Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. En ny politisk aftale skal fremtidssikre det danske sprog.

En ny politisk aftale skal fremtidssikre det danske sprog.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
dkpoldksprog
13 Indlæg 6 Posters 25 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • pmakholm@social.data.coopP pmakholm@social.data.coop

En ny politisk aftale skal fremtidssikre det danske sprog. Aftalen består af tre initiativer:

- Dansk Sprognævn skal spille en sprogbeskyttende rolle
    - Public service-medierne skal spille en sprogbeskyttende rolle
    - Dansk Sprognævn skal oprette et fagråd der skal rådgive om sprogbeskyttelse

Og kulturministeren mener ikke at han er stikkonservativ bare fordi han ikke bryder sig om "Inshalla".

https://kum.dk/aktuelt/nyheder/flertal-i-folketinget-vil-fremtidssikre-det-danske-sprog

#dkpol #dksprog

pvrahbek@expressional.socialP This user is from outside of this forum
    pvrahbek@expressional.socialP This user is from outside of this forum
    pvrahbek@expressional.social
    wrote sidst redigeret af pvrahbek@expressional.social

@pmakholm
    Så.
    1. En formålsparagraf udvides, så en forpligtelse øges til et mere aktivt niveau (der sættes også 0,5mil af til konkret indsats).

2. Der skal drøftes hvordan en anden forpligtelse skal skærpes

3. Der nedsættes en arbejdsgruppe

Klassisk dansk proces. Det rykker. 🇩🇰 🇩🇰

phloggen@expressional.socialP 1 Reply Last reply
    0

Men ikke et ord om vigtigheden af at projekter som Den Danske Ordbog langtidssikres.

Ikke et ord om at lege med sproget, ikke et ord om at udvikle sproget. Nej, nøgleordet er sprogbeskyttelse så det glider ned i det nationalkonservative segment.

(Den Danske Ordbog fik godt nok en nødbevilling sidst i november, der dækker halvdelen af deres behov.)

camlarsch@helvede.netC This user is from outside of this forum
      camlarsch@helvede.net
      wrote sidst redigeret af

@pmakholm Hvor er det irriterende, at de kun vil støtte i samme åndedrag som "sprogbeskyttelse". Der er jo rigtig mange gode (kulturelle og sproglige) grunde til at støtte Dansk Sprognævn og DDO ... uden at diktere bevaring og beskyttelse. Måske skulle man lige konsultere nogle sprogkyndige, før man politiserer. Nå!

carstenboll@mstdn.dkC 1 Reply Last reply
      0
      • jwcph@helvede.netJ jwcph@helvede.net shared this topic
      • camlarsch@helvede.netC camlarsch@helvede.net

@pmakholm Hvor er det irriterende, at de kun vil støtte i samme åndedrag som "sprogbeskyttelse". Der er jo rigtig mange gode (kulturelle og sproglige) grunde til at støtte Dansk Sprognævn og DDO ... uden at diktere bevaring og beskyttelse. Måske skulle man lige konsultere nogle sprogkyndige, før man politiserer. Nå!

carstenboll@mstdn.dkC This user is from outside of this forum
        carstenboll@mstdn.dk
        wrote sidst redigeret af

@Camlarsch @pmakholm

Inshallah lærer kulturministeren noget om sprogvidenskab en af dagene. Jeg vil nu sige, at jeg kender Henrik Jørgensen perifært fra min universitetstid og han er en fornuftig mand.

Mon kke man kan slippe afsted med fx. at tage universiteternes rolle med at udvikle dansk videnskabelig terminologi - tidligere en kerneopgave - alvorligt.

