Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Vi kigger på elbil herhjemme.

Vi kigger på elbil herhjemme.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
elbil
85 Indlæg 24 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • drgroftehauge@sigmoid.socialD drgroftehauge@sigmoid.social

@folfdk IT sikkerhed i biler er jo 100% uafhængigt af om det er en el- eller forbrændingsmotor. Magneterne gør ikke at du bliver spionerer mere på.

mok0@mastodon.onlineM This user is from outside of this forum
    mok0@mastodon.onlineM This user is from outside of this forum
    mok0@mastodon.online
    wrote sidst redigeret af

@drgroftehauge @folfdk Har vist skrevet det følgende 100 gange. Softwaren til e-biler burde hvile på en etableret standard API til køretøjets controller, og åbne standarder for software, således at updates er garanteret så længe bilen kan godkendes som lovligt køretøj i synshallen. Det vil formentlig kræve EU lovgivning.

1 Reply Last reply
    0
    • henriette_westh@mastodon.socialH henriette_westh@mastodon.social

@folfdk @Trine_DK Jeg var opmærksom på, at peugeoten er af den uheldige årgang med en tandrem, der er kendt for at gå i opløsning i olie, men den har så lige fået udskiftet tandremmen i år i januar, ny kobling og flere udskiftede dele i motoren. Derudover har den jævnligt fået undervognsbehandling og er blevet tjekket hos Peugeot hvert eneste år. Den havde en trailerkrog, helårsdæk og sommerdæk. Valget landede på dén. 🙂 Den fik service og blev synet før køb.

trine_dk@helvede.netT This user is from outside of this forum
      trine_dk@helvede.net
      wrote sidst redigeret af

@Henriette_Westh @folfdk Som sagt: godt valgt.

1 Reply Last reply
      0
      • svuorela@helvede.netS svuorela@helvede.net

@Trine_DK @folfdk jamen jamen. Jeg har hørt man kun kan prøvekøre biler hvis man udstråler machoenergi... (sagde ham der ikke har kørekort i husstanden)

trine_dk@helvede.net
        wrote sidst redigeret af

@svuorela @folfdk Jeg har helt klart oplevet at blive behandlet “lille dame”-agtigt, eller den mest almindelige, at sælgeren kun taler til min mand.

1 Reply Last reply
        0
        • pms@cupoftea.socialP pms@cupoftea.social

@Ellegaarddk Renault’ virker fint for min mand og lidt mere sporadisk for mig. Formentlig noget med stemmens frekvens. Men det er rart ikke at skulle fedte rundt på en skærm for at ændre navigationen.

trine_dk@helvede.net
          wrote sidst redigeret af

@pms @Ellegaarddk Det er vist en kendt sag, at stemmestyring reagerer dårligere på kvinders stemmer end på mænds, fordi de er blevet trænet af mænd. Simpelthen.

pms@cupoftea.socialP 1 Reply Last reply
          0
          • ellegaarddk@mstdn.socialE ellegaarddk@mstdn.social

@Trine_DK @pms @folfdk LOL- ja sådan er vi alle forskellige! 😅
            Vi har lige nu en lånebil - Polo benzin m automatgear- og savner begge Enyaq'en.
            Den rolige kørsel, assistenterne, pladsen ‐ og den noget billigere el.

trine_dk@helvede.net
            wrote sidst redigeret af

@Ellegaarddk @pms @folfdk Altså, havde jeg haft råd til at købe en eUP (altså el-varianten) i stedet, havde jeg klart gjort det. Til gengæld har jeg købt den kontant, pengene på disken, ingen lån.

Nu kører jeg ikke ret meget, så jeg bruger omkring en plovmand i kvartalet på benzin. Vi havde ikke sparet meget på at den kørte på el i stedet.

pms@cupoftea.socialP 1 Reply Last reply
            0
            • trine_dk@helvede.netT trine_dk@helvede.net

@pms @Ellegaarddk Det er vist en kendt sag, at stemmestyring reagerer dårligere på kvinders stemmer end på mænds, fordi de er blevet trænet af mænd. Simpelthen.

pms@cupoftea.socialP This user is from outside of this forum
              pms@cupoftea.social
              wrote sidst redigeret af

@Ellegaarddk @Trine_DK nemlig

1 Reply Last reply
              0
              • trine_dk@helvede.netT trine_dk@helvede.net

@Ellegaarddk @pms @folfdk Altså, havde jeg haft råd til at købe en eUP (altså el-varianten) i stedet, havde jeg klart gjort det. Til gengæld har jeg købt den kontant, pengene på disken, ingen lån.

