Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

  • Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Så hvis man gerne vil stoppe med at bruge chrome browseren, hvad er der så af muligheder?

Så hvis man gerne vil stoppe med at bruge chrome browseren, hvad er der så af muligheder?

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
72 Indlæg 18 Posters 125 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • liebach@mastodon.artL liebach@mastodon.art

    @fanden @hunspirillen @jrossstocholm Jeg har en user.js fil jeg har lært mit dotfile installations script at smide det rigtige sted. Så har jeg ikke nogen trælse AI oplevelser i Firefox, uden at skulle slå 18 forskellige ting fra der er så langt fra hinanden som muligt.

    hunspirillen@helvede.netH This user is from outside of this forum
    hunspirillen@helvede.netH This user is from outside of this forum
    hunspirillen@helvede.net
    wrote sidst redigeret af
    #26

    @liebach @fanden @jrossstocholm Men nu har jeg ditched firefox for duckduckgo, og det er ikke duckduckgo jeg er ude efter at erstatte. Det er chrome.

    liebach@mastodon.artL 1 Reply Last reply
    0
    • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net

      @hunspirillen

      cURL? Men det er selvfølgelig envejs 😂

      hunspirillen@helvede.netH This user is from outside of this forum
      hunspirillen@helvede.netH This user is from outside of this forum
      hunspirillen@helvede.net
      wrote sidst redigeret af
      #27

      @folfdk Jeg tror ikke jeg er klog nok til at logge ind med mitid og udfylde en webform med curl.

      folfdk@helvede.netF 1 Reply Last reply
      0
      • hunspirillen@helvede.netH hunspirillen@helvede.net

        @liebach @fanden @jrossstocholm Men nu har jeg ditched firefox for duckduckgo, og det er ikke duckduckgo jeg er ude efter at erstatte. Det er chrome.

        liebach@mastodon.artL This user is from outside of this forum
        liebach@mastodon.artL This user is from outside of this forum
        liebach@mastodon.art
        wrote sidst redigeret af
        #28

        @hunspirillen @fanden @jrossstocholm Prøv Vivaldi, det virker til mange er meget glade for den browser. Selv finder jeg den træls, den har lidt Netscape Navigator tendensen, den har alt inkluderet og er ikke kun browser.

        1 Reply Last reply
        0
        • oldrup@mastodon.greenO oldrup@mastodon.green

          @hunspirillen Foretrukket browser er meget individuelt.

          Du går ikke helt galt i byen med at afprøve en af de foreslåede fra Danmark Skifter kampagnen:

          https://danmarkskifter.dk/skift-platform-skiftekit-til-browser/

          Ecosia's browser lyder måske også som et godt valg til dig -- Chromium baseret så virker med de fleste skod sites; skånsom blokering af reklamer og tracking, men uden at alting knækker.

          https://www.ecosia.org/browser

          Selv er jeg på LibreWolf, men her skal man forvente at enkelte ting ikke spiller til gengæld for privacy.

          jrossstocholm@friendica.dkJ This user is from outside of this forum
          jrossstocholm@friendica.dkJ This user is from outside of this forum
          jrossstocholm@friendica.dk
          wrote sidst redigeret af
          #29
          @oldrup @hunspirillen Der er noget vidunderligt paradoksalt i, at #danmarkskifter kampagnen anbefaler produkter, der direkte understøtter Googles forretningsmodel 😂
          1 Reply Last reply
          0
          • hunspirillen@helvede.netH hunspirillen@helvede.net

            @folfdk Jeg tror ikke jeg er klog nok til at logge ind med mitid og udfylde en webform med curl.

            folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
            folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
            folfdk@helvede.net
            wrote sidst redigeret af folfdk@helvede.net
            #30

            @hunspirillen

            Nej, det var mere for at byde ind med niche-forslag så du ikke skulle blive alt for skuffet 😅

            Jeg bruger stadig Firefox, og har forsøgt at ændre indstillinger. Det lade rtil at fungere...

            https://justthebrowser.com har jeg skelet til feks

            hunspirillen@helvede.netH fanden@helvede.netF 2 Replies Last reply
            0
            • hunspirillen@helvede.netH hunspirillen@helvede.net

