Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

  • Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Jeg har lige købt basiskort.

Jeg har lige købt basiskort.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
basiskort
23 Indlæg 10 Posters 19 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • malte@radikal.socialM malte@radikal.social

    Jeg bliver sørgmodig ved tanken på alle de ressourcer staten og diverse private entreprenører bruger på at udvikle ny teknologi, der objektivt set gør min tilværelse mere besværlig. Og at til trods for al snakken om at tech revolutioneret vores verden, så ville et klippekort i den her situation være at foretrække for mig.

    malte@radikal.socialM This user is from outside of this forum
    malte@radikal.socialM This user is from outside of this forum
    malte@radikal.social
    wrote sidst redigeret af
    #8

    Jeg kommer til at tænke på Liberal Alliance der gerne vil indføre en lov imod bureaukrati, hvor der hvert år skal blive mindre bureaukrati. Og jeg tænker på hvad markedsgørelse af vores offentlige transport har tilført af bureaukratiske foranstaltninger. Rejsekortet betød i sig selv et stigende krav om dokumentation for vores færdsel (ikke bare betalingen af den). Basiskortet / RejseApp (eller hvad den nu hedder) øger det "dokumentationskrav" og gør det desuden enormt besværligt at sige nej tak.

    benjaminlj@virup.socialB 1 Reply Last reply
    1
    0
    • malte@radikal.socialM malte@radikal.social

      Jeg har lige købt basiskort. Jeg vidste godt at der var færre steder at checke ind på stationerne og at de ansvarlige har gang i en stor nudging-kampagne til at få folk til at bruge apps (nudging er generøst, formynderisk er nok det rette udtryk). Nu hvor jeg står på stationen, bliver jeg alligevel vred over at se, at den ene maskine på hele stationen desuden er placeret helt nede i den ene ende. Objektivt set det mindst belejlige sted.

      #Basiskort

      kasperd@westergaard.socialK This user is from outside of this forum
      kasperd@westergaard.socialK This user is from outside of this forum
      kasperd@westergaard.social
      wrote sidst redigeret af
      #9

      Du kalder det nudging. Forbrugerombudsmanden kalder det vildledende markedsføring:
      https://www.dr.dk/nyheder/indland/forbrugerombudsmanden-politianmelder-selskabet-bag-rejsekortet

      malte@radikal.socialM 1 Reply Last reply
      0
      • kasperd@westergaard.socialK kasperd@westergaard.social

        Du kalder det nudging. Forbrugerombudsmanden kalder det vildledende markedsføring:
        https://www.dr.dk/nyheder/indland/forbrugerombudsmanden-politianmelder-selskabet-bag-rejsekortet

        malte@radikal.socialM This user is from outside of this forum
        malte@radikal.socialM This user is from outside of this forum
        malte@radikal.social
        wrote sidst redigeret af
        #10

        @kasperd Tak for den. Jeg tænkte godt at jeg var unødvendigt generøs.

        malte@radikal.socialM 1 Reply Last reply
        0
        • mjack@mastodon.bsd.cafeM mjack@mastodon.bsd.cafe shared this topic
        • malte@radikal.socialM malte@radikal.social

          Jeg har lige købt basiskort. Jeg vidste godt at der var færre steder at checke ind på stationerne og at de ansvarlige har gang i en stor nudging-kampagne til at få folk til at bruge apps (nudging er generøst, formynderisk er nok det rette udtryk). Nu hvor jeg står på stationen, bliver jeg alligevel vred over at se, at den ene maskine på hele stationen desuden er placeret helt nede i den ene ende. Objektivt set det mindst belejlige sted.

