Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

  • Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Hej #Hestenettet / #Fælleshjerne #HomeServer folk.

Hej #Hestenettet / #Fælleshjerne #HomeServer folk.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
hestenettetfælleshjernehomeserver
17 Indlæg 7 Posters 1 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • mshdk@mastodon.socialM mshdk@mastodon.social

    @folfdk med familie mener du folk der bor sammen med dig eller sådan den større familie enhed?

    folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
    folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
    folfdk@helvede.net
    wrote sidst redigeret af
    #8

    @mshdk

    Godt spørgsmål! Jeg havde skrevet søskende, men ændrede det.

    Famili der ikke bor på min matrikel, var nok en mere fornuftig måde at skrive det på 😅

    1 Reply Last reply
    0
    • holsta@mastodon.artH holsta@mastodon.art

      @folfdk Den letteste og mest sikre måde er nok at installere Wireguard.

      Tailscale er en kommerciel, US-baseret implementation af Wireguard, hvis man er til sådan noget.

      Hvordan tænker du din familie skal tilgå Immich? Kun fra hvert deres hjem eller alle steder fra deres mobil?

      folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
      folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
      folfdk@helvede.net
      wrote sidst redigeret af
      #9

      @holsta

      Immich havde jeg tænkt man skulle kunne tilgå alle steder fra.

      Jeg kan godt se at opdelingen i "folk udefra der er familie" og "folk udefra" måske i virkeligheden er kunstig/ligegyldig.

      holsta@mastodon.artH 1 Reply Last reply
      0
      • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net

        Hej #Hestenettet / #Fælleshjerne #HomeServer folk.

        Jeg har en Intel NUC jeg vil putte Yunohost på.
        Jeg vil gerne kunne tilgå den udenfor hjemmet, jeg har fast IP, jeg har et domæne.

        Men hvad ville være bedst at gøre?

        Ideelt set skal det vel holdes på mit eget netværk og så skal jeg bruge VPN for at komme ind til det?

        Udfordringer: hvis det går godt vil jeg gerne f.eks køre immich, så jeg kan dele billeder med min familie, eventuelt tilbyde dem en konto. For/imod?

        🔁❤️

        elias@radikal.socialE This user is from outside of this forum
        elias@radikal.socialE This user is from outside of this forum
        elias@radikal.social
        wrote sidst redigeret af
        #10

        @folfdk jeg bruger tailscale til at tilgå services remote. Det fungerer rigtig godt og åbner ikke nogen porte for omverdenen - kun de maskiner, der er connected på min tailscale. Det er selvfølgelig lidt svært ift. at dele med alle mulige andre, men er ret sikre på at de har en løsning dér også 🙂

        1 Reply Last reply
        0
        • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net

          @holsta

          Immich havde jeg tænkt man skulle kunne tilgå alle steder fra.

          Jeg kan godt se at opdelingen i "folk udefra der er familie" og "folk udefra" måske i virkeligheden er kunstig/ligegyldig.

          holsta@mastodon.artH This user is from outside of this forum
          holsta@mastodon.artH This user is from outside of this forum
          holsta@mastodon.art
          wrote sidst redigeret af
          #11

          @folfdk Det kommer an på om din familie også har fast IP / wireguard / tailscale. Så er det jo let at skelne.

          Du kender til Syncthing?

          folfdk@helvede.netF 1 Reply Last reply
          0
          • holsta@mastodon.artH holsta@mastodon.art

            @folfdk Det kommer an på om din familie også har fast IP / wireguard / tailscale. Så er det jo let at skelne.