              Jeg er overrasket. Jeg havde regnet med at folk ville foreslå ti niche-browsere. Men så må jeg jo selv i gang med at lede.

              wolf@helvede.netW This user is from outside of this forum
              wolf@helvede.netW This user is from outside of this forum
              wolf@helvede.net
              wrote sidst redigeret af
              #31

              @hunspirillen Snakker folk ikke om Opera længere?

              svuorela@helvede.netS hunspirillen@helvede.netH 2 Replies Last reply
              0
              • hunspirillen@helvede.netH hunspirillen@helvede.net

                Jeg er overrasket. Jeg havde regnet med at folk ville foreslå ti niche-browsere. Men så må jeg jo selv i gang med at lede.

                carstenboll@mstdn.dkC This user is from outside of this forum
                carstenboll@mstdn.dkC This user is from outside of this forum
                carstenboll@mstdn.dk
                wrote sidst redigeret af
                #32

                @hunspirillen Hvis det skal være niche er der vel LadyBird (i en alpha eller sådan noget).

                https://ladybird.org/

                Det er en helt ny engine - men den virker stensikkert ikke med alting!

                Der er også Zen Browser, men det er jo også "bare" en firefox spinoff med samme engine.

                https://zen-browser.app/

                Det er desværre et af de der steder hvor der faktisk ikke er ret meget at vælge imellem hvis man kigger under overfladen. FireFox-ish eller Chrome-ish.

                carstenboll@mstdn.dkC hunspirillen@helvede.netH 2 Replies Last reply
                0
                • carstenboll@mstdn.dkC carstenboll@mstdn.dk

                  @hunspirillen Hvis det skal være niche er der vel LadyBird (i en alpha eller sådan noget).

                  https://ladybird.org/

                  Det er en helt ny engine - men den virker stensikkert ikke med alting!

                  Der er også Zen Browser, men det er jo også "bare" en firefox spinoff med samme engine.

                  https://zen-browser.app/

                  Det er desværre et af de der steder hvor der faktisk ikke er ret meget at vælge imellem hvis man kigger under overfladen. FireFox-ish eller Chrome-ish.

                  carstenboll@mstdn.dkC This user is from outside of this forum
                  carstenboll@mstdn.dkC This user is from outside of this forum
                  carstenboll@mstdn.dk
                  wrote sidst redigeret af
                  #33

                  @hunspirillen @svuorela

                  Status på LadyBird i øvrigt - tror Corey er kommet til lige at hardcode en path. Så MEGET early days...

                  svuorela@helvede.netS 1 Reply Last reply
                  0
                  • carstenboll@mstdn.dkC carstenboll@mstdn.dk

                    @hunspirillen @svuorela

                    Status på LadyBird i øvrigt - tror Corey er kommet til lige at hardcode en path. Så MEGET early days...

                    svuorela@helvede.netS This user is from outside of this forum
                    svuorela@helvede.netS This user is from outside of this forum
                    svuorela@helvede.net
                    wrote sidst redigeret af
                    #34

                    @CarstenBoll @hunspirillen
                    ladybird-chef:
                    https://nitter.net/awesomekling/status/1874518295350837401
                    https://nitter.net/awesomekling/status/1969350008538370216
                    og der er meget mere af den slags.

                    carstenboll@mstdn.dkC 1 Reply Last reply
                    0
                    • wolf@helvede.netW wolf@helvede.net

                      @hunspirillen Snakker folk ikke om Opera længere?

                      svuorela@helvede.netS This user is from outside of this forum
                      svuorela@helvede.netS This user is from outside of this forum
                      svuorela@helvede.net
                      wrote sidst redigeret af
                      #35

                      @wolf opera er jo bare kinesisk chrome i norsk indpakning @hunspirillen

                      wolf@helvede.netW 1 Reply Last reply
                      0
                      • svuorela@helvede.netS svuorela@helvede.net

                        @CarstenBoll @hunspirillen
                        ladybird-chef:
                        https://nitter.net/awesomekling/status/1874518295350837401
                        https://nitter.net/awesomekling/status/1969350008538370216
                        og der er meget mere af den slags.

