Vi skal have alternativer til de amerikanske techgiganter i alle vores sociale møderhttps://www.dr.dk/nyheder/indland/techgiganter-fjerner-opslag-og-truer-med-lukke-grupper-jeg-ved-ikke-hvad-vi-goer-forkert#Danmarkskifter
-
@aphandersen Hvorfor skal vi ikke gå tilbage?
Hvorfor skal vi ikke tilbage til at have en service/platform til et behov, og ikke en der forsøger at dække dem alle?
Hvorfor skal vi ikke tlbage til forummet som åben diskussionsplatform?
Hvorfor skal vi ikke tilbage til at institutioner og foreninger har egne hjemmesider?
Hvorfor skal vi absolut alle være til stede på den samme platform, og ikke istedet være til stede på de platforme, vi har valgt udfra interesser og tilhørsforhold?
@svedigtype @aphandersen @jramskov vi behøver ikke 'gå tilbage' til forummet, og vi behøver ikke oprette os på en masse platforme når vi har føderation!

PS. Vi skal klart tilbage til at foreninger og virksomheder har hjemmesider! Alle skal da kunne se dine åbningstider uden at behøve logge ind på en amerikansk overvågningsplatform.
-
@svedigtype @aphandersen @jramskov vi behøver ikke 'gå tilbage' til forummet, og vi behøver ikke oprette os på en masse platforme når vi har føderation!

PS. Vi skal klart tilbage til at foreninger og virksomheder har hjemmesider! Alle skal da kunne se dine åbningstider uden at behøve logge ind på en amerikansk overvågningsplatform.
@benjaminlj Nej, jeg er i princippet enig med dig, men det kræver stadig et vist niveau af teknologiforståelse at bruge fediverset, og det er for forvirrende for de fleste.
Et forum er en mere simpel konstruktion, som det ikke kræver særlig teknisk snilde for at kunne gennemskue.
Det er, imo, nemmere at gå fra forum til fediverset, end det er at gå fra facebook til fediverset.
Nogle gange må man to skridt tilbage for at gå et frem i den rigtige retning.
-
@benjaminlj Nej, jeg er i princippet enig med dig, men det kræver stadig et vist niveau af teknologiforståelse at bruge fediverset, og det er for forvirrende for de fleste.
Et forum er en mere simpel konstruktion, som det ikke kræver særlig teknisk snilde for at kunne gennemskue.
Det er, imo, nemmere at gå fra forum til fediverset, end det er at gå fra facebook til fediverset.
Jeg spiller på en server, hvor de over de seneste 21-22 år har bygget en verden og et community op omkring det.
De har brugt MediaWiki og phpBB forum siden starten. Er I klar over hvor hurtigt det kører på nutidig hardware? De har minimal vedligehold og kan koncentrere sig om alt muligt andet.
De har ~20k oprettede brugere, hvor måske 15-20% er aktive nu.
De har fucking RSS.
Stabilitet og simpelt > smart.
-
@svedigtype @aphandersen @jramskov det kan jeg sagtens se pointen i. Problemet er vel lidt at et forum kun dækker en del af det man normalt bruger Facebook til.
Jeg tror noget af det vigtigste dog er at få folk til at erkende at Facebook er dårligt. Ægte forstå det, så de ved at de er nødt til at komme væk på en eller anden måde. Alle er i forvejen utilfredse med _noget_ ved Facebook, enten at det er amerikansk, at de laver overvågningskapitalisme, at de viser reklamer eller ting de ikke har bedt om.
Jeg håber at vi med @folkefoderation kan gøre overgangen lidt nemmere.
-
@svedigtype @aphandersen @jramskov det kan jeg sagtens se pointen i. Problemet er vel lidt at et forum kun dækker en del af det man normalt bruger Facebook til.
Jeg tror noget af det vigtigste dog er at få folk til at erkende at Facebook er dårligt. Ægte forstå det, så de ved at de er nødt til at komme væk på en eller anden måde. Alle er i forvejen utilfredse med _noget_ ved Facebook, enten at det er amerikansk, at de laver overvågningskapitalisme, at de viser reklamer eller ting de ikke har bedt om.
Jeg håber at vi med @folkefoderation kan gøre overgangen lidt nemmere.
@benjaminlj Ja, men det er også den her forestilling om at det er en god ting at man kun har een platform til alting.
