Hvis man tilsætter enzym (i dette tilfælde amylase) til sin opløsning stivelse, efter man har tilsat et par dråber tri-iod ( af KI og I₂), så vil farven lige så stille forsvinde efterhånden som amylasen klipper stivelsen i stykker.
-
Hvis man tilsætter enzym (i dette tilfælde amylase) til sin opløsning med stivelse, efter man har tilsat et par dråber tri-iod ( af KI og I₂), så vil farven lige så stille forsvinde efterhånden som amylasen klipper stivelsen i stykker.
Har du nogensinde haft tålmodighed til at sidde med et stykke hvidt brød i munden indtil det begynder at smage sødt?
-
Hvis man tilsætter enzym (i dette tilfælde amylase) til sin opløsning med stivelse, efter man har tilsat et par dråber tri-iod ( af KI og I₂), så vil farven lige så stille forsvinde efterhånden som amylasen klipper stivelsen i stykker.
Har du nogensinde haft tålmodighed til at sidde med et stykke hvidt brød i munden indtil det begynder at smage sødt?
@folfdk Ikke nogensinde - så meget tålmodighed har jeg ikke

-
@folfdk se også: den traditionelle bryggemetode for Chicha i Amazonas - man tygger på majskerner, spytter ud i en skål og med tiden nedbryder enzymerne fra spyttet stivelsen til simple sukkerarter, der så fermenterer til en alkoholisk drik.
-
@folfdk se også: den traditionelle bryggemetode for Chicha i Amazonas - man tygger på majskerner, spytter ud i en skål og med tiden nedbryder enzymerne fra spyttet stivelsen til simple sukkerarter, der så fermenterer til en alkoholisk drik.
@folfdk der er også som jeg husker det historiske kilder der understøtter at sake oprindeligt blev brygget på den måde, tygget ris der fermenterede.
Edit: jeg havde ret: https://en.wikipedia.org/wiki/Kuchikamizake
-
@folfdk der er også som jeg husker det historiske kilder der understøtter at sake oprindeligt blev brygget på den måde, tygget ris der fermenterede.
Jeg må lade de studerende spytte i en kop og se om det virker

-
Jeg må lade de studerende spytte i en kop og se om det virker

@folfdk jeg har brygget mange underlige ting i tidens løb, men aldrig prøvet dette. Der er alligevel nogle sociale konventioner.

-
@folfdk jeg har brygget mange underlige ting i tidens løb, men aldrig prøvet dette. Der er alligevel nogle sociale konventioner.

Hvis det var sake du tænker på, så må du jo drikke det selv

-
@infonauten Der er også et eller andet med spyt og mjød i den nordiske mytologi.
Da Aserne og Vanerne slutter fred er der noget med at de spytter i er kar. Ud af spyttet laver de en mand, Kvaser, hvis blod senere bliver brugt til at lave Skjaldemjøden.
-
Hvis det var sake du tænker på, så må du jo drikke det selv

@folfdk det var mest chicha, jeg havde mange majs et år

-
@folfdk
Hvor lang tid tager det? -
@folfdk
Hvor lang tid tager det?Det tog ca 40 minutter fra første til sidste billede i den her opsætning.
En ca 0.3% stivelse opløsning (200 ml) med ca 3 dråber af en 2% Lugol's reagens, og så 3 ml af en 1% opløsning af pancreatin fra Federiksen Scientific.