Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

  • Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. En censors observationer med studerendes brug af LLM (BA-projekter og kandidat).

En censors observationer med studerendes brug af LLM (BA-projekter og kandidat).

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
21 Indlæg 5 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • tokeriis@helvede.netT tokeriis@helvede.net

    5) En studerende så bla på brug af "chatten" hos folkeskoleelever. Hendes konklusion var, med henvisning til teknologiens "nødvendighed", at det eneste man kunne gøre, var at tilpasse pædagogikken til det, og slet ikke forbyde. Jeg er for så vidt enig i, at pædagogikken er udfordret, men jeg hælder efterhånden til at computere og mobiler først skal introduceres meget sent i folkeskolen, langt senere end 4. klasse.

    cmyrland@tutoteket.noC This user is from outside of this forum
    cmyrland@tutoteket.noC This user is from outside of this forum
    cmyrland@tutoteket.no
    wrote sidst redigeret af
    #11

    @tokeriis
    For en merkelig slutning: Fordi det er vanskelig å vurdere studentbesvarelser i høyere utdanning, skal man ikke bruke digitale verktøy i 1.-4. klasse?

    Vet du i det hele tatt hvordan digitale verktøy brukes på disse nivåene?

    tokeriis@helvede.netT 1 Reply Last reply
    0
    • tokeriis@helvede.netT tokeriis@helvede.net

      @drgroftehauge Det er en længere diskussion. Jeg tænker ikke at de *ikke* skal lære at bruge teknologierne, men at de her teknologier ikke skal introduceres helt så tidligt som nu. Der går for meget godt børneliv tabt i mødet med mobiler og computere, ikke pga. LLM'er, men sociale netværksmedier og second screening. Som forældre og samfund/skole bør vi tage mere ansvar for at skabe det gode liv hos børn vi ønsker, frem for at acceptere "udviklingens nødvendighed" og overlade det til techgiganter

      cmyrland@tutoteket.noC This user is from outside of this forum
      cmyrland@tutoteket.noC This user is from outside of this forum
      cmyrland@tutoteket.no
      wrote sidst redigeret af
      #12

      @tokeriis
      Du blander alt fra LLM i eksamensbesvarelser på universitetet og sosiale medier med pedagogisk bruk av digitale verktøy i skolen.

      Ja, foreldre bør absolutt ta en mer aktiv rolle rundt når og hvordan de velger å gi sine barn tilgang til spesielt sosiale medier, men å blande det med hvordan profesjonelle pedagoger bruker digitale verktøy i undervisningen, blir feil.

      Pedagogisk bruk av digitale verktøy er i det store og hele bevisst, målrettet og godt strukturert.
      @drgroftehauge

      cmyrland@tutoteket.noC drgroftehauge@sigmoid.socialD tokeriis@helvede.netT 3 Replies Last reply
      0
      • cmyrland@tutoteket.noC cmyrland@tutoteket.no

        @tokeriis
        Du blander alt fra LLM i eksamensbesvarelser på universitetet og sosiale medier med pedagogisk bruk av digitale verktøy i skolen.

        Ja, foreldre bør absolutt ta en mer aktiv rolle rundt når og hvordan de velger å gi sine barn tilgang til spesielt sosiale medier, men å blande det med hvordan profesjonelle pedagoger bruker digitale verktøy i undervisningen, blir feil.

        Pedagogisk bruk av digitale verktøy er i det store og hele bevisst, målrettet og godt strukturert.
        @drgroftehauge

        cmyrland@tutoteket.noC This user is from outside of this forum
        cmyrland@tutoteket.noC This user is from outside of this forum
        cmyrland@tutoteket.no
        wrote sidst redigeret af
        #13

        @tokeriis
        Les gjerne den norske kunnskapssammenstillingen om internasjonal bruk av digitale verktøy i skolen, GrunnDig, her: https://www.uis.no/nb/kunnskapssenter-for-utdanning/forskning/grunndig-digitalisering-i-grunnopplaering-kunnskaper
        @drgroftehauge

        tokeriis@helvede.netT 1 Reply Last reply
        0
        • cmyrland@tutoteket.noC cmyrland@tutoteket.no

          @tokeriis
          For en merkelig slutning: Fordi det er vanskelig å vurdere studentbesvarelser i høyere utdanning, skal man ikke bruke digitale verktøy i 1.-4. klasse?

