Version2: "»Jeg er ved at blive gråhåret«: Her er ministeries første erfaringer med Microsoft-alternativ"
-
Version2: "»Jeg er ved at blive gråhåret«: Her er ministeries første erfaringer med Microsoft-alternativ"
Har vi ikke det scenarie, som vi nærmest forventede, der ville komme?*
At Digitaliseringsministeriet bare har installeret en standard LibreOffice/CollaboraOffice uden at lave nogle lækre brugervendte tilpasninger?
For ja, så er der nok mange, der vil pege på MS Office - det er jo i tilpasningerne, at guldet ligger.
*) Jeg gætter på indholdet ud fra det, som jeg kan se udenfor betalingsmuren...
-
At Digitaliseringsministeriet bare har installeret en standard LibreOffice/CollaboraOffice uden at lave nogle lækre brugervendte tilpasninger?
For ja, så er der nok mange, der vil pege på MS Office - det er jo i tilpasningerne, at guldet ligger.
@simonjust jeg bliver idiot af at høre på det, for jeg tror ikke på nogen derinde bruger features som MS understøtter bedre
Det er højest sandsynligt bare ligesom bilisten der altid har kørt Ford og brokker sig over at peugeot er ubrugeligt - fordi pinden man styrer lyset på ikke fungerer på 100% samme måde som de er vandt til
-
@simonjust jeg bliver idiot af at høre på det, for jeg tror ikke på nogen derinde bruger features som MS understøtter bedre
Det er højest sandsynligt bare ligesom bilisten der altid har kørt Ford og brokker sig over at peugeot er ubrugeligt - fordi pinden man styrer lyset på ikke fungerer på 100% samme måde som de er vandt til
@rasmus91 Præcis. Jeg kunne nemmere følge kritikken, hvis CollaboraOffice/LibreOffice havde et funktionsniveau, der er langt bagefter MS Office, men det er overhovedet ikke tilfældet i dag
-
@simonjust Kunne nogen ikke være så venlige at dele teksten til den artikel, eller et sammendrag?
-
@rasmus91 Præcis. Jeg kunne nemmere følge kritikken, hvis CollaboraOffice/LibreOffice havde et funktionsniveau, der er langt bagefter MS Office, men det er overhovedet ikke tilfældet i dag
@simonjust har du set det nye collabora Office desktop?
Det har vist taget noget inspiration andre steder fra til GUIet
-
@simonjust Kunne nogen ikke være så venlige at dele teksten til den artikel, eller et sammendrag?
@anderslund @simonjust til;dr: cBrain er ikke lykkedes så godt med at få overført skabeloner og fonte til collabara (bl.a.)
-
@anderslund @simonjust til;dr: cBrain er ikke lykkedes så godt med at få overført skabeloner og fonte til collabara (bl.a.)
@Laust @simonjust Det ville være smart hvis de brugte en leverandør med erfaring inden for FOSS (udfra et hurtigy kig på cbrain.dk - de lever af en proprietær løsning) ... Og collabra? nå ja, men når man hører om steder hvor man har succes er det jo som regel libre-office.
-
@simonjust har du set det nye collabora Office desktop?
Det har vist taget noget inspiration andre steder fra til GUIet
@rasmus91 Yes, jeg gav det en lille prøvetur for et par dage siden
Jeg har ikke prøvet med en "torture test" endnu - men jeg tænker, jeg skal prøve at smide et vildt dokument igennem det.
-
@Laust @simonjust Det ville være smart hvis de brugte en leverandør med erfaring inden for FOSS (udfra et hurtigy kig på cbrain.dk - de lever af en proprietær løsning) ... Og collabra? nå ja, men når man hører om steder hvor man har succes er det jo som regel libre-office.
@Laust @simonjust
Det er jo lykkedes for mig at få Nextcloud Office med collabra CODE versionen til at køre på min rpi 4. Og man kan da redigere i det, men jeg vil til enhver tid foretrække desktop libreoffice, med filer åbnet via nectcloud client. -
@anderslund @simonjust
Den artikel og en række andre har jeg lagt her: https://himmel.bundsgaard.net/s/JaGHJBawbYQ7og2 (min datter skulle bruge dem til en artikel på journalisthøjskolen :-). -
@anderslund @simonjust
Den artikel og en række andre har jeg lagt her: https://himmel.bundsgaard.net/s/JaGHJBawbYQ7og2 (min datter skulle bruge dem til en artikel på journalisthøjskolen :-).@jeppe @simonjust
Mange tak! Det er jo interessant læsning. Jeg kan sagtens forstå frustrationen! Jeg tænker stadig libreoffice ville have færre af de problemer. -
@anderslund @simonjust kritikken går primært mod leverandøren som er svær for slutbrugerne at kommunikere med. Og deres primære problem lader til at handle om hvilke fonte der er tilgængelige og at de er anderledes end de er vant til...