          #Basiskort

          niklasnisbeth@mastodon.xyzN This user is from outside of this forum
          niklasnisbeth@mastodon.xyzN This user is from outside of this forum
          niklasnisbeth@mastodon.xyz
          wrote sidst redigeret af
          #11

          @malte #basiskort er så dårligt de må have gjort sig ekstra umage.

          malte@radikal.socialM 1 Reply Last reply
          0
          • malte@radikal.socialM malte@radikal.social

            @kasperd Tak for den. Jeg tænkte godt at jeg var unødvendigt generøs.

            malte@radikal.socialM This user is from outside of this forum
            malte@radikal.socialM This user is from outside of this forum
            malte@radikal.social
            wrote sidst redigeret af
            #12

            @kasperd Ved du hvad det indebærer at Rejsekort og Rejseplan A/S er blevet politianmeldt?

            je5perl@eupolicy.socialJ 1 Reply Last reply
            0
            • niklasnisbeth@mastodon.xyzN niklasnisbeth@mastodon.xyz

              @malte #basiskort er så dårligt de må have gjort sig ekstra umage.

              malte@radikal.socialM This user is from outside of this forum
              malte@radikal.socialM This user is from outside of this forum
              malte@radikal.social
              wrote sidst redigeret af
              #13

              @niklasnisbeth Det mistænker jeg også. Jeg ville gerne gøre ved penge for at se nogle interne design-dokumenter når de har udviklet planen for basiskort.

              1 Reply Last reply
              0
              • malte@radikal.socialM malte@radikal.social

                Standeren er desuden ude af funktion. Fordi der kun er én stander på perronen, kan jeg ikke checke ind nogle andre steder. Jeg kan ikke komme i tanke om andre måder jeg kan købe billet uden digital sporing. Kan nogen hjælpe?

                claugesen@expressional.socialC This user is from outside of this forum
                claugesen@expressional.socialC This user is from outside of this forum
                claugesen@expressional.social
                wrote sidst redigeret af
                #14

                @malte
                Jeg har fire gange prøvet at den afviste min indtjekning, og først på ~10. forsøg accepterede.

                I weekenden oplevede jeg det på Nærumbanen, hvor jeg mødte en kontrollør som sagde at mit #Basiskort ikke var tjekket ind. Jeg forklarede og kontrolløren accepterede uden videre min forklaring.

                Små irritationsmomenter, men jeg holder fast af princip og fordi min mobil hurtigt aflader.

                1 Reply Last reply
                1
                0
                • malte@radikal.socialM malte@radikal.social

                  @kasperd Ved du hvad det indebærer at Rejsekort og Rejseplan A/S er blevet politianmeldt?

                  je5perl@eupolicy.socialJ This user is from outside of this forum
                  je5perl@eupolicy.socialJ This user is from outside of this forum
                  je5perl@eupolicy.social
                  wrote sidst redigeret af
                  #15

                  @malte PR stunt.

                  I princippet skal politiet nu efterforske, og anklagemyndigheden derefter vurdere om der skal rejses en sag. Hvis det kommer så langt kan Rejsekort-selskabet i teorien få en bøde om et par år. Cost of doing business, vil de sige.

                  I mellemtiden vil Rejsekort-selskabet have presset endnu flere over på et uønsket overvågningshelvede af en app ved at gøre Basiskortet så besværligt at bruge som muligt. De mener det alvorligt når de siger "Du SKAL bruge en app".

                  @kasperd

                  1 Reply Last reply
                  1
                  0
                  • malte@radikal.socialM malte@radikal.social

                    Hvis jeg skal skynde mig, som man jo nogle gange skal mellem transportmidler, så skal jeg nu løbe en del ekstra meter (især hvis jeg satser på at standeren er i den forkerte ende af perronen). Og jeg er nok nødt til at vænne mig til at være i endnu bedre tid, hvis ikke jeg skal risikere at misse tog, bus eller metro. Spørgsmålet er om det faktisk var en hel del lettere for mig tilbage i 2013, da man stadig kunne køre med klippekort.

                    kjaerulv@mastodon.socialK This user is from outside of this forum
                    kjaerulv@mastodon.socialK This user is from outside of this forum
                    kjaerulv@mastodon.social
                    wrote sidst redigeret af
                    #16

                    @malte #klippekort var både billigere for DSB og nemmere for os der vil rejse - og rejsekort a/s har misset en stor chance - med vilje! https://analogist.dk/rejsekortstandere-skal-skiftes-massivt-potentiale-for-analogisering/

                    1 Reply Last reply
                    1
                    0
                    • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net shared this topic
                      malte@radikal.socialM malte@radikal.social shared this topic
                    • malte@radikal.socialM malte@radikal.social

