Jeg har lige købt basiskort.
-
Jeg bliver sørgmodig ved tanken på alle de ressourcer staten og diverse private entreprenører bruger på at udvikle ny teknologi, der objektivt set gør min tilværelse mere besværlig. Og at til trods for al snakken om at tech revolutioneret vores verden, så ville et klippekort i den her situation være at foretrække for mig.
Jeg kommer til at tænke på Liberal Alliance der gerne vil indføre en lov imod bureaukrati, hvor der hvert år skal blive mindre bureaukrati. Og jeg tænker på hvad markedsgørelse af vores offentlige transport har tilført af bureaukratiske foranstaltninger. Rejsekortet betød i sig selv et stigende krav om dokumentation for vores færdsel (ikke bare betalingen af den). Basiskortet / RejseApp (eller hvad den nu hedder) øger det "dokumentationskrav" og gør det desuden enormt besværligt at sige nej tak.
-
Jeg har lige købt basiskort. Jeg vidste godt at der var færre steder at checke ind på stationerne og at de ansvarlige har gang i en stor nudging-kampagne til at få folk til at bruge apps (nudging er generøst, formynderisk er nok det rette udtryk). Nu hvor jeg står på stationen, bliver jeg alligevel vred over at se, at den ene maskine på hele stationen desuden er placeret helt nede i den ene ende. Objektivt set det mindst belejlige sted.
Du kalder det nudging. Forbrugerombudsmanden kalder det vildledende markedsføring:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/forbrugerombudsmanden-politianmelder-selskabet-bag-rejsekortet -
Du kalder det nudging. Forbrugerombudsmanden kalder det vildledende markedsføring:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/forbrugerombudsmanden-politianmelder-selskabet-bag-rejsekortet@kasperd Tak for den. Jeg tænkte godt at jeg var unødvendigt generøs.
-
M mjack@mastodon.bsd.cafe shared this topic
-
Jeg har lige købt basiskort. Jeg vidste godt at der var færre steder at checke ind på stationerne og at de ansvarlige har gang i en stor nudging-kampagne til at få folk til at bruge apps (nudging er generøst, formynderisk er nok det rette udtryk). Nu hvor jeg står på stationen, bliver jeg alligevel vred over at se, at den ene maskine på hele stationen desuden er placeret helt nede i den ene ende. Objektivt set det mindst belejlige sted.
@malte #basiskort er så dårligt de må have gjort sig ekstra umage.
-
@kasperd Tak for den. Jeg tænkte godt at jeg var unødvendigt generøs.
@kasperd Ved du hvad det indebærer at Rejsekort og Rejseplan A/S er blevet politianmeldt?
-
@malte #basiskort er så dårligt de må have gjort sig ekstra umage.
@niklasnisbeth Det mistænker jeg også. Jeg ville gerne gøre ved penge for at se nogle interne design-dokumenter når de har udviklet planen for basiskort.
-
Standeren er desuden ude af funktion. Fordi der kun er én stander på perronen, kan jeg ikke checke ind nogle andre steder. Jeg kan ikke komme i tanke om andre måder jeg kan købe billet uden digital sporing. Kan nogen hjælpe?
@malte
Jeg har fire gange prøvet at den afviste min indtjekning, og først på ~10. forsøg accepterede.I weekenden oplevede jeg det på Nærumbanen, hvor jeg mødte en kontrollør som sagde at mit #Basiskort ikke var tjekket ind. Jeg forklarede og kontrolløren accepterede uden videre min forklaring.
Små irritationsmomenter, men jeg holder fast af princip og fordi min mobil hurtigt aflader.
-
@kasperd Ved du hvad det indebærer at Rejsekort og Rejseplan A/S er blevet politianmeldt?
@malte PR stunt.
I princippet skal politiet nu efterforske, og anklagemyndigheden derefter vurdere om der skal rejses en sag. Hvis det kommer så langt kan Rejsekort-selskabet i teorien få en bøde om et par år. Cost of doing business, vil de sige.
I mellemtiden vil Rejsekort-selskabet have presset endnu flere over på et uønsket overvågningshelvede af en app ved at gøre Basiskortet så besværligt at bruge som muligt. De mener det alvorligt når de siger "Du SKAL bruge en app".
-
Hvis jeg skal skynde mig, som man jo nogle gange skal mellem transportmidler, så skal jeg nu løbe en del ekstra meter (især hvis jeg satser på at standeren er i den forkerte ende af perronen). Og jeg er nok nødt til at vænne mig til at være i endnu bedre tid, hvis ikke jeg skal risikere at misse tog, bus eller metro. Spørgsmålet er om det faktisk var en hel del lettere for mig tilbage i 2013, da man stadig kunne køre med klippekort.
@malte #klippekort var både billigere for DSB og nemmere for os der vil rejse - og rejsekort a/s har misset en stor chance - med vilje! https://analogist.dk/rejsekortstandere-skal-skiftes-massivt-potentiale-for-analogisering/
-
F folfdk@helvede.net shared this topic
M malte@radikal.social shared this topic
-
@tanyakaroli Jeg er også ret overbevist om at det er tilfældet. Jeg ville ønske vi havde noget kontant data på den hypotese, så jeg kunne stoppe med at spekulere.
@malte @tanyakaroli Forbrugerombudsmanden har Politianmeldt firmaerne bag Rejsekort for vildledende markedsføring. Manglende information om det fysiske kort i deres reklamer.
