Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Jeg ville virkelig ønske, at vi på dansk mastodon blev bedre til at kommentere og videredele hinandens poster.

Jeg ville virkelig ønske, at vi på dansk mastodon blev bedre til at kommentere og videredele hinandens poster.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
danmarkskifterdkmastodon
63 Indlæg 16 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • suneauken@mastodon.worldS suneauken@mastodon.world

Jeg ville virkelig ønske, at vi på dansk mastodon blev bedre til at kommentere og videredele hinandens poster.

Jeg ved godt, at rækkevidde ikke er alt, men der er nødt til at være en mulighed for at give en post rækkevidde, hvis vi vil have myndigheder og debattører væk fra tech-oligarkernes platforme.

Danmark vil gerne skifte fra, men der skal også være noget at skifte til.

#DanmarkSkifter #DkMastodon

miturian@mastodon.socialM This user is from outside of this forum
    miturian@mastodon.socialM This user is from outside of this forum
    miturian@mastodon.social
    wrote sidst redigeret af

@SuneAuken nu vi taler om at mastodon ikke er super brugervenligt:
    Jeg kan se at nogen her svarer på indlæg jeg ikke kan se fra en bestemt person. Jeg kan klikke på personens navn, og så står der bare at vedkommende aldrig har postet noget. Skal jeg gætte på at det er mig eller dem der har blokeret kommunikationen imellem os?
    Det føles lidt som en særlig fediverse oplevelse kun at læse halvdelen af en samtale. Jeg ved ikke hvad den gode løsning er, men det her er ikke perfekt

suneauken@mastodon.worldS 1 Reply Last reply
    0
    • jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social

@henrikmillinge @anderslund @SuneAuken Jeg er ret overbevist om at de kommer i kronologisk rækkefølge, men hvis dine følgere ikke kommer langt nok ned i kronologien, så ser de det ikke.
      Jeg kommer nogle gange til at dele tidligt på natten, og så er der ingen respons når jeg vågner - for folk når ikke forbi dem de følger, der har været vågne.

Til gengæld har jeg sat web-klienten op så jeg har #dkpol, #skolechat mm. som faner, så der ser jeg mere eller mindre alt.

jeppe@uddannelse.socialJ This user is from outside of this forum
      jeppe@uddannelse.social
      wrote sidst redigeret af

@henrikmillinge @anderslund @SuneAuken 2/2
      Når der kommer endnu mere liv i fødiverset, så er vi nødt til at udvikle metoder - og nok også algoritmer - som gør at vi opdager det væsentlige. For mig er det væsentlige det der foregår i danske cirkler. Det engelske/tyske/franske mm. kan være relevant og give perspektiv. Men jeg ville meget gerne være sikker på at jeg først og fremmest så hvad danskere havde delt (på dansk).
      Det er ikke klat for mig hvordan jeg skal sikre det her på mastodon endnu.

henrikmillinge@fikaverse.clubH anderslund@expressional.socialA 2 Replies Last reply
      0

@henrikmillinge @anderslund @SuneAuken Jeg er ret overbevist om at de kommer i kronologisk rækkefølge, men hvis dine følgere ikke kommer langt nok ned i kronologien, så ser de det ikke.
        Jeg kommer nogle gange til at dele tidligt på natten, og så er der ingen respons når jeg vågner - for folk når ikke forbi dem de følger, der har været vågne.

Til gengæld har jeg sat web-klienten op så jeg har #dkpol, #skolechat mm. som faner, så der ser jeg mere eller mindre alt.

henrikmillinge@fikaverse.clubH This user is from outside of this forum
        henrikmillinge@fikaverse.club
        wrote sidst redigeret af

@jeppe @anderslund @SuneAuken Som @anderslund skriver, så er der jo også den mulighed, at folk har sat mig på "skjul". Er det så et problem ? 🤷‍♂️

jeppe@uddannelse.socialJ 1 Reply Last reply
        0

Når der kommer endnu mere liv i fødiverset, så er vi nødt til at udvikle metoder - og nok også algoritmer - som gør at vi opdager det væsentlige. For mig er det væsentlige det der foregår i danske cirkler. Det engelske/tyske/franske mm. kan være relevant og give perspektiv. Men jeg ville meget gerne være sikker på at jeg først og fremmest så hvad danskere havde delt (på dansk).

wrote sidst redigeret af

@jeppe @anderslund @SuneAuken Tror du at det er nemmere på Friendica ?

jeppe@uddannelse.socialJ anderslund@expressional.socialA 2 Replies Last reply
          0
          • sorenhave@mastodon.nuS sorenhave@mastodon.nu

@henrikmillinge Jojo, teknisk set. Men det indholdsmæssige halter. Jeg følger fx #dkpol i mit feed, og hvis jeg havde gjort (kunnet) det i Twitter-tiden, så havde det været som at drikke af brandhanen. Her er det mere … drypvist.

