Vi taler en del om, at man skal begrænse brug af AI blandt skoleelever
-
Vi taler en del om, at man skal begrænse brug af AI blandt skoleelever.
Men hvordan ser det ud på den anden side ad bordet.Hvad med lærerne?
De bruger mere og mere AI i deres arbejde.Er det hensigtsmæssigt og dataetisk godt ?
Her er f.eks. en dansk løsning. Ved en simpel URL scanning ser jeg al data lande hos Amazon.
Hvad tænker i om brug af sådanne redskaber ? Dette her er bare en af mange ai løsninger til lærerne
https://teacherspace.ai/video -
De bruger mere og mere AI i deres arbejde.Er det hensigtsmæssigt og dataetisk godt ?
Her er f.eks. en dansk løsning. Ved en simpel URL scanning ser jeg al data lande hos Amazon.
Hvad tænker i om brug af sådanne redskaber ? Dette her er bare en af mange ai løsninger til lærerne
https://teacherspace.ai/video#Skolechat er hvis der perfekt hashtag til det spørgsmål.
-
https://teacherspace.ai/video@Privatfar Personligt ville jeg ikke bruge LLM-værktøjer, men det er dels fordi jeg ikke stoler på de leverer noget godt og dels fordi deres ressource forbrug er for stort til jeg kan retfærdiggøre det. Udover dette er der også spørgsmålet om databeskyttelse og rettigheder.
PS. Jeg er også underviser og vi skal netop forholde os til en del etiske og rettigheds forhold omkring AI.
-
J jeppe@uddannelse.social shared this topic
-
@Privatfar Personligt ville jeg ikke bruge LLM-værktøjer, men det er dels fordi jeg ikke stoler på de leverer noget godt og dels fordi deres ressource forbrug er for stort til jeg kan retfærdiggøre det. Udover dette er der også spørgsmålet om databeskyttelse og rettigheder.
PS. Jeg er også underviser og vi skal netop forholde os til en del etiske og rettigheds forhold omkring AI.
@davsebamse @Privatfar Jeg er bange for, at det bliver svært at undgå - i hvert fald i nogle fag. Hvis man ser nogle af de tråde herinde med hvad folk formår at gøre på rekordtid programmeringsmæssigt, så virker det lidt som forskellen på at bruge kugleramme og lommeregner. Der er stadig en masse problemer, som til dels kan løses, men jeg er ikke sikker på, at vi nogensinde når dertil, at vi kan decideret stole på deres output. Det kan dog stadig bruges som en accelerant til at nå frem (f.eks. ved at se på output og udplukke det brugbare efter brug af kildekritik) til det, man gerne vil – også udenfor programmering.
Ressourceforbruget er klart problematisk, men det er også vigtigt at se kritisk på den side af snakken; det tungeste er træningen af modellerne og derefter multimedieoutput. Simple søge-lignende prompts eller opsummeringer er slet ikke i samme skala, og på et tidspunkt krydser linjerne for hvornår X antal forgæves søgninger vs en prompt forbruger. Nogle af modellerne kan fint køre på ganske almindelige computere uden at involvere datacentre, og man kan jo sige, at når modellen er trænet og kan bruges enkeltstående efterfølgende, så er det relativt tæt på “gratis” (det trækker færre kræfter at køre en LLM lokalt et stykke tid end f.eks. at køre et computerspil i den samme periode det tager den at svare - hvilket svinger mellem sekunder og minutter alt efter kompleksitet).
-
@davsebamse @Privatfar Jeg er bange for, at det bliver svært at undgå - i hvert fald i nogle fag. Hvis man ser nogle af de tråde herinde med hvad folk formår at gøre på rekordtid programmeringsmæssigt, så virker det lidt som forskellen på at bruge kugleramme og lommeregner. Der er stadig en masse problemer, som til dels kan løses, men jeg er ikke sikker på, at vi nogensinde når dertil, at vi kan decideret stole på deres output. Det kan dog stadig bruges som en accelerant til at nå frem (f.eks. ved at se på output og udplukke det brugbare efter brug af kildekritik) til det, man gerne vil – også udenfor programmering.
Ressourceforbruget er klart problematisk, men det er også vigtigt at se kritisk på den side af snakken; det tungeste er træningen af modellerne og derefter multimedieoutput. Simple søge-lignende prompts eller opsummeringer er slet ikke i samme skala, og på et tidspunkt krydser linjerne for hvornår X antal forgæves søgninger vs en prompt forbruger. Nogle af modellerne kan fint køre på ganske almindelige computere uden at involvere datacentre, og man kan jo sige, at når modellen er trænet og kan bruges enkeltstående efterfølgende, så er det relativt tæt på “gratis” (det trækker færre kræfter at køre en LLM lokalt et stykke tid end f.eks. at køre et computerspil i den samme periode det tager den at svare - hvilket svinger mellem sekunder og minutter alt efter kompleksitet).
@trezzer @Privatfar Enig, mit issue med LLM'er i forbindelse med undervisning, er at der ikke er meget læring i at bruge sådan en. Hvis man sammenligner en LLM og en lommeregner, så skal du stadig selv finde ud af hvad det er der skal regnes ud, hvor LLM'en "overtager" din tankegang og det lærer man ikke meget af.
Jeg er klar over at LLM'er bliver brugt i virkeligheden, men dem der bruger dem kan også forholde sig til hvad der kommer ud fordi de har grundviden og træningen uden LLM
-
A anderslund@expressional.social shared this topic
-
https://teacherspace.ai/videoScroll ned for IT: https://www.ecolefrancodanoise.dk/#politikker
-
F folfdk@helvede.net shared this topic
-
Scroll ned for IT: https://www.ecolefrancodanoise.dk/#politikker
@anderslund Jeps. Har læst den gode historie. Min erfaring siger mig, at denne erfaring vil man næppe kigge nærmere på. KL har besluttet sig for, at Google og Microsoft er godt it til børn, og at de lever op til al lovgivning og for dyrt at udskifte.
Alle argumenter ser ud til at prelle af på beslutningstagerne
-
@anderslund Jeps. Har læst den gode historie. Min erfaring siger mig, at denne erfaring vil man næppe kigge nærmere på. KL har besluttet sig for, at Google og Microsoft er godt it til børn, og at de lever op til al lovgivning og for dyrt at udskifte.
Alle argumenter ser ud til at prelle af på beslutningstagerne
@Privatfar Dog findes der jo mange (og meget) der trækker i en bedre retning. Fx OS2 skole (https://os2.eu) som vil udvikle en FOSS-baseret platform til skolebrug, og understøttes af en del kommuner