Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Måske skal vi i #danmarkskifter finde en anden virksomhed at foreslå til mail og sky end Proton

Måske skal vi i #danmarkskifter finde en anden virksomhed at foreslå til mail og sky end Proton

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
danmarkskifter
55 Indlæg 26 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net

@Privatfar

Ja, det kan jeg nok godt forstå.

I Computerworld artiklen henvises til at det er en dommerkendelse lokalt under landets love. Og så skal de vel følge det? At de oplysninger så efterfølgende bliver givet videre...
    Jeg tror ikke jeg ville sige "Proton har hjulpet FBI".

Jeg tror ikke Proton kan udfordre lovene uden at det er til fare for deres forretning, og alle de andre kunder de har.

Cc
    @asbjornn @Trine_DK @jeppe

folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
    folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
    folfdk@helvede.net
    wrote sidst redigeret af

@Privatfar @asbjornn @Trine_DK @jeppe

Tag eventuelt et kig på denne artikel

https://www.techradar.com/vpn/if-you-want-to-protect-your-anonymity-on-proton-mail-take-this-step

Den er lidt gammel men giver mange gode facts, f.eks at Proton udgiver en rapport om hvad de er blevet bedt om at frigive, at VPN kan være en god idé, eller Tor/Onion browser (som Proton også tilbyder) hvis man vil sikre sig mod at blive identificeret.

1 Reply Last reply
    1
    0
    • mkj@social.mkj.earthM mkj@social.mkj.earth

@liebach Det är så jag också har uppfattat det här. Det finns nog inga seriösa företag någonstans som inte, givet en procedurellt riktig juridisk begäran, lämnar ut den av begärd data som de har.

Det är inte på något sätt något förvånande, eller något unikt för Proton, att det sker.

@jeppe

liebach@mastodon.artL This user is from outside of this forum
      liebach@mastodon.art
      wrote sidst redigeret af

@mkj @jeppe Netop. Der var en Fransk aktivist der blev ramt på præcis samme måde for et års tid siden, og der var de samme misforståelser.

jeppe@uddannelse.socialJ 1 Reply Last reply
      0
      • jeppe@uddannelse.socialJ jeppe@uddannelse.social

RE: https://mastodon.social/@404mediaco/116178581339270397

Måske skal vi i #danmarkskifter finde en anden virksomhed at foreslå til mail og sky end Proton.
        Mærkeligt at simply.com og one.com ikke har lavet en simpel/lettilgængelig løsning.

Redigeret: @notsoloud @liebach @folfdk @mkj har påpeget at Proton har fulgt en dommerkendelse. Så de har gjort hvad de skulle. Og problemet er derfor alene om schweizisk politi har gjort ret i at dele med FBI. Og spørgsmålet bliver derved om vi kan stole på (virksomheder i) Schweiz.

labus@expressional.socialL This user is from outside of this forum
        labus@expressional.socialL This user is from outside of this forum
        labus@expressional.social
        wrote sidst redigeret af

@jeppe Suk.
        Det understreger for mig en vigtig pointe om, at det ikke handler om at stole på nogen (længere) men om at have en exit-strategi, hvor man uden videre besvær kan flytte sig fra et sted til et andet.
        Tak for at dele.

1 Reply Last reply
        0
        • bettina@mastodon.nuB bettina@mastodon.nu shared this topic

Måske skal vi i #danmarkskifter finde en anden virksomhed at foreslå til mail og sky end Proton.
          Mærkeligt at simply.com og one.com ikke har lavet en simpel/lettilgængelig løsning.

Redigeret: @notsoloud @liebach @folfdk @mkj har påpeget at Proton har fulgt en dommerkendelse. Så de har gjort hvad de skulle. Og problemet er derfor alene om schweizisk politi har gjort ret i at dele med FBI. Og spørgsmålet bliver derved om vi kan stole på (virksomheder i) Schweiz.

bettina@mastodon.nuB This user is from outside of this forum
          bettina@mastodon.nuB This user is from outside of this forum
          bettina@mastodon.nu
          wrote sidst redigeret af bettina@mastodon.nu

@jeppe Uhhh, hvor ubehageligt. WTF. Jeg har godt nok en protonmail, men bruger den ikke til noget. Jeg har i stedet et dansk domæne, hostet hos en dansk udbyder, suppleret med Nextcloud hos tab-digital. Men man er vel ikke sikret, før man selv har kontrol over serveren, og det har jeg bare ikke kompetencerne til...

PS - nu har jeg læst hele tråden, og er ikke længere så bekymret. En dommerkendelse skal man jo rette sig efter.