@SuneAuken

S This user is from outside of this forum
            svuorela@helvede.net
            wrote sidst redigeret af

@sorenhave @henrikmillinge @SuneAuken det kan godt være det er mig der er fordomsfuld, men jeg kunne selv frygte at det bliver et racistisk hellscape med for meget dkpolsnak. I hvertfald hvis usenets dk.politik eller ekstrabladets nationen er mulige forbilleder

henrikmillinge@fikaverse.clubH suneauken@mastodon.worldS 2 Replies Last reply
            0
            • henrikmillinge@fikaverse.clubH henrikmillinge@fikaverse.club

@jeppe @anderslund @SuneAuken Som @anderslund skriver, så er der jo også den mulighed, at folk har sat mig på "skjul". Er det så et problem ? 🤷‍♂️

jeppe@uddannelse.social
              wrote sidst redigeret af

@henrikmillinge @anderslund @SuneAuken Det tror jeg ærlig talt ikke. Mange af dem der følger, er ikke aktuelt til stede - så der vil være forholdsvis få der ser hvad du skriver og deler. Og kun hvis de er jævnligt inde og tjekke hvad der er sket.
              Og så har Sune ret i at vi skal være meget bedre til at dele/booste og svare på andres indlæg. Det er KUN på den måde at folk med få følgere kan komme længere ud og opleve at der er respons.

1 Reply Last reply
              0
              • S svuorela@helvede.net

@sorenhave @henrikmillinge @SuneAuken det kan godt være det er mig der er fordomsfuld, men jeg kunne selv frygte at det bliver et racistisk hellscape med for meget dkpolsnak. I hvertfald hvis usenets dk.politik eller ekstrabladets nationen er mulige forbilleder

wrote sidst redigeret af

@svuorela @sorenhave @SuneAuken Ok. Der er jeg nødt til at have en uddybning.

S 1 Reply Last reply
                0

jeppe@uddannelse.social
                  wrote sidst redigeret af

@henrikmillinge @anderslund @SuneAuken Nej, desværre. Jeg har faktisk lige opdaget at man der som standard har sat algoritmen til ikke at vise alle indlæg fra dem man følger. Det synes jeg ikke er smart. Jeg er ikke helt ven med friendica endnu (selv om jeg står bag friendica.dk-serveren :-). Der er potentiale for et mere venne-relateret og gruppe-orienteret fællesskab, men det er ikke helt optimalt designet.
                  Uanset hvad, så følger vi jo hinanden på kryds og tværs af friendica og mastodon.

1 Reply Last reply
                  1
                  0

anderslund@expressional.socialA This user is from outside of this forum
                    anderslund@expressional.social
                    wrote sidst redigeret af

@henrikmillinge @jeppe @SuneAuken
                    Umiddelbart nej.

Der er ret stille på friendica.dk, og jeg må indrømme at jeg ikke selv ved hvad jer skal poste der, bortset fra min respons på platformen, som jeg synes er lidt vel kompleks, i forhold til at være lettilgængelig for ikke-nørdede brugere.

Jeg har det fint her på mastodon 🙂

Jeg scroller gladeligt nedad, til jeg genkender opslag, hvis jeg har været væk, omend der nok smutter noget forbi som jeg egentlig gerne ville have set nærmere på.

jeppe@uddannelse.socialJ 1 Reply Last reply
                    1
                    0
                    • S svuorela@helvede.net

suneauken@mastodon.worldS This user is from outside of this forum
                      suneauken@mastodon.worldS This user is from outside of this forum
                      suneauken@mastodon.world
                      wrote sidst redigeret af

@svuorela @sorenhave @henrikmillinge

Sandt. Jeg tror dog ikke, vi både kan få folk væk fra de dominerende sociale medier OG holde de alternative fri for alle de indskrænketheder, som går i svang dér.

Men så vidt jeg husker - ret mig @maiathecyberwitch - stammer det meste af hadet på danske sociale medier fra ret få brugere. Så en lidt energisk blokeringspraksis skulle kunne få ram på det meste.

#ShrugAndBlock

1 Reply Last reply
                      0
                      • anderslund@expressional.socialA anderslund@expressional.social

@henrikmillinge @jeppe @SuneAuken
                        Umiddelbart nej.

Der er ret stille på friendica.dk, og jeg må indrømme at jeg ikke selv ved hvad jer skal poste der, bortset fra min respons på platformen, som jeg synes er lidt vel kompleks, i forhold til at være lettilgængelig for ikke-nørdede brugere.

