Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. God anledning til at tage en snak om hvem der har stemmeret.

God anledning til at tage en snak om hvem der har stemmeret.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
fv26dkpol
10 Indlæg 4 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • sorenhave@mastodon.nuS This user is from outside of this forum
    sorenhave@mastodon.nuS This user is from outside of this forum
    sorenhave@mastodon.nu
    wrote sidst redigeret af

Personligt tænker jeg at de som bor i Danmark, er underlagt landets love og (for langt de flestes vedkommende) bidrager til landet bør kunne stemme (uanset statsborgerskab).

(Og den logiske (måske mindre populære) konsekvens er så også at danske statsborgere ikke kan stemme hvis man ikke længere er bosat i Danmark.)

#fv26 #dkpol

https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/folketinget-sendte-broelermail-til-13-000-unge-uden-stemmeret

svuorela@helvede.netS pmakholm@social.data.coopP sorenhave@mastodon.nuS 3 Replies Last reply
    1
    0
    • sorenhave@mastodon.nuS sorenhave@mastodon.nu

Personligt tænker jeg at de som bor i Danmark, er underlagt landets love og (for langt de flestes vedkommende) bidrager til landet bør kunne stemme (uanset statsborgerskab).

(Og den logiske (måske mindre populære) konsekvens er så også at danske statsborgere ikke kan stemme hvis man ikke længere er bosat i Danmark.)

#fv26 #dkpol

https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/folketinget-sendte-broelermail-til-13-000-unge-uden-stemmeret

svuorela@helvede.netS This user is from outside of this forum
      svuorela@helvede.netS This user is from outside of this forum
      svuorela@helvede.net
      wrote sidst redigeret af

@sorenhave jeg har det egentlig fint med at det kun er folk der har statsborgerskab der må stemme til folketingsvalget. Til gengæld så jeg gerne vi spolede reglerne for tildeling af statsborgerskab en del år tilbage

1 Reply Last reply
      0

#fv26 #dkpol

pmakholm@social.data.coopP This user is from outside of this forum
        pmakholm@social.data.coop
        wrote sidst redigeret af

@sorenhave Jeg kan ikke se at der er rettigheder og pligter i samfundet som skal være sværre at opnå end stemmeret til den lovgivende forsamling.

Har man stemmeret, så er man ubetinget og fuldgyldigt medlem af den danske stat. Der er ikke mere at komme efter.

Til gengæld så jeg gerne at statsborgerskab blev tildelt administrativt, efter objektive, relativt stabile regler og efter forvaltningsretslige principper.

sorenhave@mastodon.nuS 1 Reply Last reply
        0
        • pmakholm@social.data.coopP pmakholm@social.data.coop

@sorenhave Jeg kan ikke se at der er rettigheder og pligter i samfundet som skal være sværre at opnå end stemmeret til den lovgivende forsamling.

Har man stemmeret, så er man ubetinget og fuldgyldigt medlem af den danske stat. Der er ikke mere at komme efter.

Til gengæld så jeg gerne at statsborgerskab blev tildelt administrativt, efter objektive, relativt stabile regler og efter forvaltningsretslige principper.

sorenhave@mastodon.nu
          wrote sidst redigeret af

@pmakholm Jeg er ikke sikker på at jeg forstår: Mener du at man skal kunne få statsborgerskab uden nødvendigvis at få stemmeret også?

I øvrigt så kan man stemme til kommunalvalg uden at være statsborger.

pmakholm@social.data.coopP 1 Reply Last reply
          0

@pmakholm Jeg er ikke sikker på at jeg forstår: Mener du at man skal kunne få statsborgerskab uden nødvendigvis at få stemmeret også?

I øvrigt så kan man stemme til kommunalvalg uden at være statsborger.

wrote sidst redigeret af

@sorenhave Jeg er ikke sikke på hvordan du får det jeg skriver til et statsborgerskab uden stemmeret til den lovgivende forsamling.

Nærmere tværtimod.

Hvis man har stemmeret til den lovgivende forsamling så *er* man statsborger, med alle tilhørende rettigheder og pligtet.

Der er ikke nogle rettigheder og pligter tilknyttet statsborgerskabet, som der er strengere krav til at opnå end stemmeretten til den lovgivende forsamling.