            Du kender til Syncthing?

            folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
            folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
            folfdk@helvede.net
            wrote sidst redigeret af
            #12

            @holsta

            Jeg har hørt om syncthing ja, men har ikke læst nærmere om præcis hvordan det virker.

            holsta@mastodon.artH 1 Reply Last reply
            0
            • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net

              @holsta

              Jeg har hørt om syncthing ja, men har ikke læst nærmere om præcis hvordan det virker.

              holsta@mastodon.artH This user is from outside of this forum
              holsta@mastodon.artH This user is from outside of this forum
              holsta@mastodon.art
              wrote sidst redigeret af
              #13

              @folfdk Det virker næsten som Dropbox, men uden en central server udenfor din kontrol. Min partner og jeg deler mange filer på den måde.

              folfdk@helvede.netF 1 Reply Last reply
              0
              • holsta@mastodon.artH holsta@mastodon.art

                @folfdk Det virker næsten som Dropbox, men uden en central server udenfor din kontrol. Min partner og jeg deler mange filer på den måde.

                folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
                folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
                folfdk@helvede.net
                wrote sidst redigeret af
                #14

                @holsta

                Nævnte du syncthing fordi du tænkte det var et eksempel på et alternativ til at køre yunohost/Immich?

                holsta@mastodon.artH 1 Reply Last reply
                0
                • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net

                  @holsta

                  Nævnte du syncthing fordi du tænkte det var et eksempel på et alternativ til at køre yunohost/Immich?

                  holsta@mastodon.artH This user is from outside of this forum
                  holsta@mastodon.artH This user is from outside of this forum
                  holsta@mastodon.art
                  wrote sidst redigeret af
                  #15

                  @folfdk Ja, bare så du havde overvejet det.

                  Jeg kender hverken Yunohost eller Immich, men kan forstå at det er mere brugervenligt end hhv. de fleste UNIX OS installationer og mapper med delte billeder.

                  alf149@social.data.coopA 1 Reply Last reply
                  0
                  • holsta@mastodon.artH holsta@mastodon.art

                    @folfdk Ja, bare så du havde overvejet det.

                    Jeg kender hverken Yunohost eller Immich, men kan forstå at det er mere brugervenligt end hhv. de fleste UNIX OS installationer og mapper med delte billeder.

                    alf149@social.data.coopA This user is from outside of this forum
                    alf149@social.data.coopA This user is from outside of this forum
                    alf149@social.data.coop
                    wrote sidst redigeret af
                    #16

                    @holsta @folfdk
                    Immich Er mere som Google Photos

                    1 Reply Last reply
                    0
                    • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net shared this topic
                    • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net

                      Hej #Hestenettet / #Fælleshjerne #HomeServer folk.

                      Jeg har en Intel NUC jeg vil putte Yunohost på.
                      Jeg vil gerne kunne tilgå den udenfor hjemmet, jeg har fast IP, jeg har et domæne.

                      Men hvad ville være bedst at gøre?

                      Ideelt set skal det vel holdes på mit eget netværk og så skal jeg bruge VPN for at komme ind til det?

                      Udfordringer: hvis det går godt vil jeg gerne f.eks køre immich, så jeg kan dele billeder med min familie, eventuelt tilbyde dem en konto. For/imod?

                      🔁❤️

                      marcusxms@helvede.netM This user is from outside of this forum
                      marcusxms@helvede.netM This user is from outside of this forum
                      marcusxms@helvede.net
                      wrote sidst redigeret af
                      #17

                      @folfdk Nu er Tailscale og Wireguard nævnt - hvis man gerne vil have noget Tailscale-lignende, er der også Headscale - en open source implementation af Tailscale-serveren.

                      1 Reply Last reply
                      0
                      Svar
                      • Svar som emne
                      Login for at svare
                      • Ældste til nyeste
                      • Nyeste til ældste
                      • Most Votes


                      • Log ind

                      • Har du ikke en konto? Tilmeld

                      • Login or register to search.
                      Powered by NodeBB Contributors
                      Graciously hosted by data.coop
                      • First post
                        Last post
                      0
                      • Hjem
                      • Seneste
                      • Etiketter
                      • Populære
                      • Verden
                      • Bruger
                      • Grupper