Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Jeg mener, at Danmark bør gøre sig uafhængig af Microsoft og især Google så hurtigt som muligt.

Jeg mener, at Danmark bør gøre sig uafhængig af Microsoft og især Google så hurtigt som muligt.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
dkpolitiktrumpregimegronlanddanskertrut
13 Indlæg 8 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • genstart@mstdn.dkG This user is from outside of this forum
    genstart@mstdn.dkG This user is from outside of this forum
    genstart@mstdn.dk
    wrote sidst redigeret af

Jeg mener, at Danmark bør gøre sig uafhængig af Microsoft og især Google så hurtigt som muligt. Især MitID bør også fungere i andre browsere. Men jeg spørger mig også, hvordan Danmark vil forsvare Grønland. Vil den danske regering så spørge Trump-regimet, om de må bruge F-35 mod dem?

#dkpolitik #trumpregime #Grønland #Danskertrut

pms@cupoftea.socialP pmakholm@social.data.coopP 2 Replies Last reply
    2
    0
    • genstart@mstdn.dkG genstart@mstdn.dk

Jeg mener, at Danmark bør gøre sig uafhængig af Microsoft og især Google så hurtigt som muligt. Især MitID bør også fungere i andre browsere. Men jeg spørger mig også, hvordan Danmark vil forsvare Grønland. Vil den danske regering så spørge Trump-regimet, om de må bruge F-35 mod dem?

pms@cupoftea.socialP This user is from outside of this forum
      pms@cupoftea.socialP This user is from outside of this forum
      pms@cupoftea.social
      wrote sidst redigeret af

@Genstart vi har lagt alle vores æg i den amerikanske kurv, og vi er blevet ved med det lang tid efter de burde være klart hvor dårlig en ide det er. Jeg veksler mellem at tænke at den fodslæbene reaktion på virkeligheden vi ser fra politikere er et forsøg på at give os mere tid til omstilling eller at det er en uvilje til at indse hvor fucked vi virkelig er. Måske er det begge dele.

anport@mastodon.socialA 1 Reply Last reply
      0
      • pms@cupoftea.socialP pms@cupoftea.social

@Genstart vi har lagt alle vores æg i den amerikanske kurv, og vi er blevet ved med det lang tid efter de burde være klart hvor dårlig en ide det er. Jeg veksler mellem at tænke at den fodslæbene reaktion på virkeligheden vi ser fra politikere er et forsøg på at give os mere tid til omstilling eller at det er en uvilje til at indse hvor fucked vi virkelig er. Måske er det begge dele.

anport@mastodon.socialA This user is from outside of this forum
        anport@mastodon.social
        wrote sidst redigeret af anport@mastodon.social

@pms @Genstart ja, det er egentlig ret skræmmende, at hele Den Danske Stat anno 2026 er afhængig af, at Outlook og Microsoft Excel fungerer. Holder disse programmer op med at virke, så virker Den Danske Stat heller ikke. *gulp*

mjj@mstdn.dkM 1 Reply Last reply
        0

pmakholm@social.data.coopP This user is from outside of this forum
          pmakholm@social.data.coopP This user is from outside of this forum
          pmakholm@social.data.coop
          wrote sidst redigeret af

@Genstart Danmark kan ikke forsvare Grønland mod en egentlig invasion med aktisk slagkraft.

Det ville vi heller ikke have kunne med Saab Gripen fly og øvrigt europæisk udstyr.

Hvis det kommer dertil er Grønland tabt.

genstart@mstdn.dkG 1 Reply Last reply
          0
          • pmakholm@social.data.coopP pmakholm@social.data.coop

@Genstart Danmark kan ikke forsvare Grønland mod en egentlig invasion med aktisk slagkraft.

Det ville vi heller ikke have kunne med Saab Gripen fly og øvrigt europæisk udstyr.

Hvis det kommer dertil er Grønland tabt.

genstart@mstdn.dk
            wrote sidst redigeret af

@pmakholm
            Det passer også igen. Og som vi lige nu ser, vil Europa ikke nødvendigvis støtte Danmark.

evilcartyen@mstdn.dkE 1 Reply Last reply
            0
            • anport@mastodon.socialA anport@mastodon.social

@pms @Genstart ja, det er egentlig ret skræmmende, at hele Den Danske Stat anno 2026 er afhængig af, at Outlook og Microsoft Excel fungerer. Holder disse programmer op med at virke, så virker Den Danske Stat heller ikke. *gulp*

mjj@mstdn.dkM This user is from outside of this forum
              mjj@mstdn.dkM This user is from outside of this forum
              mjj@mstdn.dk
              wrote sidst redigeret af

@anport @pms @Genstart Jeg har jo ellers megen respekt - men Schøts take på Big Tech-frigørelse i sommer var et meget trist vildskud, synes jeg:
              https://youtu.be/dVgq64VuE18?si=Tf4OwdDZ2vQWIjyP
              Hans argumenter gik på, at der er så meget andre elementer i kæden. Og det er jo ikke forkert, men det gør jo ikke pointen irrelevant, at amerikanske teknologi-giganter i en høj grad ejer værktøjskassen.

saederup@helvede.netS 1 Reply Last reply
              0

@pmakholm
                Det passer også igen. Og som vi lige nu ser, vil Europa ikke nødvendigvis støtte Danmark.

evilcartyen@mstdn.dkE This user is from outside of this forum
                evilcartyen@mstdn.dk
                wrote sidst redigeret af

@Genstart @pmakholm de ville støtte men ikke militært. Ingen kan vinde over amerikanerne militært.

