Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

  • Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. I dag er jeg ankommet i virkelig god tid til Hovedbanegården og står nu bare og danderer den på perronen indtil toget kommer.

I dag er jeg ankommet i virkelig god tid til Hovedbanegården og står nu bare og danderer den på perronen indtil toget kommer.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
22 Indlæg 9 Posters 35 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • tofticles@helvede.netT tofticles@helvede.net

    @tanyakaroli Det lyder virkelig spændende! Jeg har en masse fordomme, om at der nok er en ret hård, kynisk jargon - er det meningen at det skal påvirke kultur/sprogbrug eller er det mere sådan indledende/analytisk - altså dit indlæg?

    tanyakaroli@expressional.socialT This user is from outside of this forum
    tanyakaroli@expressional.socialT This user is from outside of this forum
    tanyakaroli@expressional.social
    wrote sidst redigeret af
    #5

    @tofticles Det er bestemt meningen at skal påvirke kulturen og sprogbrugen. Det er selvfølgelig et langt, sejt træk, både fordi vante termer er svære at slippe af med (men jeg flager lige endnu engang for at den upræcise term “husspektakler” blev sendt på pension sidste år, hep!) og fordi der sker rigtig meget sidemandsoplæring i politiet hvor vi desværre kan se at de gode ting man lærer på Politiskolen for en vis del blive aflært igen ude i praksis.

    tofticles@helvede.netT 1 Reply Last reply
    0
    • mthaastrup@helvede.netM mthaastrup@helvede.net

      Dette indlæg er slettet!

      tanyakaroli@expressional.socialT This user is from outside of this forum
      tanyakaroli@expressional.socialT This user is from outside of this forum
      tanyakaroli@expressional.social
      wrote sidst redigeret af
      #6

      @MThaastrup Husspektakler er heldigvis blevet pensioneret som term i politiet (i al ubeskedenhed vil jeg nævne at jeg har fået at vide af gode bekendte i politiet at min egen artikel om problemerne med den term skubbede til den beslutning - jeg ved ikke om det passer, men hvis det gør, er det nok det vigtigste resultat af min forskning nogensinde).
      Det drejer sig både om at sikre at sprogbrugen ikke låser politiet fast i forståelser af hvad de kommer ud til, og at det bliver registreret bedre i deres interne system hvad patruljen observerede på stedet. Der sker ofte en kæmpe minimering af alvorlighed i dén nedskrivning (fx bare “Alt roligt, intet for politiet”).

      mthaastrup@helvede.netM 1 Reply Last reply
      0
      • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net

        @tanyakaroli

        På de svar der er kommet allerede lyder det som om du gerne må lave en lille intro-tråd til emnet når du sidder sikkert i toget 🤓

        Dejligt du er i god tid og kan forhåbentlig lade den ro brede sig til resten af dagen

        tanyakaroli@expressional.socialT This user is from outside of this forum
        tanyakaroli@expressional.socialT This user is from outside of this forum
        tanyakaroli@expressional.social
        wrote sidst redigeret af
        #7

        @folfdk Tak, Folmer, og ja, det er dejligt! Jeg har selvfølgelig arbejde med i toget (skal skrive abstract til et forhåbentlig kommende kapitel om forskelle og ligheder mellem trusler og hadtale), men kan fint skrive lidt i forlængelse af mit første opslag 😊

        1 Reply Last reply
        0
        • tanyakaroli@expressional.socialT tanyakaroli@expressional.social

          I dag er jeg ankommet i virkelig god tid til Hovedbanegården og står nu bare og danderer den på perronen indtil toget kommer. Jeg skal til Vejle og gæsteundervise på Politiskolen - i et emne som ofte giver modstand, nemlig politiets egne, interne sprogbrug i sager om vold i nære relationer (fx partnervold). Det er udviklet i tæt dialog med dygtige og idealistiske undervisere på dette efteruddannelsesforløb.
          Mega meningsfuldt!

          tanyakaroli@expressional.socialT This user is from outside of this forum
          tanyakaroli@expressional.socialT This user is from outside of this forum
          tanyakaroli@expressional.social
          wrote sidst redigeret af
          #8

          For jer der gerne vil vide mere om emnet:

          Formålet med dagens workshop er at skubbe på en proces internt i politiet om at bruge mere præcist og fyldestgørende sprog om vold i nære relationer. Husspektakler er heldigvis blevet pensioneret som anmeldelseskategori til fordel for “uro i hjemmet”. Uden at det løser alt er næste skridt at prøve at forbedre hvad der bliver skrevet på sagen når en patrulje har været ude.
          I mange år har der været en tendens til at bruge termer der minimerer alvorligheden og fordeler ansvaret ligeligt på parterne (fx “skænderi” eller “sloges”). Værst er de tilfælde hvor der blot skrives “Alt roligt, intet for politiet”. For selv hvis patruljen har vurderet at de ikke kan gøre mere den dag, vil sådan en beskrivelse gøre at næste opkald til alarmcentralen bliver taget mindre alvorligt, og at de forebyggende teams ikke kan se at der måske skal laves en indsats.

          tanyakaroli@expressional.socialT 1 Reply Last reply
          0
          • tanyakaroli@expressional.socialT tanyakaroli@expressional.social

            @tofticles Det er bestemt meningen at skal påvirke kulturen og sprogbrugen. Det er selvfølgelig et langt, sejt træk, både fordi vante termer er svære at slippe af med (men jeg flager lige endnu engang for at den upræcise term “husspektakler” blev sendt på pension sidste år, hep!) og fordi der sker rigtig meget sidemandsoplæring i politiet hvor vi desværre kan se at de gode ting man lærer på Politiskolen for en vis del blive aflært igen ude i praksis.

            tofticles@helvede.netT This user is from outside of this forum
            tofticles@helvede.netT This user is from outside of this forum
            tofticles@helvede.net
            wrote sidst redigeret af
            #9

            @tanyakaroli Det må virkelig være en god følelse at drive den udvikling mod en mere empatisk etat!

            Det er virkelig et vigtigt arbejde 😊.

            1 Reply Last reply
            0
            • tanyakaroli@expressional.socialT tanyakaroli@expressional.social

              I dag er jeg ankommet i virkelig god tid til Hovedbanegården og står nu bare og danderer den på perronen indtil toget kommer. Jeg skal til Vejle og gæsteundervise på Politiskolen - i et emne som ofte giver modstand, nemlig politiets egne, interne sprogbrug i sager om vold i nære relationer (fx partnervold). Det er udviklet i tæt dialog med dygtige og idealistiske undervisere på dette efteruddannelsesforløb.
              Mega meningsfuldt!

              notsoloud@expressional.socialN This user is from outside of this forum
              notsoloud@expressional.socialN This user is from outside of this forum
              notsoloud@expressional.social
              wrote sidst redigeret af
              #10

              @tanyakaroli
              Tak for din indsats 💙

              1 Reply Last reply
              0
              • tanyakaroli@expressional.socialT tanyakaroli@expressional.social

                I dag er jeg ankommet i virkelig god tid til Hovedbanegården og står nu bare og danderer den på perronen indtil toget kommer. Jeg skal til Vejle og gæsteundervise på Politiskolen - i et emne som ofte giver modstand, nemlig politiets egne, interne sprogbrug i sager om vold i nære relationer (fx partnervold). Det er udviklet i tæt dialog med dygtige og idealistiske undervisere på dette efteruddannelsesforløb.
                Mega meningsfuldt!

                abekonge@venner.networkA This user is from outside of this forum
                abekonge@venner.networkA This user is from outside of this forum
                abekonge@venner.network
                wrote sidst redigeret af
                #11

                @tanyakaroli totalt sidesport apropo vejle:

                https://snittegodskontoret.ukrudt.net/memes/225

                tak til @snittegodskontoret for mit nye yndlingsmeme om vejle

                #Vejle

                tanyakaroli@expressional.socialT 1 Reply Last reply
                0
                • tanyakaroli@expressional.socialT tanyakaroli@expressional.social

                  @MThaastrup Husspektakler er heldigvis blevet pensioneret som term i politiet (i al ubeskedenhed vil jeg nævne at jeg har fået at vide af gode bekendte i politiet at min egen artikel om problemerne med den term skubbede til den beslutning - jeg ved ikke om det passer, men hvis det gør, er det nok det vigtigste resultat af min forskning nogensinde).
                  Det drejer sig både om at sikre at sprogbrugen ikke låser politiet fast i forståelser af hvad de kommer ud til, og at det bliver registreret bedre i deres interne system hvad patruljen observerede på stedet. Der sker ofte en kæmpe minimering af alvorlighed i dén nedskrivning (fx bare “Alt roligt, intet for politiet”).

                  mthaastrup@helvede.netM This user is from outside of this forum
                  mthaastrup@helvede.netM This user is from outside of this forum
                  mthaastrup@helvede.net
                  wrote sidst redigeret af mthaastrup@helvede.net
                  #12
                  Dette indlæg er slettet!
                  tanyakaroli@expressional.socialT 1 Reply Last reply
                  0
                  • abekonge@venner.networkA abekonge@venner.network

