Så hvis man gerne vil stoppe med at bruge chrome browseren, hvad er der så af muligheder?
-
Jeg er overrasket. Jeg havde regnet med at folk ville foreslå ti niche-browsere. Men så må jeg jo selv i gang med at lede.
@hunspirillen Hvis det skal være niche er der vel LadyBird (i en alpha eller sådan noget).
Det er en helt ny engine - men den virker stensikkert ikke med alting!
Der er også Zen Browser, men det er jo også "bare" en firefox spinoff med samme engine.
Det er desværre et af de der steder hvor der faktisk ikke er ret meget at vælge imellem hvis man kigger under overfladen. FireFox-ish eller Chrome-ish.
-
@hunspirillen Hvis det skal være niche er der vel LadyBird (i en alpha eller sådan noget).
Det er en helt ny engine - men den virker stensikkert ikke med alting!
Der er også Zen Browser, men det er jo også "bare" en firefox spinoff med samme engine.
Det er desværre et af de der steder hvor der faktisk ikke er ret meget at vælge imellem hvis man kigger under overfladen. FireFox-ish eller Chrome-ish.
Status på LadyBird i øvrigt - tror Corey er kommet til lige at hardcode en path. Så MEGET early days...
-
Status på LadyBird i øvrigt - tror Corey er kommet til lige at hardcode en path. Så MEGET early days...
@CarstenBoll @hunspirillen
ladybird-chef:
https://nitter.net/awesomekling/status/1874518295350837401
https://nitter.net/awesomekling/status/1969350008538370216
og der er meget mere af den slags. -
@hunspirillen Snakker folk ikke om Opera længere?
@wolf opera er jo bare kinesisk chrome i norsk indpakning @hunspirillen
-
@CarstenBoll @hunspirillen
ladybird-chef:
https://nitter.net/awesomekling/status/1874518295350837401
https://nitter.net/awesomekling/status/1969350008538370216
og der er meget mere af den slags.@svuorela @hunspirillen med andre ord, også andre rigtigt gode grunde til at undgå browseren ud over at den simpelthen ikke virker.
-
Så hvis man gerne vil stoppe med at bruge chrome browseren, hvad er der så af muligheder? Jeg vil gerne have om en browser der ikke beder mig oprette en profil så snart jeg åbner den og som virker med lidt af hvert også halvdårligt kodede sites. F.eks har jeg lige været inde i et pisse skodsystem for at taste blodtryksmålinger ind i et skema til min læge. Det virkede ikke i duckduckgo fordi den ikke kunne slå sit kalendermodul op i dns. Chrome kan finde ud af at retry'e dns.
@hunspirillen
Jeg har ingen gode forslag.Jeg sympati-
🤯🤬'er bare med dig, for jeg er endt samme sted p.t. med DuckDuckGo hvor alt virker, og påtvunget Chrome hvor det ikke gør -
@hunspirillen Snakker folk ikke om Opera længere?
@wolf Der er noget, der hedder vivaldi, som vist er efterfølger til opera
-
Nej, det var mere for at byde ind med niche-forslag så du ikke skulle blive alt for skuffet

Jeg bruger stadig Firefox, og har forsøgt at ændre indstillinger. Det lade rtil at fungere...
https://justthebrowser.com har jeg skelet til feks
@folfdk Curl er ikke niche, det bruger vi konstant

