Forklar mig lige som var jeg fem, hvorfor vi har elselskaber som mellemled mellem dem der producerer strøm og forbrugere.
-
@wolf Ja, forskellen her er 'bare', at hvis analogien holder, så er det Netto, der bestemmer hvilken bonde, der skal levere mælk til mejeriet.
Det virker helt bagvendt for mig.
@tofticles Jo, men det er altså ikke helt simpelt af finde en sammenligning her, når strøm ikke er noget, man kan pakke i papkasser og lagre.
-
@tofticles Jo, men det er altså ikke helt simpelt af finde en sammenligning her, når strøm ikke er noget, man kan pakke i papkasser og lagre.
@wolf Men min pointe er jo netop, at vi har gjort modellen vildt kompliceret ved at den samme spiller er inde to adskilte steder i forsyningskæden - før og efter elnetselskabet.
Og den indbyder til snyd og bedrag (og uigennemsigtighed).
-
@wolf Men min pointe er jo netop, at vi har gjort modellen vildt kompliceret ved at den samme spiller er inde to adskilte steder i forsyningskæden - før og efter elnetselskabet.
Og den indbyder til snyd og bedrag (og uigennemsigtighed).
@tofticles Den er altså ikke så kompliceret, som du måske opfatter det.
Producenterne har ikke teknisk mulighed for at skifte blandt hver kunde. Der er nødt til at sidde nogen mellem producenterne og kunderne, så elproduktion og -forbrug kan gå nogenlunde op, uden at hver dansk kunde skal have en individuel aftale med hvert selskab i hele Europa. Dét ville være vildt kompliceret og teknisk umuligt uden en ledning fra hver product til hver forbruger.
-
@tofticles Den er altså ikke så kompliceret, som du måske opfatter det.
Producenterne har ikke teknisk mulighed for at skifte blandt hver kunde. Der er nødt til at sidde nogen mellem producenterne og kunderne, så elproduktion og -forbrug kan gå nogenlunde op, uden at hver dansk kunde skal have en individuel aftale med hvert selskab i hele Europa. Dét ville være vildt kompliceret og teknisk umuligt uden en ledning fra hver product til hver forbruger.
@wolf Du kan ikke se den massive svindel og humbug der foregår i de elselskaber? Når selskaber som Norlys og Nordjysk Elhandel enkelte år scorer millioner på at være gode til Excel, så er der noget helt, helt galt i min bog.
-
@wolf Du kan ikke se den massive svindel og humbug der foregår i de elselskaber? Når selskaber som Norlys og Nordjysk Elhandel enkelte år scorer millioner på at være gode til Excel, så er der noget helt, helt galt i min bog.
@tofticles Jeg er slet ikke i tvivl om, at der foregår forretning, som helst foregår med lyset slukket.
Men jeg kan ikke se, hvordan en model kan fungere, hvor de enkelte producenter skal stå for at sende regninger og strøm individuelt til de enkelte forbrugere, når det er tvingende nødvendigt, at der sidder omskifterstationer mellem producenter og forbrugere. Det er i sagens natur ikke de enkelte producenter, der kan eje stationerne.
-
@tofticles Jeg er slet ikke i tvivl om, at der foregår forretning, som helst foregår med lyset slukket.
Men jeg kan ikke se, hvordan en model kan fungere, hvor de enkelte producenter skal stå for at sende regninger og strøm individuelt til de enkelte forbrugere, når det er tvingende nødvendigt, at der sidder omskifterstationer mellem producenter og forbrugere. Det er i sagens natur ikke de enkelte producenter, der kan eje stationerne.
@wolf Traditionelt:
1. Producent
2. Grossist (læs: Lande/regionsbaseret)
3. Leverandør/forhandler (læs: Monopol i der er tilfælde)
4. KundeEvt. ved at slå 2 og 3 sammen.
-
@wolf Traditionelt:
1. Producent
2. Grossist (læs: Lande/regionsbaseret)
3. Leverandør/forhandler (læs: Monopol i der er tilfælde)
4. KundeEvt. ved at slå 2 og 3 sammen.
@tofticles Det er heller ikke ved siden af, at det er sådan, elforsyningen er organiseret.
De store "elmotorveje" - 150/400 kV linjerne - er det heldgivis stadig staten, der ejer. Elselskaberne ejer de lidt mindre, og kunderettede, transmissionslinjer.
-
@tofticles Det er heller ikke ved siden af, at det er sådan, elforsyningen er organiseret.
De store "elmotorveje" - 150/400 kV linjerne - er det heldgivis stadig staten, der ejer. Elselskaberne ejer de lidt mindre, og kunderettede, transmissionslinjer.
@wolf Bortset fra at vi lader grossisterne fakturere kunderne, hvilket er vildt mærkeligt.
-
@wolf Bortset fra at vi lader grossisterne fakturere kunderne, hvilket er vildt mærkeligt.
@tofticles Egentlig ikke mere mærkeligt, end at hvis du køber online i supermarkedet, og får det bragt med pakkeposten, så er det heller ikke pakkeposten, du betaler til.
-
@tofticles Egentlig ikke mere mærkeligt, end at hvis du køber online i supermarkedet, og får det bragt med pakkeposten, så er det heller ikke pakkeposten, du betaler til.
@wolf Njaaaarh. Post kan kun risikere ikke at får betaling for leveringen. Her risikerer monopolet ikke at få betaling for varen plus levering - det er jo dem der skal betale producenten. Forbrugeren skal betale uanset, men til grossisten.
-
Forklar mig lige som var jeg fem, hvorfor vi har elselskaber som mellemled mellem dem der producerer strøm og forbrugere.
Jeg kan kun se dem som et fordyrende led, som introducerer en masse svindel og massive (mere eller mindre risikable) fortjenester til dubiøse ejere?
Som jeg forstår det (ret mig gerne), så får vi strøm fra Vores Elnet her i Odense. Den køber vi så af OK (eller gæt et andet selskab). Hvad er det præcis OK (og de andre) gør, der retfærdiggør deres eksistens?
Jeg har lige lavet et diagram for at illustrere, hvor problemerne i mine øjne opstår.
-
Jeg har lige lavet et diagram for at illustrere, hvor problemerne i mine øjne opstår.
Dem der står og skal holde posen, hvis nogen (elselskaber) fucker op:
- Forbrugeren (hvis aconto)
- Elnetselskabet (de har ikke noget valg i forhold til at betale producenterne)Problemet er den tidsmæssige forskydning. Forbrugeren betaler før eller lige efter de har forbrugt. Producenterne får betaling umiddelbart efter forbrug. Der er ingen sammenhæng mellem pris for forbruger og pris fra producent.
Elnetselskabet får betaling på bagkant efter forbruget er sket (måske).
-
@mshdk Ja, men det giver samtidig os forbrugere endnu en risiko-vinkel qua sagen om Velkommen/NettoPower og diverse andre dubiøse foretagender, der får lov at kalde sig et elselskab.
@tofticles ja. Reguleringen er ikke ligefrem fulgt med. Man burde starte med at forbyde aconto betaling.
-
@tofticles ja. Reguleringen er ikke ligefrem fulgt med. Man burde starte med at forbyde aconto betaling.
@mshdk
. Modellen indbyder til uvederhæftig opførsel - som der blev advaret imod allerede da den blev indført. Og nu kommer det (åbenbart) som en kæmpe overraskelse, at de her firmaer opfører sig uvederhæftigt...