En censors observationer med studerendes brug af LLM (BA-projekter og kandidat).
-
En censors observationer med studerendes brug af LLM (BA-projekter og kandidat). Jeg er som udgangspunkt uhyre skeptisk, men jeg vil sige, at jeg har rykket mig lidt.
1) Vejleder siger, at niveauet i år var markant højere end sidste år, hvor de ikke måtte bruge LLM. Jeg oplevede også generelt et højt niveau. Det kan jo være tilfældigt, men måske har brugen af en bulshittende sparringspartner suppleret vejledningen i fht. at øge niveauet af selvstændig refleksion. For de klarede sig godt.
1/
2) Netop disse studerende modtog undervisning og vejledning af en forsker med AI-interesser, dvs er blevet vejledt grundigt i faldgruber og tips til god praksis. Dvs. det er et særtilfælde, og det gør mig bekymret for alle de studier, hvor vejlederne er cirka lige så clueless (eller ofte mere) som de studerende. Hvis LLM skal være en del af opgaveskrivningen, skal det have et obligatorisk selvstændigt metode-modul på 1. semester for at give mening i en universitetskontekst.
-
5) En studerende så bla på brug af "chatten" hos folkeskoleelever. Hendes konklusion var, med henvisning til teknologiens "nødvendighed", at det eneste man kunne gøre, var at tilpasse pædagogikken til det, og slet ikke forbyde. Jeg er for så vidt enig i, at pædagogikken er udfordret, men jeg hælder efterhånden til at computere og mobiler først skal introduceres meget sent i folkeskolen, langt senere end 4. klasse.
@tokeriis Det synes jeg er en fjollet indstilling. Det er ligesom at opgive at skrive med blyant fordi computere eksisterer eller at opgive at lære regning fordi lommeregnere er en ting.
-
@tokeriis Det synes jeg er en fjollet indstilling. Det er ligesom at opgive at skrive med blyant fordi computere eksisterer eller at opgive at lære regning fordi lommeregnere er en ting.
@drgroftehauge Det er en længere diskussion. Jeg tænker ikke at de *ikke* skal lære at bruge teknologierne, men at de her teknologier ikke skal introduceres helt så tidligt som nu. Der går for meget godt børneliv tabt i mødet med mobiler og computere, ikke pga. LLM'er, men sociale netværksmedier og second screening. Som forældre og samfund/skole bør vi tage mere ansvar for at skabe det gode liv hos børn vi ønsker, frem for at acceptere "udviklingens nødvendighed" og overlade det til techgiganter
-
@drgroftehauge Det er en længere diskussion. Jeg tænker ikke at de *ikke* skal lære at bruge teknologierne, men at de her teknologier ikke skal introduceres helt så tidligt som nu. Der går for meget godt børneliv tabt i mødet med mobiler og computere, ikke pga. LLM'er, men sociale netværksmedier og second screening. Som forældre og samfund/skole bør vi tage mere ansvar for at skabe det gode liv hos børn vi ønsker, frem for at acceptere "udviklingens nødvendighed" og overlade det til techgiganter
@tokeriis @drgroftehauge Forskningen virker til at være relativt klar på området; det er godt for læring at arbejde analogt. For mit vedkommende er jeg selv ved at lære nye alfabeter, og selv om jeg har set dem på skærmen rigtigt mange gange og sporet dem ned fingre på en skærm, kan jeg mærke, at jeg skal have den fysiske repetition på et ark papir med for at få lagret dem sikkert nok til at jeg rent faktisk kan hive dem frem fra hukommelsen sikkert. Men det er også vigtigt at lære at bruge computere systematisk. Guderne skal dog vide, at de fleste er rigtigt dårlige til det. Også de, der underviser de unge, fordi ingen var der til at lære dem det.
-
@tokeriis @drgroftehauge Forskningen virker til at være relativt klar på området; det er godt for læring at arbejde analogt. For mit vedkommende er jeg selv ved at lære nye alfabeter, og selv om jeg har set dem på skærmen rigtigt mange gange og sporet dem ned fingre på en skærm, kan jeg mærke, at jeg skal have den fysiske repetition på et ark papir med for at få lagret dem sikkert nok til at jeg rent faktisk kan hive dem frem fra hukommelsen sikkert. Men det er også vigtigt at lære at bruge computere systematisk. Guderne skal dog vide, at de fleste er rigtigt dårlige til det. Også de, der underviser de unge, fordi ingen var der til at lære dem det.