Altså, død ved bekvemmelighed er jo sådan menneskeheden kommer af dage, er min overbevisning.
Jeg ved godt at størstedelen af befolkningen er vænnet til den ... ide, men det er jo også det der gør det hele så absurdt sårbart.
Alle æg i en kurv har da aldrig været en rigtig god ide, har det?
-
@benjaminlj Ja, men det er også den her forestilling om at det er en god ting at man kun har een platform til alting.
Altså, død ved bekvemmelighed er jo sådan menneskeheden kommer af dage, er min overbevisning.
Jeg ved godt at størstedelen af befolkningen er vænnet til den ... ide, men det er jo også det der gør det hele så absurdt sårbart.
@svedigtype
Godt argument, og jeg er ganske enig! Det er Tech-giganterne der har vænnet os til at de stille og roligt samler alle services så vi kun behøver én Facebook/Google/Microsoft konto til alting. Det er smart, for det gør det vildt svært at skifte væk.Jeg synes heller ikke det er en dealbreaker ved Fødiverset at der ikke er grupper på samme måde som facebook fordi der findes andre måder at organisere sig på.
-
@svedigtype @aphandersen Er der virkelig det? Tror de fleste er enige om at Facebook er lort, men jeg kender ikke til noget der virkelig kan erstatte Facebook groups? Forhåbentligt kommer det, men der skal virkelig meget til for at få flyttet folk til en ny platform.
@jramskov @svedigtype @aphandersen Bortset fra at det ikke er federeret og kræver MitID, så er Meningspunktet dér, mener jeg. Det er ikke open source, men grupperne virker, og det er dansk med data i Danmark.
Der er desuden efterhånden en del projekter, der lever i Signal-grupper, også hos folk udenfor boblen.
I øvrigt synes jeg, at det er interessant, hvordan andre tjenester tilføjer funktioner som formatering og sådan noget, som Facebook ikke har prioriteret. Jeg skrev denne her den anden dag:
https://meningspunktet.dk/posts/priskurve-og-oplevelseskurve-de-billige-modeller
Facebook har inertien, ikke andet. Facebook-grupperne har kun det for sig, at de fleste allerede er der i en infrastruktur, der er etableret og man kan ignorere. -
@svedigtype @benjaminlj @aphandersen @jramskov @folkefoderation Ikke umiddelbart. Til gengæld er der ret meget handel i butikker, der har alle slags varer på et sted.
Jeg mener virkelig, at der er en forudindtaget tanke om, at FB er det eneste, der virker og kan samle. Men samtidig - kender I Klubmodul, for eksempel? Et system&app-miljø fokuseret omkring sportsklubber. Man kan planlægge og kommunikere i det, og der er nogle betalingsintegrationer også. Jeg har brugt det med min søns klubber.
Helt grundlæggende er det op til hver enkelt gruppe, klub og forening at sige, at det altså er der, det foregår. Flatpanels.dk har et forum kørende med 360.000 indlæg. Det virker. Er det et funktionelt eller æstetisk højdepunkt? Funktionelt ja, fordi det er et sted, folk er, som ved ting og går op i dem. Æstetisk nej, men er det afgørende, når punkt 1 er dækket? -
@svedigtype @benjaminlj @aphandersen @jramskov @folkefoderation Ikke umiddelbart. Til gengæld er der ret meget handel i butikker, der har alle slags varer på et sted.
Jeg mener virkelig, at der er en forudindtaget tanke om, at FB er det eneste, der virker og kan samle. Men samtidig - kender I Klubmodul, for eksempel? Et system&app-miljø fokuseret omkring sportsklubber. Man kan planlægge og kommunikere i det, og der er nogle betalingsintegrationer også. Jeg har brugt det med min søns klubber.
Helt grundlæggende er det op til hver enkelt gruppe, klub og forening at sige, at det altså er der, det foregår. Flatpanels.dk har et forum kørende med 360.000 indlæg. Det virker. Er det et funktionelt eller æstetisk højdepunkt? Funktionelt ja, fordi det er et sted, folk er, som ved ting og går op i dem. Æstetisk nej, men er det afgørende, når punkt 1 er dækket?Generelt enig - der er liiiige en detalje:
"Til gengæld er der ret meget handel i butikker, der har alle slags varer på et sted"
-> Den her er den store årsag til at rigtig meget bliver reduceret til mainstream. Oregano? Du kan få den her ene sort, fordi det er effektivt, når vi sælger det samme i Netto, Føtex og Bilka.