1 Reply Last reply
          0
          • mshdk@mastodon.socialM mshdk@mastodon.social

@pmakholm @mjj @olepoulsen @jeppe Tjaa med mindre at nogen tvinger proton til at at ændre deres kode (som det skete med hushmail) vil det ikke på samme måde som med en traditional udbyder nemt at opnå adgang til den mail folk har liggende på serveren.

pmakholm@social.data.coopP This user is from outside of this forum
            pmakholm@social.data.coop
            wrote sidst redigeret af

@mshdk Så med mindre Proton gør det muligt, så er email ikke tilgængelig.

Det er som jeg ser det præcis det samme som traditionelle udbydere.

@mjj @olepoulsen @jeppe

mshdk@mastodon.socialM 1 Reply Last reply
            0
            • pmakholm@social.data.coopP pmakholm@social.data.coop

@mshdk Så med mindre Proton gør det muligt, så er email ikke tilgængelig.

Det er som jeg ser det præcis det samme som traditionelle udbydere.

@mjj @olepoulsen @jeppe

mshdk@mastodon.socialM This user is from outside of this forum
              mshdk@mastodon.social
              wrote sidst redigeret af

@pmakholm @mjj @olepoulsen @jeppe Nej, generelt ved en traditionel udbyder ligger mailen klar til at blive downloaded af en hacker eller udleveret til andre. Hos proton vil det kræve en kode ændring på deres servere at opsnappe krypteringsnøglen når kunden indtaster den.

pmakholm@social.data.coopP 1 Reply Last reply
              0

@pmakholm @mjj @olepoulsen @jeppe Nej, generelt ved en traditionel udbyder ligger mailen klar til at blive downloaded af en hacker eller udleveret til andre. Hos proton vil det kræve en kode ændring på deres servere at opsnappe krypteringsnøglen når kunden indtaster den.

pmakholm@social.data.coop
                wrote sidst redigeret af

@mshdk Hvad mener du med "klar til at blive downloadet"?

Traditionelle udbydere har noget software der kan læse mailen. Proton har noget software der kan læse mailen.

@mjj @olepoulsen @jeppe

mshdk@mastodon.socialM 1 Reply Last reply
                0

@mshdk Hvad mener du med "klar til at blive downloadet"?

Traditionelle udbydere har noget software der kan læse mailen. Proton har noget software der kan læse mailen.

@mjj @olepoulsen @jeppe

mshdk@mastodon.social
                  wrote sidst redigeret af

@pmakholm @mjj @olepoulsen @jeppe Hvis man har root adgang til serveren har man adgang til emailen i klar tekst hos en mere traditional udbyder. Hos proton mangler man stadig kundens del af krypteringsnøglen så man har kun adgang til krypteret data. Så hvis proton skal udlevere email arkivet skal de (eller en angriber) ændre deres applikations kode så den opsnapper kundens nøgle.

mrmanor@social.data.coopM 1 Reply Last reply
                  0

@pmakholm @mjj @olepoulsen @jeppe Hvis man har root adgang til serveren har man adgang til emailen i klar tekst hos en mere traditional udbyder. Hos proton mangler man stadig kundens del af krypteringsnøglen så man har kun adgang til krypteret data. Så hvis proton skal udlevere email arkivet skal de (eller en angriber) ændre deres applikations kode så den opsnapper kundens nøgle.

mrmanor@social.data.coopM This user is from outside of this forum
                    mrmanor@social.data.coopM This user is from outside of this forum
                    mrmanor@social.data.coop
                    wrote sidst redigeret af

@mshdk
                    Jeg var lige ved at skrive et langt indlæg om det samme, men det slap jeg så for 😁
                    Jeg vil lige supplere med at man faktisk kan hente sin public key fra Proton og give den til andre. Jeg testede det for et par år siden og det lykkedes faktisk at sende krypteret fra min Thunderbird og modtager kunne læse det.
                    @pmakholm @mjj @olepoulsen @jeppe

1 Reply Last reply
                    0

@mjj Jeg er iøvrigt lidt skeptisk overfor ideen om at Proton rent teknisk er mere sikker som mail-udbyder, end for eksempel one.com.

Det giver noget sikkerhed at holde sig inden for en silo. Så hvis min psykolog har en proton-mail kan jeg sende sikkert med en proton-mail. Men som generel mail, giver jeg ikek så meget på det.

Encrypted at rest eller ej...

