Jeg ville virkelig ønske, at vi på dansk mastodon blev bedre til at kommentere og videredele hinandens poster.
-
@SuneAuken Måske handler det også om, hvad vi vil med Mastodon. Vil vi dele personlige ting, kattebilleder f.eks., eller vil vi dele politikting som kommentarer om Epstein-filer.
Det tror jeg også er rigtigt, og jeg er helt med på, at folk kan ville forskellige ting med en SoMe-platform.
Som forsker værdsætter jeg i dén grad andre typer af udvekslinger end de politiske.
Heldigvis er Mastodon jo ret let at afpasse, så man kan dukke sig for at få ting i hovedet, hvis man helst er fri.
I øvrigt: Jeg ser af din profil, at du er wikipediaredaktør. Dét vil jeg gerne udtrykke min beundring for. Tak!
-
Det tror jeg også er rigtigt, og jeg er helt med på, at folk kan ville forskellige ting med en SoMe-platform.
Som forsker værdsætter jeg i dén grad andre typer af udvekslinger end de politiske.
Heldigvis er Mastodon jo ret let at afpasse, så man kan dukke sig for at få ting i hovedet, hvis man helst er fri.
I øvrigt: Jeg ser af din profil, at du er wikipediaredaktør. Dét vil jeg gerne udtrykke min beundring for. Tak!
@SuneAuken Hæ. Faktisk er jeg, af politiske årsager, ikke længere Wikipediaredaktør. https://da.wikipedia.org/wiki/Bruger:HenrikKbh
-
@SuneAuken Hæ. Faktisk er jeg, af politiske årsager, ikke længere Wikipediaredaktør. https://da.wikipedia.org/wiki/Bruger:HenrikKbh
Det har du naturligvis ret i at protestere imod. Godt skrevet i øvrigt.
-
@SuneAuken Yes, jeg har tænkt det samme og er startet på at poste indlæg på FB inden min exit om, de enkelte skift alle nemt kan foretage, og som jeg selv har erfaret.
God idé. Jeg fik lavet lidt ballade, da jeg gik fra twitter i sin tid. Men tydeligvis ikke nok.
-
@SuneAuken Måske handler det også om, hvad vi vil med Mastodon. Vil vi dele personlige ting, kattebilleder f.eks., eller vil vi dele politikting som kommentarer om Epstein-filer.
@henrikmillinge Lige nu savner jeg et sted som (dansk) Twitter var omkring 2011-2016, hvor man kan skrive om alt muligt, og så kan folk selv sortere i det

-
@SuneAuken Ah! I den anledning - nu hvor vi får en del nye naboer med #DanmarkSkifter - skal vi huske at sige, at hvis man på denne platform trykker på stjernen
for at markere, at man synes om et indlæg, så deler det ikke indlægget - hvis det skal videre, så skal man trykke på boost-knappen.@mjj Jeg kan godt lide stjerner, mest som en ikke-algoritmisk nudging om "mere af den slags".
Booste kan jeg godt blive bedre til, men jeg foretrækker at gøre det med min kommentar til mine læsere. Derfor har jeg lidt ventet på quote posts, men Tusky understøtter det ikke endnu.
-
@henrikmillinge Lige nu savner jeg et sted som (dansk) Twitter var omkring 2011-2016, hvor man kan skrive om alt muligt, og så kan folk selv sortere i det

@sorenhave @SuneAuken Men er Mastodon ikke sådan ? Jeg har da sat filtre op, så jeg ikke ser ting om f.eks. krigen i Ukraine. Til gengæld ser jeg, til min store glæde, en masse hundebilleder.
-
@mjj Jeg kan godt lide stjerner, mest som en ikke-algoritmisk nudging om "mere af den slags".
Booste kan jeg godt blive bedre til, men jeg foretrækker at gøre det med min kommentar til mine læsere. Derfor har jeg lidt ventet på quote posts, men Tusky understøtter det ikke endnu.
-
God idé. Jeg fik lavet lidt ballade, da jeg gik fra twitter i sin tid. Men tydeligvis ikke nok.
@SuneAuken Hatten af for den beslutning.
-
@SuneAuken Hatten af for den beslutning.
Den var ret nem. Jeg blev syg af hele tiden at skulle konfronteres med Musks absurde ego. Det andet var mindre værd til sammenligning.
Men jeg er aldrig blevet så god til at bemestre kommunikationsformen på Mastodon, som jeg var på twitter.
-
@SuneAuken Det er sikkert rigtigt, men jeg oplever til gengæld at brugere ignorer mig, når jeg deler indlæg.
@henrikmillinge @SuneAuken Hvordan oplever du det Henrik?
Mastodon har en "skjul"-funktion for profiler, måske som friendicas "ignorér"? Men man får det jo nok ikke at vide. Og folk kan jo bare lade være med at følge en.Jeg deler lystigt løs, og oplever ikke noget negativt ved det - men glæder mig nogle gange over at se de samme opslag delt igen af mine kontakter

