Vi kigger på elbil herhjemme.
-
Nu vil jeg jo gerne høre hvad det er endt med, og eventuelt hvorfor

@folfdk @Trine_DK Min gamle bil skulle til syn og ville koster 80,000 kr. i år i reparationer. Det synes jeg lissom ikke, den var værd.
Så jeg kiggede på, hvad min mekaniker havde til salg for 30.000. Der var to: en suzuki swift og en peugeot 2008. Suzukien havde for lidt plads (jeg propper altid bilen, når jeg skal til tegneseriefestival) og et skideirriterende eldrevet rat, mens Peugeot havde fint plads og faktisk kørte fint. (fortsættes) -
Nu vil jeg jo gerne høre hvad det er endt med, og eventuelt hvorfor

@folfdk @Trine_DK Jeg var opmærksom på, at peugeoten er af den uheldige årgang med en tandrem, der er kendt for at gå i opløsning i olie, men den har så lige fået udskiftet tandremmen i år i januar, ny kobling og flere udskiftede dele i motoren. Derudover har den jævnligt fået undervognsbehandling og er blevet tjekket hos Peugeot hvert eneste år. Den havde en trailerkrog, helårsdæk og sommerdæk. Valget landede på dén.
Den fik service og blev synet før køb. -
@Ellegaarddk
Jeg er altså også mere til Skoda og VW. Det er mere overskueligt.
Mindre fjol.
Nogen vil måske sige, de er lidt kedelige, men det er nok præcis det, jeg godt kan lide. Det forstyrrer ikke, når jeg kører.PT kører min mand i en Ford Kuga. Jeg elsker at den kan køre på el, men for fanden hvor er der meget blip blup og knaptryk.
Så er det rart med min lille UP med manuelt gear, der kører på benzin. Den snakker ikke til mig.
@pms @folfdkJeg siger bare, det bliver BMW hos os fremover. De kører fantastisk og der er næsten aldrig problemer med dem. Deres privatlivspolitik for bildata er ikke de værste. Vores lille i3 har snart kørt 160000 og bortset fra bremser og dæk, har vi kun fået skiftet nogen manchetter over støddæmpere. Generelt for elbiler, sparer I så mange penge ved at at de næsten aldrig skal til service.
@Ellegaarddk @pms @folfdk
@Trine_DK -
@Trine_DK @Ellegaarddk @folfdk det er heldigvis ikke alle elbiler der konstant snakker til en.
@pms Apropos snak, så er stemmestyring i Skoda elendig! Den fatter intet og kan aldrig hjælpe med noget som helst 🤪
-
@pms Apropos snak, så er stemmestyring i Skoda elendig! Den fatter intet og kan aldrig hjælpe med noget som helst 🤪
@Ellegaarddk Renault’ virker fint for min mand og lidt mere sporadisk for mig. Formentlig noget med stemmens frekvens. Men det er rart ikke at skulle fedte rundt på en skærm for at ændre navigationen.
-
Og så kom der selvfølgelig lige en påmindelse fra version2 om det andet man også skal tænke på
@folfdk IT sikkerhed i biler er jo 100% uafhængigt af om det er en el- eller forbrændingsmotor. Magneterne gør ikke at du bliver spionerer mere på.
-
@folfdk IT sikkerhed i biler er jo 100% uafhængigt af om det er en el- eller forbrændingsmotor. Magneterne gør ikke at du bliver spionerer mere på.
@drgroftehauge @folfdk Har vist skrevet det følgende 100 gange. Softwaren til e-biler burde hvile på en etableret standard API til køretøjets controller, og åbne standarder for software, således at updates er garanteret så længe bilen kan godkendes som lovligt køretøj i synshallen. Det vil formentlig kræve EU lovgivning.
-
@folfdk @Trine_DK Jeg var opmærksom på, at peugeoten er af den uheldige årgang med en tandrem, der er kendt for at gå i opløsning i olie, men den har så lige fået udskiftet tandremmen i år i januar, ny kobling og flere udskiftede dele i motoren. Derudover har den jævnligt fået undervognsbehandling og er blevet tjekket hos Peugeot hvert eneste år. Den havde en trailerkrog, helårsdæk og sommerdæk. Valget landede på dén.
Den fik service og blev synet før køb.@Henriette_Westh @folfdk Som sagt: godt valgt.
-
-
@Ellegaarddk Renault’ virker fint for min mand og lidt mere sporadisk for mig. Formentlig noget med stemmens frekvens. Men det er rart ikke at skulle fedte rundt på en skærm for at ændre navigationen.
