Hej #Hestenettet / #Fælleshjerne #HomeServer folk.
-
-
Jeg har en Intel NUC jeg vil putte Yunohost på.
Jeg vil gerne kunne tilgå den udenfor hjemmet, jeg har fast IP, jeg har et domæne.Men hvad ville være bedst at gøre?
Ideelt set skal det vel holdes på mit eget netværk og så skal jeg bruge VPN for at komme ind til det?
Udfordringer: hvis det går godt vil jeg gerne f.eks køre immich, så jeg kan dele billeder med min familie, eventuelt tilbyde dem en konto. For/imod?

️@folfdk med familie mener du folk der bor sammen med dig eller sådan den større familie enhed?
-
@folfdk med familie mener du folk der bor sammen med dig eller sådan den større familie enhed?
Godt spørgsmål! Jeg havde skrevet søskende, men ændrede det.
Famili der ikke bor på min matrikel, var nok en mere fornuftig måde at skrive det på

-
@folfdk Den letteste og mest sikre måde er nok at installere Wireguard.
Tailscale er en kommerciel, US-baseret implementation af Wireguard, hvis man er til sådan noget.
Hvordan tænker du din familie skal tilgå Immich? Kun fra hvert deres hjem eller alle steder fra deres mobil?
Immich havde jeg tænkt man skulle kunne tilgå alle steder fra.
Jeg kan godt se at opdelingen i "folk udefra der er familie" og "folk udefra" måske i virkeligheden er kunstig/ligegyldig.
-
Jeg vil gerne kunne tilgå den udenfor hjemmet, jeg har fast IP, jeg har et domæne.Men hvad ville være bedst at gøre?
Ideelt set skal det vel holdes på mit eget netværk og så skal jeg bruge VPN for at komme ind til det?
Udfordringer: hvis det går godt vil jeg gerne f.eks køre immich, så jeg kan dele billeder med min familie, eventuelt tilbyde dem en konto. For/imod?

️@folfdk jeg bruger tailscale til at tilgå services remote. Det fungerer rigtig godt og åbner ikke nogen porte for omverdenen - kun de maskiner, der er connected på min tailscale. Det er selvfølgelig lidt svært ift. at dele med alle mulige andre, men er ret sikre på at de har en løsning dér også

-
Immich havde jeg tænkt man skulle kunne tilgå alle steder fra.
Jeg kan godt se at opdelingen i "folk udefra der er familie" og "folk udefra" måske i virkeligheden er kunstig/ligegyldig.
@folfdk Det kommer an på om din familie også har fast IP / wireguard / tailscale. Så er det jo let at skelne.
Du kender til Syncthing?
-
@folfdk Det kommer an på om din familie også har fast IP / wireguard / tailscale. Så er det jo let at skelne.
Du kender til Syncthing?
Jeg har hørt om syncthing ja, men har ikke læst nærmere om præcis hvordan det virker.
-
Jeg har hørt om syncthing ja, men har ikke læst nærmere om præcis hvordan det virker.
@folfdk Det virker næsten som Dropbox, men uden en central server udenfor din kontrol. Min partner og jeg deler mange filer på den måde.
-
@folfdk Det virker næsten som Dropbox, men uden en central server udenfor din kontrol. Min partner og jeg deler mange filer på den måde.
Nævnte du syncthing fordi du tænkte det var et eksempel på et alternativ til at køre yunohost/Immich?
-
Nævnte du syncthing fordi du tænkte det var et eksempel på et alternativ til at køre yunohost/Immich?
@folfdk Ja, bare så du havde overvejet det.
Jeg kender hverken Yunohost eller Immich, men kan forstå at det er mere brugervenligt end hhv. de fleste UNIX OS installationer og mapper med delte billeder.
-
@folfdk Ja, bare så du havde overvejet det.
Jeg kender hverken Yunohost eller Immich, men kan forstå at det er mere brugervenligt end hhv. de fleste UNIX OS installationer og mapper med delte billeder.
-
F folfdk@helvede.net shared this topic
-

️@folfdk Nu er Tailscale og Wireguard nævnt - hvis man gerne vil have noget Tailscale-lignende, er der også Headscale - en open source implementation af Tailscale-serveren.