Jeg ville virkelig ønske, at vi på dansk mastodon blev bedre til at kommentere og videredele hinandens poster.
-
God idé. Jeg fik lavet lidt ballade, da jeg gik fra twitter i sin tid. Men tydeligvis ikke nok.
@SuneAuken @Jonasdahl Stadig en god artikel :-). Med Danmark skifter-kampagnen er det enormt vigtigt at vi sørger for at folk opdager forskellen på siloerne og det fødererede fremtidsnetværk. Vi skal undgå at folk går til Oase, Meningspunktet osv. De har gode intentioner, men kommer til at skabe lukkede fællesskaber. Som beskrevet så udmærket her: https://friendica.dk/display/fcc8f939-1769-60ba-28ef-7ea936097760 og her: https://friendica.dk/display/fcc8f939-1869-611d-5f40-2f1031873982
-
@anderslund @henrikmillinge @SuneAuken Jeg tjekkede lige, og jeg følger 1200 konti (samme som følger mig - jeg følger næsten altid tilbage). Og jeg kan mærke at jeg ikke længere når at se alt. Det betyder jo at jeg har fantastisk meget interessant indhold, men også at noget af det jeg rigtig gerne ville se (danske indlæg), overser jeg.
@jeppe @henrikmillinge @SuneAuken
Man kan jo se alt på friendica, så man kan oprette filtre der, men jeg ved ikke om du kan få dine fulgte ind i den funktion?
Jeg har 145 fulgte, og følger ikke pr automatik alle, jeg kigger, og sorterer lidt.

-
@jeppe @henrikmillinge @SuneAuken
På friendica kan man jo lave sine egne "kanaler", hvor man kan vælge sprog og forskellige sorteringskriterier, og oprindelse - lokal, global, fx. Jeg har forsøgt to gange - den ene virker fint, den anden ikke, selv om de er lavet på præcis samme måde, med oprindelse i global, sprog jeg kan læse, og en liste af tags.
Men det er egentlig et meget cool koncept - man burde kunne dele dem

