Jag har #qwant som min sökmotor, men nu tycker jag att det blir väldigt många kommersiella sökresultat före de användbara.
-
-
-
-
-
-
-
-
@kallekn Jag vet inte om det blir sponsrade sökresultat högst upp med SearXNG. Testa? Annars generellt, de måste ju överleva, så förstår tanken att betala. Annars är det nog ofta sponsrade sökresultat högst upp. Jag tycker inte det är många, och jag tycker personligen inte att det stör, med Startpage. Men visst, helt slippa hade förstås varit trevligt.
Jag prövade den här tyska instansen av SearXNG. Det var inga sponsrade länkar.
Kryssade i Bing, Google, Mojeek, Qwant och Startpage under "Engines" + alla Wikimedia-alternativ. Andra saker man kan välja utifrån preferenser, exempelvis "Search language". Tror faktiskt jag själv ska köra SearXNG ett tag, byta från Startpage.
-
@jon_bon Det där lär inte hjälpa mot sponsrade resultat. Måste kanske ändå gå över till Kagi fast det tar emot. Man kan ju stänga av kopplingen till Yandex.
-
@tokeriis @jon_bon Hm, jag kanske hade fel? Det var ett tag sedan jag testade Kagi, jag hade för mig att man kunde välja vilka källor den använder, men nu hittar jag inte den inställningen.
Oavsett detta, det stora problemet är att Kagi betalar pengar till Yandex och det går inte att stoppa. Så betalar man för Kagi går en del av pengarna till Yandex. Visserligen till ett bolag i Nederländerna som formellt inte har en koppling till Ryssland, men ändå. -
Jag har #qwant som min sökmotor, men nu tycker jag att det blir väldigt många kommersiella sökresultat före de användbara. Kan man filtrera bort dem på något sätt eller är det dags att leta efter alternativ? Vill gärna ha något europeiskt som inte betalar pengar till Yandex, så Kagi går bort.
🤨
@kallekn Jag får inga sponsrade resultat på qwant! När får du upp dem?
-
@kallekn Jag får inga sponsrade resultat på qwant! När får du upp dem?
@presidiet Alltid. Fast det står ju inte att de är sponsrade. Men det är uppenbart att de är det, eftersom de har inget med min sökning att göra, utan säljer saker som låter likadant. Detta är särskilt uppenbart när man söker på något väldigt smalt som kanske inte går att hitta.
-
@maria @kallekn Ifall fler resultat är intressant så testade jag alla nämnda sökmotorer och fick exakt samma resultat på alla, varav Duckduckgo's kändes mest avskalat. Använder de alla samma sökmotor i bakgrunden kanske med justeringar på var du bor? Jag bor i västerbotten så inga sponsrade resultat kanske.
Jag använder normalt No-ai versionen av ddg:
-
@maria @kallekn Ifall fler resultat är intressant så testade jag alla nämnda sökmotorer och fick exakt samma resultat på alla, varav Duckduckgo's kändes mest avskalat. Använder de alla samma sökmotor i bakgrunden kanske med justeringar på var du bor? Jag bor i västerbotten så inga sponsrade resultat kanske.
Jag använder normalt No-ai versionen av ddg:
-
@presidiet Alltid. Fast det står ju inte att de är sponsrade. Men det är uppenbart att de är det, eftersom de har inget med min sökning att göra, utan säljer saker som låter likadant. Detta är särskilt uppenbart när man söker på något väldigt smalt som kanske inte går att hitta.
@kallekn hmm, kanske inte en jättelyckad sökning. Men ser organisk ut, eller?
-
@tokeriis @jon_bon Hm, jag kanske hade fel? Det var ett tag sedan jag testade Kagi, jag hade för mig att man kunde välja vilka källor den använder, men nu hittar jag inte den inställningen.
Oavsett detta, det stora problemet är att Kagi betalar pengar till Yandex och det går inte att stoppa. Så betalar man för Kagi går en del av pengarna till Yandex. Visserligen till ett bolag i Nederländerna som formellt inte har en koppling till Ryssland, men ändå. -
Oavsett detta, det stora problemet är att Kagi betalar pengar till Yandex och det går inte att stoppa. Så betalar man för Kagi går en del av pengarna till Yandex. Visserligen till ett bolag i Nederländerna som formellt inte har en koppling till Ryssland, men ändå.@kallekn @jon_bon Problemet er også, at de andre søgemaskiner heller ikke tydeligt hvilke søgeindexer de anvender. For eksempel skriver Qwant: "In addition, some of the results presented by Qwant come from third party indexing services, which complete the list of available results". Det kunne ligeså vel være Yandex som Bing.