                        carstenboll@mstdn.dkC This user is from outside of this forum
                        carstenboll@mstdn.dkC This user is from outside of this forum
                        carstenboll@mstdn.dk
                        wrote sidst redigeret af
                        #36

                        @svuorela @hunspirillen med andre ord, også andre rigtigt gode grunde til at undgå browseren ud over at den simpelthen ikke virker.

                        1 Reply Last reply
                        0
                        • hunspirillen@helvede.netH hunspirillen@helvede.net

                          Så hvis man gerne vil stoppe med at bruge chrome browseren, hvad er der så af muligheder? Jeg vil gerne have om en browser der ikke beder mig oprette en profil så snart jeg åbner den og som virker med lidt af hvert også halvdårligt kodede sites. F.eks har jeg lige været inde i et pisse skodsystem for at taste blodtryksmålinger ind i et skema til min læge. Det virkede ikke i duckduckgo fordi den ikke kunne slå sit kalendermodul op i dns. Chrome kan finde ud af at retry'e dns.

                          mthaastrup@helvede.netM This user is from outside of this forum
                          mthaastrup@helvede.netM This user is from outside of this forum
                          mthaastrup@helvede.net
                          wrote sidst redigeret af
                          #37

                          @hunspirillen
                          Jeg har ingen gode forslag.

                          Jeg sympati-😡🤯🤬'er bare med dig, for jeg er endt samme sted p.t. med DuckDuckGo hvor alt virker, og påtvunget Chrome hvor det ikke gør

                          1 Reply Last reply
                          0
                          • wolf@helvede.netW wolf@helvede.net

                            @hunspirillen Snakker folk ikke om Opera længere?

                            hunspirillen@helvede.netH This user is from outside of this forum
                            hunspirillen@helvede.netH This user is from outside of this forum
                            hunspirillen@helvede.net
                            wrote sidst redigeret af
                            #38

                            @wolf Der er noget, der hedder vivaldi, som vist er efterfølger til opera

                            svuorela@helvede.netS 1 Reply Last reply
                            0
                            • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net

                              @hunspirillen

                              Nej, det var mere for at byde ind med niche-forslag så du ikke skulle blive alt for skuffet 😅

                              Jeg bruger stadig Firefox, og har forsøgt at ændre indstillinger. Det lade rtil at fungere...

                              https://justthebrowser.com har jeg skelet til feks

                              hunspirillen@helvede.netH This user is from outside of this forum
                              hunspirillen@helvede.netH This user is from outside of this forum
                              hunspirillen@helvede.net
                              wrote sidst redigeret af
                              #39

                              @folfdk Curl er ikke niche, det bruger vi konstant 😂

                              1 Reply Last reply
                              0
                              • carstenboll@mstdn.dkC carstenboll@mstdn.dk

                                @hunspirillen Hvis det skal være niche er der vel LadyBird (i en alpha eller sådan noget).

                                https://ladybird.org/

                                Det er en helt ny engine - men den virker stensikkert ikke med alting!

                                Der er også Zen Browser, men det er jo også "bare" en firefox spinoff med samme engine.

                                https://zen-browser.app/

                                Det er desværre et af de der steder hvor der faktisk ikke er ret meget at vælge imellem hvis man kigger under overfladen. FireFox-ish eller Chrome-ish.

                                hunspirillen@helvede.netH This user is from outside of this forum
                                hunspirillen@helvede.netH This user is from outside of this forum
                                hunspirillen@helvede.net
                                wrote sidst redigeret af
                                #40

                                @CarstenBoll Så det gør ikke noget, at det er chrome-ish. Men det skal ikke være google eller værre.