                    @tanyakaroli totalt sidesport apropo vejle:

                    https://snittegodskontoret.ukrudt.net/memes/225

                    tak til @snittegodskontoret for mit nye yndlingsmeme om vejle

                    #Vejle

                    tanyakaroli@expressional.socialT This user is from outside of this forum
                    tanyakaroli@expressional.socialT This user is from outside of this forum
                    tanyakaroli@expressional.social
                    wrote sidst redigeret af
                    #13

                    @abekonge Hahaha, den er skøn!
                    @snittegodskontoret

                    1 Reply Last reply
                    0
                    • mthaastrup@helvede.netM mthaastrup@helvede.net

                      Dette indlæg er slettet!

                      tanyakaroli@expressional.socialT This user is from outside of this forum
                      tanyakaroli@expressional.socialT This user is from outside of this forum
                      tanyakaroli@expressional.social
                      wrote sidst redigeret af
                      #14

                      @MThaastrup Ja, det er da (et ord - og en bagatellisering)

                      1 Reply Last reply
                      0
                      • tanyakaroli@expressional.socialT tanyakaroli@expressional.social

                        For jer der gerne vil vide mere om emnet:

                        Formålet med dagens workshop er at skubbe på en proces internt i politiet om at bruge mere præcist og fyldestgørende sprog om vold i nære relationer. Husspektakler er heldigvis blevet pensioneret som anmeldelseskategori til fordel for “uro i hjemmet”. Uden at det løser alt er næste skridt at prøve at forbedre hvad der bliver skrevet på sagen når en patrulje har været ude.
                        I mange år har der været en tendens til at bruge termer der minimerer alvorligheden og fordeler ansvaret ligeligt på parterne (fx “skænderi” eller “sloges”). Værst er de tilfælde hvor der blot skrives “Alt roligt, intet for politiet”. For selv hvis patruljen har vurderet at de ikke kan gøre mere den dag, vil sådan en beskrivelse gøre at næste opkald til alarmcentralen bliver taget mindre alvorligt, og at de forebyggende teams ikke kan se at der måske skal laves en indsats.

                        tanyakaroli@expressional.socialT This user is from outside of this forum
                        tanyakaroli@expressional.socialT This user is from outside of this forum
                        tanyakaroli@expressional.social
                        wrote sidst redigeret af
                        #15

                        På Vejle Banegård er de bedste (= eneste med tilhørende bord) siddepladser inde hos Lagkagehuset, så jeg har købt en kop matcha latte (man er vel kjøwenhawner) så jeg kan sidde og arbejde lidt inden toget.
                        Pigerne bag disken er virkelig søde - og gav endda et stykke hindbærsnitte! 🥹
                        (Jaja, jeg ved godt at vi er sure på Lagkagehuset, men se ovenfor)

                        ulriknyman@mastodon.socialU 1 Reply Last reply
                        0
                        • tanyakaroli@expressional.socialT tanyakaroli@expressional.social

                          På Vejle Banegård er de bedste (= eneste med tilhørende bord) siddepladser inde hos Lagkagehuset, så jeg har købt en kop matcha latte (man er vel kjøwenhawner) så jeg kan sidde og arbejde lidt inden toget.
                          Pigerne bag disken er virkelig søde - og gav endda et stykke hindbærsnitte! 🥹
                          (Jaja, jeg ved godt at vi er sure på Lagkagehuset, men se ovenfor)

                          ulriknyman@mastodon.socialU This user is from outside of this forum
                          ulriknyman@mastodon.socialU This user is from outside of this forum
                          ulriknyman@mastodon.social
                          wrote sidst redigeret af
                          #16

                          @tanyakaroli Hvorfor er "vi" sure på lagkagehuset?

                          tanyakaroli@expressional.socialT 1 Reply Last reply
                          0
                          • ulriknyman@mastodon.socialU ulriknyman@mastodon.social

                            @tanyakaroli Hvorfor er "vi" sure på lagkagehuset?

                            tanyakaroli@expressional.socialT This user is from outside of this forum
                            tanyakaroli@expressional.socialT This user is from outside of this forum
                            tanyakaroli@expressional.social
                            wrote sidst redigeret af
                            #17

                            @UlrikNyman Fordi de viser sig at bruge færdigblandinger til deres kager (i hvert fald den i samarbejde med Tobias Hamann)

                            ulriknyman@mastodon.socialU 1 Reply Last reply
                            0
                            • tanyakaroli@expressional.socialT tanyakaroli@expressional.social

                              @UlrikNyman Fordi de viser sig at bruge færdigblandinger til deres kager (i hvert fald den i samarbejde med Tobias Hamann)

                              ulriknyman@mastodon.socialU This user is from outside of this forum
                              ulriknyman@mastodon.socialU This user is from outside of this forum
                              ulriknyman@mastodon.social
                              wrote sidst redigeret af
                              #18

                              @tanyakaroli Det kan da ikke gøre mig sur, hvis bare produktet smager godt.

