Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. De gjorde det sgu.

De gjorde det sgu.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
8 Indlæg 4 Posters 10 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • infonauten@helvede.netI This user is from outside of this forum
    infonauten@helvede.netI This user is from outside of this forum
    infonauten@helvede.net
    wrote sidst redigeret af

De gjorde det sgu. Så længe jeg har været i bogbranchen - og garanteret også før - har man snakket om hvor fedt det ville være hvis bogmomsen blev afskaffet. Og jeg har altid tænkt no way at de gør det.
    Men altså: https://www.dr.dk/nyheder/politik/regeringen-vil-afskaffe-moms-paa-boeger-og-goere-dem-billigere

infonauten@helvede.netI 1 Reply Last reply
    0
    • infonauten@helvede.netI infonauten@helvede.net

De gjorde det sgu. Så længe jeg har været i bogbranchen - og garanteret også før - har man snakket om hvor fedt det ville være hvis bogmomsen blev afskaffet. Og jeg har altid tænkt no way at de gør det.
      Men altså: https://www.dr.dk/nyheder/politik/regeringen-vil-afskaffe-moms-paa-boeger-og-goere-dem-billigere

infonauten@helvede.net
      wrote sidst redigeret af

Udover at det er spændende at se hvad det gør for læsning osv, er jeg også bare lavpraktisk interesseret i, hvad det gør for branchen.

anport@mastodon.socialA 1 Reply Last reply
      0
      • infonauten@helvede.netI infonauten@helvede.net

Udover at det er spændende at se hvad det gør for læsning osv, er jeg også bare lavpraktisk interesseret i, hvad det gør for branchen.

anport@mastodon.socialA This user is from outside of this forum
        anport@mastodon.socialA This user is from outside of this forum
        anport@mastodon.social
        wrote sidst redigeret af

@infonauten jeg tænkte umiddelbart: Hvad hvis man fjernede moms på løbesko?
        Vil flere mennesker starte med at løbe?
        Måske? Måske ikke? Vi får se …
        🤓

fanden@helvede.netF 1 Reply Last reply
        0
        • anport@mastodon.socialA anport@mastodon.social

@infonauten jeg tænkte umiddelbart: Hvad hvis man fjernede moms på løbesko?
          Vil flere mennesker starte med at løbe?
          Måske? Måske ikke? Vi får se …
          🤓

fanden@helvede.netF This user is from outside of this forum
          fanden@helvede.net
          wrote sidst redigeret af

@anport @infonauten Jeg tænker resultatet ville være endnu flere billigt producerede løbesko i plasticmalstrømmene i verdenshavene?

tokeriis@helvede.netT 1 Reply Last reply
          0
          • fanden@helvede.netF fanden@helvede.net

@anport @infonauten Jeg tænker resultatet ville være endnu flere billigt producerede løbesko i plasticmalstrømmene i verdenshavene?

tokeriis@helvede.netT This user is from outside of this forum
            tokeriis@helvede.net
            wrote sidst redigeret af

@fanden @anport @infonauten Der er virkelig mange skidte ting ved løbesko, produceret i Kina, formodentlig under slavelignende forhold, produceret med olie som råmateriale og masser af lokal forurening. Og der kommer sikkert også mikroplast ud i naturen når man løber i dem, ligesom bildæk.

Men danske løbesko ender i forbrændingen og leverer fjernvarme, ikke i havene.

0
            • tokeriis@helvede.netT tokeriis@helvede.net

@fanden @anport @infonauten Der er virkelig mange skidte ting ved løbesko, produceret i Kina, formodentlig under slavelignende forhold, produceret med olie som råmateriale og masser af lokal forurening. Og der kommer sikkert også mikroplast ud i naturen når man løber i dem, ligesom bildæk.

Men danske løbesko ender i forbrændingen og leverer fjernvarme, ikke i havene.

fanden@helvede.net
              wrote sidst redigeret af

@tokeriis En stor del af problemet ligger nok mere i Temu/Shein-kæderne end i whatever... Hummel-sko, hvis det stadig er en ting. Lavere moms er jo kun til gavn for forbruget, og det bliver jo desværre til brug-og-smid-væk.

Det er dog rart at høre, den slags havner i forbrænding i stedet for havene. Hvad det så udleder i luften på den lange bane... 🤷 @anport @infonauten

tokeriis@helvede.netT 1 Reply Last reply
              0
              • fanden@helvede.netF fanden@helvede.net

@tokeriis En stor del af problemet ligger nok mere i Temu/Shein-kæderne end i whatever... Hummel-sko, hvis det stadig er en ting. Lavere moms er jo kun til gavn for forbruget, og det bliver jo desværre til brug-og-smid-væk.

Det er dog rart at høre, den slags havner i forbrænding i stedet for havene. Hvad det så udleder i luften på den lange bane... 🤷 @anport @infonauten

tokeriis@helvede.net
                wrote sidst redigeret af

@fanden @anport @infonauten Jeg tror faktisk der er virkelig godt styr på filtrene i de danske forbrændingsanlæg.

Lavere moms er måske en god ide til at styre forbruget i bestemte retninger, især hvis det er relativt lavt på CO2-udslip og anden forurening. Bøger er væsentligt bedre end sko i den henseende. Og alle slags immaterielle serviceydelser. Men jeg er ikke overbevist om, at lav bogmoms er smart, for folk køber masser af bøger og biblioteksudlån går godt.

0
                • tokeriis@helvede.netT tokeriis@helvede.net

@fanden @anport @infonauten Jeg tror faktisk der er virkelig godt styr på filtrene i de danske forbrændingsanlæg.

Lavere moms er måske en god ide til at styre forbruget i bestemte retninger, især hvis det er relativt lavt på CO2-udslip og anden forurening. Bøger er væsentligt bedre end sko i den henseende. Og alle slags immaterielle serviceydelser. Men jeg er ikke overbevist om, at lav bogmoms er smart, for folk køber masser af bøger og biblioteksudlån går godt.

fanden@helvede.net
                  wrote sidst redigeret af

@tokeriis Jeg er ikke i tvivl om at du har ret i alle tilfælde. Bogbranchen har altid peget på den svenske, lavere bogmoms som eksempel, men jeg tror ikke det ville flytte læsevaner væsentligt. Det kan betyde at eksisterende læsere køber flere bøger, men om antallet af købere ville stige...? 🤔

For bogbranchen handler det om at flytte enheder i butikkerne, men dansklærere og forfattere, som hellere vil få flere til at læse, ved at en prissænkning ikke er afgørende.

@anport @infonauten

1 Reply Last reply
                  0
                  Svar
                  • Svar som emne
                  Login for at svare
                  • Ældste til nyeste
                  • Nyeste til ældste
                  • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.