                                carstenboll@mstdn.dkC 1 Reply Last reply
                                0
                                • hunspirillen@helvede.netH hunspirillen@helvede.net

                                  @wolf Der er noget, der hedder vivaldi, som vist er efterfølger til opera

                                  svuorela@helvede.netS This user is from outside of this forum
                                  svuorela@helvede.netS This user is from outside of this forum
                                  svuorela@helvede.net
                                  wrote sidst redigeret af
                                  #41

                                  @hunspirillen vivaldi er norsk chrome i norsk indpakning vist startet af opera-folk. Men begge lever videre. @wolf

                                  1 Reply Last reply
                                  0
                                  • hunspirillen@helvede.netH hunspirillen@helvede.net

                                    @svuorela Men der er en masse ting, duckduckgo ikke virker ordentligt med. Den er lidt værre end firefox på den måde. I virkeligheden vil jeg gerne have to browsere til forskellige formål. En jeg er logget ind i alle mulige tig i, og en hvor jeg ikke er. Før var det firefox og chrome. Pt er det så duckduckgo og chrome.

                                    jhauge@mastodon.greenJ This user is from outside of this forum
                                    jhauge@mastodon.greenJ This user is from outside of this forum
                                    jhauge@mastodon.green
                                    wrote sidst redigeret af
                                    #42

                                    @hunspirillen @svuorela

                                    Jeg kører Firefox med det plugin der hedder multi-account containers. Mulighed for at åbne forskellige profiler i tabs i samme browservindue, så en profil til ting jeg er logget ind i og default profil til alm. web-browsing (+ en profil til arbejde). Min firefox virker med blodtryksskema, ved jeg af erfaring - oplever sjældent problemer med websites

                                    Disclaimer: jeg har udviklet websites i +25 år, så jeg er nok lidt mere savy i brugen af browsere end gennemsnittet.

                                    svuorela@helvede.netS hunspirillen@helvede.netH 2 Replies Last reply
                                    0
                                    • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net

                                      @hunspirillen

                                      cURL? Men det er selvfølgelig envejs 😂

                                      for@helvede.netF This user is from outside of this forum
                                      for@helvede.netF This user is from outside of this forum
                                      for@helvede.net
                                      wrote sidst redigeret af
                                      #43

                                      @folfdk @hunspirillen lynx?

                                      hunspirillen@helvede.netH 1 Reply Last reply
                                      0
                                      • jhauge@mastodon.greenJ jhauge@mastodon.green

                                        @hunspirillen @svuorela

                                        Jeg kører Firefox med det plugin der hedder multi-account containers. Mulighed for at åbne forskellige profiler i tabs i samme browservindue, så en profil til ting jeg er logget ind i og default profil til alm. web-browsing (+ en profil til arbejde). Min firefox virker med blodtryksskema, ved jeg af erfaring - oplever sjældent problemer med websites

                                        Disclaimer: jeg har udviklet websites i +25 år, så jeg er nok lidt mere savy i brugen af browsere end gennemsnittet.

                                        svuorela@helvede.netS This user is from outside of this forum
                                        svuorela@helvede.netS This user is from outside of this forum
                                        svuorela@helvede.net
                                        wrote sidst redigeret af
                                        #44

                                        @jhauge jeg har også på fornemmelsen at @hunspirillen er rimelig tech-savvy - hun var trods alt 'en af de gamle' da jeg startede med at bruge Linux. og jeg mener jeg har bidraget til en patch eller to i KHTML, men er ikke helt sikker.

                                        jhauge@mastodon.greenJ hunspirillen@helvede.netH 2 Replies Last reply
                                        0
                                        • for@helvede.netF for@helvede.net

                                          @folfdk @hunspirillen lynx?

                                          hunspirillen@helvede.netH This user is from outside of this forum
                                          hunspirillen@helvede.netH This user is from outside of this forum
                                          hunspirillen@helvede.net
                                          wrote sidst redigeret af
                                          #45

                                          @for @folfdk Jeg har faktisk mest brugt links, men vi må jo bare indse at vi ikke kommer ind på alle de websider vi har brug for med kun dem.

                                          1 Reply Last reply
                                          0
                                          Svar
                                          • Svar som emne
                                          Login for at svare
                                          • Ældste til nyeste
                                          • Nyeste til ældste
                                          • Most Votes


                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          Powered by NodeBB Contributors
                                          Graciously hosted by data.coop
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Hjem
                                          • Seneste
                                          • Etiketter
                                          • Populære
                                          • Verden
                                          • Bruger
                                          • Grupper