Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. På Facebook er det en del røre om dette interview, hvor en skoleforsker siger at AI har gjort, at skrive og læse ikke længere er nødvendigt.

På Facebook er det en del røre om dette interview, hvor en skoleforsker siger at AI har gjort, at skrive og læse ikke længere er nødvendigt.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
39 Indlæg 16 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • koefoed@helvede.netK koefoed@helvede.net

>slut prut med opsummering af interviewet.
    Nu vil jeg åbne en bog (Labatut “Når vi ikke længere forstår verden”, for at det ikke skal være løgn)

koefoed@helvede.netK This user is from outside of this forum
    koefoed@helvede.net
    wrote sidst redigeret af

> "I dag (kan) en computer (…) regne, og så behøver jeg ikke at gøre det, men jeg skal fortsat selv kunne løse problemer gennem brug af matematik,"
    Uddannelsessystemet står over for den samme forandring, (så) vi både skal tænke undervisning og eksaminer væsentligt anderledes, end vi gør i dag, mener Christian Dalsgaard.
    "Det at kunne forholde sig til tekster og information bliver mere og mere vigtigt. Jeg tror, at det bliver hundrede gange vigtigere, end at man kan skrive en stil i hånden.”

tanyakaroli@expressional.socialT 1 Reply Last reply
    0

@svedigtype til det sidste: jeg forstår det som at det er det, der bliver opgaven: at lære at arbejde ved siden af eller med maskinen —ikke uden den. Ud fra antagelsen om, at GenAI nu er en del af infrastrukturen, og det kan man ikke ignorere.
      Og ja, han siger eksplicit (i min parafrase) noget á la at på mange måder kan den sprogligt lave et bedre/hurtigere produkt end et menneske kan (ligesom lommeregnere kan). Og hvad vil vi så, er spørgsmålet, med læse og skrivekompetencer.

svedigtype@helvede.netS This user is from outside of this forum
      svedigtype@helvede.netS This user is from outside of this forum
      svedigtype@helvede.net
      wrote sidst redigeret af

@Koefoed Jeg vil så gerne argumentere mod at den kan lave et bedre sprogligt produkt hurtigere end mennesker.

Det er en antagelse der ikke er understøttet af forskning, vil jeg mene. Men det afhænger nok af hvad man mener er kvalitet, hvilket er kontekstafhængigt.

pmakholm@social.data.coopP 1 Reply Last reply
      0

> "I dag (kan) en computer (…) regne, og så behøver jeg ikke at gøre det, men jeg skal fortsat selv kunne løse problemer gennem brug af matematik,"
        Uddannelsessystemet står over for den samme forandring, (så) vi både skal tænke undervisning og eksaminer væsentligt anderledes, end vi gør i dag, mener Christian Dalsgaard.
        "Det at kunne forholde sig til tekster og information bliver mere og mere vigtigt. Jeg tror, at det bliver hundrede gange vigtigere, end at man kan skrive en stil i hånden.”

tanyakaroli@expressional.socialT This user is from outside of this forum
        tanyakaroli@expressional.social
        wrote sidst redigeret af

@Koefoed spørgsmålet er jo bare om man kan lære at forholde sig til tekster uden selv at lave arbejdet med at forstå dem. Ikke alt kan gengives i let spiselige bidder.
        Og: som akademiker mener jeg - ikke overraskende - at skrivning også er en måde at forstå svært stof på.
        Jeg frygter virkelig at det kun går folk dummere eller i hvert fald mere middelmådige hvis vi overlader arbejdet med at forstå tekster til sprogmodeller (som jævnligt gengiver teksternes indhold forkert: Adam Kucharski rapporterer om et eksperiment hvor han satte Copilot til at opsummere hvordan folk i USA og UK udtrykte følelser i et datasæt med tusindvis af svar. Svaret var som ventet, med amerikanerne mere ekspressive og englænderne mere afdæmpede mv. Hagen var at svarene var nøjagtig de samme, Kucharski havde bare kopieret dem over i to kolonner og blandet dem: https://kucharski.substack.com/p/real-signals-or-artificial-stereotypes - linket er til substack, hvis man gerne vil undgå det)

tofticles@helvede.netT 1 Reply Last reply
        0
        • tanyakaroli@expressional.socialT tanyakaroli@expressional.social

