Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. OK, so - status for this round of #SwitchToLinux testing: I have three "dealbreaker" workflows I have to be able to bring with me & so far only one of them works, maybe, but I can't be sure running in a VM.

OK, so - status for this round of #SwitchToLinux testing: I have three "dealbreaker" workflows I have to be able to bring with me & so far only one of them works, maybe, but I can't be sure running in a VM.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
switchtolinuxlinuxtech
16 Indlæg 4 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • jwcph@helvede.netJ jwcph@helvede.net

@klgn Altså, dén der er på "måske"-stadiet kræver en nyere OpenGL end min VM kan klare, så jeg håber dén vil virke i en "rigtig" installering 🤞

Den jeg slås med er at få Wine/Yabridge til at køre VST-plugins... der er nogle plugins jeg ikke kan/vil undvære, så det SKAL virke.

Den tredje ting er også noget med at køre et Win-program; jeg bruger Affinity-suiten til grafik m.m., og den kan/vil jeg heller ikke undvære. Det virker som om det ikke er helt simpelt at få dén til at køre 😬

klgn@expressional.socialK This user is from outside of this forum
    klgn@expressional.social
    wrote sidst redigeret af

@jwcph fair, mine erfaringer med Wine er noget hit and miss med flest misses. Jeg er typisk endt med at finde alternativer, men det er desværre ikke altid muligt, og det fornemmer jeg lidt er tilfældet her.

jwcph@helvede.netJ 1 Reply Last reply
    0
    • klgn@expressional.socialK klgn@expressional.social

@jwcph fair, mine erfaringer med Wine er noget hit and miss med flest misses. Jeg er typisk endt med at finde alternativer, men det er desværre ikke altid muligt, og det fornemmer jeg lidt er tilfældet her.

jwcph@helvede.netJ This user is from outside of this forum
      jwcph@helvede.net
      wrote sidst redigeret af

@klgn Min største udfordring i forhold til at committe til et skift til Linux er nok, at ALT er hit-and-miss. Det er simpelthen umuligt, ikke bare at vide men at overskue blot at gætte på, om de ting man har brug for at gøre vil virke - og blive ved med det, med nogenlunde rimelighed - hvis man skifter... det er en meget høj barriere for de fleste brugere.

klgn@expressional.socialK 1 Reply Last reply
      0

@klgn Min største udfordring i forhold til at committe til et skift til Linux er nok, at ALT er hit-and-miss. Det er simpelthen umuligt, ikke bare at vide men at overskue blot at gætte på, om de ting man har brug for at gøre vil virke - og blive ved med det, med nogenlunde rimelighed - hvis man skifter... det er en meget høj barriere for de fleste brugere.

klgn@expressional.social
        wrote sidst redigeret af

@jwcph det ved jeg ikke. Du kører nogle meget specifikke ting, andre kører bare en maskine med nogle kontor programmer, en mailklient og en browser. De kan nemt skifte, og for at lette skiftet, kan man jo installere de programmer, som kører på Linux, på den nuværende maskine og vænne sig til dem der, inden man skifter helt over.

0
        • klgn@expressional.socialK klgn@expressional.social

@jwcph det ved jeg ikke. Du kører nogle meget specifikke ting, andre kører bare en maskine med nogle kontor programmer, en mailklient og en browser. De kan nemt skifte, og for at lette skiftet, kan man jo installere de programmer, som kører på Linux, på den nuværende maskine og vænne sig til dem der, inden man skifter helt over.

jwcph@helvede.net
          wrote sidst redigeret af

@klgn De fleste mennesker har bare ikke nogen idé om hvad de bruger af programmer - de ved ikke rigtig hvad et "program" er; de ved bare hvad de laver. Det er svært for dem at vurdere, om der er noget de ikke kan, hvis de skifter.

Det er også min erfaring, at næsten alle alligevel har ét eller andet kørende, som går ud over office-pakke & browser.

- men det er rigtigt, jeg har truffet nogle specifikke valg, som jeg ikke ønsker at lave om. Og det er ikke kun fordi jeg har betalt for dem 😁

1 Reply Last reply
          0

@klgn Altså, dén der er på "måske"-stadiet kræver en nyere OpenGL end min VM kan klare, så jeg håber dén vil virke i en "rigtig" installering 🤞

Den jeg slås med er at få Wine/Yabridge til at køre VST-plugins... der er nogle plugins jeg ikke kan/vil undvære, så det SKAL virke.

Den tredje ting er også noget med at køre et Win-program; jeg bruger Affinity-suiten til grafik m.m., og den kan/vil jeg heller ikke undvære. Det virker som om det ikke er helt simpelt at få dén til at køre 😬

mosgaard@uddannelse.socialM This user is from outside of this forum
            mosgaard@uddannelse.social
            wrote sidst redigeret af

@jwcph @klgn det er noget tid siden jeg har kigget på Yabridge, men dengang virkede det fint. Jeg brugte Bottles (som er i Zorin) til at installere plug-ins med .exe filer, og så fandt jeg en specifik vejledning til hvad det betød for Yabridge at jeg brugte Bottles. Dengang testede jeg bl.a. med Fabfilter og Aurturia Plugins der alle virkede.

Jeg har lige installeret Ableton 11 på min Linux gennem Wine. Jeg så det nævnt på et par fora og tænkte det var forsøget værd.

0
            • mosgaard@uddannelse.socialM mosgaard@uddannelse.social

@jwcph @klgn det er noget tid siden jeg har kigget på Yabridge, men dengang virkede det fint. Jeg brugte Bottles (som er i Zorin) til at installere plug-ins med .exe filer, og så fandt jeg en specifik vejledning til hvad det betød for Yabridge at jeg brugte Bottles. Dengang testede jeg bl.a. med Fabfilter og Aurturia Plugins der alle virkede.

