Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Vi skal have alternativer til de amerikanske techgiganter i alle vores sociale møderhttps://www.dr.dk/nyheder/indland/techgiganter-fjerner-opslag-og-truer-med-lukke-grupper-jeg-ved-ikke-hvad-vi-goer-forkert#Danmarkskifter

Vi skal have alternativer til de amerikanske techgiganter i alle vores sociale møderhttps://www.dr.dk/nyheder/indland/techgiganter-fjerner-opslag-og-truer-med-lukke-grupper-jeg-ved-ikke-hvad-vi-goer-forkert#Danmarkskifter

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
danmarkskifter
23 Indlæg 8 Posters 2 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • jramskov@helvede.netJ jramskov@helvede.net

@svedigtype @aphandersen Er der virkelig det? Tror de fleste er enige om at Facebook er lort, men jeg kender ikke til noget der virkelig kan erstatte Facebook groups? Forhåbentligt kommer det, men der skal virkelig meget til for at få flyttet folk til en ny platform.

mjj@mstdn.dkM This user is from outside of this forum
    mjj@mstdn.dk
    wrote sidst redigeret af

@jramskov @svedigtype @aphandersen Bortset fra at det ikke er federeret og kræver MitID, så er Meningspunktet dér, mener jeg. Det er ikke open source, men grupperne virker, og det er dansk med data i Danmark.
    Der er desuden efterhånden en del projekter, der lever i Signal-grupper, også hos folk udenfor boblen.
    I øvrigt synes jeg, at det er interessant, hvordan andre tjenester tilføjer funktioner som formatering og sådan noget, som Facebook ikke har prioriteret. Jeg skrev denne her den anden dag:
    https://meningspunktet.dk/posts/priskurve-og-oplevelseskurve-de-billige-modeller
    Facebook har inertien, ikke andet. Facebook-grupperne har kun det for sig, at de fleste allerede er der i en infrastruktur, der er etableret og man kan ignorere.

1 Reply Last reply
    0
    • svedigtype@helvede.netS svedigtype@helvede.net

@benjaminlj Ja, men det er også den her forestilling om at det er en god ting at man kun har een platform til alting.

Altså, død ved bekvemmelighed er jo sådan menneskeheden kommer af dage, er min overbevisning.

Jeg ved godt at størstedelen af befolkningen er vænnet til den ... ide, men det er jo også det der gør det hele så absurdt sårbart.

Alle æg i en kurv har da aldrig været en rigtig god ide, har det?

@aphandersen @jramskov @folkefoderation

mjj@mstdn.dk
      wrote sidst redigeret af

@svedigtype @benjaminlj @aphandersen @jramskov @folkefoderation Ikke umiddelbart. Til gengæld er der ret meget handel i butikker, der har alle slags varer på et sted.
      Jeg mener virkelig, at der er en forudindtaget tanke om, at FB er det eneste, der virker og kan samle. Men samtidig - kender I Klubmodul, for eksempel? Et system&app-miljø fokuseret omkring sportsklubber. Man kan planlægge og kommunikere i det, og der er nogle betalingsintegrationer også. Jeg har brugt det med min søns klubber.
      Helt grundlæggende er det op til hver enkelt gruppe, klub og forening at sige, at det altså er der, det foregår. Flatpanels.dk har et forum kørende med 360.000 indlæg. Det virker. Er det et funktionelt eller æstetisk højdepunkt? Funktionelt ja, fordi det er et sted, folk er, som ved ting og går op i dem. Æstetisk nej, men er det afgørende, når punkt 1 er dækket?

tofticles@helvede.netT 1 Reply Last reply
      0
      • mjj@mstdn.dkM mjj@mstdn.dk

@svedigtype @benjaminlj @aphandersen @jramskov @folkefoderation Ikke umiddelbart. Til gengæld er der ret meget handel i butikker, der har alle slags varer på et sted.
        Jeg mener virkelig, at der er en forudindtaget tanke om, at FB er det eneste, der virker og kan samle. Men samtidig - kender I Klubmodul, for eksempel? Et system&app-miljø fokuseret omkring sportsklubber. Man kan planlægge og kommunikere i det, og der er nogle betalingsintegrationer også. Jeg har brugt det med min søns klubber.
        Helt grundlæggende er det op til hver enkelt gruppe, klub og forening at sige, at det altså er der, det foregår. Flatpanels.dk har et forum kørende med 360.000 indlæg. Det virker. Er det et funktionelt eller æstetisk højdepunkt? Funktionelt ja, fordi det er et sted, folk er, som ved ting og går op i dem. Æstetisk nej, men er det afgørende, når punkt 1 er dækket?

tofticles@helvede.netT This user is from outside of this forum
        tofticles@helvede.net
        wrote sidst redigeret af tofticles@helvede.net

@mjj

Generelt enig - der er liiiige en detalje:

"Til gengæld er der ret meget handel i butikker, der har alle slags varer på et sted"

-> Den her er den store årsag til at rigtig meget bliver reduceret til mainstream. Oregano? Du kan få den her ene sort, fordi det er effektivt, når vi sælger det samme i Netto, Føtex og Bilka.

