De gjorde det sgu.
-
De gjorde det sgu. Så længe jeg har været i bogbranchen - og garanteret også før - har man snakket om hvor fedt det ville være hvis bogmomsen blev afskaffet. Og jeg har altid tænkt no way at de gør det.
Men altså: https://www.dr.dk/nyheder/politik/regeringen-vil-afskaffe-moms-paa-boeger-og-goere-dem-billigere -
De gjorde det sgu. Så længe jeg har været i bogbranchen - og garanteret også før - har man snakket om hvor fedt det ville være hvis bogmomsen blev afskaffet. Og jeg har altid tænkt no way at de gør det.
Men altså: https://www.dr.dk/nyheder/politik/regeringen-vil-afskaffe-moms-paa-boeger-og-goere-dem-billigereUdover at det er spændende at se hvad det gør for læsning osv, er jeg også bare lavpraktisk interesseret i, hvad det gør for branchen.
-
Udover at det er spændende at se hvad det gør for læsning osv, er jeg også bare lavpraktisk interesseret i, hvad det gør for branchen.
@infonauten jeg tænkte umiddelbart: Hvad hvis man fjernede moms på løbesko?
Vil flere mennesker starte med at løbe?
Måske? Måske ikke? Vi får se … -
@infonauten jeg tænkte umiddelbart: Hvad hvis man fjernede moms på løbesko?
Vil flere mennesker starte med at løbe?
Måske? Måske ikke? Vi får se …@anport @infonauten Jeg tænker resultatet ville være endnu flere billigt producerede løbesko i plasticmalstrømmene i verdenshavene?
-
@anport @infonauten Jeg tænker resultatet ville være endnu flere billigt producerede løbesko i plasticmalstrømmene i verdenshavene?
@fanden @anport @infonauten Der er virkelig mange skidte ting ved løbesko, produceret i Kina, formodentlig under slavelignende forhold, produceret med olie som råmateriale og masser af lokal forurening. Og der kommer sikkert også mikroplast ud i naturen når man løber i dem, ligesom bildæk.
Men danske løbesko ender i forbrændingen og leverer fjernvarme, ikke i havene.
-
@fanden @anport @infonauten Der er virkelig mange skidte ting ved løbesko, produceret i Kina, formodentlig under slavelignende forhold, produceret med olie som råmateriale og masser af lokal forurening. Og der kommer sikkert også mikroplast ud i naturen når man løber i dem, ligesom bildæk.
Men danske løbesko ender i forbrændingen og leverer fjernvarme, ikke i havene.
@tokeriis En stor del af problemet ligger nok mere i Temu/Shein-kæderne end i whatever... Hummel-sko, hvis det stadig er en ting. Lavere moms er jo kun til gavn for forbruget, og det bliver jo desværre til brug-og-smid-væk.
Det er dog rart at høre, den slags havner i forbrænding i stedet for havene. Hvad det så udleder i luften på den lange bane...
@anport @infonauten
-
@tokeriis En stor del af problemet ligger nok mere i Temu/Shein-kæderne end i whatever... Hummel-sko, hvis det stadig er en ting. Lavere moms er jo kun til gavn for forbruget, og det bliver jo desværre til brug-og-smid-væk.
Det er dog rart at høre, den slags havner i forbrænding i stedet for havene. Hvad det så udleder i luften på den lange bane...
@anport @infonauten
@fanden @anport @infonauten Jeg tror faktisk der er virkelig godt styr på filtrene i de danske forbrændingsanlæg.
Lavere moms er måske en god ide til at styre forbruget i bestemte retninger, især hvis det er relativt lavt på CO2-udslip og anden forurening. Bøger er væsentligt bedre end sko i den henseende. Og alle slags immaterielle serviceydelser. Men jeg er ikke overbevist om, at lav bogmoms er smart, for folk køber masser af bøger og biblioteksudlån går godt.
-
@fanden @anport @infonauten Jeg tror faktisk der er virkelig godt styr på filtrene i de danske forbrændingsanlæg.
Lavere moms er måske en god ide til at styre forbruget i bestemte retninger, især hvis det er relativt lavt på CO2-udslip og anden forurening. Bøger er væsentligt bedre end sko i den henseende. Og alle slags immaterielle serviceydelser. Men jeg er ikke overbevist om, at lav bogmoms er smart, for folk køber masser af bøger og biblioteksudlån går godt.
@tokeriis Jeg er ikke i tvivl om at du har ret i alle tilfælde. Bogbranchen har altid peget på den svenske, lavere bogmoms som eksempel, men jeg tror ikke det ville flytte læsevaner væsentligt. Det kan betyde at eksisterende læsere køber flere bøger, men om antallet af købere ville stige...?
For bogbranchen handler det om at flytte enheder i butikkerne, men dansklærere og forfattere, som hellere vil få flere til at læse, ved at en prissænkning ikke er afgørende.