Sproget udvikler sig jo heldigvis alligevel, uanset hvad man gør fra centralt hold, så det er kun et spm om man vil have tidssvarende ordbøger eller ej....

camlarsch@helvede.netC 1 Reply Last reply
        0
        • tokeriis@helvede.netT tokeriis@helvede.net

@pmakholm Der er så mange ord og vendinger, som unge er ved at ændre til anglicismer, fordi deres primære medier er TikTok, osv. Medierne har et ansvar der, som jeg ikke synes de altid lever op til. På den anden side, så lyder tiltaget her bare stokkonservativt.

pmakholm@social.data.coopP This user is from outside of this forum
          pmakholm@social.data.coopP This user is from outside of this forum
          pmakholm@social.data.coop
          wrote sidst redigeret af

@tokeriis Jeg er enig i at sproget var meget bedre da jeg var ung, men jeg er selvfølgelig vokset op i det danske sprogs guldalder.

Spøg tilside. Jo, jeg ser noget sproglig ligegyldighed der rækker langt ind i medierne. Det fører til kedelig kopiering af de sprog vi er påvirket af.

Det er dovent at løsningen bare er sprogbeskyttelse.

Det er utilsløret at den ene ud af to eksempler er en politisk hundefløjte for "Jeg kan ikke lide arabere".

tokeriis@helvede.netT 1 Reply Last reply
          0
          • carstenboll@mstdn.dkC carstenboll@mstdn.dk

@Camlarsch @pmakholm

Inshallah lærer kulturministeren noget om sprogvidenskab en af dagene. Jeg vil nu sige, at jeg kender Henrik Jørgensen perifært fra min universitetstid og han er en fornuftig mand.

Mon kke man kan slippe afsted med fx. at tage universiteternes rolle med at udvikle dansk videnskabelig terminologi - tidligere en kerneopgave - alvorligt.

Sproget udvikler sig jo heldigvis alligevel, uanset hvad man gør fra centralt hold, så det er kun et spm om man vil have tidssvarende ordbøger eller ej....

camlarsch@helvede.net
            wrote sidst redigeret af

@CarstenBoll Jeg kom engang til at læse DF's kulturpolitik. Og ud over at være sparsom var nøgleordet "bevaring". Det er jo fint nok som nøgleord i arkæologiske sammenhænge, men som kulturpolitisk nøgleord - inkl. sprog - er det fattigt.

Og: hvem er nu Henrik Jørgensen?

@pmakholm

0

@CarstenBoll Jeg kom engang til at læse DF's kulturpolitik. Og ud over at være sparsom var nøgleordet "bevaring". Det er jo fint nok som nøgleord i arkæologiske sammenhænge, men som kulturpolitisk nøgleord - inkl. sprog - er det fattigt.

Og: hvem er nu Henrik Jørgensen?

@pmakholm

carstenboll@mstdn.dk
              wrote sidst redigeret af

@Camlarsch @pmakholm ah, undskyld forvirringen, han er lektor i dansk sprog ved AU og formand for Dansk Sprognævns bestyrelse. Jeg var studentermedhjælper for ham på et projekt omkring sprogscreening af børn mens jeg studerede, så vi brugte en del timer med at køre rundt i en kassevogn og interviewe og optage skolebørn 🙂

Burde nok have lavet noget Labov-inspireret I stedet for det vi gjorde, men jeg stod ikke for eksperimentdesign. Ved ikke om projektet blev færdigt faktisk 😂 kommunen var meget specifik omkring metoder der ikke rigtigt gav mening, så tror de endte med at blive uvenner.

camlarsch@helvede.netC 1 Reply Last reply
              0
              • carstenboll@mstdn.dkC carstenboll@mstdn.dk

@Camlarsch @pmakholm ah, undskyld forvirringen, han er lektor i dansk sprog ved AU og formand for Dansk Sprognævns bestyrelse. Jeg var studentermedhjælper for ham på et projekt omkring sprogscreening af børn mens jeg studerede, så vi brugte en del timer med at køre rundt i en kassevogn og interviewe og optage skolebørn 🙂

Burde nok have lavet noget Labov-inspireret I stedet for det vi gjorde, men jeg stod ikke for eksperimentdesign. Ved ikke om projektet blev færdigt faktisk 😂 kommunen var meget specifik omkring metoder der ikke rigtigt gav mening, så tror de endte med at blive uvenner.

camlarsch@helvede.net
                wrote sidst redigeret af

@CarstenBoll Ah, så længe der bliver indblandet sprogforskere i udformningen af sprogpolitik, er jeg ikke så bekymret. Men hvis fortegnet for en dansk sprogpolitik er "bevaring" og udtænkt alene på Christiansborg, er jeg!