Jeg har det fint her på mastodon 🙂

Jeg scroller gladeligt nedad, til jeg genkender opslag, hvis jeg har været væk, omend der nok smutter noget forbi som jeg egentlig gerne ville have set nærmere på.

jeppe@uddannelse.social
                        wrote sidst redigeret af

@anderslund @henrikmillinge @SuneAuken Jeg tjekkede lige, og jeg følger 1200 konti (samme som følger mig - jeg følger næsten altid tilbage). Og jeg kan mærke at jeg ikke længere når at se alt. Det betyder jo at jeg har fantastisk meget interessant indhold, men også at noget af det jeg rigtig gerne ville se (danske indlæg), overser jeg.

anderslund@expressional.socialA folfdk@helvede.netF 2 Replies Last reply
                        0

wrote sidst redigeret af

@jeppe @henrikmillinge @SuneAuken

På friendica kan man jo lave sine egne "kanaler", hvor man kan vælge sprog og forskellige sorteringskriterier, og oprindelse - lokal, global, fx. Jeg har forsøgt to gange - den ene virker fint, den anden ikke, selv om de er lavet på præcis samme måde, med oprindelse i global, sprog jeg kan læse, og en liste af tags.

Men det er egentlig et meget cool koncept - man burde kunne dele dem 🙂

henrikmillinge@fikaverse.clubH 1 Reply Last reply
                          1
                          0
                          • suneauken@mastodon.worldS suneauken@mastodon.world

@Jonasdahl

God idé. Jeg fik lavet lidt ballade, da jeg gik fra twitter i sin tid. Men tydeligvis ikke nok.

https://dm.dk/forskerforum/aktuelt/2022/november/sune-auken-dropper-twitter-og-sine-18700-foelgere-paa-grund-af-elon-musk/

jeppe@uddannelse.social
                            wrote sidst redigeret af jeppe@uddannelse.social

@SuneAuken @Jonasdahl Stadig en god artikel :-). Med Danmark skifter-kampagnen er det enormt vigtigt at vi sørger for at folk opdager forskellen på siloerne og det fødererede fremtidsnetværk. Vi skal undgå at folk går til Oase, Meningspunktet osv. De har gode intentioner, men kommer til at skabe lukkede fællesskaber. Som beskrevet så udmærket her: https://friendica.dk/display/fcc8f939-1769-60ba-28ef-7ea936097760 og her: https://friendica.dk/display/fcc8f939-1869-611d-5f40-2f1031873982

madsenandersc@social.vivaldi.netM 1 Reply Last reply
                            1
                            0

@anderslund @henrikmillinge @SuneAuken Jeg tjekkede lige, og jeg følger 1200 konti (samme som følger mig - jeg følger næsten altid tilbage). Og jeg kan mærke at jeg ikke længere når at se alt. Det betyder jo at jeg har fantastisk meget interessant indhold, men også at noget af det jeg rigtig gerne ville se (danske indlæg), overser jeg.

wrote sidst redigeret af

Man kan jo se alt på friendica, så man kan oprette filtre der, men jeg ved ikke om du kan få dine fulgte ind i den funktion?

Jeg har 145 fulgte, og følger ikke pr automatik alle, jeg kigger, og sorterer lidt. 🙂

1 Reply Last reply
                              0
                              • anderslund@expressional.socialA anderslund@expressional.social

På friendica kan man jo lave sine egne "kanaler", hvor man kan vælge sprog og forskellige sorteringskriterier, og oprindelse - lokal, global, fx. Jeg har forsøgt to gange - den ene virker fint, den anden ikke, selv om de er lavet på præcis samme måde, med oprindelse i global, sprog jeg kan læse, og en liste af tags.

Men det er egentlig et meget cool koncept - man burde kunne dele dem 🙂

wrote sidst redigeret af

@anderslund @jeppe @SuneAuken Jeg tror også Friendica har en stor fremtid for sig. Det er et supergodt alternativ til Facebook og som Jesper skriver her er det jo stasig i sin vorden. https://friendica.world/display/fcc8f939-1369-62c7-deb0-e2e545051477

1 Reply Last reply
                                1
                                0

@svuorela @sorenhave @SuneAuken Ok. Der er jeg nødt til at have en uddybning.

svuorela@helvede.net
                                  wrote sidst redigeret af

@henrikmillinge begge fora var lavt modererede og tilbød hel eller delvis anonymitet. Så bliver alt hurtigt grimt. En strategi om shrugandblock virker for den enkelte, men kræver en del arbejde for nytilkommeren. @sorenhave @SuneAuken

1 Reply Last reply
                                  1
                                  0

folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
                                    folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
                                    folfdk@helvede.net
                                    wrote sidst redigeret af

@jeppe

For at "modvirke" den effekt har man f.eks mulighed for at lave lister med dem man følger.

