Hvad er forskellen på en forelæsning og en "talk"?
-
Hvad er forskellen på en forelæsning og en "talk"?
@malte Forelæsning virker mere officielt, og akademisk. mens en "talk" vist bare er engelsk for fordrag.
-
@malte Forelæsning virker mere officielt, og akademisk. mens en "talk" vist bare er engelsk for fordrag.
@Mads5408 Du har ret!
-
@infonauten @malte "Sale" synes at vinde frem bl.a. fordi de virksomheder der laver udsalgsplakater er så internationale at det ikke kan betale sig at lave materiale på inferiøre småsprog, har jeg læst på dr.dk
@anderslund Interessant bid jeg ikke havde tænkt på som en drivkraft i forandringen af vores sprog @infonauten
-
@malte jeg ignorerer lige det med det engelske (synes også at talk lyder noller) men det virker som om at man synes at talk er inviteret og forelæsning er noget man gør som en del af sit arbejde.
Foredrag og talk er derfor nok mere sammenlignelige.@Koefoed Jeg synes du har ret - talk og foredrag ligner mere hinanden. Nogen forskelle mellem de to?
-
@Koefoed Jeg synes du har ret - talk og foredrag ligner mere hinanden. Nogen forskelle mellem de to?
-
-
@anderslund Interessant bid jeg ikke havde tænkt på som en drivkraft i forandringen af vores sprog @infonauten
@malte @infonauten Er "bid" med vilje, eller skulle det have været "bud" som i "budding"?

-
@simonjust @malte @Koefoed Spam/ham blev til skidtpost og skinke...
-
-
@Koefoed Jeg synes du har ret - talk og foredrag ligner mere hinanden. Nogen forskelle mellem de to?
@malte måske har folk udviklet en forståelse som kunne være at talk er for andre forskere mens foredrag også kan være for ‘folket’.
Men jeg kører lidt på fornemmelsen. Tror primært at det er jargon. -
@malte @infonauten Er "bid" med vilje, eller skulle det have været "bud" som i "budding"?

@anderslund Bid! Som en del af historien @infonauten
-
@malte måske har folk udviklet en forståelse som kunne være at talk er for andre forskere mens foredrag også kan være for ‘folket’.
Men jeg kører lidt på fornemmelsen. Tror primært at det er jargon.@Koefoed Jeg tror vi kun har fornemmelsen at køre på her - som med så mange andre nye danske ord er betydningsforskellene ikke helt faldet på plads endnu, eller er stadig uklare for os. Det er derfor jeg spørger, for at samle data fra jeres fornemmelser.
-
@Morten Juhl-Johansen @Simon Just - Infokage er for fedest et ord.
-
@mjj @simonjust @malte @Koefoed det burde være jakabov og skinke
-
@malte Min opfattelse er at talks ofte er kortere og mere bredt formidlende. Videnskabsfestivalen Bloom i Søndermarken reklamerer fx med at de har “talks”. Jeg ville kalde det oplæg eller foredrag: https://www.bloom.ooo/bloom
-
@malte Min opfattelse er at talks ofte er kortere og mere bredt formidlende. Videnskabsfestivalen Bloom i Søndermarken reklamerer fx med at de har “talks”. Jeg ville kalde det oplæg eller foredrag: https://www.bloom.ooo/bloom
@tanyakaroli Oplæg er god. Min forestilling er at de engelske begreber tit sniger sig ind ved at samtidig gøre de danske ord mere "støvede" gennem association: De friske nye initiativer bruger engelske ord, så andre friske nye initiativer har tendens til at gøre det samme for at skabe association til hinanden, og dem der ikke er så friske og nye og ikke er helt med på tendenserne bruger "foredrag" og "oplæg". På den måde skabes en forstærkende dynamik. @Koefoed