@trezzer @drgroftehauge Forskningen peger på, at digitale enheder mangler nogle af de affordances, de analoge metoder mangler, men det kan man jo forestille sig blive bedre med tiden. Jeg er nok mere bekymret for, at lærere og undervisere ikke er i stand til at være gode rollemodeller og er udfordret pædagogisk, samtidig med at vi har et system, der er utrolig målorienteret og giver alle incitamenter til ikke at lære, men at gengive bullshit til eksamen.
-
@drgroftehauge Det er en længere diskussion. Jeg tænker ikke at de *ikke* skal lære at bruge teknologierne, men at de her teknologier ikke skal introduceres helt så tidligt som nu. Der går for meget godt børneliv tabt i mødet med mobiler og computere, ikke pga. LLM'er, men sociale netværksmedier og second screening. Som forældre og samfund/skole bør vi tage mere ansvar for at skabe det gode liv hos børn vi ønsker, frem for at acceptere "udviklingens nødvendighed" og overlade det til techgiganter
@tokeriis @drgroftehauge “Som forældre og samfund/skole bør vi tage mere ansvar for at skabe det gode liv hos børn vi ønsker”… Det her igen og igen. Og så en gang til, tak.
-
5) En studerende så bla på brug af "chatten" hos folkeskoleelever. Hendes konklusion var, med henvisning til teknologiens "nødvendighed", at det eneste man kunne gøre, var at tilpasse pædagogikken til det, og slet ikke forbyde. Jeg er for så vidt enig i, at pædagogikken er udfordret, men jeg hælder efterhånden til at computere og mobiler først skal introduceres meget sent i folkeskolen, langt senere end 4. klasse.
@tokeriis
For en merkelig slutning: Fordi det er vanskelig å vurdere studentbesvarelser i høyere utdanning, skal man ikke bruke digitale verktøy i 1.-4. klasse?Vet du i det hele tatt hvordan digitale verktøy brukes på disse nivåene?
-
@drgroftehauge Det er en længere diskussion. Jeg tænker ikke at de *ikke* skal lære at bruge teknologierne, men at de her teknologier ikke skal introduceres helt så tidligt som nu. Der går for meget godt børneliv tabt i mødet med mobiler og computere, ikke pga. LLM'er, men sociale netværksmedier og second screening. Som forældre og samfund/skole bør vi tage mere ansvar for at skabe det gode liv hos børn vi ønsker, frem for at acceptere "udviklingens nødvendighed" og overlade det til techgiganter
@tokeriis
Du blander alt fra LLM i eksamensbesvarelser på universitetet og sosiale medier med pedagogisk bruk av digitale verktøy i skolen.Ja, foreldre bør absolutt ta en mer aktiv rolle rundt når og hvordan de velger å gi sine barn tilgang til spesielt sosiale medier, men å blande det med hvordan profesjonelle pedagoger bruker digitale verktøy i undervisningen, blir feil.
Pedagogisk bruk av digitale verktøy er i det store og hele bevisst, målrettet og godt strukturert.
@drgroftehauge -
@tokeriis
Du blander alt fra LLM i eksamensbesvarelser på universitetet og sosiale medier med pedagogisk bruk av digitale verktøy i skolen.Ja, foreldre bør absolutt ta en mer aktiv rolle rundt når og hvordan de velger å gi sine barn tilgang til spesielt sosiale medier, men å blande det med hvordan profesjonelle pedagoger bruker digitale verktøy i undervisningen, blir feil.
Pedagogisk bruk av digitale verktøy er i det store og hele bevisst, målrettet og godt strukturert.
@drgroftehauge@tokeriis
Les gjerne den norske kunnskapssammenstillingen om internasjonal bruk av digitale verktøy i skolen, GrunnDig, her: https://www.uis.no/nb/kunnskapssenter-for-utdanning/forskning/grunndig-digitalisering-i-grunnopplaering-kunnskaper
@drgroftehauge -
@tokeriis
For en merkelig slutning: Fordi det er vanskelig å vurdere studentbesvarelser i høyere utdanning, skal man ikke bruke digitale verktøy i 1.-4. klasse?Vet du i det hele tatt hvordan digitale verktøy brukes på disse nivåene?
@cmyrland Opgaven, den studerende skrev, handlede om grundskolen, så deraf digressionen. Forskningen på området er slet ikke afklaret endnu, men fx i frisk undersøgelse er 1/5 af danske unge middel- til svært afhængige af deres devices. Anekdotisk: I min yngste datters klasse anvendes de ikke før 4. klasse, og de lever et markant anderledes liv, end de jævnaldrende med mobiler fra den anden nærliggende skole. Jeg er *ikke* imod al teknologi, men *for* en senere start.
https://kfst.dk/temaer/boern-og-unges-brug-af-sociale-medier-og-trivsel
-
@tokeriis
Du blander alt fra LLM i eksamensbesvarelser på universitetet og sosiale medier med pedagogisk bruk av digitale verktøy i skolen.Ja, foreldre bør absolutt ta en mer aktiv rolle rundt når og hvordan de velger å gi sine barn tilgang til spesielt sosiale medier, men å blande det med hvordan profesjonelle pedagoger bruker digitale verktøy i undervisningen, blir feil.