-
J jeppe@uddannelse.social shared this topic
-
@sorenhave @SuneAuken Men er Mastodon ikke sådan ? Jeg har da sat filtre op, så jeg ikke ser ting om f.eks. krigen i Ukraine. Til gengæld ser jeg, til min store glæde, en masse hundebilleder.
@henrikmillinge Jojo, teknisk set. Men det indholdsmæssige halter. Jeg følger fx #dkpol i mit feed, og hvis jeg havde gjort (kunnet) det i Twitter-tiden, så havde det været som at drikke af brandhanen. Her er det mere … drypvist.
-
@henrikmillinge @SuneAuken Hvordan oplever du det Henrik?
Mastodon har en "skjul"-funktion for profiler, måske som friendicas "ignorér"? Men man får det jo nok ikke at vide. Og folk kan jo bare lade være med at følge en.Jeg deler lystigt løs, og oplever ikke noget negativt ved det - men glæder mig nogle gange over at se de samme opslag delt igen af mine kontakter

@anderslund @SuneAuken Det er mere en følelse. Jeg fornemmer at folk, som jeg er forbundet med ikke ser mine opslag/videredelinger. Men jeg kan ikke bevise det.
️ -
@henrikmillinge Jojo, teknisk set. Men det indholdsmæssige halter. Jeg følger fx #dkpol i mit feed, og hvis jeg havde gjort (kunnet) det i Twitter-tiden, så havde det været som at drikke af brandhanen. Her er det mere … drypvist.
Helt samme oplevelse her. Der mangler vist simpelthen vægt i, hvor mange som bruger hashtagget og deler videre fra det.
-
@anderslund @SuneAuken Det er mere en følelse. Jeg fornemmer at folk, som jeg er forbundet med ikke ser mine opslag/videredelinger. Men jeg kan ikke bevise det.
️@henrikmillinge @anderslund @SuneAuken Jeg er ret overbevist om at de kommer i kronologisk rækkefølge, men hvis dine følgere ikke kommer langt nok ned i kronologien, så ser de det ikke.
Jeg kommer nogle gange til at dele tidligt på natten, og så er der ingen respons når jeg vågner - for folk når ikke forbi dem de følger, der har været vågne.Til gengæld har jeg sat web-klienten op så jeg har #dkpol, #skolechat mm. som faner, så der ser jeg mere eller mindre alt.
-
Jeg ville virkelig ønske, at vi på dansk mastodon blev bedre til at kommentere og videredele hinandens poster.
Jeg ved godt, at rækkevidde ikke er alt, men der er nødt til at være en mulighed for at give en post rækkevidde, hvis vi vil have myndigheder og debattører væk fra tech-oligarkernes platforme.
Danmark vil gerne skifte fra, men der skal også være noget at skifte til.
@SuneAuken nu vi taler om at mastodon ikke er super brugervenligt:
Jeg kan se at nogen her svarer på indlæg jeg ikke kan se fra en bestemt person. Jeg kan klikke på personens navn, og så står der bare at vedkommende aldrig har postet noget. Skal jeg gætte på at det er mig eller dem der har blokeret kommunikationen imellem os?
Det føles lidt som en særlig fediverse oplevelse kun at læse halvdelen af en samtale. Jeg ved ikke hvad den gode løsning er, men det her er ikke perfekt -
@henrikmillinge @anderslund @SuneAuken Jeg er ret overbevist om at de kommer i kronologisk rækkefølge, men hvis dine følgere ikke kommer langt nok ned i kronologien, så ser de det ikke.
Jeg kommer nogle gange til at dele tidligt på natten, og så er der ingen respons når jeg vågner - for folk når ikke forbi dem de følger, der har været vågne.Til gengæld har jeg sat web-klienten op så jeg har #dkpol, #skolechat mm. som faner, så der ser jeg mere eller mindre alt.
@henrikmillinge @anderslund @SuneAuken 2/2
Når der kommer endnu mere liv i fødiverset, så er vi nødt til at udvikle metoder - og nok også algoritmer - som gør at vi opdager det væsentlige. For mig er det væsentlige det der foregår i danske cirkler. Det engelske/tyske/franske mm. kan være relevant og give perspektiv. Men jeg ville meget gerne være sikker på at jeg først og fremmest så hvad danskere havde delt (på dansk).
Det er ikke klat for mig hvordan jeg skal sikre det her på mastodon endnu. -
@henrikmillinge @anderslund @SuneAuken Jeg er ret overbevist om at de kommer i kronologisk rækkefølge, men hvis dine følgere ikke kommer langt nok ned i kronologien, så ser de det ikke.
@jeppe @anderslund @SuneAuken Som @anderslund skriver, så er der jo også den mulighed, at folk har sat mig på "skjul". Er det så et problem ?
️ -
@henrikmillinge @anderslund @SuneAuken 2/2
Når der kommer endnu mere liv i fødiverset, så er vi nødt til at udvikle metoder - og nok også algoritmer - som gør at vi opdager det væsentlige. For mig er det væsentlige det der foregår i danske cirkler. Det engelske/tyske/franske mm. kan være relevant og give perspektiv. Men jeg ville meget gerne være sikker på at jeg først og fremmest så hvad danskere havde delt (på dansk).
Det er ikke klat for mig hvordan jeg skal sikre det her på mastodon endnu.@jeppe @anderslund @SuneAuken Tror du at det er nemmere på Friendica ?
-
@sorenhave @henrikmillinge @SuneAuken det kan godt være det er mig der er fordomsfuld, men jeg kunne selv frygte at det bliver et racistisk hellscape med for meget dkpolsnak. I hvertfald hvis usenets dk.politik eller ekstrabladets nationen er mulige forbilleder