mennesker, som faktisk véd ting. Jeg er meget imponeret. Jeg nulrer bare rundt med nogle dokumenter/slide shows og opdager ikke hverken det ene eller det andet.
@SuneAuken @andreasio @tanyakaroli @muep Jeg dobbelt-checkede også. Men mente at jeg havde læst noget spændende om at man bare kunne skille en odf ad til et antal læselige tekst filer.
-
@SuneAuken @andreasio @tanyakaroli @muep Jeg dobbelt-checkede også. Men mente at jeg havde læst noget spændende om at man bare kunne skille en odf ad til et antal læselige tekst filer.
@drgroftehauge @SuneAuken @andreasio @tanyakaroli @muep det er ikke meningen at almindelige mennesker skal tage dem fra hinanden, men det er nu meget rart at man som udvikler lidt lettere kan gennemskue tingene. Det er dog et årti siden eller mere siden jeg sidst har skrevet software der arbejdede med det.
EPUB (bogformat) er også bare en zipfil med indholdsfiler og metadata. -
@phloggen
Jeg mindes at være til et af dine foredrag om Tcl/Tk på AUC i starten af 90'erne. Det fik mig til at skifte fra stærkstrøm til datalogi.Det forklarer hvorfor Energinet.dk bad mig holde igen med det foredrag...

-
J jwcph@helvede.net shared this topic
-
@drgroftehauge @SuneAuken @andreasio @tanyakaroli @muep det er ikke meningen at almindelige mennesker skal tage dem fra hinanden, men det er nu meget rart at man som udvikler lidt lettere kan gennemskue tingene. Det er dog et årti siden eller mere siden jeg sidst har skrevet software der arbejdede med det.
EPUB (bogformat) er også bare en zipfil med indholdsfiler og metadata.@svuorela @drgroftehauge @SuneAuken @tanyakaroli @muep yes. EPUB er så smuk html

-
@andreasio @tanyakaroli @muep Odf er 100% en zip fil. Den hedder bare noget andet. Du kan åbne den med unzip og selv se efter.
@drgroftehauge @tanyakaroli @muep det er hvertfald xml mener jeg. En som jeg husker det, noget mere standardiseret og simplere end ooxml (er det ikke det ms familien af xml hedder).
Min pointe med xlsb er, at et 150 mb xlsx fil, fylder 10 mb i xlsb format. Det svarer nogenlunde til at tage de 150 mb xlsx, gemme som csv og zippe den fil.
Jeg mener ikke at ods har en binær variabt på samme måde?
-
J jeppe@uddannelse.social shared this topic
-
@SuneAuken har netop i dag skrevet mit første dokument i LibreOffice. Der er naturligvis nogle ting omkring brugergrænsefladen, man lige skal vænne sig til som Office bruger. Det går nok.
Men hjælpesystemet virker ret rudimentært. Og det fora jeg fandt var dels ret indforstået, dels svært overhovedet at få adgang til.
Det ku' bli' min showstopper
-
@SuneAuken har netop i dag skrevet mit første dokument i LibreOffice. Der er naturligvis nogle ting omkring brugergrænsefladen, man lige skal vænne sig til som Office bruger. Det går nok.
Men hjælpesystemet virker ret rudimentært. Og det fora jeg fandt var dels ret indforstået, dels svært overhovedet at få adgang til.
Det ku' bli' min showstopper
Der er vi nok lidt forskellige.
Jeg nulrer bare rundt i programmet indtil jeg finder ud af det.
De ting, jeg skriver, volder mig så mange hovedbrud, at det der med at finde denne eller hin funktion i et program ikke er den store bekymring.
Men det er en relevant bekymring. Virkelig ærgerligt, hvis brugergrænsefladen holder folk fra at bruge det.
-
Der er vi nok lidt forskellige.
Jeg nulrer bare rundt i programmet indtil jeg finder ud af det.
De ting, jeg skriver, volder mig så mange hovedbrud, at det der med at finde denne eller hin funktion i et program ikke er den store bekymring.
Men det er en relevant bekymring. Virkelig ærgerligt, hvis brugergrænsefladen holder folk fra at bruge det.
Dette indlæg er slettet! -
M mthaastrup@helvede.net shared this topic
-
Dette indlæg er slettet!
Helt sikkert forskellige behov. Jeg har mest af alt brug for noget, som lader mig skrive lange dokumenter på min computer og at vise mine studerende et ret kedeligt slide-show fra samme. Resten er lidt hinsides min formåen.
Til gengæld er visse af mine dokumenter meget meget lange.
-
Dette indlæg er slettet!
@MThaastrup @SuneAuken @lkchr Har du hørt om murena.io ? Det ligner Google Docs ret meget.
-
@MThaastrup @SuneAuken @lkchr Har du hørt om murena.io ? Det ligner Google Docs ret meget.
Dette indlæg er slettet!
God idé. Jeg tror virkelig, det er sådan noget man skal tage i overskuelige bidder.
-
God idé. Jeg tror virkelig, det er sådan noget man skal tage i overskuelige bidder.
@SuneAuken @MThaastrup @lkchr Det er det ganske afgjort.
-
Dette indlæg er slettet!
En ting ad gangen!