Jeg har en teori om at LLM ("AI") lige nu mindsker produktiviteten i samfundet som helhed og generelt gør mange ting der gik hurtigt før meget langsommere.
-
Jeg har en teori om at LLM ("AI") lige nu mindsker produktiviteten i samfundet som helhed og generelt gør mange ting der gik hurtigt før meget langsommere.
Et eksempel:
Et andet fra mit eger liv:
Al information søgning er blevet så meget sværere. Er blevet forældre for 3. gang og søger efter baby spørgsmål jeg har glemt svaret på, men kan huske var nemt at finde frem til før. Nu drukner svarer i AI søle.
Har I lignende oplevelser?
@siggi Efter @jonassmith delte det her link https://theforkiverse.com/@jonassmith/116546488189719870 forsøgte jeg naivt at lede efter måder at bygge "AI"-resistente websites...
Jeg er ikke i tvivl om at de findes, men lige DuckDuckGo var ingen hjælp til at finde dem.
-
@siggi Efter @jonassmith delte det her link https://theforkiverse.com/@jonassmith/116546488189719870 forsøgte jeg naivt at lede efter måder at bygge "AI"-resistente websites...
Jeg er ikke i tvivl om at de findes, men lige DuckDuckGo var ingen hjælp til at finde dem.
-
-
@fanden @royalrex @pmakholm@data.coop @siggi @kagihq Jeg har desværre ikke fundet nogen søgemaskine, der er fuldstændig uproblematisk i en eller anden henseende, særligt AI.
FX: Qwant tjener penge på at sælge data til AI-træning og deres søgeresultater er fuld af AI-slop. DuckDuckGo har AI-funktion indbygget.
Kagi gør en aktiv indsats mod AI-slop i deres søgeresultater og har fx også Kagi Smallweb, som er en charmerende samling af blogs, mm. Kryptovaluta har jeg til gengæld ikke hørt om før?
-
Et eksempel:
Al information søgning er blevet så meget sværere. Er blevet forældre for 3. gang og søger efter baby spørgsmål jeg har glemt svaret på, men kan huske var nemt at finde frem til før. Nu drukner svarer i AI søle.
DR kører faktisk en ret fin dækning af hvordan de store sprogmodeller (LLM , "AI") i mange tilfælde forværre og ødelægger ting der virkede fint før:
Er der andr medier i DK der ikke bare skrive heppekors artikler om de store sprog modeller?
2/?
-
Et eksempel:
@siggi tilfældig samtale på legepladsen (LLM/AI er et samtaleemne jeg ofte vælger med nye relationer / som isbryder) for at lære noget om, hvordan det påvirker folk:
Søgning af information er blevet SVÆRERE, fordi Google er blevet dårligere.
-
@siggi tilfældig samtale på legepladsen (LLM/AI er et samtaleemne jeg ofte vælger med nye relationer / som isbryder) for at lære noget om, hvordan det påvirker folk:
Søgning af information er blevet SVÆRERE, fordi Google er blevet dårligere.
@siggi ...tænker anekdoterne findes i alle kategorier/professioner. Fandt et studie fra 2024 [1], som bekræfter at nedturen startede inden AI:
»according to the study, websites that compare products and link to commercial providers, with their strong SEO orientation, are largely responsible for the deterioration of internet search results.«
Jeg tænker, at man nok kan finde studier allerede/snart som bekræfter at nedturen fortsatte pga. AI/slop.
-
@siggi ...tænker anekdoterne findes i alle kategorier/professioner. Fandt et studie fra 2024 [1], som bekræfter at nedturen startede inden AI:
»according to the study, websites that compare products and link to commercial providers, with their strong SEO orientation, are largely responsible for the deterioration of internet search results.«
Jeg tænker, at man nok kan finde studier allerede/snart som bekræfter at nedturen fortsatte pga. AI/slop.
@benjaoming
— SEO-feberen var et stort skridt mod enshittification. Det hjalp så mange lortesites til at komme først frem i søgeresultaterne uden at have egentligt relevant indhold. @siggi -
@benjaoming
— SEO-feberen var et stort skridt mod enshittification. Det hjalp så mange lortesites til at komme først frem i søgeresultaterne uden at have egentligt relevant indhold. @siggi@fanden Hele SEO-helvedet var vel et klassisk eksempel på "You get what you meassure".
Derfor er jeg også skeptisk over for forskellige forslag om at trawle hele internettet igennem for så at forsøge med forskellige heuristikker for at sorterer LLM fra.
-
@fanden Hele SEO-helvedet var vel et klassisk eksempel på "You get what you meassure".
Derfor er jeg også skeptisk over for forskellige forslag om at trawle hele internettet igennem for så at forsøge med forskellige heuristikker for at sorterer LLM fra.
@pmakholm Problemet var jo, at man kunne proppe alskens stikord ind i site headers, og ved at vælge de rigtige kombinationer gamble "optimeringen".
Ligesom "AI" er det simpelthen det forkerte redskab for brugerne, der vil have svar på deres søgning — men skidegodt for folk som har en hel farm af indholdsløse, reklamedrevne sites som bare skal have trafik med djævlens vold og magt.
Med "AI" prøver søgemaskiner som Google så at holde den trafik på deres egne platforme...
@benjaoming @siggi -
@pmakholm Problemet var jo, at man kunne proppe alskens stikord ind i site headers, og ved at vælge de rigtige kombinationer gamble "optimeringen".
Ligesom "AI" er det simpelthen det forkerte redskab for brugerne, der vil have svar på deres søgning — men skidegodt for folk som har en hel farm af indholdsløse, reklamedrevne sites som bare skal have trafik med djævlens vold og magt.
Med "AI" prøver søgemaskiner som Google så at holde den trafik på deres egne platforme...
@benjaoming @siggi@pmakholm (Og det ved jeg godt, jeg ikke behøver forklare for jer. Jeg tænker at der kan være andre som læser med, der ikke helt er med på SEO-skredet) @benjaoming @siggi
-
@fanden Hele SEO-helvedet var vel et klassisk eksempel på "You get what you meassure".
@pmakholm @fanden @benjaoming @siggi Jeg ville bære de personer på guldstol gennem byen som fandt på noget andet der gjorde det muligt at finde information på en let og relativt bias-fri måde, for det er virkelig problematisk at søgning totalt er smadret.
-
B bettina@mastodon.nu shared this topic