@anderslund @jeppe @SuneAuken Jeg tror også Friendica har en stor fremtid for sig. Det er et supergodt alternativ til Facebook og som Jesper skriver her er det jo stasig i sin vorden. https://friendica.world/display/fcc8f939-1369-62c7-deb0-e2e545051477
-
@svuorela @sorenhave @SuneAuken Ok. Der er jeg nødt til at have en uddybning.
@henrikmillinge begge fora var lavt modererede og tilbød hel eller delvis anonymitet. Så bliver alt hurtigt grimt. En strategi om shrugandblock virker for den enkelte, men kræver en del arbejde for nytilkommeren. @sorenhave @SuneAuken
-
@anderslund @henrikmillinge @SuneAuken Jeg tjekkede lige, og jeg følger 1200 konti (samme som følger mig - jeg følger næsten altid tilbage). Og jeg kan mærke at jeg ikke længere når at se alt. Det betyder jo at jeg har fantastisk meget interessant indhold, men også at noget af det jeg rigtig gerne ville se (danske indlæg), overser jeg.
For at "modvirke" den effekt har man f.eks mulighed for at lave lister med dem man følger.
De kan så f.eks fjernes fra din "home" tidslinje, eller man kan finde en liste frem og kigge den igennem for indlæg.
Jeg har lavet en liste som jeg kalder "indre cirkel" med relativt få mennesker som jeg gerne vil følge med i, og så en "stor cirkel" som har lidt flere, men langt fra alle dem jeg følger
-
@anderslund @SuneAuken Det er mere en følelse. Jeg fornemmer at folk, som jeg er forbundet med ikke ser mine opslag/videredelinger. Men jeg kan ikke bevise det.
️@henrikmillinge En af mine "indsigelser" mod at dele indlæg på Mastodon er netop at det ikke sætter mig som medafsender. Det betyder at jeg ikke ser reaktioner og svar.
Så der er ikke rigtigt noget der nudger mig til at dele.
Jeg ignorerer også ofte delinger. Det jeg er interesseret i er relationen mellem mig og den jeg følger. Så hvis du ikke har en kommentar til opslaget, så er opslaget ikke så meget en del af den relation.
-
@SuneAuken @Jonasdahl Stadig en god artikel :-). Med Danmark skifter-kampagnen er det enormt vigtigt at vi sørger for at folk opdager forskellen på siloerne og det fødererede fremtidsnetværk. Vi skal undgå at folk går til Oase, Meningspunktet osv. De har gode intentioner, men kommer til at skabe lukkede fællesskaber. Som beskrevet så udmærket her: https://friendica.dk/display/fcc8f939-1769-60ba-28ef-7ea936097760 og her: https://friendica.dk/display/fcc8f939-1869-611d-5f40-2f1031873982
Jeg er bange for, at der er et stykke vej endnu, før Mastodon er for alle.
Jeg ville lige følge Jesper Ross Stocholm, og det er muligt, at jeg er en tastaturklovn, men så vidt jeg kan se, kan jeg kun følge ham ved at klikke på linket til hans Mastodon-konto fra hans Friendica-indlæg, og så logge ind med mit brugernavn fra social.vivaldi.net og så tilføje ham - i hvert fald fra min browser på en computer.
Det er simpelthen for klodset til at de fleste gider bøvle med det, og det må pinedød kunne gøres bedre.
Jeg er med på, at det er noget andet, når en person kommer op i mit feed lokalt - så er det ligetil. Men det at tilføje brugere via et eksternt link til en anden server er noget hest, og det kan næsten ikke undgå at blive en barriere for en del nye brugere.
-
@henrikmillinge En af mine "indsigelser" mod at dele indlæg på Mastodon er netop at det ikke sætter mig som medafsender. Det betyder at jeg ikke ser reaktioner og svar.
Så der er ikke rigtigt noget der nudger mig til at dele.
Jeg ignorerer også ofte delinger. Det jeg er interesseret i er relationen mellem mig og den jeg følger. Så hvis du ikke har en kommentar til opslaget, så er opslaget ikke så meget en del af den relation.
@pmakholm @henrikmillinge @SuneAuken Men du kan citere, hvis opslagets ejer tillader det. Eller kommentere - så kigger folk vel på opslaget hvis de finder det interessant.
Jeg deler opslag som jeg synes bør nå ud til et større publikum, og citerer enkelte gange, hvis jeg synes jeg har noget at tilføje

-
Jeg er bange for, at der er et stykke vej endnu, før Mastodon er for alle.
Jeg ville lige følge Jesper Ross Stocholm, og det er muligt, at jeg er en tastaturklovn, men så vidt jeg kan se, kan jeg kun følge ham ved at klikke på linket til hans Mastodon-konto fra hans Friendica-indlæg, og så logge ind med mit brugernavn fra social.vivaldi.net og så tilføje ham - i hvert fald fra min browser på en computer.
Det er simpelthen for klodset til at de fleste gider bøvle med det, og det må pinedød kunne gøres bedre.
Jeg er med på, at det er noget andet, når en person kommer op i mit feed lokalt - så er det ligetil. Men det at tilføje brugere via et eksternt link til en anden server er noget hest, og det kan næsten ikke undgå at blive en barriere for en del nye brugere.
@madsenandersc @SuneAuken @Jonasdahl Ja, det kan godt være lidt besværligt at følge folk når man ikke ser dem i sin tidslinje. Mastodon har fundet en fin løsning, synes jeg, hvor man klikker følg og så skal skrive sin instans.
-
Jeg ville virkelig ønske, at vi på dansk mastodon blev bedre til at kommentere og videredele hinandens poster.
Jeg ved godt, at rækkevidde ikke er alt, men der er nødt til at være en mulighed for at give en post rækkevidde, hvis vi vil have myndigheder og debattører væk fra tech-oligarkernes platforme.
Danmark vil gerne skifte fra, men der skal også være noget at skifte til.
@SuneAuken bare som en anekdote, da jeg et par år siden var ved at flytte til Danmark, ville jeg selvfølgelig finde nogle danskere her på Mastodon.
Men enten var der bare markant færre danskere på platformen, eller måske ville de ikke boost hinandens opslag. I hvert fald var jeg nødt at bruge Facebook ogv. for at kunne finde hobbygrupper og at se, hvad det er der man diskuterer i Danmark.
Nu er jeg allerede tilbage i Finland igen, men stadig er det sejt at se, at der er lidt mere aktivitet.
-
@SuneAuken bare som en anekdote, da jeg et par år siden var ved at flytte til Danmark, ville jeg selvfølgelig finde nogle danskere her på Mastodon.
Men enten var der bare markant færre danskere på platformen, eller måske ville de ikke boost hinandens opslag. I hvert fald var jeg nødt at bruge Facebook ogv. for at kunne finde hobbygrupper og at se, hvad det er der man diskuterer i Danmark.
Nu er jeg allerede tilbage i Finland igen, men stadig er det sejt at se, at der er lidt mere aktivitet.
Altså, ironisk (eller opmuntrende) nok er det her vist den post, jeg nogensinde har skrevet på mastodon, der har givet mest aktivitet.
Her er stadig ret stille generelt. Men energien i denne tråd er jo virkelig noget.
-
@pmakholm @henrikmillinge @SuneAuken Men du kan citere, hvis opslagets ejer tillader det. Eller kommentere - så kigger folk vel på opslaget hvis de finder det interessant.
Jeg deler opslag som jeg synes bør nå ud til et større publikum, og citerer enkelte gange, hvis jeg synes jeg har noget at tilføje