Så der er noget om snakken. -
@malte @tanyakaroli Forbrugerombudsmanden har Politianmeldt firmaerne bag Rejsekort for vildledende markedsføring. Manglende information om det fysiske kort i deres reklamer.
Så der er noget om snakken.@jens Ja, når man lægger det hele sammen, så indikerer det kraftigt på det. Det ville være prikken over i'et hvis vi fik adgang til / lækket nogle interne dokumenter eller lignende, hvor de beskriver deres strategi. Måske kan man bruge noget aktindsigt?
-
Jeg kommer til at tænke på Liberal Alliance der gerne vil indføre en lov imod bureaukrati, hvor der hvert år skal blive mindre bureaukrati. Og jeg tænker på hvad markedsgørelse af vores offentlige transport har tilført af bureaukratiske foranstaltninger. Rejsekortet betød i sig selv et stigende krav om dokumentation for vores færdsel (ikke bare betalingen af den). Basiskortet / RejseApp (eller hvad den nu hedder) øger det "dokumentationskrav" og gør det desuden enormt besværligt at sige nej tak.
@malte jeg fik den åbenbaring for nyligt at det her - og nok mange andre forringelser også - handler om at få os til selv at betale for infrastruktur. Selvom Danmark ikke er så stort så er infrastruktur (fx. at udskifte rejsekort standerne i hele landet) dyrt. Men hvis vi selv har ansvaret for at have en smartphone kan de spare en masse penge. Det kræver bare at vi alle sammen selv betaler for infrastruktur i form af en smartphone hver. Og argumentet (tror jeg) at "det har alle jo alligevel". Hvilket både er forkert og lidt et cirkulært argument. For det her er i så fald med til at tvinge folk til at have en smartphone. Ja, alle har måske en smartphone, men i så fald er det fordi det kræves af os.
-
@malte jeg fik den åbenbaring for nyligt at det her - og nok mange andre forringelser også - handler om at få os til selv at betale for infrastruktur. Selvom Danmark ikke er så stort så er infrastruktur (fx. at udskifte rejsekort standerne i hele landet) dyrt. Men hvis vi selv har ansvaret for at have en smartphone kan de spare en masse penge. Det kræver bare at vi alle sammen selv betaler for infrastruktur i form af en smartphone hver. Og argumentet (tror jeg) at "det har alle jo alligevel". Hvilket både er forkert og lidt et cirkulært argument. For det her er i så fald med til at tvinge folk til at have en smartphone. Ja, alle har måske en smartphone, men i så fald er det fordi det kræves af os.
@benjaminlj Det kan du ret i. Smartphonen er blevet lidt et alting-redskab og har jo også potentialet til det. Hvis det ikke var for al sporingen og den manglende demokratiske process omkring indførelsen af apps, ville jeg ikke have så meget imod det.
-
@benjaminlj Det kan du ret i. Smartphonen er blevet lidt et alting-redskab og har jo også potentialet til det. Hvis det ikke var for al sporingen og den manglende demokratiske process omkring indførelsen af apps, ville jeg ikke have så meget imod det.
@malte ja, det er da smart at det skalerer så godt. Men jeg synes ikke det er fair at forvente at alle har smartphones. At Apple/Google duopolet så er fulde af overvågning gør det selvfølgelig endnu værre. Men helt principielt synes jeg det bør være muligt for alle at købe en billet uden at skulle købe sin egen billetautomat. Der må være andre mindre krævende måder at gøre det på. Kan huske at der fx. på Fyn en gang var et SMS billetsystem. Ikke fordi jeg synes det skal tilbage, det havde også sine udfordringer tænker jeg. Det var bare et eksempel. Men det må kunne gøres bedre og mere tilgængeligt.
-
@malte ja, det er da smart at det skalerer så godt. Men jeg synes ikke det er fair at forvente at alle har smartphones. At Apple/Google duopolet så er fulde af overvågning gør det selvfølgelig endnu værre. Men helt principielt synes jeg det bør være muligt for alle at købe en billet uden at skulle købe sin egen billetautomat. Der må være andre mindre krævende måder at gøre det på. Kan huske at der fx. på Fyn en gang var et SMS billetsystem. Ikke fordi jeg synes det skal tilbage, det havde også sine udfordringer tænker jeg. Det var bare et eksempel. Men det må kunne gøres bedre og mere tilgængeligt.
@benjaminlj Jeg er helt enig med dig. Jeg er glad for at Ældresagen findes og er stemme for folk som os.
-
@benjaminlj Det kan du ret i. Smartphonen er blevet lidt et alting-redskab og har jo også potentialet til det. Hvis det ikke var for al sporingen og den manglende demokratiske process omkring indførelsen af apps, ville jeg ikke have så meget imod det.
@malte @benjaminlj kan vi ikke bare bygge et eller andet non-tracking platform til at booke og fremvise billeterne med? Der er lidt håb: European Commision har foreslået et lov til bl.a. at "ensure fair access to selling [train] tickets". Der burde virkeligt være muligt for fx et open-source-focused coop til at sælge biletter udenfor rejseplanen eller dsb. Rejseplanen har en masse API-er allerede man kan bruge til planlægning af rejsen. Tror bare der mangler vilje til at dele ticket-salg retten.