-
@hunspirillen Hvis det skal være niche er der vel LadyBird (i en alpha eller sådan noget).
Det er en helt ny engine - men den virker stensikkert ikke med alting!
Der er også Zen Browser, men det er jo også "bare" en firefox spinoff med samme engine.
Det er desværre et af de der steder hvor der faktisk ikke er ret meget at vælge imellem hvis man kigger under overfladen. FireFox-ish eller Chrome-ish.
@CarstenBoll Så det gør ikke noget, at det er chrome-ish. Men det skal ikke være google eller værre.
-
@wolf Der er noget, der hedder vivaldi, som vist er efterfølger til opera
@hunspirillen vivaldi er norsk chrome i norsk indpakning vist startet af opera-folk. Men begge lever videre. @wolf
-
@svuorela Men der er en masse ting, duckduckgo ikke virker ordentligt med. Den er lidt værre end firefox på den måde. I virkeligheden vil jeg gerne have to browsere til forskellige formål. En jeg er logget ind i alle mulige tig i, og en hvor jeg ikke er. Før var det firefox og chrome. Pt er det så duckduckgo og chrome.
Jeg kører Firefox med det plugin der hedder multi-account containers. Mulighed for at åbne forskellige profiler i tabs i samme browservindue, så en profil til ting jeg er logget ind i og default profil til alm. web-browsing (+ en profil til arbejde). Min firefox virker med blodtryksskema, ved jeg af erfaring - oplever sjældent problemer med websites
Disclaimer: jeg har udviklet websites i +25 år, så jeg er nok lidt mere savy i brugen af browsere end gennemsnittet.
-
cURL? Men det er selvfølgelig envejs

@folfdk @hunspirillen lynx?
-
Jeg kører Firefox med det plugin der hedder multi-account containers. Mulighed for at åbne forskellige profiler i tabs i samme browservindue, så en profil til ting jeg er logget ind i og default profil til alm. web-browsing (+ en profil til arbejde). Min firefox virker med blodtryksskema, ved jeg af erfaring - oplever sjældent problemer med websites
Disclaimer: jeg har udviklet websites i +25 år, så jeg er nok lidt mere savy i brugen af browsere end gennemsnittet.
@jhauge jeg har også på fornemmelsen at @hunspirillen er rimelig tech-savvy - hun var trods alt 'en af de gamle' da jeg startede med at bruge Linux. og jeg mener jeg har bidraget til en patch eller to i KHTML, men er ikke helt sikker.
-
@folfdk @hunspirillen lynx?
-
@jhauge jeg har også på fornemmelsen at @hunspirillen er rimelig tech-savvy - hun var trods alt 'en af de gamle' da jeg startede med at bruge Linux. og jeg mener jeg har bidraget til en patch eller to i KHTML, men er ikke helt sikker.
-
@jhauge jeg har også på fornemmelsen at @hunspirillen er rimelig tech-savvy - hun var trods alt 'en af de gamle' da jeg startede med at bruge Linux. og jeg mener jeg har bidraget til en patch eller to i KHTML, men er ikke helt sikker.
-
@wolf opera er jo bare kinesisk chrome i norsk indpakning @hunspirillen
@svuorela Jeg troede, Opera havde udviklet deres egen kodebase. @hunspirillen
-
@CarstenBoll Så det gør ikke noget, at det er chrome-ish. Men det skal ikke være google eller værre.
@hunspirillen Jeg er usikker på, om den her ting med adblockers - jeg går ud fra det er derfor du spørger? - slår igennem i alle chromium-browsere. Google har et fast greb om bollerne på Chromium selvom den i princippet er open source.
I så fald er der kun gecko-enginen, som er den firefox og de andre (librewolf, waterfox, etc.) kører på, som vil tillade adblockers.
Ville elske at der var flere alternativer.
-
Jeg kører Firefox med det plugin der hedder multi-account containers. Mulighed for at åbne forskellige profiler i tabs i samme browservindue, så en profil til ting jeg er logget ind i og default profil til alm. web-browsing (+ en profil til arbejde). Min firefox virker med blodtryksskema, ved jeg af erfaring - oplever sjældent problemer med websites
Disclaimer: jeg har udviklet websites i +25 år, så jeg er nok lidt mere savy i brugen af browsere end gennemsnittet.
-
@svuorela Jeg troede, Opera havde udviklet deres egen kodebase. @hunspirillen
@wolf det havde de også, men skiftede til chrome for et årti eller mere siden @hunspirillen