De kan så f.eks fjernes fra din "home" tidslinje, eller man kan finde en liste frem og kigge den igennem for indlæg.

Jeg har lavet en liste som jeg kalder "indre cirkel" med relativt få mennesker som jeg gerne vil følge med i, og så en "stor cirkel" som har lidt flere, men langt fra alle dem jeg følger

Cc @anderslund @henrikmillinge @SuneAuken

1 Reply Last reply
                                    0

@anderslund @SuneAuken Det er mere en følelse. Jeg fornemmer at folk, som jeg er forbundet med ikke ser mine opslag/videredelinger. Men jeg kan ikke bevise det. 🤷‍♂️

pmakholm@social.data.coopP This user is from outside of this forum
                                      pmakholm@social.data.coopP This user is from outside of this forum
                                      pmakholm@social.data.coop
                                      wrote sidst redigeret af

@henrikmillinge En af mine "indsigelser" mod at dele indlæg på Mastodon er netop at det ikke sætter mig som medafsender. Det betyder at jeg ikke ser reaktioner og svar.

Så der er ikke rigtigt noget der nudger mig til at dele.

Jeg ignorerer også ofte delinger. Det jeg er interesseret i er relationen mellem mig og den jeg følger. Så hvis du ikke har en kommentar til opslaget, så er opslaget ikke så meget en del af den relation.

@anderslund @SuneAuken

anderslund@expressional.socialA 1 Reply Last reply
                                      0

@SuneAuken @Jonasdahl Stadig en god artikel :-). Med Danmark skifter-kampagnen er det enormt vigtigt at vi sørger for at folk opdager forskellen på siloerne og det fødererede fremtidsnetværk. Vi skal undgå at folk går til Oase, Meningspunktet osv. De har gode intentioner, men kommer til at skabe lukkede fællesskaber. Som beskrevet så udmærket her: https://friendica.dk/display/fcc8f939-1769-60ba-28ef-7ea936097760 og her: https://friendica.dk/display/fcc8f939-1869-611d-5f40-2f1031873982

madsenandersc@social.vivaldi.netM This user is from outside of this forum
                                        madsenandersc@social.vivaldi.netM This user is from outside of this forum
                                        madsenandersc@social.vivaldi.net
                                        wrote sidst redigeret af

@jeppe @SuneAuken @Jonasdahl

Jeg er bange for, at der er et stykke vej endnu, før Mastodon er for alle.

Jeg ville lige følge Jesper Ross Stocholm, og det er muligt, at jeg er en tastaturklovn, men så vidt jeg kan se, kan jeg kun følge ham ved at klikke på linket til hans Mastodon-konto fra hans Friendica-indlæg, og så logge ind med mit brugernavn fra social.vivaldi.net og så tilføje ham - i hvert fald fra min browser på en computer.

Det er simpelthen for klodset til at de fleste gider bøvle med det, og det må pinedød kunne gøres bedre.

Jeg er med på, at det er noget andet, når en person kommer op i mit feed lokalt - så er det ligetil. Men det at tilføje brugere via et eksternt link til en anden server er noget hest, og det kan næsten ikke undgå at blive en barriere for en del nye brugere.

jeppe@uddannelse.socialJ anderslund@expressional.socialA 2 Replies Last reply
                                        0
                                        • pmakholm@social.data.coopP pmakholm@social.data.coop

@henrikmillinge En af mine "indsigelser" mod at dele indlæg på Mastodon er netop at det ikke sætter mig som medafsender. Det betyder at jeg ikke ser reaktioner og svar.

Så der er ikke rigtigt noget der nudger mig til at dele.

Jeg ignorerer også ofte delinger. Det jeg er interesseret i er relationen mellem mig og den jeg følger. Så hvis du ikke har en kommentar til opslaget, så er opslaget ikke så meget en del af den relation.

@anderslund @SuneAuken

wrote sidst redigeret af

@pmakholm @henrikmillinge @SuneAuken Men du kan citere, hvis opslagets ejer tillader det. Eller kommentere - så kigger folk vel på opslaget hvis de finder det interessant.

Jeg deler opslag som jeg synes bør nå ud til et større publikum, og citerer enkelte gange, hvis jeg synes jeg har noget at tilføje 🙂

suneauken@mastodon.worldS 1 Reply Last reply
                                          0
                                          Svar
                                          • Svar som emne
                                          Login for at svare
                                          • Ældste til nyeste
                                          • Nyeste til ældste
                                          • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.