          Vet du i det hele tatt hvordan digitale verktøy brukes på disse nivåene?

          tokeriis@helvede.netT This user is from outside of this forum
          tokeriis@helvede.netT This user is from outside of this forum
          tokeriis@helvede.net
          wrote sidst redigeret af
          #14

          @cmyrland Opgaven, den studerende skrev, handlede om grundskolen, så deraf digressionen. Forskningen på området er slet ikke afklaret endnu, men fx i frisk undersøgelse er 1/5 af danske unge middel- til svært afhængige af deres devices. Anekdotisk: I min yngste datters klasse anvendes de ikke før 4. klasse, og de lever et markant anderledes liv, end de jævnaldrende med mobiler fra den anden nærliggende skole. Jeg er *ikke* imod al teknologi, men *for* en senere start.

          https://kfst.dk/temaer/boern-og-unges-brug-af-sociale-medier-og-trivsel

          1 Reply Last reply
          0
          • cmyrland@tutoteket.noC cmyrland@tutoteket.no

            @tokeriis
            Du blander alt fra LLM i eksamensbesvarelser på universitetet og sosiale medier med pedagogisk bruk av digitale verktøy i skolen.

            Ja, foreldre bør absolutt ta en mer aktiv rolle rundt når og hvordan de velger å gi sine barn tilgang til spesielt sosiale medier, men å blande det med hvordan profesjonelle pedagoger bruker digitale verktøy i undervisningen, blir feil.

            Pedagogisk bruk av digitale verktøy er i det store og hele bevisst, målrettet og godt strukturert.
            @drgroftehauge

            drgroftehauge@sigmoid.socialD This user is from outside of this forum
            drgroftehauge@sigmoid.socialD This user is from outside of this forum
            drgroftehauge@sigmoid.social
            wrote sidst redigeret af
            #15

            @cmyrland @tokeriis Jeg forstod det som at Toke har rettet opgaver fra bachelorniveau hvor opgaverne drejer sig om AI anvendelse i f.eks. skolerne.

            tokeriis@helvede.netT 1 Reply Last reply
            0
            • cmyrland@tutoteket.noC cmyrland@tutoteket.no

              @tokeriis
              Du blander alt fra LLM i eksamensbesvarelser på universitetet og sosiale medier med pedagogisk bruk av digitale verktøy i skolen.

              Ja, foreldre bør absolutt ta en mer aktiv rolle rundt når og hvordan de velger å gi sine barn tilgang til spesielt sosiale medier, men å blande det med hvordan profesjonelle pedagoger bruker digitale verktøy i undervisningen, blir feil.

              Pedagogisk bruk av digitale verktøy er i det store og hele bevisst, målrettet og godt strukturert.
              @drgroftehauge

              tokeriis@helvede.netT This user is from outside of this forum
              tokeriis@helvede.netT This user is from outside of this forum
              tokeriis@helvede.net
              wrote sidst redigeret af
              #16

              @cmyrland @drgroftehauge Ja ,det var en digression, jeg blandede mange ting sammen og er sikkert også en gammel gnaven mand, det vil jeg gerne anerkende 🙂

              Jeg mener bestemt ikke, at det alene er forældrene eller eleverne eller lærerne, der skal tage ansvar for digitale værktøj i undervisningen. Det ville være at individualisere problemer, der er skabt i et samspil mellem techgiganter og måden, vi som skole, børnehave, mm. inddrager det.

              1 Reply Last reply
              0
              • drgroftehauge@sigmoid.socialD drgroftehauge@sigmoid.social

                @cmyrland @tokeriis Jeg forstod det som at Toke har rettet opgaver fra bachelorniveau hvor opgaverne drejer sig om AI anvendelse i f.eks. skolerne.

                tokeriis@helvede.netT This user is from outside of this forum
                tokeriis@helvede.netT This user is from outside of this forum
                tokeriis@helvede.net
                wrote sidst redigeret af
                #17

                @drgroftehauge @cmyrland Jeg kan ikke generalisere fra nogle få eksamener, så det er selvfølgelig mine refleksioner og bekymringer, der her kommer på banen. Jeg er glad for få få relevant kritik på mine unuancerede indlæg her.

                Jeg er *ikke* maskinstormer. Jeg tror bare ikke, at vi er helt i mål med at finde en god balance, slet ikke i fht. brugen af AI i læringssituationer, uanset hvilket niveau vi er på, når undervisere/ studerende på BA- og kandidatniveau ikke kan det, endnu.

                cmyrland@tutoteket.noC 1 Reply Last reply
                0
                • cmyrland@tutoteket.noC cmyrland@tutoteket.no

                  @tokeriis
                  Les gjerne den norske kunnskapssammenstillingen om internasjonal bruk av digitale verktøy i skolen, GrunnDig, her: https://www.uis.no/nb/kunnskapssenter-for-utdanning/forskning/grunndig-digitalisering-i-grunnopplaering-kunnskaper
                  @drgroftehauge

                  tokeriis@helvede.netT This user is from outside of this forum
                  tokeriis@helvede.netT This user is from outside of this forum
                  tokeriis@helvede.net
                  wrote sidst redigeret af
                  #18

                  @cmyrland @drgroftehauge Tak for link.