Jeg har lige installeret Ableton 11 på min Linux gennem Wine. Jeg så det nævnt på et par fora og tænkte det var forsøget værd.

jwcph@helvede.net
              wrote sidst redigeret af

@mosgaard @klgn Jeg har faktisk slettet Bottles fra min test-installation; det fyldte for meget 😁 men Yabridge-tingen virker nu, og sjovt nok virker en Win-app jeg har installeret med Bottles også stadig... der er stadig et stykke vej før jeg gennemskuer hvordan det fungerer 😝

mosgaard@uddannelse.socialM 1 Reply Last reply
              0

@mosgaard @klgn Jeg har faktisk slettet Bottles fra min test-installation; det fyldte for meget 😁 men Yabridge-tingen virker nu, og sjovt nok virker en Win-app jeg har installeret med Bottles også stadig... der er stadig et stykke vej før jeg gennemskuer hvordan det fungerer 😝

mosgaard@uddannelse.social
                wrote sidst redigeret af

@jwcph @klgn Det giver god mening. Bottles er bare en grafisk brugerflade, der gør det nemmere at lave de "kasser" Wine installerer windowsprogrammer i og ændre i de forskellige instillinger. Så når du fjerner Bottles, fjerner du ikke kasserne, de er installeret med Wine.

Men fedt det virker. Jeg blev nysgerrig på om jeg også kunne få det til at virke, så det er jeg i gang med nu 🙂

0
                • mosgaard@uddannelse.socialM mosgaard@uddannelse.social

@jwcph @klgn Det giver god mening. Bottles er bare en grafisk brugerflade, der gør det nemmere at lave de "kasser" Wine installerer windowsprogrammer i og ændre i de forskellige instillinger. Så når du fjerner Bottles, fjerner du ikke kasserne, de er installeret med Wine.

Men fedt det virker. Jeg blev nysgerrig på om jeg også kunne få det til at virke, så det er jeg i gang med nu 🙂

jwcph@helvede.net
                  wrote sidst redigeret af

@mosgaard @klgn Forestillede mig, at det var noget i den retning 😁Jeg fulgte sådan set bare guiden på Yabridge's GitHub (urgh, GitHub.... 🙄 ) https://github.com/robbert-vdh/yabridge?tab=readme-ov-file#usage

Det falder mig først ind nu, at jeg ikke engang overvejede om jeg havde Wine installeret først - men jeg havde læst mig til at Bottles er en frontend til Wine, så dén har jeg åbenbart regnet ud on the fly *klapper selv på ryggen* 😂

0

@mosgaard @klgn Forestillede mig, at det var noget i den retning 😁Jeg fulgte sådan set bare guiden på Yabridge's GitHub (urgh, GitHub.... 🙄 ) https://github.com/robbert-vdh/yabridge?tab=readme-ov-file#usage

Det falder mig først ind nu, at jeg ikke engang overvejede om jeg havde Wine installeret først - men jeg havde læst mig til at Bottles er en frontend til Wine, så dén har jeg åbenbart regnet ud on the fly *klapper selv på ryggen* 😂

jwcph@helvede.net
                    wrote sidst redigeret af

@mosgaard @klgn Det jeg havde bøvl med viste sig at være en undermappe, der var blevet oprettet i VST-mapperne, og som jeg skulle slette - ved ik hvor den kom fra, men hvis der ligger en "yabridge"-mappe dér, før man har kørt den første sync, så virker det ikke.

Havde også lidt svært ved at finde ud af hvad man gør, når man har et plugin der allerede er en VST, altså uden .exe-installer - men det skal bare lægges ned i Wine-"kassen" under VST'er, regnede jeg langt om længe ud 😁

1 Reply Last reply
                    0

@blackfire 1. Davinci Resolve - which has a Linux version but won't run in my VM because of OpenGL, so should work but not sure yet

2. Windows VSTs for music production - that's the one I'm struggling with; Wine/Yabridge is supposed to be easy but for the life of me I can't get it to work 😫

3. Affiniy Suite - not available for Linux, so has to run as a Windows app & it seems like it might not be trivial to get this up & running...

My current candidate of choice is Zorin OS.

blackfire@fosstodon.orgB This user is from outside of this forum
                      blackfire@fosstodon.orgB This user is from outside of this forum
                      blackfire@fosstodon.org
                      wrote sidst redigeret af

@jwcph
                      For vst you could try reaper. But there are quite a few audio plugin systems for linux.

Davinci yeah because of the GPU reqs you either need to use iommu to assign the GPU to the VM or run it baremetal.

For affinity you might need to make some wine tweaks
                      https://codeberg.org/Wanesty/affinity-wine-docs

Or there are alts
                      https://alternativeto.net/software/affinity-designer/?license=free

0
                      • blackfire@fosstodon.orgB blackfire@fosstodon.org

@jwcph
                        For vst you could try reaper. But there are quite a few audio plugin systems for linux.

Davinci yeah because of the GPU reqs you either need to use iommu to assign the GPU to the VM or run it baremetal.

For affinity you might need to make some wine tweaks
                        https://codeberg.org/Wanesty/affinity-wine-docs

Or there are alts
                        https://alternativeto.net/software/affinity-designer/?license=free

jwcph@helvede.net
                        wrote sidst redigeret af

@blackfire I'm already using Reaper 😁 the trick is running non-linux VST plugins with it - I think I have it working now though, as far as the test goes anyway.

Thanks for the Affinity guide, looks a bit above my pay grade but it might still help. I will not be switching; to me there is no alternative.

1 Reply Last reply
                        0
                        Svar
                        • Svar som emne
                        Login for at svare
                        • Ældste til nyeste
                        • Nyeste til ældste
                        • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.