Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

  • Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Dagens 'gammel mand råber af skyerne' post.

Dagens 'gammel mand råber af skyerne' post.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
sprog
12 Indlæg 9 Posters 24 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • decibyte@social.data.coopD decibyte@social.data.coop

    @kongputer Må man byde ind? At "stå op for" noget. Stå op er noget man (af og til modvilligt) gør om morgenen. Det er ikke en defensiv handling for noget man gerne vil støtte.

    #sprog

    kongputer@social.data.coopK This user is from outside of this forum
    kongputer@social.data.coopK This user is from outside of this forum
    kongputer@social.data.coop
    wrote sidst redigeret af
    #3

    @decibyte Man må hjertens gerne byde ind, så kan vi råbe af skyerne sammen.

    Og jeg er ubetinget enig. At "stå op for" noget er det de fleste gør om morgenen for at bidrage til, at man selv og/eller familien har tøj på kroppen, mad i maven, og et tag over hovedet. Det er ikke noget man gør for at støtte en bevægelse, eller en sag.

    "Tage stilling til", "gå ind for", "sige sin mening", "støtte op om", "kæmpe for" fungerer alle (bedre) i den sammenhæng.

    mk@bsd.networkM magnus@venner.networkM 2 Replies Last reply
    0
    • decibyte@social.data.coopD decibyte@social.data.coop

      @kongputer Må man byde ind? At "stå op for" noget. Stå op er noget man (af og til modvilligt) gør om morgenen. Det er ikke en defensiv handling for noget man gerne vil støtte.

      #sprog

      henrikmillinge@fikaverse.clubH This user is from outside of this forum
      henrikmillinge@fikaverse.clubH This user is from outside of this forum
      henrikmillinge@fikaverse.club
      wrote sidst redigeret af
      #4

      @decibyte @kongputer Det hedder "skurrer" med to (tre) r'er. Det skurrer i mine ører.

      kongputer@social.data.coopK 1 Reply Last reply
      0
      • henrikmillinge@fikaverse.clubH henrikmillinge@fikaverse.club

        @decibyte @kongputer Det hedder "skurrer" med to (tre) r'er. Det skurrer i mine ører.

        kongputer@social.data.coopK This user is from outside of this forum
        kongputer@social.data.coopK This user is from outside of this forum
        kongputer@social.data.coop
        wrote sidst redigeret af
        #5

        @henrikmillinge @decibyte tak for rettelsen. Hvis man skal brokke sig over at andre ikke bruger danske udtryk, så ser det noget sjusket ud, når man ikke selv kan retstavningen 😅

        Jeg lader fejlen stå, sammen med din rettelse.

        1 Reply Last reply
        0
        • jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social shared this topic
        • kongputer@social.data.coopK kongputer@social.data.coop

          @decibyte Man må hjertens gerne byde ind, så kan vi råbe af skyerne sammen.

          Og jeg er ubetinget enig. At "stå op for" noget er det de fleste gør om morgenen for at bidrage til, at man selv og/eller familien har tøj på kroppen, mad i maven, og et tag over hovedet. Det er ikke noget man gør for at støtte en bevægelse, eller en sag.

          "Tage stilling til", "gå ind for", "sige sin mening", "støtte op om", "kæmpe for" fungerer alle (bedre) i den sammenhæng.

          mk@bsd.networkM This user is from outside of this forum
          mk@bsd.networkM This user is from outside of this forum
          mk@bsd.network
          wrote sidst redigeret af
          #6

          @kongputer @decibyte 'ad skyerne' 🙂

          ad = "i retning af"
          af = "på grund af"

          I øvrigt enig. Mit største anke er, at det ligner dovenskab eller ligegyldighed, når man mangler helt grundlæggende færdigheder i dansk. Ikke på et eksakt niveau som korrekt stavning men blot kendskab til ord og deres forståelse.

          HØRER DU MIG, SKY??

          zatnosk@helvede.netZ kongputer@social.data.coopK bvli@social.data.coopB 3 Replies Last reply
          0
          • mk@bsd.networkM mk@bsd.network

            @kongputer @decibyte 'ad skyerne' 🙂

            ad = "i retning af"
            af = "på grund af"

            I øvrigt enig. Mit største anke er, at det ligner dovenskab eller ligegyldighed, når man mangler helt grundlæggende færdigheder i dansk. Ikke på et eksakt niveau som korrekt stavning men blot kendskab til ord og deres forståelse.

            HØRER DU MIG, SKY??

            zatnosk@helvede.netZ This user is from outside of this forum
            zatnosk@helvede.netZ This user is from outside of this forum
            zatnosk@helvede.net
            wrote sidst redigeret af
            #7

            @mk @kongputer @decibyte

            Egentlig sjovt at man kan råbe ad skyerne og råbe af afsky.

            Men hvis man råber ad skyerne i afsky er det ikke det samme som at råbe af afsky i skyerne.