Nu kører jeg ikke ret meget, så jeg bruger omkring en plovmand i kvartalet på benzin. Vi havde ikke sparet meget på at den kørte på el i stedet.

pms@cupoftea.social
                wrote sidst redigeret af

@folfdk @Trine_DK @Ellegaarddk vi prøvekørte en brugt eUP, det var en ren fornøjelse. Den faldt på en rækkevidde som var mindre end afstanden til min mor (Jeg vil ikke side og lade i Viborg hvis det er nødvendigt at jeg er i Skive), ellers var vi fristet. Der er meget positivt ved en bil uden lån og kaskoforsikring.

J ellegaarddk@mstdn.socialE 2 Replies Last reply
                0

@folfdk @Trine_DK @Ellegaarddk vi prøvekørte en brugt eUP, det var en ren fornøjelse. Den faldt på en rækkevidde som var mindre end afstanden til min mor (Jeg vil ikke side og lade i Viborg hvis det er nødvendigt at jeg er i Skive), ellers var vi fristet. Der er meget positivt ved en bil uden lån og kaskoforsikring.

J This user is from outside of this forum
                  johnrohde@helvede.net
                  wrote sidst redigeret af

@pms @folfdk @Trine_DK @Ellegaarddk Efter 6 år med elbil har jeg lært to ting;
                  Clever er alt for dyrt, hvis ikke man kører virkeligt meget. Vi har en boks fra OK og betaler efter forbrug, det er langt billigere.
                  Næste punkt, det med pause i 20-30 min for at lade bilen er ikke noget problem og landet svømmer over i ladestandere. Man kan hente app'en ChargeFinder og se, hvor mange der er. Det er ret vildt.

J folfdk@helvede.netF 2 Replies Last reply
                  0
                  • J johnrohde@helvede.net

Clever er alt for dyrt, hvis ikke man kører virkeligt meget. Vi har en boks fra OK og betaler efter forbrug, det er langt billigere.
                    Næste punkt, det med pause i 20-30 min for at lade bilen er ikke noget problem og landet svømmer over i ladestandere. Man kan hente app'en ChargeFinder og se, hvor mange der er. Det er ret vildt.

johnrohde@helvede.net
                    wrote sidst redigeret af

@pms @folfdk @Trine_DK @Ellegaarddk Her er et link til en side med priser hos de forskellige ladeoperatører. Der er også et værktøj til beregning af den bedste løsning.
                    https://fdm.dk/guides/elbil/se-prisen-lade-din-elbil-paa-en-offentlig-ladestander

1 Reply Last reply
                    0

ellegaarddk@mstdn.socialE This user is from outside of this forum
                      ellegaarddk@mstdn.socialE This user is from outside of this forum
                      ellegaarddk@mstdn.social
                      wrote sidst redigeret af

@pms @folfdk @Trine_DK Jeg har tidligere haft en eGolf, det kan jeg kun anbefale ved meget lille kørselsbehov. Eller som bil nr 2 - indkøbsvognen 😁
                      Dejlig bil, men virkelig ringe rækkevidde. Især om vinteren.

1 Reply Last reply
                      0
                      • J johnrohde@helvede.net

folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
                        folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
                        folfdk@helvede.net
                        wrote sidst redigeret af

@johnrohde
                        Med hensyn til Clever har jeg hørt det samme et par gange i tråden. Så hvis det er, så skal vi i hvert fald huske at skifte til noget andet 😅

Cc
                        @pms @Trine_DK @Ellegaarddk

1 Reply Last reply
                        0
                        • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net

Vi kigger på elbil herhjemme.

Muligvis en Skoda Elroq.
                          Der er lige nu mulighed for at få et års gratis opladning hos Clever.
                          Der bliver kørt ca 60.000 km om året på grund af pendling til arbejde (det prøver vi at se om vi kan få ændret til noget tættere på, men der går nok et stykke tid).

Men det ville være en vild ændring. Ca 4000,- om måneden bruger vi på brændstof lige nu, som kunne ændres til 0,- i et år.

Vi har økonomisk råd til det.

Hjernen koger over 😅

#elbil

koefoed@helvede.netK This user is from outside of this forum
                          koefoed@helvede.netK This user is from outside of this forum
                          koefoed@helvede.net
                          wrote sidst redigeret af

@folfdk sikke en fed tråd dette blev! Jeg svarer på det oprindelige trut: Ejer ikke bil men lejer mig frem. Har derfor prøvet en del forskellige. Dem vi helst vil leje er:
                          - ID3, god str til byer og god på motorvej. Den kan om vinteren køre Århus-Sønderborg uden top-up undervejs.
                          - Toyota bz4x. Jeg har kun brugt den kbh-møn og kun 2x men synes godt om den.
                          Fra bybo-perspektivet er langt de fleste elbiler for store: De kan ikke være i byerne. Mange kæmper med dem når de kommer ‘ind’.

1 Reply Last reply
                          0
                          Svar
                          • Svar som emne
                          Login for at svare
                          • Ældste til nyeste
                          • Nyeste til ældste
                          • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.