**Ferie i Europa med tog**En rejseberetning om hvordan det kan være at #rejse på langtur med #tog gennem Europa
-
Mod Augsburg blev toget yderligere forsinket, så vi nåede lidt over en time for sent frem, hvor vores nattog desværre var afgået uden os. Deutsche Bahn havde ikke åbent på informationskontoret i Augsburg, så her var ingen hjælp at hente. Herfra var der ikke flere muligheder sent om aftenen end at tage et tog til München, hvorfra vi havde bedre muligheder videre gennem Østrig til Ljubljana næste morgen. (3/n)
I München var jeg nødt til at finde et hotel at overnatte på samt købe nye billetter til tog videre næste dag.
Næste dag ankom vi til Ljubljana godt 6 timer forsinket i forhold til den oprindelige plan - lidt over 14 i stedet for lidt i 8. (4/n) -
I München var jeg nødt til at finde et hotel at overnatte på samt købe nye billetter til tog videre næste dag.
Næste dag ankom vi til Ljubljana godt 6 timer forsinket i forhold til den oprindelige plan - lidt over 14 i stedet for lidt i 8. (4/n)På hjemturen skulle vi med nattog fra Ljubljana. Da det var første tog på strækningen, kunne vi heldigvis ikke komme for sent til det. Rejsen startede knap en time forsinket fra Ljubljana. Køjerne i liggekupeerne er lidt trange at ligge i for folk på knapt to meter, og togets bevægelser kan nok gøre det lidt svært for nogle at sove - især, når man bliver vækket kl. 4-5 stykker om natten for paskontrol. (5/n)
-
På hjemturen skulle vi med nattog fra Ljubljana. Da det var første tog på strækningen, kunne vi heldigvis ikke komme for sent til det. Rejsen startede knap en time forsinket fra Ljubljana. Køjerne i liggekupeerne er lidt trange at ligge i for folk på knapt to meter, og togets bevægelser kan nok gøre det lidt svært for nogle at sove - især, når man bliver vækket kl. 4-5 stykker om natten for paskontrol. (5/n)
Vi var lidt forsinket fremme i Stuttgart, men det gik ift. videre forbindelse, da toget til Hamburg var aflyst og erstattet af et lidt senere tog. På turen til Hamburg blev vi yderligere forsinket og nåede frem godt en time senere, hvor vores tog til Kolding selvfølgelig var afgået.
Næste mulighed nordpå var et regionaltog til Flensburg, hvor vi skulle skifte til et tog til Fredericia og derfra til Aalborg. Toget til Flensburg blev aflyst pga. signalfejl. (6/n) -
Vi var lidt forsinket fremme i Stuttgart, men det gik ift. videre forbindelse, da toget til Hamburg var aflyst og erstattet af et lidt senere tog. På turen til Hamburg blev vi yderligere forsinket og nåede frem godt en time senere, hvor vores tog til Kolding selvfølgelig var afgået.
Næste mulighed nordpå var et regionaltog til Flensburg, hvor vi skulle skifte til et tog til Fredericia og derfra til Aalborg. Toget til Flensburg blev aflyst pga. signalfejl. (6/n)Herefter gik næste tog til Flensburg to timer senere. Det tog kom vi endelig med. I Flensburg havde der tilsyneladende samlet sig alle de passagerer, der skulle have været til Danmark fra Hamburg i løbet af eftermiddagen. Resultatet blev, at hundredevis af mennesker blev proppet ind i ét IC3 togsæt som sild i en tønde. Dette tog nåede frem til Fredericia et kvarter forsinket, hvor vi lige akkurat kunne nå at springe over i vores lyntog til Aalborg. (7/n)
-
Herefter gik næste tog til Flensburg to timer senere. Det tog kom vi endelig med. I Flensburg havde der tilsyneladende samlet sig alle de passagerer, der skulle have været til Danmark fra Hamburg i løbet af eftermiddagen. Resultatet blev, at hundredevis af mennesker blev proppet ind i ét IC3 togsæt som sild i en tønde. Dette tog nåede frem til Fredericia et kvarter forsinket, hvor vi lige akkurat kunne nå at springe over i vores lyntog til Aalborg. (7/n)
Vi nåede endelig hjem lige omkring midnat i stedet for 20:30 - tre og en halv time forsinket.
Rejsen med alle dens skift blev som sagt bestilt gennem DSB med deres / DBs forslag til skift undervejs, så der er bestemt ikke tale om, at jeg havde været for optimistisk mht. skiftetider.
Jeg må desværre konkludere, at man skal være lidt af en logistikchef for at klare sig helskindet gennem Tyskland med tog. Det bekræfter desværre det dårlige ry, især Deutsche Bahn har ifølge andre rejsende. (8/n) -
Vi nåede endelig hjem lige omkring midnat i stedet for 20:30 - tre og en halv time forsinket.
Rejsen med alle dens skift blev som sagt bestilt gennem DSB med deres / DBs forslag til skift undervejs, så der er bestemt ikke tale om, at jeg havde været for optimistisk mht. skiftetider.
