Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Kan nogen anbefale et open source bogholder-software til organisationer?

Kan nogen anbefale et open source bogholder-software til organisationer?

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
opensourcebogholderi
27 Indlæg 10 Posters 119 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • benjaoming@social.data.coopB benjaoming@social.data.coop

@bettina @malte man behøver ikke bruge registreret software, med mindre omsætningen når en hvis grænse?

bettina@mastodon.nuB This user is from outside of this forum
    bettina@mastodon.nu
    wrote sidst redigeret af

@benjaoming @malte Jeg ved faktisk ikke, hvordan reglerne er i dag.

Men som jeg lige hurtigt kan læse mig til, skal alle bogføringspligtige organisationer bruge digitale løsninger. Om det så også skal være registreret software er jeg ikke sikker på - det er måske mere for at organisationerne kan være sikre på at de overholder reglerne? Hvis SW ikke er registreret, skal man jo selv sørge for at regler overholdes. https://info.skat.dk/data.aspx?oid=2062748

benjaoming@social.data.coopB 1 Reply Last reply
    1
    0

@tykling @valberg @malte I øvrigt så kan Skattestyrelsen jo bare lave en platform for bogføring, som er nem og gratis for alle. Problem solved.

pascal_dher@mstdn.dkP This user is from outside of this forum
      pascal_dher@mstdn.dkP This user is from outside of this forum
      pascal_dher@mstdn.dk
      wrote sidst redigeret af

@benjaoming
      What can go wrong 😂
      @tykling @valberg @malte

1 Reply Last reply
      0
      • bettina@mastodon.nuB bettina@mastodon.nu

@benjaoming @malte Jeg ved faktisk ikke, hvordan reglerne er i dag.

Men som jeg lige hurtigt kan læse mig til, skal alle bogføringspligtige organisationer bruge digitale løsninger. Om det så også skal være registreret software er jeg ikke sikker på - det er måske mere for at organisationerne kan være sikre på at de overholder reglerne? Hvis SW ikke er registreret, skal man jo selv sørge for at regler overholdes. https://info.skat.dk/data.aspx?oid=2062748

benjaoming@social.data.coopB This user is from outside of this forum
        benjaoming@social.data.coop
        wrote sidst redigeret af

@bettina @malte svært at lære reglerne udenad, men ved hurtig gennemlæsning, så er omsætningsgrænsen på 300.000 kr, hvorefter kravet er at følge reglerne for digital bogføring.. defter følger det at man skal bruge et digitalt bogføringssystem, men jeg kan egentlig ikke finde noget sted, hvor det står at det skal være registreret.. du har nok ret i, at det står en hver frit til at anvende software og sikrer sig at reglerne følges.. f.eks.: https://virksomhedsguiden.dk/content/temaer/optimer-din-forretning/ydelser/saadan-opbevarer-du-dine-bilag/d8c5e73d-0822-40a9-813b-080a118cf66e/

bettina@mastodon.nuB 1 Reply Last reply
        0

@malte jeg har engang lavet et system baseret på inspiration fra kollegielivet (og hvordan man bogførte maden på tværs af 12 køkkener).. det hed django-communism.. jeg har det arkiveret. Kan evt. forklare det en dag. Det er gældsbasseret på en fed måde.

tokeriis@helvede.netT This user is from outside of this forum
          tokeriis@helvede.netT This user is from outside of this forum
          tokeriis@helvede.net
          wrote sidst redigeret af

@benjaoming @malte Sådan noget ville vores bestyrer af madkassen i vores bofællesskab formodentlig også have gavn af.

1 Reply Last reply
          0
          • malte@radikal.socialM malte@radikal.social shared this topic

@bettina @malte svært at lære reglerne udenad, men ved hurtig gennemlæsning, så er omsætningsgrænsen på 300.000 kr, hvorefter kravet er at følge reglerne for digital bogføring.. defter følger det at man skal bruge et digitalt bogføringssystem, men jeg kan egentlig ikke finde noget sted, hvor det står at det skal være registreret.. du har nok ret i, at det står en hver frit til at anvende software og sikrer sig at reglerne følges.. f.eks.: https://virksomhedsguiden.dk/content/temaer/optimer-din-forretning/ydelser/saadan-opbevarer-du-dine-bilag/d8c5e73d-0822-40a9-813b-080a118cf66e/

bettina@mastodon.nu
            wrote sidst redigeret af

@benjaoming @malte Hvor så du det med de 300.000 kr?

Man skal altid både som borger og virksomhed selv sikre, at man overholder alle regler. Men ellers står det også nederst på det foto jeg vedlagde om open source SW ovenfor.