genstart@mstdn.dkG 1 Reply Last reply
                0
                • evilcartyen@mstdn.dkE evilcartyen@mstdn.dk

@Genstart @pmakholm de ville støtte men ikke militært. Ingen kan vinde over amerikanerne militært.

genstart@mstdn.dk
                  wrote sidst redigeret af

@EvilCartyen
                  Jeg har også primært skrevet det for at understrege absurditeten. Men problemet er jo også, at Danmark ikke kan forsvare sig med kampfly, hvis USA ikke vil. Uanset hvem. De russiske skibe, der er mere og mere på farten i Fehmarn Bælt, er heller ikke nødvendigvis beroligende.
                  @pmakholm

tokeriis@helvede.netT 1 Reply Last reply
                  0
                  • mjj@mstdn.dkM mjj@mstdn.dk

@anport @pms @Genstart Jeg har jo ellers megen respekt - men Schøts take på Big Tech-frigørelse i sommer var et meget trist vildskud, synes jeg:
                    https://youtu.be/dVgq64VuE18?si=Tf4OwdDZ2vQWIjyP
                    Hans argumenter gik på, at der er så meget andre elementer i kæden. Og det er jo ikke forkert, men det gør jo ikke pointen irrelevant, at amerikanske teknologi-giganter i en høj grad ejer værktøjskassen.

saederup@helvede.netS This user is from outside of this forum
                    saederup@helvede.netS This user is from outside of this forum
                    saederup@helvede.net
                    wrote sidst redigeret af

Der er fra mit perspektiv en stor elefant i rummet, som ingen taler om, når den her diskussion kommer op, og det er vores pensionsopsparinger. Det er milliarder af kroner i investeringer, og mange af dem i de store amerikanske techfirmaer. Selvfølgelig rammer det firmaerne, hvis de mister rigtig mange brugere og indsamler mindre data, men det er stadig småtterier i sammenligning med pensionsmilliarderne.

@mjj @anport @pms @Genstart

anport@mastodon.socialA 1 Reply Last reply
                    0
                    • saederup@helvede.netS saederup@helvede.net

Der er fra mit perspektiv en stor elefant i rummet, som ingen taler om, når den her diskussion kommer op, og det er vores pensionsopsparinger. Det er milliarder af kroner i investeringer, og mange af dem i de store amerikanske techfirmaer. Selvfølgelig rammer det firmaerne, hvis de mister rigtig mange brugere og indsamler mindre data, men det er stadig småtterier i sammenligning med pensionsmilliarderne.

@mjj @anport @pms @Genstart

anport@mastodon.social
                      wrote sidst redigeret af

@saederup @mjj @pms @Genstart men her virker det jo oplagt, at gentænke hele pensionsopsparingssystemet igennem én gang til. Det er vel ikke så mange år siden, ATP og de andre giganter stoppede med at putte vores penge i amerikanske olieselskaber og israelske våbenfirmaer og flyttede dem i stedet over i Microsoft og Google aktier?

1 Reply Last reply
                      0
                      • jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social shared this topic
                        tokeriis@helvede.netT tokeriis@helvede.net shared this topic

@EvilCartyen
                        Jeg har også primært skrevet det for at understrege absurditeten. Men problemet er jo også, at Danmark ikke kan forsvare sig med kampfly, hvis USA ikke vil. Uanset hvem. De russiske skibe, der er mere og mere på farten i Fehmarn Bælt, er heller ikke nødvendigvis beroligende.
                        @pmakholm

tokeriis@helvede.netT This user is from outside of this forum
                        tokeriis@helvede.net
                        wrote sidst redigeret af

@Genstart @EvilCartyen @pmakholm Der er nok ingen tvivl om, at Grønlands dage som en del af rigsfællesskabet er ved at være talte, medmindre et eller andet radikalt andet kommer i vejen for amerikanerne og distraherer Trump/Saurons øje.

evilcartyen@mstdn.dkE 1 Reply Last reply
                        0
                        • tokeriis@helvede.netT tokeriis@helvede.net

@Genstart @EvilCartyen @pmakholm Der er nok ingen tvivl om, at Grønlands dage som en del af rigsfællesskabet er ved at være talte, medmindre et eller andet radikalt andet kommer i vejen for amerikanerne og distraherer Trump/Saurons øje.

evilcartyen@mstdn.dk
                          wrote sidst redigeret af

@tokeriis @Genstart @pmakholm

Jeg er ikke helt så sikker, for det vil være en de facto afvikling af NATO, og det er jeg ikke sikker på man fra amerikansk side egentlig er interesseret i.

Men skulle det ske, så kommer der også en fremtid uden Trump ved roret.

tokeriis@helvede.netT 1 Reply Last reply
                          0
                          • evilcartyen@mstdn.dkE evilcartyen@mstdn.dk

@tokeriis @Genstart @pmakholm

Jeg er ikke helt så sikker, for det vil være en de facto afvikling af NATO, og det er jeg ikke sikker på man fra amerikansk side egentlig er interesseret i.

Men skulle det ske, så kommer der også en fremtid uden Trump ved roret.

tokeriis@helvede.net
                            wrote sidst redigeret af

@EvilCartyen @Genstart @pmakholm Det vil være et andet NATO, hvor der ikke er så meget gensidig anerkendelse som før, noget der mere ligner et klassisk imperium med en række vasalstater og en række indbyrdes stridende associerede stater, det kan spille ud mod hinanden, og så i øvrigt udnytte deres ressourcer.

1 Reply Last reply
                            0
                            Svar
                            • Svar som emne
                            Login for at svare
                            • Ældste til nyeste
                            • Nyeste til ældste
                            • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.