-
@anderslund @simonjust kritikken går primært mod leverandøren som er svær for slutbrugerne at kommunikere med. Og deres primære problem lader til at handle om hvilke fonte der er tilgængelige og at de er anderledes end de er vant til...
@benjaminlj @simonjust Det giver egentlig god mening at bruge cBrain, hvis detder F2 er udbredt i det offentlige. Så skal de jo også lære ... Og efter at have læst nogle af artiklerne synes det ikke som om problemerne er uløselige!
Jeg at man skal lytte til erfaringerne fra Schleswig-Holstein - at det er noget man skal ville, og investere tid og penge i, fordi det betaler sig på sigt, både øknomisk og filosofisk. -
Så dybest set ret afgrænsede problemstillinger, der kunne løses relativt nemt, hvis man samlede alle udfordringer i en national, centraliseret erfaringsbank?
Fonte: Foreslå nogle frie alternativer, eller køb licenser til de eksisterende
(Tager I noter, digst.dk?
) -
Så dybest set ret afgrænsede problemstillinger, der kunne løses relativt nemt, hvis man samlede alle udfordringer i en national, centraliseret erfaringsbank?
Fonte: Foreslå nogle frie alternativer, eller køb licenser til de eksisterende
(Tager I noter, digst.dk?
)@simonjust @benjaminlj ... eller hvis man benyttede sig af viden der findes i østrig, tyskland og frankrig, som alle er laaangt foran DK med det her

-
@simonjust @benjaminlj ... eller hvis man benyttede sig af viden der findes i østrig, tyskland og frankrig, som alle er laaangt foran DK med det her

@anderslund @benjaminlj Jeps
Ingen grund til at genopfinde den dybe tallerken 
-
@anderslund @simonjust her er lidt uddrag
"Derfor fik 38 medarbejdere i ministeriet den 19. juni adgang til at bruge open source-kontorløsningen Collabora i fagsystemet F2. I ministeriet selv bliver de kaldt ‘testere’, for medarbejderne har frivilligt meldt sig til at afprøve systemet i stedet for Microsofts Word." -
@anderslund @simonjust her er lidt uddrag
"Derfor fik 38 medarbejdere i ministeriet den 19. juni adgang til at bruge open source-kontorløsningen Collabora i fagsystemet F2. I ministeriet selv bliver de kaldt ‘testere’, for medarbejderne har frivilligt meldt sig til at afprøve systemet i stedet for Microsofts Word."@anderslund @simonjust "På trods af udfordringerne kører testerne videre med Collabora i Digitaliseringsministeriet op til en evalueringsworkshop 10. oktober, hvor de blandt andet skal stilling til, om de har lyst til at bruge Collabora fremover."
-
@anderslund @simonjust "På trods af udfordringerne kører testerne videre med Collabora i Digitaliseringsministeriet op til en evalueringsworkshop 10. oktober, hvor de blandt andet skal stilling til, om de har lyst til at bruge Collabora fremover."
@anderslund @simonjust "De får også et overblik over issues, der stadig ikke er løst, eksempelvis medarbejdernes allerførste problem med typografier. Men også at enkelte dokumenter ikke kan åbnes, der er problemer med rendering af tekst ved lav zoom, og når en tester forsøger at printe et dokument ved at taste Crtl + P, så printer systemet hele vinduet og ikke selve dokumentet."
-
@anderslund @simonjust "De får også et overblik over issues, der stadig ikke er løst, eksempelvis medarbejdernes allerførste problem med typografier. Men også at enkelte dokumenter ikke kan åbnes, der er problemer med rendering af tekst ved lav zoom, og når en tester forsøger at printe et dokument ved at taste Crtl + P, så printer systemet hele vinduet og ikke selve dokumentet."
@anderslund @simonjust "I et notat fra midt august oplister en medarbejder i ministeriet fire scenarier for fremtiden:
»Enten bliver det at gå all in på Collabora«
»At det ikke er modent nok på nuværende tidspunkt«
»Fortsætter med en hybrid, hvor Collabora enten er default/alternativ, men hvor både Collabora og Word er en mulighed.«
»Afsøge alternative muligheder?«"