                      @tanyakaroli Jeg er også ret overbevist om at det er tilfældet. Jeg ville ønske vi havde noget kontant data på den hypotese, så jeg kunne stoppe med at spekulere.

                      jens@mastodon.floyd.dkJ This user is from outside of this forum
                      jens@mastodon.floyd.dkJ This user is from outside of this forum
                      jens@mastodon.floyd.dk
                      wrote sidst redigeret af
                      #17

                      @malte @tanyakaroli Forbrugerombudsmanden har Politianmeldt firmaerne bag Rejsekort for vildledende markedsføring. Manglende information om det fysiske kort i deres reklamer.
                      Så der er noget om snakken.

                      malte@radikal.socialM 1 Reply Last reply
                      0
                      • jens@mastodon.floyd.dkJ jens@mastodon.floyd.dk

                        @malte @tanyakaroli Forbrugerombudsmanden har Politianmeldt firmaerne bag Rejsekort for vildledende markedsføring. Manglende information om det fysiske kort i deres reklamer.
                        Så der er noget om snakken.

                        malte@radikal.socialM This user is from outside of this forum
                        malte@radikal.socialM This user is from outside of this forum
                        malte@radikal.social
                        wrote sidst redigeret af
                        #18

                        @jens Ja, når man lægger det hele sammen, så indikerer det kraftigt på det. Det ville være prikken over i'et hvis vi fik adgang til / lækket nogle interne dokumenter eller lignende, hvor de beskriver deres strategi. Måske kan man bruge noget aktindsigt?

                        1 Reply Last reply
                        0
                        • malte@radikal.socialM malte@radikal.social

                          Jeg kommer til at tænke på Liberal Alliance der gerne vil indføre en lov imod bureaukrati, hvor der hvert år skal blive mindre bureaukrati. Og jeg tænker på hvad markedsgørelse af vores offentlige transport har tilført af bureaukratiske foranstaltninger. Rejsekortet betød i sig selv et stigende krav om dokumentation for vores færdsel (ikke bare betalingen af den). Basiskortet / RejseApp (eller hvad den nu hedder) øger det "dokumentationskrav" og gør det desuden enormt besværligt at sige nej tak.

                          benjaminlj@virup.socialB This user is from outside of this forum
                          benjaminlj@virup.socialB This user is from outside of this forum
                          benjaminlj@virup.social
                          wrote sidst redigeret af
                          #19

                          @malte jeg fik den åbenbaring for nyligt at det her - og nok mange andre forringelser også - handler om at få os til selv at betale for infrastruktur. Selvom Danmark ikke er så stort så er infrastruktur (fx. at udskifte rejsekort standerne i hele landet) dyrt. Men hvis vi selv har ansvaret for at have en smartphone kan de spare en masse penge. Det kræver bare at vi alle sammen selv betaler for infrastruktur i form af en smartphone hver. Og argumentet (tror jeg) at "det har alle jo alligevel". Hvilket både er forkert og lidt et cirkulært argument. For det her er i så fald med til at tvinge folk til at have en smartphone. Ja, alle har måske en smartphone, men i så fald er det fordi det kræves af os.

                          malte@radikal.socialM 1 Reply Last reply
                          0
                          • benjaminlj@virup.socialB benjaminlj@virup.social

                            @malte jeg fik den åbenbaring for nyligt at det her - og nok mange andre forringelser også - handler om at få os til selv at betale for infrastruktur. Selvom Danmark ikke er så stort så er infrastruktur (fx. at udskifte rejsekort standerne i hele landet) dyrt. Men hvis vi selv har ansvaret for at have en smartphone kan de spare en masse penge. Det kræver bare at vi alle sammen selv betaler for infrastruktur i form af en smartphone hver. Og argumentet (tror jeg) at "det har alle jo alligevel". Hvilket både er forkert og lidt et cirkulært argument. For det her er i så fald med til at tvinge folk til at have en smartphone. Ja, alle har måske en smartphone, men i så fald er det fordi det kræves af os.

                            malte@radikal.socialM This user is from outside of this forum
                            malte@radikal.socialM This user is from outside of this forum
                            malte@radikal.social
                            wrote sidst redigeret af
                            #20

                            @benjaminlj Det kan du ret i. Smartphonen er blevet lidt et alting-redskab og har jo også potentialet til det. Hvis det ikke var for al sporingen og den manglende demokratiske process omkring indførelsen af apps, ville jeg ikke have så meget imod det.