Som nævnt tror jeg ikke, det er et krav at SW er registreret, men de fleste ønsker nok at bruge et registreret SW så de er sikre på, at det overholder reglerne. Mange har nok ikke overblik og kompetencer til at vurdere det selv, de synes vel bogføring er svært nok...

benjaoming@social.data.coopB 1 Reply Last reply
            0
            • malte@radikal.socialM malte@radikal.social

Tilføjelse: Et kriterie for det software jeg leder efter er at der er fuld kontrol over det for organisationen. Enten at det kan ligge på egen server eller være krypteret på anden server. Primært til intern bogføring (hvem skylder hvem hvad) og umiddelbart ikke så meget relevans ift skatte-indberetninger osv. Tænk mere en skak-klub hvor alle spytter i en digital cigaræske for at der bliver købt drømmekage og nye brikker.

decibyte@social.data.coopD This user is from outside of this forum
              decibyte@social.data.coopD This user is from outside of this forum
              decibyte@social.data.coop
              wrote sidst redigeret af

@malte Hvor ofte køber man egentlig nye brikker i en skakklub? Hvor mange spil holder et sæt til?

malte@radikal.socialM 1 Reply Last reply
              0
              • bettina@mastodon.nuB bettina@mastodon.nu

@benjaoming @malte Hvor så du det med de 300.000 kr?

Man skal altid både som borger og virksomhed selv sikre, at man overholder alle regler. Men ellers står det også nederst på det foto jeg vedlagde om open source SW ovenfor.

Som nævnt tror jeg ikke, det er et krav at SW er registreret, men de fleste ønsker nok at bruge et registreret SW så de er sikre på, at det overholder reglerne. Mange har nok ikke overblik og kompetencer til at vurdere det selv, de synes vel bogføring er svært nok...

benjaoming@social.data.coop
                wrote sidst redigeret af

@bettina @malte »Personligt ejede virksomheder og finansielle virksomheder skal bogføre digitalt fra 2026. Dog kun, hvis deres omsætning overstiger 300.000 kr. om året i de to forudgående indkomstår. Det betyder, at krav om digital bogføring først træder i kraft fra starten af det indkomstår, hvor der er omsat for over 300.000 de to foregående år.«

https://virksomhedsguiden.dk/content/temaer/optimer-din-forretning/ydelser/hvad-betyder-krav-om-digital-bogfoering-for-din-virksomhed/6188ca93-f0f6-4456-abc2-b7a16c7fa833/

bettina@mastodon.nuB 1 Reply Last reply
                1
                0
                • bettina@mastodon.nuB bettina@mastodon.nu shared this topic

@bettina @malte »Personligt ejede virksomheder og finansielle virksomheder skal bogføre digitalt fra 2026. Dog kun, hvis deres omsætning overstiger 300.000 kr. om året i de to forudgående indkomstår. Det betyder, at krav om digital bogføring først træder i kraft fra starten af det indkomstår, hvor der er omsat for over 300.000 de to foregående år.«

https://virksomhedsguiden.dk/content/temaer/optimer-din-forretning/ydelser/hvad-betyder-krav-om-digital-bogfoering-for-din-virksomhed/6188ca93-f0f6-4456-abc2-b7a16c7fa833/

bettina@mastodon.nu
                  wrote sidst redigeret af

@benjaoming @malte Tak! Det gør der da også! Nå, men det er da rart at de ikke er gået helt bananas med bureaukratiet, endnu...

1 Reply Last reply
                  0
                  • decibyte@social.data.coopD decibyte@social.data.coop

@malte Hvor ofte køber man egentlig nye brikker i en skakklub? Hvor mange spil holder et sæt til?

malte@radikal.socialM This user is from outside of this forum
                    malte@radikal.socialM This user is from outside of this forum
                    malte@radikal.social
                    wrote sidst redigeret af

@decibyte Godt spørgsmål! Jeg tror det kommer an på hvor mange børn der er i klubben og om brikkerne er lavet af plastic 🙂

folfdk@helvede.netF 1 Reply Last reply
                    0
                    • malte@radikal.socialM malte@radikal.social

@decibyte Godt spørgsmål! Jeg tror det kommer an på hvor mange børn der er i klubben og om brikkerne er lavet af plastic 🙂

folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
                      folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
                      folfdk@helvede.net
                      wrote sidst redigeret af

@malte @decibyte

Og hvor ofte de har hurtigskak turneringer! 😂

1 Reply Last reply
                      0
                      Svar
                      • Svar som emne
                      Login for at svare
                      • Ældste til nyeste
                      • Nyeste til ældste
                      • Most Votes