                              Jeg tænkte at det sikkert var noget med overenskomster, men man kan jo blive overrasket.

                              tanyakaroli@expressional.socialT 1 Reply Last reply
                              0
                              • ulriknyman@mastodon.socialU ulriknyman@mastodon.social

                                @tanyakaroli Det kan da ikke gøre mig sur, hvis bare produktet smager godt.

                                Jeg tænkte at det sikkert var noget med overenskomster, men man kan jo blive overrasket.

                                tanyakaroli@expressional.socialT This user is from outside of this forum
                                tanyakaroli@expressional.socialT This user is from outside of this forum
                                tanyakaroli@expressional.social
                                wrote sidst redigeret af
                                #19

                                @UlrikNyman Det er meget muligt at der er mere, men det var den jeg senest stødte på - Lagkagehuset er jo blevet opkøbt af nogen (har glemt hvem), så de oprindelige kvalitetsprincipper er vist gået fløjten

                                suneauken@mastodon.worldS 1 Reply Last reply
                                0
                                • tanyakaroli@expressional.socialT tanyakaroli@expressional.social

                                  @UlrikNyman Det er meget muligt at der er mere, men det var den jeg senest stødte på - Lagkagehuset er jo blevet opkøbt af nogen (har glemt hvem), så de oprindelige kvalitetsprincipper er vist gået fløjten

                                  suneauken@mastodon.worldS This user is from outside of this forum
                                  suneauken@mastodon.worldS This user is from outside of this forum
                                  suneauken@mastodon.world
                                  wrote sidst redigeret af
                                  #20

                                  @tanyakaroli @UlrikNyman

                                  De modtog vist Corona-støtte mens deres skatteforhold var - well - tvivlsomme. Deres hjemmeside lige nu er stærkt optaget af at forklare sig, men herfra lyder det altså som et The Lady doth protest too much.

                                  https://lagkagehuset.dk/skat

                                  1 Reply Last reply
                                  0
                                  • tanyakaroli@expressional.socialT tanyakaroli@expressional.social

                                    I dag er jeg ankommet i virkelig god tid til Hovedbanegården og står nu bare og danderer den på perronen indtil toget kommer. Jeg skal til Vejle og gæsteundervise på Politiskolen - i et emne som ofte giver modstand, nemlig politiets egne, interne sprogbrug i sager om vold i nære relationer (fx partnervold). Det er udviklet i tæt dialog med dygtige og idealistiske undervisere på dette efteruddannelsesforløb.
                                    Mega meningsfuldt!

                                    mosgaard@uddannelse.socialM This user is from outside of this forum
                                    mosgaard@uddannelse.socialM This user is from outside of this forum
                                    mosgaard@uddannelse.social
                                    wrote sidst redigeret af
                                    #21

                                    @tanyakaroli “Mit sprogs grænser er min verdens grænser” er så ufatteligt rammende i den sammenhæng.

                                    tanyakaroli@expressional.socialT 1 Reply Last reply
                                    0
                                    • mosgaard@uddannelse.socialM mosgaard@uddannelse.social

                                      @tanyakaroli “Mit sprogs grænser er min verdens grænser” er så ufatteligt rammende i den sammenhæng.

                                      tanyakaroli@expressional.socialT This user is from outside of this forum
                                      tanyakaroli@expressional.socialT This user is from outside of this forum
                                      tanyakaroli@expressional.social
                                      wrote sidst redigeret af
                                      #22

                                      @mosgaard Ja, det er en rigtig fin måde at opsummere det på!

                                      1 Reply Last reply
                                      0
                                      Svar
                                      • Svar som emne
                                      Login for at svare
                                      • Ældste til nyeste
                                      • Nyeste til ældste
                                      • Most Votes


                                      • Log ind

                                      • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                      • Login or register to search.
                                      Powered by NodeBB Contributors
                                      Graciously hosted by data.coop
                                      • First post
                                        Last post
                                      0
                                      • Hjem
                                      • Seneste
                                      • Etiketter
                                      • Populære
                                      • Verden
                                      • Bruger
                                      • Grupper