@Koefoed spørgsmålet er jo bare om man kan lære at forholde sig til tekster uden selv at lave arbejdet med at forstå dem. Ikke alt kan gengives i let spiselige bidder.
          Og: som akademiker mener jeg - ikke overraskende - at skrivning også er en måde at forstå svært stof på.
          Jeg frygter virkelig at det kun går folk dummere eller i hvert fald mere middelmådige hvis vi overlader arbejdet med at forstå tekster til sprogmodeller (som jævnligt gengiver teksternes indhold forkert: Adam Kucharski rapporterer om et eksperiment hvor han satte Copilot til at opsummere hvordan folk i USA og UK udtrykte følelser i et datasæt med tusindvis af svar. Svaret var som ventet, med amerikanerne mere ekspressive og englænderne mere afdæmpede mv. Hagen var at svarene var nøjagtig de samme, Kucharski havde bare kopieret dem over i to kolonner og blandet dem: https://kucharski.substack.com/p/real-signals-or-artificial-stereotypes - linket er til substack, hvis man gerne vil undgå det)

tofticles@helvede.netT This user is from outside of this forum
          tofticles@helvede.net
          wrote sidst redigeret af

@tanyakaroli @Koefoed

Derudover har jeg en teori om, at det at 'bøvle' med at skrive gør en bedre til at læse.. og sætte pris på nuancer.

Samme, iøvrigt, med at skrive kode hhv. forstå kode. Ved at få noget 'igennem fingrene' bliver det nemmere for det hele menneske at huske ting, gøre det intuitivt.

Synes jeg kan huske noget om, at en del af hukommelse og minder ligger fordelt i kroppen - hvor man har observeret at folk der har fået transplantationer 'overtager' nogle af donors minder.

tofticles@helvede.netT jwcph@helvede.netJ svuorela@helvede.netS 3 Replies Last reply
          0
          • tofticles@helvede.netT tofticles@helvede.net

@tanyakaroli @Koefoed

Derudover har jeg en teori om, at det at 'bøvle' med at skrive gør en bedre til at læse.. og sætte pris på nuancer.

Samme, iøvrigt, med at skrive kode hhv. forstå kode. Ved at få noget 'igennem fingrene' bliver det nemmere for det hele menneske at huske ting, gøre det intuitivt.

Synes jeg kan huske noget om, at en del af hukommelse og minder ligger fordelt i kroppen - hvor man har observeret at folk der har fået transplantationer 'overtager' nogle af donors minder.

tofticles@helvede.net
            wrote sidst redigeret af

@tanyakaroli @Koefoed

Med andre ord: At reducere viden og forståelse til hjernen alene, er en forsimpling, som jeg ikke tror der er empiri for.

(Iøvrigt meget enige med jer begge 😊)

0
            • svedigtype@helvede.netS svedigtype@helvede.net

@Koefoed Jeg vil så gerne argumentere mod at den kan lave et bedre sprogligt produkt hurtigere end mennesker.

Det er en antagelse der ikke er understøttet af forskning, vil jeg mene. Men det afhænger nok af hvad man mener er kvalitet, hvilket er kontekstafhængigt.

pmakholm@social.data.coopP This user is from outside of this forum
              pmakholm@social.data.coop
              wrote sidst redigeret af

@svedigtype @Koefoed Det heler hænger også på hvad det er vi kalder "det sproglige produkt".

