Der er masser af alternativer til big tech og overvågning og det er lykkedes @pernillet (min udlægning) at få dr.dk til at skrive en ualmindelig omfattende artikel om emnet - godt gået!
-
Der er masser af alternativer til big tech og overvågning og det er lykkedes @pernillet (min udlægning) at få dr.dk til at skrive en ualmindelig omfattende artikel om emnet - godt gået!
-
@oldrup det sjove er at dr faktisk har skrevet om digitalt selvforsvar mange gange de sidste 10 år!
-
@oldrup det sjove er at dr faktisk har skrevet om digitalt selvforsvar mange gange de sidste 10 år!
@oldrup Jeg synes det er så fedt at der bliver lagt så meget vægt på FOSS-alternativerne her. Godt, I har lykkes med at give det en stemme i den gode sendetid, @pernillet !
-
@oldrup @pernillet det er sgu dejligt at se

.Personligt havde jeg nok foretrukket, at linket til mastodon havde peget på enten den danske server https://mstdn.dk/public/local eller https://expressional.social/public/local, der vil vise de lokale posts fra de to danske servere. Men omvendt kan jeg godt se problemet i, at der på mstdn.dk er 145 brugere og på expressional.social er 350 - sammenligned med de 304.000 brugere på mastodon.social.
Det samme med Pixelfed. Det er ærgerligt, at der ikke er et direkte link til enten pixelfed.dk eller pixelfed.social ... eksempelvis https://pixelfed.dk/web/explore
-
@pernillet @oldrup Med en risiko for at lyde som en kæmpe nejhat: Ecosia og Vivaldi fremhæves som bud på europæiske browsere, men begge de to er baseret på Chromium. Chromium er ganske vist open source, men er samtidig direkte kontrolleret af Google. Og Ecosia og Vivaldi er begge proprietære. Det ville være så rart at kunne pege på noget, der er open source med betryggende governance-struktur og som udfordrer Chromiums næsten-monopol på browsermarkedet.
-
A anderslund@expressional.social shared this topic
-
@pernillet @oldrup Med en risiko for at lyde som en kæmpe nejhat: Ecosia og Vivaldi fremhæves som bud på europæiske browsere, men begge de to er baseret på Chromium. Chromium er ganske vist open source, men er samtidig direkte kontrolleret af Google. Og Ecosia og Vivaldi er begge proprietære. Det ville være så rart at kunne pege på noget, der er open source med betryggende governance-struktur og som udfordrer Chromiums næsten-monopol på browsermarkedet.
@fuglede @pernillet @oldrup
Hvad er dit alternativ? En europæisk fork af KHTML? -
Hvad er dit alternativ? En europæisk fork af KHTML?@leeloo @fuglede @pernillet @oldrup Og alt der kan tænkes at blive bygget på Servo
Den har godt momentum. -
Hvad er dit alternativ? En europæisk fork af KHTML?@leeloo @pernillet @oldrup Ja, det bliver noget underligt noget at associere geografi til åbent styrede open source-projekter. Jeg kunne forke Firefox i aften og sige »se den her danske browser«, men det ville være en dårlig idé at bruge den.
Jeg har ikke selv en rigtig god one-liner. Under tvang ville jeg måske på godt og ondt sige »bare brug Firefox, eller LibreWolf hvis du er mere teknisk anlagt, og Tor Browser til visse formål«. En dag må jeg få prøvet Mullvads.
-
@fuglede @pernillet Jeg tror det handler om at finde et let fordøjeligt alternativ til Hr og Fru Danmark og simpelthen bare komme i gang med at demonstrere at Chrome ikke er "Internettet".
Ecosia og Vivaldi tilbyder også noget ekstra. Folk skal føle det er besværet værd.
(Mit lokale bibliotek bruger Chrome på deres computere til borgerne; en udskiftning til bare Ecosia ville et kæmpe skridt i den rigtige retning, og jeg forstår ærligt talt ikke at man vælger Chrome til sådan kiosk PC.)
-
@fuglede @engedal @pernillet @oldrup Jeg bruger Qwant
-
@fuglede @pernillet Jeg tror det handler om at finde et let fordøjeligt alternativ til Hr og Fru Danmark og simpelthen bare komme i gang med at demonstrere at Chrome ikke er "Internettet".
Ecosia og Vivaldi tilbyder også noget ekstra. Folk skal føle det er besværet værd.
(Mit lokale bibliotek bruger Chrome på deres computere til borgerne; en udskiftning til bare Ecosia ville et kæmpe skridt i den rigtige retning, og jeg forstår ærligt talt ikke at man vælger Chrome til sådan kiosk PC.)