@pms @Ellegaarddk Det er vist en kendt sag, at stemmestyring reagerer dårligere på kvinders stemmer end på mænds, fordi de er blevet trænet af mænd. Simpelthen.
-
@Ellegaarddk @pms @folfdk Altså, havde jeg haft råd til at købe en eUP (altså el-varianten) i stedet, havde jeg klart gjort det. Til gengæld har jeg købt den kontant, pengene på disken, ingen lån.
Nu kører jeg ikke ret meget, så jeg bruger omkring en plovmand i kvartalet på benzin. Vi havde ikke sparet meget på at den kørte på el i stedet.
-
@pms @Ellegaarddk Det er vist en kendt sag, at stemmestyring reagerer dårligere på kvinders stemmer end på mænds, fordi de er blevet trænet af mænd. Simpelthen.
@Ellegaarddk @Trine_DK nemlig
-
@Ellegaarddk @pms @folfdk Altså, havde jeg haft råd til at købe en eUP (altså el-varianten) i stedet, havde jeg klart gjort det. Til gengæld har jeg købt den kontant, pengene på disken, ingen lån.
Nu kører jeg ikke ret meget, så jeg bruger omkring en plovmand i kvartalet på benzin. Vi havde ikke sparet meget på at den kørte på el i stedet.
@folfdk @Trine_DK @Ellegaarddk vi prøvekørte en brugt eUP, det var en ren fornøjelse. Den faldt på en rækkevidde som var mindre end afstanden til min mor (Jeg vil ikke side og lade i Viborg hvis det er nødvendigt at jeg er i Skive), ellers var vi fristet. Der er meget positivt ved en bil uden lån og kaskoforsikring.
-
@folfdk @Trine_DK @Ellegaarddk vi prøvekørte en brugt eUP, det var en ren fornøjelse. Den faldt på en rækkevidde som var mindre end afstanden til min mor (Jeg vil ikke side og lade i Viborg hvis det er nødvendigt at jeg er i Skive), ellers var vi fristet. Der er meget positivt ved en bil uden lån og kaskoforsikring.
@pms @folfdk @Trine_DK @Ellegaarddk Efter 6 år med elbil har jeg lært to ting;
Clever er alt for dyrt, hvis ikke man kører virkeligt meget. Vi har en boks fra OK og betaler efter forbrug, det er langt billigere.
Næste punkt, det med pause i 20-30 min for at lade bilen er ikke noget problem og landet svømmer over i ladestandere. Man kan hente app'en ChargeFinder og se, hvor mange der er. Det er ret vildt. -
Clever er alt for dyrt, hvis ikke man kører virkeligt meget. Vi har en boks fra OK og betaler efter forbrug, det er langt billigere.
Næste punkt, det med pause i 20-30 min for at lade bilen er ikke noget problem og landet svømmer over i ladestandere. Man kan hente app'en ChargeFinder og se, hvor mange der er. Det er ret vildt.@pms @folfdk @Trine_DK @Ellegaarddk Her er et link til en side med priser hos de forskellige ladeoperatører. Der er også et værktøj til beregning af den bedste løsning.
https://fdm.dk/guides/elbil/se-prisen-lade-din-elbil-paa-en-offentlig-ladestander -
-
Næste punkt, det med pause i 20-30 min for at lade bilen er ikke noget problem og landet svømmer over i ladestandere. Man kan hente app'en ChargeFinder og se, hvor mange der er. Det er ret vildt.@johnrohde
Med hensyn til Clever har jeg hørt det samme et par gange i tråden. Så hvis det er, så skal vi i hvert fald huske at skifte til noget andet
-
Vi kigger på elbil herhjemme.
Muligvis en Skoda Elroq.
Der er lige nu mulighed for at få et års gratis opladning hos Clever.
Der bliver kørt ca 60.000 km om året på grund af pendling til arbejde (det prøver vi at se om vi kan få ændret til noget tættere på, men der går nok et stykke tid).Men det ville være en vild ændring. Ca 4000,- om måneden bruger vi på brændstof lige nu, som kunne ændres til 0,- i et år.
Vi har økonomisk råd til det.
Hjernen koger over

@folfdk sikke en fed tråd dette blev! Jeg svarer på det oprindelige trut: Ejer ikke bil men lejer mig frem. Har derfor prøvet en del forskellige. Dem vi helst vil leje er:
- ID3, god str til byer og god på motorvej. Den kan om vinteren køre Århus-Sønderborg uden top-up undervejs.
- Toyota bz4x. Jeg har kun brugt den kbh-møn og kun 2x men synes godt om den.
Fra bybo-perspektivet er langt de fleste elbiler for store: De kan ikke være i byerne. Mange kæmper med dem når de kommer ‘ind’.