Hvis processen er:
              1) Afsender skriver en kladde
              2) Første LLM laver en "tekst"
              3) Anden LLM laver en opsummering
              4) Modtager læser opsummeringen

Er produktet så teksten, opsummeringen eller at en tanke er kommunikeret fra afsender til modtager?

Det virker til at vi forsøger at måle kvalitet af tekst og opsummering isoleret og ikke om tanken er overført bedre end hvis modtager havde læst kladen.

pmakholm@social.data.coopP 1 Reply Last reply
              0

@tanyakaroli @Koefoed

Med andre ord: At reducere viden og forståelse til hjernen alene, er en forsimpling, som jeg ikke tror der er empiri for.

(Iøvrigt meget enige med jer begge 😊)

wrote sidst redigeret af

@tofticles Virkelig godt udtrykt, meget enig!
                @Koefoed

1 Reply Last reply
                0
                • pmakholm@social.data.coopP pmakholm@social.data.coop

@svedigtype @Koefoed Det heler hænger også på hvad det er vi kalder "det sproglige produkt".

Hvis processen er:
                  1) Afsender skriver en kladde
                  2) Første LLM laver en "tekst"
                  3) Anden LLM laver en opsummering
                  4) Modtager læser opsummeringen

Er produktet så teksten, opsummeringen eller at en tanke er kommunikeret fra afsender til modtager?

Det virker til at vi forsøger at måle kvalitet af tekst og opsummering isoleret og ikke om tanken er overført bedre end hvis modtager havde læst kladen.

wrote sidst redigeret af

@svedigtype @Koefoed ... for slet ikke – som flere også kommentere – at selve det at skrive er med til at formulere tanken der skal overføres.

1 Reply Last reply
                  0

@tanyakaroli @Koefoed

jwcph@helvede.netJ This user is from outside of this forum
                    jwcph@helvede.net
                    wrote sidst redigeret af

@tofticles @tanyakaroli @Koefoed Enig i det hele - men jeg vil også anfægte præmissen: Hvis skrivning & læsning ikke var nødvendige, så havde vi aldrig opfundet dem.

Det gjorde vi, for det talte sprog er utilstrækkeligt så snart vi er over et (ikke-statisk) kompleksitetsniveau i interaktionerne imellem aktører, navnlig i en gruppe/samfund.

Dette ændrer sig ikke af at nogle af aktørerne er maskiner.

jwcph@helvede.netJ 1 Reply Last reply
                    0
                    • jwcph@helvede.netJ jwcph@helvede.net

@tofticles @tanyakaroli @Koefoed Enig i det hele - men jeg vil også anfægte præmissen: Hvis skrivning & læsning ikke var nødvendige, så havde vi aldrig opfundet dem.

Det gjorde vi, for det talte sprog er utilstrækkeligt så snart vi er over et (ikke-statisk) kompleksitetsniveau i interaktionerne imellem aktører, navnlig i en gruppe/samfund.

Dette ændrer sig ikke af at nogle af aktørerne er maskiner.

jwcph@helvede.net
                      wrote sidst redigeret af

@tofticles @tanyakaroli @Koefoed - og det er så i øvrigt før vi taler om den levestandard der knytter sig til begrebet "nødvendigt"; hvis man mener blot & bar overlevelse, så er det sikkert rigtigt at man ikke behøver læsning/skrivning, men er det dét vi synes er målet for menneskelig eksistens, at leve til den laveste tilgængelige standard...?

0

> Og nej, det tager ikke stilling til alt det sygt problematiske ved den infrastruktur. Det er OK, IMO, for det er ikke pointen; interviewet fokuserer på hvad der nødvendigt at kunne for at kunne eksistere brugbart i det infrastrukturelle samfund, man er i.