@olepoulsen @jeppe

gjoel@mstdn.dkG This user is from outside of this forum
                      gjoel@mstdn.dkG This user is from outside of this forum
                      gjoel@mstdn.dk
                      wrote sidst redigeret af

@pmakholm @mjj @olepoulsen @jeppe Jeg er ekstremt mistroisk over for virksomheder der tager en standard og udvider den til kun at virke for dem selv. Det er klassisk embrace, extend and extinguish. Det skal for pokker da ikke være en fordel at have mail samme sted, det er totalt misforstået!

1 Reply Last reply
                      0

jrossstocholm@friendica.dkJ This user is from outside of this forum
                        jrossstocholm@friendica.dkJ This user is from outside of this forum
                        jrossstocholm@friendica.dk
                        wrote sidst redigeret af

@jeppe Jeg kunne ikke anbefale nogen noget, som jeg ikke selv ville bruge. Og jeg ville ikke bruge en krypteret e-mailtjeneste. Jeg stoler ikke nok på mine evner til, at jeg ville kunne holde styr på nøglerne.

Jeg har også en uro over, at “Hr. og Fru Jensen” nu valfarter til Proton. Jeg har ikke tiltro til, at de har sat sig ordentligt ind i, hvad konsekvenserne kan være. Når man tænker på, hvad deres generelle “cyber hygiejne” er ift genbrug af passwords, phishing etc, så forudser jeg en tsunami af helt almindelige mennesker, der pludseligt står uden deres e-mails fordi de skulle skifte telefon eller PC … og ikke lige fik overført nøglerne også.

Der er helt sikkert rigtig gode grunde til at bruge en krypteret tjeneste - de er bare ikke relevante for mig.

Og moralen i historien, du linker til: hvis du gerne vil irritere myndigheder og lignende - så brug for guds skyld kryptovaluta til eventuel betaling for de tjenester, du bruger 😂

1 Reply Last reply
                        0
                        • mjj@mstdn.dkM mjj@mstdn.dk

@svuorela @wolf @jeppe Altså, du har fået selv mig til at tage Plasma op til genopvejelse, så...

jeppe@uddannelse.socialJ This user is from outside of this forum
                          jeppe@uddannelse.social
                          wrote sidst redigeret af

@mjj @svuorela @wolf fedt! Det er helt sort for mig med alle de forkortelser🫣🫨😀. Jeg må på wikipedia og læse🙂

1 Reply Last reply
                          0
                          • liebach@mastodon.artL liebach@mastodon.art

@mkj @jeppe Netop. Der var en Fransk aktivist der blev ramt på præcis samme måde for et års tid siden, og der var de samme misforståelser.

jeppe@uddannelse.social
                            wrote sidst redigeret af jeppe@uddannelse.social

@liebach @mkj virkelig gode pointer. Jeg trækker min problematisering tilbage. Så tilbage står din pointe om chefens politiske vildskud.
                            Redigeret: som måske heller ikke har substans.
                            Dejligt at blive klogere😊

ah@goto.boserup.euA 1 Reply Last reply
                            0

@liebach @mkj virkelig gode pointer. Jeg trækker min problematisering tilbage. Så tilbage står din pointe om chefens politiske vildskud.
                              Redigeret: som måske heller ikke har substans.
                              Dejligt at blive klogere😊

ah@goto.boserup.euA This user is from outside of this forum
                              ah@goto.boserup.euA This user is from outside of this forum
                              ah@goto.boserup.eu
                              wrote sidst redigeret af

@jeppe @liebach @mkj Var det ikke mest et uheldigt tweet? Det var min opfattelse. Desværre et Medium-link, men analysen her peger ikke på en stor Trump-fan, synes jeg.

https://medium.com/@ovenplayer/does-proton-really-support-trump-a-deeper-analysis-and-surprising-findings-aed4fee4305e

liebach@mastodon.artL 1 Reply Last reply
                              0
                              • ah@goto.boserup.euA ah@goto.boserup.eu

@jeppe @liebach @mkj Var det ikke mest et uheldigt tweet? Det var min opfattelse. Desværre et Medium-link, men analysen her peger ikke på en stor Trump-fan, synes jeg.

https://medium.com/@ovenplayer/does-proton-really-support-trump-a-deeper-analysis-and-surprising-findings-aed4fee4305e

liebach@mastodon.art
                                wrote sidst redigeret af

@ah @jeppe @mkj You're right. It looks extremely like I was wrong there.