0
            • snue@radikal.socialS snue@radikal.social shared this topic

@sorenhave Jeg er ikke sikke på hvordan du får det jeg skriver til et statsborgerskab uden stemmeret til den lovgivende forsamling.

Nærmere tværtimod.

Hvis man har stemmeret til den lovgivende forsamling så *er* man statsborger, med alle tilhørende rettigheder og pligtet.

Der er ikke nogle rettigheder og pligter tilknyttet statsborgerskabet, som der er strengere krav til at opnå end stemmeretten til den lovgivende forsamling.

sorenhave@mastodon.nu
              wrote sidst redigeret af

@pmakholm OK, jeg kan så bare konstatere at vi er uenige om hvorvidt man også skal kunne stemme uden at være dansk statsborger. Fred med det - det bliver nok alligevel ikke lavet om lige med det samme, da det formentlig ville kræve en grundlovsændring.

pmakholm@social.data.coopP 1 Reply Last reply
              0

#fv26 #dkpol

sorenhave@mastodon.nu
                wrote sidst redigeret af

“En af dem, der ikke kan stemme, er 24-årige Medina Sabic, der er født i Danmark af bosniske forældre. Hun har fået afslag på både permanent opholdstilladelse og statsborgerskab, fordi hun i 2019 droppede ud af gymnasiet”

#dkpol https://www.dr.dk/nyheder/indland/medina-sabic-er-en-af-de-20-000-voksne-der-ikke-kan-stemme-hun-kalder-det-en-form-mobning

arosano@mastodon.bsd.cafeA 1 Reply Last reply
                2
                0
                • pelle@veganism.socialP pelle@veganism.social shared this topic

@pmakholm OK, jeg kan så bare konstatere at vi er uenige om hvorvidt man også skal kunne stemme uden at være dansk statsborger. Fred med det - det bliver nok alligevel ikke lavet om lige med det samme, da det formentlig ville kræve en grundlovsændring.

wrote sidst redigeret af

@sorenhave Men jeg kan ikke helt forstå hvor vi er uenige.

Hvilke dele af statsborgerskabet er der du ikke vil tildele folk?

"Du kan stemme til Folketinget, men vi vil ikke yde dig konsulær bistand i udlandet"?

Hvad er det du lægger i et statsborgerskab som er mere eksklusivt end stemmeret til den lovgivende forsamling?

0

@sorenhave Men jeg kan ikke helt forstå hvor vi er uenige.

Hvilke dele af statsborgerskabet er der du ikke vil tildele folk?

"Du kan stemme til Folketinget, men vi vil ikke yde dig konsulær bistand i udlandet"?

Hvad er det du lægger i et statsborgerskab som er mere eksklusivt end stemmeret til den lovgivende forsamling?

sorenhave@mastodon.nu
                    wrote sidst redigeret af

@pmakholm Det virker som du vil diskutere statsborgerskab, men det var ikke det jeg startede med at skrive om.

Jeg er enig i at kravene til at opnå statsborgerskab er for høje, men min pointe er at jeg synes man skal kunne stemme (under visse krav) selvom man ikke er statsborger. Så fx også herboende franske statsborgere (som ikke nødvendigvis har ønske om dansk statsborgerskab) kan stemme (ligesom til kommunalvalget).

1 Reply Last reply
                    0

“En af dem, der ikke kan stemme, er 24-årige Medina Sabic, der er født i Danmark af bosniske forældre. Hun har fået afslag på både permanent opholdstilladelse og statsborgerskab, fordi hun i 2019 droppede ud af gymnasiet”

#dkpol https://www.dr.dk/nyheder/indland/medina-sabic-er-en-af-de-20-000-voksne-der-ikke-kan-stemme-hun-kalder-det-en-form-mobning

arosano@mastodon.bsd.cafeA This user is from outside of this forum
                      arosano@mastodon.bsd.cafeA This user is from outside of this forum
                      arosano@mastodon.bsd.cafe
                      wrote sidst redigeret af

@sorenhave Ja, og derfor stemmer vi IKKE på #fremmedfjender.
                      #fv26 #dkmedier #dkpol

1 Reply Last reply
                      0
                      • koefoed@helvede.netK koefoed@helvede.net shared this topic
                      Svar
                      • Svar som emne
                      Login for at svare
                      • Ældste til nyeste
                      • Nyeste til ældste
                      • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.