@pmakholm

0
                • pvrahbek@expressional.socialP pvrahbek@expressional.social

@pmakholm
                  Så.
                  1. En formålsparagraf udvides, så en forpligtelse øges til et mere aktivt niveau (der sættes også 0,5mil af til konkret indsats).

2. Der skal drøftes hvordan en anden forpligtelse skal skærpes

3. Der nedsættes en arbejdsgruppe

Klassisk dansk proces. Det rykker. 🇩🇰 🇩🇰

phloggen@expressional.socialP This user is from outside of this forum
                  phloggen@expressional.socialP This user is from outside of this forum
                  phloggen@expressional.social
                  wrote sidst redigeret af

@pvrahbek @pmakholm

Men jeg er sikker på at DR stadig skal have kniven...

1 Reply Last reply
                  0

@CarstenBoll Ah, så længe der bliver indblandet sprogforskere i udformningen af sprogpolitik, er jeg ikke så bekymret. Men hvis fortegnet for en dansk sprogpolitik er "bevaring" og udtænkt alene på Christiansborg, er jeg!

@pmakholm

carstenboll@mstdn.dk
                    wrote sidst redigeret af

@Camlarsch @pmakholm

Altså, bare det at vi kommer til at HAVE en sprogpolitik er da et nybrud. Jeg håber den giver lige status til færøsk og grønlandsk og i øvrigt anerkender vores minoritetssprog og sikrer rettigheder, men det er jo nok en lingvist der drømmer 🙂

Ift sproget er det jo sådan, at man godt kan have en ambition om at bevare men hvis den ikke deles af sprogbrugerne så kan det være lige meget. Så vidt jeg ved er de eneste to lande der har formået at styre sprogudviklingen Island og Israel, og det har de været i stand til på grund af deres unikke situationer.

Islændingene vil meget gerne tale "rent" islandsk, det er danskerne ligeglade med, og i Israel har man jo genoplivet et uddødt sprog med Hebræisk der gik fra nul modersmålstalere til millioner af modersmålstalere.

Desuden er dansk jo et meget sundt og levende sprog. Der er en lille risiko for domænetab på fx universiteter og arbejdspladser hvor man arbejder på engelsk, og dér kan man godt sætte ind.

1 Reply Last reply
                    0

@tokeriis Jeg er enig i at sproget var meget bedre da jeg var ung, men jeg er selvfølgelig vokset op i det danske sprogs guldalder.

Spøg tilside. Jo, jeg ser noget sproglig ligegyldighed der rækker langt ind i medierne. Det fører til kedelig kopiering af de sprog vi er påvirket af.

Det er dovent at løsningen bare er sprogbeskyttelse.

Det er utilsløret at den ene ud af to eksempler er en politisk hundefløjte for "Jeg kan ikke lide arabere".

tokeriis@helvede.netT This user is from outside of this forum
                      tokeriis@helvede.netT This user is from outside of this forum
                      tokeriis@helvede.net
                      wrote sidst redigeret af

@pmakholm De løser i hvert fald ikke rodproblemet, hvis man kan kalde det det, at unge i dag orienterer sig mediemæssigt globalt, snarere end lokalt.

I fht. hundefløjte: ja, det er ikke for nydeligt.

1 Reply Last reply
                      0
                      Svar
                      • Svar som emne
                      Login for at svare
                      • Ældste til nyeste
                      • Nyeste til ældste
                      • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.