Shit, er det virkelig tid til at beslutte, hvad vi skal spise i aften?
-
-
@simonjust @nerdd @reynir Så skal det nok hæve.
-
@reynir @nerdd Jeg er godt tilfreds med den her:
2dl koldt vand
1tsk gær*
1spsk olivenolie
1tsk salt
1tsk sukker
5dl hvedemel* skal det gå stærkt øger jeg til ¼ pakke
— Det hele røres sammen i en skål, bare til det hænger sammen. Lad stå under låg i 30-45min.
— Varm ovnen til 250°.
— Vend ud på en melet bordplade, del dejen til 6-8 glatte boller. Rul ud til knapt 1cm tykkelse.
— Læg på bageplade og lad hæve overdækkede 20-30min.
— Bag i 7-8 minutter til brødene har en smule farve. -
-
@tofticles I bage- og dessertopskrifter foretrækker jeg æg i gram, og så bruger jeg det overskydende til noget andet.
Salt, sukker, eddike, krydderurter og krydderier bruger jeg altid efter smag. Med mindre det er til en krydderiblanding, så er forhold mellem dem fint.
Når det kommer til grøntsager kigger jeg ikke på mængder, men bruger min intuition.
-
@tofticles I bage- og dessertopskrifter foretrækker jeg æg i gram, og så bruger jeg det overskydende til noget andet.
Salt, sukker, eddike, krydderurter og krydderier bruger jeg altid efter smag. Med mindre det er til en krydderiblanding, så er forhold mellem dem fint.
Når det kommer til grøntsager kigger jeg ikke på mængder, men bruger min intuition.
-
@nerdd @tofticles @fanden @reynir for ligesom at bakke Rasmus op, så færdes jeg lidt i relativt seriøst bagekredse, og der vejer man alt, især fordi det gør det meget nemmere at udregne bagerprocenter.
-
@nerdd @tofticles @fanden @reynir for ligesom at bakke Rasmus op, så færdes jeg lidt i relativt seriøst bagekredse, og der vejer man alt, især fordi det gør det meget nemmere at udregne bagerprocenter.
Det kan godt være vi snart bliver nødt til at få arrangeret noget, hvor jeg lige lukrerer på din viden om bagerprocenter
.@svedigtype og jeg har talt en del om at vi vil lave vores eget brød.
-
@tofticles Altså, jeg kan godt nøjes med en vægt med en præcision på +/- 0,1g

-
Det kan godt være vi snart bliver nødt til at få arrangeret noget, hvor jeg lige lukrerer på din viden om bagerprocenter
.@svedigtype og jeg har talt en del om at vi vil lave vores eget brød.
@tofticles @svedigtype Det må vi finde ud af

Når først det klikker med bagerprocenterne, er der så meget der giver mening. Og derefter kan man så gå i gang med at bryde reglerne, hvis man er i det humør
@nerdd @fanden @reynir -
@infonauten JA TAK! Bagerprocenter er det bedste i verden! 🫶
-
@infonauten JA TAK! Bagerprocenter er det bedste i verden! 🫶
@nerdd * hemmeligt bageprocent-håndtegn *
-
-
@infonauten @nerdd @tofticles @fanden @reynir
Men kan man være sikker på at alle æg indeholder samme forhold af blomme og hvide?? hmm? hmm?!
-
@tofticles Altså, jeg kan godt nøjes med en vægt med en præcision på +/- 0,1g

@tofticles Jeg har i øvrigt heller ikke et kalibreringslod, så jeg ved ikke, om kalibreringen er gal. Den slags bliver ret hurtigt dyre

https://www.mt.com/shop/dk/da/product/30548923/weight-200g-e1-pl-cal
-
@infonauten @nerdd @tofticles @reynir *helt offentligt "bagerprocenter er den rabat man får på gårsdagens brød"-håndtegn*

-
Men kan man være sikker på at alle æg indeholder samme forhold af blomme og hvide?? hmm? hmm?!
@CarstenBoll @infonauten @nerdd @tofticles @reynir Inb4 Rasmus afslører, at han vejer hvide og blomme individuelt for det perfekte forhold.
-
@CarstenBoll @infonauten @tofticles @fanden @reynir Vejer du ikke hvider og blommer for sig?
-
@CarstenBoll @infonauten @nerdd @tofticles @reynir Inb4 Rasmus afslører, at han vejer hvide og blomme individuelt for det perfekte forhold.
@fanden @infonauten @nerdd @tofticles @reynir
Jeg forestiller mig at bagerprocent-typerne går i Inco og køber 5L hvide og 5L blomme i separate dunke og sætter dem i deres 1000L stålkøleskab.
-
@fanden @CarstenBoll @infonauten @tofticles @reynir Satans, du kom 21 sekunder før mig...