Jeg må desværre konkludere, at man skal være lidt af en logistikchef for at klare sig helskindet gennem Tyskland med tog. Det bekræfter desværre det dårlige ry, især Deutsche Bahn har ifølge andre rejsende. (8/n)Det er en forholdsvis stressende måde at rejse på, når man løbende bliver nødt til at tjekke op på estimerede ankomst- og afgangstider på stationer undervejs (via mobilen) for at finde ud af, hvilke platforme man skal løbe fra og til, eller finde næste mulige afgange ved glippede skift.
Efter denne tur kommer jeg ikke til at springe på en langtur med tog igen foreløbig - i hvert fald ikke gennem Tyskland. (9/9) -
Det er en forholdsvis stressende måde at rejse på, når man løbende bliver nødt til at tjekke op på estimerede ankomst- og afgangstider på stationer undervejs (via mobilen) for at finde ud af, hvilke platforme man skal løbe fra og til, eller finde næste mulige afgange ved glippede skift.
Efter denne tur kommer jeg ikke til at springe på en langtur med tog igen foreløbig - i hvert fald ikke gennem Tyskland. (9/9)Tak for indsigten.
Det er jo ikke fordi autobahn køer ved utallige vejarbejder eller uheld er problemløst men det lyder nemmere at indrette sig løbende bag eget rat.
Jeg havde overvejet tog til byferier fordi bilen ikke som sådan er til stor gavn på stedet, men holder nu lige den hest lidt tilbage.
Skal man uden for storbyer er bilen uanset nok svær at konkurrere med - ikke mindst hvis oppakningen er til camping

-
Det er en forholdsvis stressende måde at rejse på, når man løbende bliver nødt til at tjekke op på estimerede ankomst- og afgangstider på stationer undervejs (via mobilen) for at finde ud af, hvilke platforme man skal løbe fra og til, eller finde næste mulige afgange ved glippede skift.
Efter denne tur kommer jeg ikke til at springe på en langtur med tog igen foreløbig - i hvert fald ikke gennem Tyskland. (9/9)@arildsen det er en skam at det er så elendigt igennem Tyskland og så oven i de ekstreme mængder af skift for os jyder her i DK (endda et mere her fra Hjørring).
-
Tak for indsigten.
Det er jo ikke fordi autobahn køer ved utallige vejarbejder eller uheld er problemløst men det lyder nemmere at indrette sig løbende bag eget rat.
Jeg havde overvejet tog til byferier fordi bilen ikke som sådan er til stor gavn på stedet, men holder nu lige den hest lidt tilbage.
Skal man uden for storbyer er bilen uanset nok svær at konkurrere med - ikke mindst hvis oppakningen er til camping

@cruiser motorvejskøer er bestemt heller ikke fede. Turen her tænkte jeg nu mere som alternativ til at flyve. Togbilletten kostede os ca. det samme, som det ville have kostet os at flyve fra Aalborg til Ljubljana.
Vi skulle en del rundt i Slovenien, så vi lejede faktisk en bil dernede. -
@cruiser motorvejskøer er bestemt heller ikke fede. Turen her tænkte jeg nu mere som alternativ til at flyve. Togbilletten kostede os ca. det samme, som det ville have kostet os at flyve fra Aalborg til Ljubljana.
Vi skulle en del rundt i Slovenien, så vi lejede faktisk en bil dernede.@cruiser Det kunne være et interessant alternativ, hvis jeg bare kunne regne med pladsbillet hele vejen og, at jeg kunne nå alle skift uden at stresse. Men når der kommer så meget ekstra bøvl oven i, så bliver jeg sgu lidt træt…
-
@cruiser Det kunne være et interessant alternativ, hvis jeg bare kunne regne med pladsbillet hele vejen og, at jeg kunne nå alle skift uden at stresse. Men når der kommer så meget ekstra bøvl oven i, så bliver jeg sgu lidt træt…
@arildsen @cruiser vi var med tog fem personer til Dax i Sydvestfrankrig i juni. Der var enkelte forsinkelser, men ikke noget der betød at vi missede forbindelser. Derned overnattede vi i Offenburg, hjem prøvede vi de nye enkeltrum i østrigske ÖBB-nattog. Utrolig meget mere afslappet end at køre bil, som vi har gjort nogle gange. Så hyggeligt at sidde sammen og læse, sove, grine, tale sammen.
Bestilte hos togrejser.dk som vi har brugt mange gange. Virkelig gode. Så varme anbefalinger fra mig. -
@arildsen @cruiser vi var med tog fem personer til Dax i Sydvestfrankrig i juni. Der var enkelte forsinkelser, men ikke noget der betød at vi missede forbindelser. Derned overnattede vi i Offenburg, hjem prøvede vi de nye enkeltrum i østrigske ÖBB-nattog. Utrolig meget mere afslappet end at køre bil, som vi har gjort nogle gange. Så hyggeligt at sidde sammen og læse, sove, grine, tale sammen.
Bestilte hos togrejser.dk som vi har brugt mange gange. Virkelig gode. Så varme anbefalinger fra mig. -
.