                  1 Reply Last reply
                  0
                  • cmyrland@tutoteket.noC cmyrland@tutoteket.no

                    @tokeriis
                    Det er vel ingen som mener at vi er i mål med noe som helst når det gjelder digitale verktøy i skolen, men vi er på et mye bedre sted og har mye mer oversikt over både muligheter og begrensninger i dag enn for ti år siden.

                    Vi hadde en periode rundt pandemien der digitale verktøy ble "redningen" for mange, både voksne og barn, i skole og privat, som vi fortsatt har noen bivirkninger av, men tendensen er at det er i ferd med å jevne seg ut.
                    @drgroftehauge

                    cmyrland@tutoteket.noC This user is from outside of this forum
                    cmyrland@tutoteket.noC This user is from outside of this forum
                    cmyrland@tutoteket.no
                    wrote sidst redigeret af
                    #19

                    @tokeriis
                    Så synes jeg denne er interessant:

                    https://www.utdanningsnytt.no/foreldre-innenriks-ntb/barn-onsker-seg-regler-for-foreldres-skjermbruk/445381

                    @drgroftehauge

                    tokeriis@helvede.netT 1 Reply Last reply
                    0
                    • tokeriis@helvede.netT tokeriis@helvede.net

                      @drgroftehauge @cmyrland Jeg kan ikke generalisere fra nogle få eksamener, så det er selvfølgelig mine refleksioner og bekymringer, der her kommer på banen. Jeg er glad for få få relevant kritik på mine unuancerede indlæg her.

                      Jeg er *ikke* maskinstormer. Jeg tror bare ikke, at vi er helt i mål med at finde en god balance, slet ikke i fht. brugen af AI i læringssituationer, uanset hvilket niveau vi er på, når undervisere/ studerende på BA- og kandidatniveau ikke kan det, endnu.

                      cmyrland@tutoteket.noC This user is from outside of this forum
                      cmyrland@tutoteket.noC This user is from outside of this forum
                      cmyrland@tutoteket.no
                      wrote sidst redigeret af
                      #20

                      @tokeriis
                      Det er vel ingen som mener at vi er i mål med noe som helst når det gjelder digitale verktøy i skolen, men vi er på et mye bedre sted og har mye mer oversikt over både muligheter og begrensninger i dag enn for ti år siden.

                      Vi hadde en periode rundt pandemien der digitale verktøy ble "redningen" for mange, både voksne og barn, i skole og privat, som vi fortsatt har noen bivirkninger av, men tendensen er at det er i ferd med å jevne seg ut.
                      @drgroftehauge

                      cmyrland@tutoteket.noC 1 Reply Last reply
                      0
                      • cmyrland@tutoteket.noC cmyrland@tutoteket.no

                        @tokeriis
                        Så synes jeg denne er interessant:

                        https://www.utdanningsnytt.no/foreldre-innenriks-ntb/barn-onsker-seg-regler-for-foreldres-skjermbruk/445381

                        @drgroftehauge

                        tokeriis@helvede.netT This user is from outside of this forum
                        tokeriis@helvede.netT This user is from outside of this forum
                        tokeriis@helvede.net
                        wrote sidst redigeret af
                        #21

                        @cmyrland @drgroftehauge Ja! Det er også vi voksne, der har problemer! Den studerende, jeg havde til eksamen, havde lavet feltarbejde i sin lærer-mors skole, hvor hun brokkede sig over eleverne mobilbrug, men samtidig var moren ikke til at få kontakt med derhjemme over aftensmaden, fordi hun sad med sin mobil. 😂

                        1 Reply Last reply
                        0
                        Svar
                        • Svar som emne
                        Login for at svare
                        • Ældste til nyeste
                        • Nyeste til ældste
                        • Most Votes


                        • Log ind

                        • Har du ikke en konto? Tilmeld

                        • Login or register to search.
                        Powered by NodeBB Contributors
                        Graciously hosted by data.coop
                        • First post
                          Last post
                        0
                        • Hjem
                        • Seneste
                        • Etiketter
                        • Populære
                        • Verden
                        • Bruger
                        • Grupper