1 Reply Last reply
                                0

mikill@mastodon.worldM This user is from outside of this forum
                                  mikill@mastodon.world
                                  wrote sidst redigeret af

@jeppe 1/3 Sagens rette sammenhæng er vist allerede opklaret, men har alligvel et par bemærkninger: Hvis vi snakker danmarkskifter, synes jeg også vi lige bør overveje ambitionsniveauet. Skal det virkelig være sådan, at en tjeneste kun er helt anbefalelsesværdig, hvis den kan garantere fuld anonymitet, selv hvis den er underlagt en lovgivning, som er mindre privatlivsrespekterende end den schweiziske? Beskyttelse af privatlivet kræver ikke nødvendigvis anonymitet.

mikill@mastodon.worldM jokerejoker@friendica.dkJ 2 Replies Last reply
                                  0
                                  • mikill@mastodon.worldM mikill@mastodon.world

@jeppe 1/3 Sagens rette sammenhæng er vist allerede opklaret, men har alligvel et par bemærkninger: Hvis vi snakker danmarkskifter, synes jeg også vi lige bør overveje ambitionsniveauet. Skal det virkelig være sådan, at en tjeneste kun er helt anbefalelsesværdig, hvis den kan garantere fuld anonymitet, selv hvis den er underlagt en lovgivning, som er mindre privatlivsrespekterende end den schweiziske? Beskyttelse af privatlivet kræver ikke nødvendigvis anonymitet.

mikill@mastodon.world
                                    wrote sidst redigeret af

@jeppe 2/3 Jeg synes således, det er vigtigt at notere sig det, Proton udtaler i sagen, nemlig at der hverken blev udleveret e-mails, indhold af beskeder eller metadata om, hvem brugeren kommunikerede med. Proton kunne kun oplyse navnet på brugeren, fordi denne havde valgt at betale med kreditkort.

Som de også selv siger, så bør brugere, der ønsker maksimal anonymitet bruge Proton VPN eller Tor, betal med kontanter eller kryptovaluta, og undlade at tilføje en gendannelses-email til deres konto.

mikill@mastodon.worldM 1 Reply Last reply
                                    0

@jeppe 2/3 Jeg synes således, det er vigtigt at notere sig det, Proton udtaler i sagen, nemlig at der hverken blev udleveret e-mails, indhold af beskeder eller metadata om, hvem brugeren kommunikerede med. Proton kunne kun oplyse navnet på brugeren, fordi denne havde valgt at betale med kreditkort.

Som de også selv siger, så bør brugere, der ønsker maksimal anonymitet bruge Proton VPN eller Tor, betal med kontanter eller kryptovaluta, og undlade at tilføje en gendannelses-email til deres konto.

mikill@mastodon.world
                                      wrote sidst redigeret af

@jeppe 3/3 Endeligt, og det er min helt egen tolkning, så tror jeg, at visse dele af privacy-miljøet har haft et lille horn i siden på Proton, siden deres CEO for et års tid siden formastede sig til at erklærer sig enig med det republikanske parti på visse områder. Det var på nippet til blive fremstillet som om, at nu var Proton endnu et techfirma i lommen på Trump.

1 Reply Last reply
                                      0

jokerejoker@friendica.dkJ This user is from outside of this forum
                                        jokerejoker@friendica.dkJ This user is from outside of this forum
                                        jokerejoker@friendica.dk
                                        wrote sidst redigeret af

@jeppe @mikill Men et jo ikke realistisk.

Hvis dine køb med kreditkort ikke kan fremgå af virksomhedens regnskab, fordi de er anonyme, de er salget af servicen per definition ikke lovlig, jf. regnskabsloven i diverse lande.

Den eneste måde at løse det på er ved at der ikke er en traditionel økonomisk transaktion.

Proton har gjort alt har vi kan forvente af dem i den her situation. Det skal VU ikke straffe dem for.

mikill@mastodon.worldM 1 Reply Last reply
                                        0
                                        • jokerejoker@friendica.dkJ jokerejoker@friendica.dk

@jeppe @mikill Men et jo ikke realistisk.

Hvis dine køb med kreditkort ikke kan fremgå af virksomhedens regnskab, fordi de er anonyme, de er salget af servicen per definition ikke lovlig, jf. regnskabsloven i diverse lande.

Den eneste måde at løse det på er ved at der ikke er en traditionel økonomisk transaktion.

Proton har gjort alt har vi kan forvente af dem i den her situation. Det skal VU ikke straffe dem for.

mikill@mastodon.world
                                          wrote sidst redigeret af

@jokerejoker Jeg regner ikke med, at det er min kommentar, du svarer specifikt på? Min pointe var i hvert fald nogenlunde den samme, nemlig at Proton blot gør det man kan forvente, og det vi som brugere har fået stillet i udsigt.

jeppe@uddannelse.socialJ 1 Reply Last reply
                                          0
                                          Svar
                                          • Svar som emne
                                          Login for at svare
                                          • Ældste til nyeste
                                          • Nyeste til ældste
                                          • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.