En parallel samtale handler helt klart om, hvorfor det alligevel er nyttigt og rart at kunne noget af det, som infrastrukturen ellers kan for os. Jeg vil fx gerne læse og skrive fordi jeg vil udtrykke mig. Osv. Men det er ikke hans pointe.

laust@ohai.socialL This user is from outside of this forum
                        laust@ohai.social
                        wrote sidst redigeret af

@Koefoed han har en lidt vild antagelse om, at LLMer gengiver tekster korrekt. Det gør de ikke, deres gengivelser af tekster er ikke baseret på noget normativt/forståelse af korrekthed, det er udelukkende baseret på, hvad træningsmaterialet siger, er et statistisk sandsynligt svar på på spørgsmålet om teksten, der skal gengives/opsummeres.

koefoed@helvede.netK 1 Reply Last reply
                        0
                        • jwcph@helvede.netJ jwcph@helvede.net

@tofticles @tanyakaroli @Koefoed - og det er så i øvrigt før vi taler om den levestandard der knytter sig til begrebet "nødvendigt"; hvis man mener blot & bar overlevelse, så er det sikkert rigtigt at man ikke behøver læsning/skrivning, men er det dét vi synes er målet for menneskelig eksistens, at leve til den laveste tilgængelige standard...?

wrote sidst redigeret af

@jwcph Præcis!!
                          @tofticles @Koefoed

1 Reply Last reply
                          0
                          • laust@ohai.socialL laust@ohai.social

@Koefoed han har en lidt vild antagelse om, at LLMer gengiver tekster korrekt. Det gør de ikke, deres gengivelser af tekster er ikke baseret på noget normativt/forståelse af korrekthed, det er udelukkende baseret på, hvad træningsmaterialet siger, er et statistisk sandsynligt svar på på spørgsmålet om teksten, der skal gengives/opsummeres.

koefoed@helvede.net
                            wrote sidst redigeret af

@Laust jeg forstår det som at hans udtalelser bygger på faktisk observeret praksis blandt elever i gymnasiet. Og i det lys tænker han over, hvordan forandringen i infrastrukturen også forandrer deres handlinger og forestillinger om, hvad de kan og skal.

Men jeg har ingen holdning til det —vil hverken forsvare eller angribe Dalsgaard — synes bare at det virkelig er tankevækkende argumentation (som bygger på en meget bestemt forståelse af nødvendighed).

laust@ohai.socialL 1 Reply Last reply
                            0

@tanyakaroli @Koefoed

svuorela@helvede.netS This user is from outside of this forum
                              svuorela@helvede.netS This user is from outside of this forum
                              svuorela@helvede.net
                              wrote sidst redigeret af

@tofticles Det med at skrive og læse kode minder mig lidt om noget jeg skrev da jeg var ung og følte mig smart og blev bedt om at skrive noget klogt om at skrive software. (For det er jo det man er god til når man er ung og føler sig smart - eller var jeg ung for 10 år siden?) - https://20years.kde.org/book/ @tanyakaroli @Koefoed

1 Reply Last reply
                              0

@Laust jeg forstår det som at hans udtalelser bygger på faktisk observeret praksis blandt elever i gymnasiet. Og i det lys tænker han over, hvordan forandringen i infrastrukturen også forandrer deres handlinger og forestillinger om, hvad de kan og skal.

Men jeg har ingen holdning til det —vil hverken forsvare eller angribe Dalsgaard — synes bare at det virkelig er tankevækkende argumentation (som bygger på en meget bestemt forståelse af nødvendighed).

laust@ohai.social
                                wrote sidst redigeret af

@Koefoed min pointe var mest, at hans sammenligning med, at lommeregnere kan regne hurtigere og mere præcist end mennesker, var forkert. LLMer kan ikke gengive tekst mere præcist, de kan kun gengive statistisk sandsynlige opsummeringer af tekster.

pmakholm@social.data.coopP tokeriis@helvede.netT 2 Replies Last reply
                                0

@Koefoed min pointe var mest, at hans sammenligning med, at lommeregnere kan regne hurtigere og mere præcist end mennesker, var forkert. LLMer kan ikke gengive tekst mere præcist, de kan kun gengive statistisk sandsynlige opsummeringer af tekster.

wrote sidst redigeret af

@Laust Lommeregnere kan regne hurtigere og mere præcist end mennesker, på samme måde som din GPS/kort-app kan lave et ganske fornuftigt rutevalg hurtigere end end menneske.

