Servicemeddelelse: Hvis man inden for de næste ca 10 år på et givent tidspunkt gerne vil vide, hvad jeg foretager mig, er der en ret god sandsynlighed i dagtimerne for, at jeg er i færd med enten at skrive eller tænke over en bog om Grundtvigs salmer.
-
Jeg går meget varmt ind for at vi dimmelgør nogle flere tidspunkter. En dimmelaften i ny og næ er lige mig.
@SuneAuken ah ja, det lyder godt!
-
@SuneAuken ah ja, det lyder godt!
“Dimmelugens ring” kunne måske være sådan en helt stilfærdig opera uden valkyrier og ragnarok
-
“Dimmelugens ring” kunne måske være sådan en helt stilfærdig opera uden valkyrier og ragnarok
@headword Haha! Der kunne sagtens være publikum til sådan en.
@SuneAuken -
@SuneAuken man kunne godt have nogle flere tidsrum med dimmel-. Dimmelstunden kunne være den tid på morgenen eller aftenen hvor resten af familien er i seng, og der er helt ro i huset. Jeg føler også godt at jeg kunne trænge til en hel dimmelmåned, må jeg sige

@tanyakaroli @SuneAuken Hvad er det for en tråd jeg har bevæget mig ind i her?
Jeg ville være et helt andet sted mentalt hvis jeg ikke lige havde en halv time hver aften for mig selv hvor alle sover og jeg ikke skal holde øje med om baby nu spiser af blomsterjorden igen eller få den gamle til at lave sine lektier...
-
@tanyakaroli @SuneAuken Hvad er det for en tråd jeg har bevæget mig ind i her?
Jeg ville være et helt andet sted mentalt hvis jeg ikke lige havde en halv time hver aften for mig selv hvor alle sover og jeg ikke skal holde øje med om baby nu spiser af blomsterjorden igen eller få den gamle til at lave sine lektier...
Dette er en hartad endeløs tråd, hvor jeg fortæller småt og stort fra min proces med at skrive en bog om Grundtvigs salmer.
Derfra stikker den så ud i mange retninger.
Det bliver nu og da ret nørdet. Passer sikkert fint til en børnefamiliehjerne.
-
"Efter den Græske Sang i Dimmel-Ugen."
(bibliografisk note til "Sang-Værk til den Danske Kirke" nummer 210)
Så lærte også jeg moderne menneske, at "dimmelugen" er den stille uge, ugen før påske. Jeg lærte også, at den hedder dimmelugen, fordi man ringede på kirkeklokkerne med "træknebler" (ODS), så også kirkeklokkerne kunne blive dæmpede i den stille uge.
Tråden her står lidt stille - og det gør mit hoved på en måde også - mens jeg prøver at læse mig rigtigt igennem "Sang-Værk til den Danske Kirke". Den eneste måde, jeg reelt kan få mit hoved til at læse et værk på 401 salmer, er ved at stoppe ved hver enkelt og tage noter. Det bliver jeg meget klogere af, men det trækker også tænder ud.
Jeg er på salme 308. Jeg kan højst tage 7-8 om dagen uden at miste læseevnen. Stadig en del vej at gå.
-
Tråden her står lidt stille - og det gør mit hoved på en måde også - mens jeg prøver at læse mig rigtigt igennem "Sang-Værk til den Danske Kirke". Den eneste måde, jeg reelt kan få mit hoved til at læse et værk på 401 salmer, er ved at stoppe ved hver enkelt og tage noter. Det bliver jeg meget klogere af, men det trækker også tænder ud.
Jeg er på salme 308. Jeg kan højst tage 7-8 om dagen uden at miste læseevnen. Stadig en del vej at gå.
Ting, jeg havde glemt:
Der findes en lille profet i GT, som hedder Joel, og som har sin egen lille bog.
Den har jeg nu måttet stifte bekendtskab med igen, fordi en af Grundtvigs pinsesalmer følger Apostlenes gerninger over i den.
-
Ting, jeg havde glemt:
Der findes en lille profet i GT, som hedder Joel, og som har sin egen lille bog.
Den har jeg nu måttet stifte bekendtskab med igen, fordi en af Grundtvigs pinsesalmer følger Apostlenes gerninger over i den.
@SuneAuken det at han er lille, får det til at lyde helt Tolkiensk!
-
@SuneAuken det at han er lille, får det til at lyde helt Tolkiensk!
Ha, du har ret.
Nok ikke helt tilfældigt, nu du siger det. Der er bunker af bibelreferencer i Ringenes Herre.
-
Ting, jeg havde glemt:
Ting, jeg ikke troede, jeg skulle læse hos Grundtvig (eller nogensomhelst andre steder, i øvrigt):
"Trods Søløvens Overvold,
Jonas kom igien til Live,
For Gienfødelsens Herold
Skulde han paa Jorden blive!
Syng ved Daaben: født paany
Adam blev i Davids By!"I øvrigt er det indlysende, når først man er der. Løven skifter symbolsk imellem at være en modstander og en guddomlig skikkelse. Så en kæmpe monstrøs hvad kan naturligvis godt være en Sø-løve.
-
Ting, jeg ikke troede, jeg skulle læse hos Grundtvig (eller nogensomhelst andre steder, i øvrigt):
For Gienfødelsens Herold
Adam blev i Davids By!"I øvrigt er det indlysende, når først man er der. Løven skifter symbolsk imellem at være en modstander og en guddomlig skikkelse. Så en kæmpe monstrøs hvad kan naturligvis godt være en Sø-løve.
Citatet er fra Grundtvigs siden så ukendte salme "Fordum sønneløs og gold", der står som nummer 335 i "Sang-Værk til den Danske Kirke" (1837). Den er helt vild også på andre måder og absolut en læsning værd.
-
For Gienfødelsens Herold
@SuneAuken Jonas og Søløven?
Er det fra den forsvundne Jonas' Anden bog?
-
@SuneAuken Jonas og Søløven?
Er det fra den forsvundne Jonas' Anden bog?
Det er så apokryft, at ikke engang søløven har hørt om det!
-
Det er så apokryft, at ikke engang søløven har hørt om det!
@SuneAuken
talk about sealioning
@pmakholm -
@SuneAuken
talk about sealioning
@pmakholmMy kind of sealioning.