            1 Reply Last reply
            0
            • mk@bsd.networkM mk@bsd.network

              @kongputer @decibyte 'ad skyerne' 🙂

              ad = "i retning af"
              af = "på grund af"

              I øvrigt enig. Mit største anke er, at det ligner dovenskab eller ligegyldighed, når man mangler helt grundlæggende færdigheder i dansk. Ikke på et eksakt niveau som korrekt stavning men blot kendskab til ord og deres forståelse.

              HØRER DU MIG, SKY??

              kongputer@social.data.coopK This user is from outside of this forum
              kongputer@social.data.coopK This user is from outside of this forum
              kongputer@social.data.coop
              wrote sidst redigeret af
              #8

              @decibyte @mk

              Tak for rettelsen også til dig. Jeg håber ikke jeg har lavet flere brølere 😅

              Og jeg ved ikke hvad det er, om det er dovenskab, eller blot et udtryk for, at ens indtag af indhold hovedsageligt kommer i form af engelsk.

              1 Reply Last reply
              0
              • mk@bsd.networkM mk@bsd.network

                @kongputer @decibyte 'ad skyerne' 🙂

                ad = "i retning af"
                af = "på grund af"

                I øvrigt enig. Mit største anke er, at det ligner dovenskab eller ligegyldighed, når man mangler helt grundlæggende færdigheder i dansk. Ikke på et eksakt niveau som korrekt stavning men blot kendskab til ord og deres forståelse.

                HØRER DU MIG, SKY??

                bvli@social.data.coopB This user is from outside of this forum
                bvli@social.data.coopB This user is from outside of this forum
                bvli@social.data.coop
                wrote sidst redigeret af
                #9

                @mk @kongputer @decibyte

                Jeg vil altså mene, at der er valgfrihed ifbm. at råbe af/ad skyerne.

                1 Reply Last reply
                0
                • kongputer@social.data.coopK kongputer@social.data.coop

                  Dagens 'gammel mand råber af skyerne' post.

                  Jeg ved at sprog altid udvikler sig, og det er så fint, men kan der laves forbud mod anglicismer som at "call'e noget ud", samt variationen hvor man "kalder noget ud"?

                  Det skurer i mine ører.

                  'Påpeger' findes f.eks. og fungerer fint i sætninger.

                  Tak.

                  #sprog

                  kimschulz@social.data.coopK This user is from outside of this forum
                  kimschulz@social.data.coopK This user is from outside of this forum
                  kimschulz@social.data.coop
                  wrote sidst redigeret af
                  #10

                  @kongputer og Cringe...al brug af orde Cringe er et tydeligt tegn på at personen har et problem i toppen.

                  1 Reply Last reply
                  0
                  • kongputer@social.data.coopK kongputer@social.data.coop

                    @decibyte Man må hjertens gerne byde ind, så kan vi råbe af skyerne sammen.

                    Og jeg er ubetinget enig. At "stå op for" noget er det de fleste gør om morgenen for at bidrage til, at man selv og/eller familien har tøj på kroppen, mad i maven, og et tag over hovedet. Det er ikke noget man gør for at støtte en bevægelse, eller en sag.

                    "Tage stilling til", "gå ind for", "sige sin mening", "støtte op om", "kæmpe for" fungerer alle (bedre) i den sammenhæng.

                    magnus@venner.networkM This user is from outside of this forum
                    magnus@venner.networkM This user is from outside of this forum
                    magnus@venner.network
                    wrote sidst redigeret af
                    #11

                    @kongputer @decibyte jeg vil være uenig og sige at "stå op" for noget giver mening på dansk. Det er givetvis import fra engelsk i denne omgang, men betydningen passer fint ind i dansk sprog og har nære slægtninge såsom "Opstand" (folket står op for noget, rejser sig)

                    jwcph@helvede.netJ 1 Reply Last reply
                    0
                    • magnus@venner.networkM magnus@venner.network

                      @kongputer @decibyte jeg vil være uenig og sige at "stå op" for noget giver mening på dansk. Det er givetvis import fra engelsk i denne omgang, men betydningen passer fint ind i dansk sprog og har nære slægtninge såsom "Opstand" (folket står op for noget, rejser sig)

                      jwcph@helvede.netJ This user is from outside of this forum
                      jwcph@helvede.netJ This user is from outside of this forum
                      jwcph@helvede.net
                      wrote sidst redigeret af
                      #12

                      @magnus @kongputer @decibyte - og der er heller ikke noget galt med "kalde ud"; det betyder præcis hvad det lyder som, med baggrund i ikke at lade nogen slippe afsted med et eller andet, "træd ud på gulvet/gaden & forsvar din position".

                      Jeg hader også sproglig dovenskab, men går meget ind for et levende sprog. Brug gerne ord på en ny måde, bare det giver mening.

                      1 Reply Last reply
                      0
                      Svar
                      • Svar som emne
                      Login for at svare
                      • Ældste til nyeste
                      • Nyeste til ældste
                      • Most Votes


                      • Log ind

                      • Har du ikke en konto? Tilmeld

                      • Login or register to search.
                      Powered by NodeBB Contributors
                      Graciously hosted by data.coop
                      • First post
                        Last post
                      0
                      • Hjem
                      • Seneste
                      • Etiketter
                      • Populære
                      • Verden
                      • Bruger
                      • Grupper