                            benjaminlj@virup.socialB liefting@radikal.socialL 2 Replies Last reply
                            0
                            • malte@radikal.socialM malte@radikal.social

                              @benjaminlj Det kan du ret i. Smartphonen er blevet lidt et alting-redskab og har jo også potentialet til det. Hvis det ikke var for al sporingen og den manglende demokratiske process omkring indførelsen af apps, ville jeg ikke have så meget imod det.

                              benjaminlj@virup.socialB This user is from outside of this forum
                              benjaminlj@virup.socialB This user is from outside of this forum
                              benjaminlj@virup.social
                              wrote sidst redigeret af
                              #21

                              @malte ja, det er da smart at det skalerer så godt. Men jeg synes ikke det er fair at forvente at alle har smartphones. At Apple/Google duopolet så er fulde af overvågning gør det selvfølgelig endnu værre. Men helt principielt synes jeg det bør være muligt for alle at købe en billet uden at skulle købe sin egen billetautomat. Der må være andre mindre krævende måder at gøre det på. Kan huske at der fx. på Fyn en gang var et SMS billetsystem. Ikke fordi jeg synes det skal tilbage, det havde også sine udfordringer tænker jeg. Det var bare et eksempel. Men det må kunne gøres bedre og mere tilgængeligt.

                              malte@radikal.socialM 1 Reply Last reply
                              0
                              • benjaminlj@virup.socialB benjaminlj@virup.social

                                @malte ja, det er da smart at det skalerer så godt. Men jeg synes ikke det er fair at forvente at alle har smartphones. At Apple/Google duopolet så er fulde af overvågning gør det selvfølgelig endnu værre. Men helt principielt synes jeg det bør være muligt for alle at købe en billet uden at skulle købe sin egen billetautomat. Der må være andre mindre krævende måder at gøre det på. Kan huske at der fx. på Fyn en gang var et SMS billetsystem. Ikke fordi jeg synes det skal tilbage, det havde også sine udfordringer tænker jeg. Det var bare et eksempel. Men det må kunne gøres bedre og mere tilgængeligt.

                                malte@radikal.socialM This user is from outside of this forum
                                malte@radikal.socialM This user is from outside of this forum
                                malte@radikal.social
                                wrote sidst redigeret af
                                #22

                                @benjaminlj Jeg er helt enig med dig. Jeg er glad for at Ældresagen findes og er stemme for folk som os.

                                1 Reply Last reply
                                0
                                • malte@radikal.socialM malte@radikal.social

                                  @benjaminlj Det kan du ret i. Smartphonen er blevet lidt et alting-redskab og har jo også potentialet til det. Hvis det ikke var for al sporingen og den manglende demokratiske process omkring indførelsen af apps, ville jeg ikke have så meget imod det.

                                  liefting@radikal.socialL This user is from outside of this forum
                                  liefting@radikal.socialL This user is from outside of this forum
                                  liefting@radikal.social
                                  wrote sidst redigeret af
                                  #23

                                  @malte @benjaminlj kan vi ikke bare bygge et eller andet non-tracking platform til at booke og fremvise billeterne med? Der er lidt håb: European Commision har foreslået et lov til bl.a. at "ensure fair access to selling [train] tickets". Der burde virkeligt være muligt for fx et open-source-focused coop til at sælge biletter udenfor rejseplanen eller dsb. Rejseplanen har en masse API-er allerede man kan bruge til planlægning af rejsen. Tror bare der mangler vilje til at dele ticket-salg retten.

                                  1 Reply Last reply
                                  1
                                  0
                                  Svar
                                  • Svar som emne
                                  Login for at svare
                                  • Ældste til nyeste
                                  • Nyeste til ældste
                                  • Most Votes


                                  • Log ind

                                  • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                  • Login or register to search.
                                  Powered by NodeBB Contributors
                                  Graciously hosted by data.coop
                                  • First post
                                    Last post
                                  0
                                  • Hjem
                                  • Seneste
                                  • Etiketter
                                  • Populære
                                  • Verden
                                  • Bruger
                                  • Grupper