Pedagogisk bruk av digitale verktøy er i det store og hele bevisst, målrettet og godt strukturert.
@drgroftehauge -
@tokeriis
Du blander alt fra LLM i eksamensbesvarelser på universitetet og sosiale medier med pedagogisk bruk av digitale verktøy i skolen.Ja, foreldre bør absolutt ta en mer aktiv rolle rundt når og hvordan de velger å gi sine barn tilgang til spesielt sosiale medier, men å blande det med hvordan profesjonelle pedagoger bruker digitale verktøy i undervisningen, blir feil.
Pedagogisk bruk av digitale verktøy er i det store og hele bevisst, målrettet og godt strukturert.
@drgroftehauge@cmyrland @drgroftehauge Ja ,det var en digression, jeg blandede mange ting sammen og er sikkert også en gammel gnaven mand, det vil jeg gerne anerkende
Jeg mener bestemt ikke, at det alene er forældrene eller eleverne eller lærerne, der skal tage ansvar for digitale værktøj i undervisningen. Det ville være at individualisere problemer, der er skabt i et samspil mellem techgiganter og måden, vi som skole, børnehave, mm. inddrager det.
-
@drgroftehauge @cmyrland Jeg kan ikke generalisere fra nogle få eksamener, så det er selvfølgelig mine refleksioner og bekymringer, der her kommer på banen. Jeg er glad for få få relevant kritik på mine unuancerede indlæg her.
Jeg er *ikke* maskinstormer. Jeg tror bare ikke, at vi er helt i mål med at finde en god balance, slet ikke i fht. brugen af AI i læringssituationer, uanset hvilket niveau vi er på, når undervisere/ studerende på BA- og kandidatniveau ikke kan det, endnu.
-
@tokeriis
Les gjerne den norske kunnskapssammenstillingen om internasjonal bruk av digitale verktøy i skolen, GrunnDig, her: https://www.uis.no/nb/kunnskapssenter-for-utdanning/forskning/grunndig-digitalisering-i-grunnopplaering-kunnskaper
@drgroftehauge@cmyrland @drgroftehauge Tak for link.
-
@tokeriis
Det er vel ingen som mener at vi er i mål med noe som helst når det gjelder digitale verktøy i skolen, men vi er på et mye bedre sted og har mye mer oversikt over både muligheter og begrensninger i dag enn for ti år siden.Vi hadde en periode rundt pandemien der digitale verktøy ble "redningen" for mange, både voksne og barn, i skole og privat, som vi fortsatt har noen bivirkninger av, men tendensen er at det er i ferd med å jevne seg ut.
@drgroftehauge@tokeriis
Så synes jeg denne er interessant: -
@drgroftehauge @cmyrland Jeg kan ikke generalisere fra nogle få eksamener, så det er selvfølgelig mine refleksioner og bekymringer, der her kommer på banen. Jeg er glad for få få relevant kritik på mine unuancerede indlæg her.
Jeg er *ikke* maskinstormer. Jeg tror bare ikke, at vi er helt i mål med at finde en god balance, slet ikke i fht. brugen af AI i læringssituationer, uanset hvilket niveau vi er på, når undervisere/ studerende på BA- og kandidatniveau ikke kan det, endnu.
@tokeriis
Det er vel ingen som mener at vi er i mål med noe som helst når det gjelder digitale verktøy i skolen, men vi er på et mye bedre sted og har mye mer oversikt over både muligheter og begrensninger i dag enn for ti år siden.Vi hadde en periode rundt pandemien der digitale verktøy ble "redningen" for mange, både voksne og barn, i skole og privat, som vi fortsatt har noen bivirkninger av, men tendensen er at det er i ferd med å jevne seg ut.
@drgroftehauge -
@tokeriis
Så synes jeg denne er interessant:@cmyrland @drgroftehauge Ja! Det er også vi voksne, der har problemer! Den studerende, jeg havde til eksamen, havde lavet feltarbejde i sin lærer-mors skole, hvor hun brokkede sig over eleverne mobilbrug, men samtidig var moren ikke til at få kontakt med derhjemme over aftensmaden, fordi hun sad med sin mobil.