@anderslund @pmakholm @henrikmillinge
Jeg får havldelen af mine nyheder og mindst 25% af nye konto jeg vil følge (ok, indrømmet: upræcise angivelse) fra, hvad folk videredeler. Det opfatter jeg som en kæmpe gave.
-
Jeg ved godt, at rækkevidde ikke er alt, men der er nødt til at være en mulighed for at give en post rækkevidde, hvis vi vil have myndigheder og debattører væk fra tech-oligarkernes platforme.
Senere ... Ha. Der er noget vidunderligt over, at dette er den mest aktive post, jeg vist nogensinde har sat på Mastodon.
-
@SuneAuken nu vi taler om at mastodon ikke er super brugervenligt:
Jeg kan se at nogen her svarer på indlæg jeg ikke kan se fra en bestemt person. Jeg kan klikke på personens navn, og så står der bare at vedkommende aldrig har postet noget. Skal jeg gætte på at det er mig eller dem der har blokeret kommunikationen imellem os?
Det føles lidt som en særlig fediverse oplevelse kun at læse halvdelen af en samtale. Jeg ved ikke hvad den gode løsning er, men det her er ikke perfektDen er jeg ikke techie nok til at forklare.
-
Senere ... Ha. Der er noget vidunderligt over, at dette er den mest aktive post, jeg vist nogensinde har sat på Mastodon.
Den er ukontroversiel og relevant for næsten alle

Og lagt op på det helt rigtige tidspunkt
-
Den er ukontroversiel og relevant for næsten alle

Og lagt op på det helt rigtige tidspunkt
@folfdk Det ser unægtelig sådan ud.
-
@SuneAuken jag tycker ni borde skapa ett eller flera "starterpacks" för danska
Masto
deltagare. Det kan hjälpa lite för de som är nya. -
@SuneAuken jag tycker ni borde skapa ett eller flera "starterpacks" för danska
Masto
deltagare. Det kan hjälpa lite för de som är nya. Jeg tror, der findes nogle. Jeg er for tech-inkompetent til helt at vide det.
-
Jeg tror, der findes nogle. Jeg er for tech-inkompetent til helt at vide det.
@SuneAuken aha, jag letar lyckades inte hitta någon på temat Danmark... Men jag kanske inte heller förstår hur man letar...

-
@SuneAuken aha, jag letar lyckades inte hitta någon på temat Danmark... Men jag kanske inte heller förstår hur man letar...

Fumlehoveder i alle lande, foren jer!