Men det er F ligegyldigt, når folk har så dårlig geografisk forståelse at de ikke opdager at GPS'en peger mod Nykøbing Mors mens de vil til Nykøbing Falster.

Og det er ting hvor jeg faktisk mener at computeren er forholdsvis god.

Men jeg prædiker for koret....

@Koefoed

1 Reply Last reply
                                  0

tokeriis@helvede.netT This user is from outside of this forum
                                    tokeriis@helvede.net
                                    wrote sidst redigeret af

@Laust @Koefoed hvis det er din pointe, så vil jeg anføre, at sprogets funktion ikke nødvendigvis primært er at være præcist. Wittgenstein anførte fx, at det bare skal være godt nok til at mennesker kan tale videre – vi leger fuzzy sprogspil med hinanden hele tiden.

laust@ohai.socialL 1 Reply Last reply
                                    0

På Facebook er det en del røre om dette interview, hvor en skoleforsker siger at AI har gjort, at skrive og læse ikke længere er nødvendigt. Det kræver abo, så I får lige en kort opsummering af pointen:
                                      Fordi LLM’er nu kan producere og konsumere tekst, ligesom lommeregnere kan regne mere præcist og hurtigt end mennesker, så er det ikke *en nødvendighed* for at eksistere i samfundet, at man kan læse og skrive godt. >
                                      https://www.altinget.dk/uddannelse/artikel/efter-samtaler-med-elever-goer-forsker-op-med-basale-kompetencer-det-er-ikke-noedvendigt

gjoel@mstdn.dkG This user is from outside of this forum
                                      gjoel@mstdn.dkG This user is from outside of this forum
                                      gjoel@mstdn.dk
                                      wrote sidst redigeret af

@Koefoed Det er en lidt underlig pointe, synes jeg, som kan fremlægges uden at involvere LLM'er.

I stedet for at have bøger kan man få dem læst op. Så, nu behøver du ikke læse. I stedet for at skrive kan du indtale beskeder. Man kan allerede sende tale-beskeder til hinanden i stedet for at skrive dem. Man har endda været i stand til at lave text to speech i meget lang tid.

I øvrigt kan man sige det om mange ting. Det er ikke nødvendigt at kunne historie og tysk og formning og hjemkundskab - men det er en god idé.

Der hvor LLM'er rykker på noget er, at med LLM'er kan du klarer dig igennem skolen uden at tænke. Men det er nok en dårlig pointe at komme med.

koefoed@helvede.netK 1 Reply Last reply
                                      0
                                      • tokeriis@helvede.netT tokeriis@helvede.net

@Laust @Koefoed hvis det er din pointe, så vil jeg anføre, at sprogets funktion ikke nødvendigvis primært er at være præcist. Wittgenstein anførte fx, at det bare skal være godt nok til at mennesker kan tale videre – vi leger fuzzy sprogspil med hinanden hele tiden.

laust@ohai.social
                                        wrote sidst redigeret af

@tokeriis @Koefoed true dat, men vil du kalde en LLM for en "kompetent sprogbruger"?

tokeriis@helvede.netT 1 Reply Last reply
                                        0

@tokeriis @Koefoed true dat, men vil du kalde en LLM for en "kompetent sprogbruger"?

tokeriis@helvede.net
                                          wrote sidst redigeret af

@Laust @Koefoed Det vil jeg ikke sige, det er jo bare et stykke software.

1 Reply Last reply
                                          0
                                          Svar
                                          • Svar som emne
                                          Login for at svare
                                          • Ældste til nyeste
                                          • Nyeste til ældste
                                          • Most Votes

• Log ind

• Login or register to search.