Bulk på bekostning af niche. Samme virkning med PostNord.
@svedigtype @benjaminlj @aphandersen @jramskov @folkefoderation
-
Generelt enig - der er liiiige en detalje:
"Til gengæld er der ret meget handel i butikker, der har alle slags varer på et sted"
-> Den her er den store årsag til at rigtig meget bliver reduceret til mainstream. Oregano? Du kan få den her ene sort, fordi det er effektivt, når vi sælger det samme i Netto, Føtex og Bilka.
Bulk på bekostning af niche. Samme virkning med PostNord.
@tofticles @svedigtype @benjaminlj @aphandersen @jramskov @folkefoderation Ja, det svinger tilbage til argumenterne i denne her:
Temperature Zero for Culture: Why Everything Is Starting to Look the Same
https://laurenleek.substack.com/p/temperature-zero-for-culture-why -
@tofticles @svedigtype @benjaminlj @aphandersen @jramskov @folkefoderation Ja, det svinger tilbage til argumenterne i denne her:
Temperature Zero for Culture: Why Everything Is Starting to Look the Same
https://laurenleek.substack.com/p/temperature-zero-for-culture-whyOk, den har jeg lige læst og.. 🤯. Jeg har haft mange usammenhængende tanker, som rammer samme fænomen.
Det der med at alle politiske partier er same-ish - istedet for at parti A går all in på at repræsentere de 7% vælgere de repræsenterer - og så fuck hvad de resterende 93% mener. Ideen om at man skal 'ramme midtervælgeren' er den farligste illusion - og i mine øjne den største grund til at SocDem, V og K er ude at skide.
-
@svedigtype
Godt argument, og jeg er ganske enig! Det er Tech-giganterne der har vænnet os til at de stille og roligt samler alle services så vi kun behøver én Facebook/Google/Microsoft konto til alting. Det er smart, for det gør det vildt svært at skifte væk.Jeg synes heller ikke det er en dealbreaker ved Fødiverset at der ikke er grupper på samme måde som facebook fordi der findes andre måder at organisere sig på.
@benjaminlj Det synes jeg heller ikke det er, af samme årsag.
Barrieren er teknisk, for almen befolkningen. Som gennem de sidste 20 år er vænnet til at skulle vide mindre og mindre om hvordan digitale teknologier fungerer, fordi det hele er gemt under bekvemmelighed for brugeren.
-
@svedigtype
@benjaminlj
Jeg synes det er vigtigt, at der er mulighed for at danne grupper hvor folk kan melde sig ind uden konstant at oprette nye identiteter. Om det så sker via fedi eller noget andet er for mig underordnet, så længe vi bare undgår fastlåsning.
@svedigtype @aphandersen @jramskov -
@benjaminlj
Jeg synes det er vigtigt, at der er mulighed for at danne grupper hvor folk kan melde sig ind uden konstant at oprette nye identiteter. Om det så sker via fedi eller noget andet er for mig underordnet, så længe vi bare undgår fastlåsning.
@svedigtype @aphandersen @jramskov@niels @benjaminlj @svedigtype @aphandersen @jramskov
Hvis det lykkes mig at lave det her "kodewærk", jeg brygger på, brugbart, så vil du kunne logge ind i grupperne via din Mastodon-profil
Det tager lidt tid at bygge, for jeg skal lige lære ActivityPub'sk undervejs
Jeg er ligesom dig også lidt træt af at skulle oprette separate profiler til alting, så muligheden for at kunne logge ind med Mastodon er et must.
-
@niels @benjaminlj @svedigtype @aphandersen @jramskov
Hvis det lykkes mig at lave det her "kodewærk", jeg brygger på, brugbart, så vil du kunne logge ind i grupperne via din Mastodon-profil
Det tager lidt tid at bygge, for jeg skal lige lære ActivityPub'sk undervejs
Jeg er ligesom dig også lidt træt af at skulle oprette separate profiler til alting, så muligheden for at kunne logge ind med Mastodon er et must.
@simonjust løfter du ikke lidt mere af sløret for dine planer på et tidspunkt?
-
@simonjust løfter du ikke lidt mere af sløret for dine planer på et tidspunkt?
@benjaminlj Det gør jeg bestemt