Bulk på bekostning af niche. Samme virkning med PostNord.

@svedigtype @benjaminlj @aphandersen @jramskov @folkefoderation

mjj@mstdn.dkM 1 Reply Last reply
        0
        • tofticles@helvede.netT tofticles@helvede.net

@mjj

Generelt enig - der er liiiige en detalje:

"Til gengæld er der ret meget handel i butikker, der har alle slags varer på et sted"

-> Den her er den store årsag til at rigtig meget bliver reduceret til mainstream. Oregano? Du kan få den her ene sort, fordi det er effektivt, når vi sælger det samme i Netto, Føtex og Bilka.

Bulk på bekostning af niche. Samme virkning med PostNord.

mjj@mstdn.dk
          wrote sidst redigeret af

@tofticles @svedigtype @benjaminlj @aphandersen @jramskov @folkefoderation Ja, det svinger tilbage til argumenterne i denne her:
          Temperature Zero for Culture: Why Everything Is Starting to Look the Same
          https://laurenleek.substack.com/p/temperature-zero-for-culture-why

tofticles@helvede.netT 1 Reply Last reply
          0
          • mjj@mstdn.dkM mjj@mstdn.dk

@tofticles @svedigtype @benjaminlj @aphandersen @jramskov @folkefoderation Ja, det svinger tilbage til argumenterne i denne her:
            Temperature Zero for Culture: Why Everything Is Starting to Look the Same
            https://laurenleek.substack.com/p/temperature-zero-for-culture-why

tofticles@helvede.net
            wrote sidst redigeret af

@mjj

Ok, den har jeg lige læst og.. 🤯. Jeg har haft mange usammenhængende tanker, som rammer samme fænomen.

Det der med at alle politiske partier er same-ish - istedet for at parti A går all in på at repræsentere de 7% vælgere de repræsenterer - og så fuck hvad de resterende 93% mener. Ideen om at man skal 'ramme midtervælgeren' er den farligste illusion - og i mine øjne den største grund til at SocDem, V og K er ude at skide.

1 Reply Last reply
            0
            • benjaminlj@virup.socialB benjaminlj@virup.social

@svedigtype
              Godt argument, og jeg er ganske enig! Det er Tech-giganterne der har vænnet os til at de stille og roligt samler alle services så vi kun behøver én Facebook/Google/Microsoft konto til alting. Det er smart, for det gør det vildt svært at skifte væk.

Jeg synes heller ikke det er en dealbreaker ved Fødiverset at der ikke er grupper på samme måde som facebook fordi der findes andre måder at organisere sig på.

@aphandersen @jramskov

svedigtype@helvede.netS This user is from outside of this forum
              svedigtype@helvede.netS This user is from outside of this forum
              svedigtype@helvede.net
              wrote sidst redigeret af

@benjaminlj Det synes jeg heller ikke det er, af samme årsag.

Barrieren er teknisk, for almen befolkningen. Som gennem de sidste 20 år er vænnet til at skulle vide mindre og mindre om hvordan digitale teknologier fungerer, fordi det hele er gemt under bekvemmelighed for brugeren.

@aphandersen @jramskov

1 Reply Last reply
              0

@svedigtype
                Godt argument, og jeg er ganske enig! Det er Tech-giganterne der har vænnet os til at de stille og roligt samler alle services så vi kun behøver én Facebook/Google/Microsoft konto til alting. Det er smart, for det gør det vildt svært at skifte væk.

Jeg synes heller ikke det er en dealbreaker ved Fødiverset at der ikke er grupper på samme måde som facebook fordi der findes andre måder at organisere sig på.

@aphandersen @jramskov

niels@social.data.coopN This user is from outside of this forum
                niels@social.data.coopN This user is from outside of this forum
                niels@social.data.coop
                wrote sidst redigeret af

@benjaminlj
                Jeg synes det er vigtigt, at der er mulighed for at danne grupper hvor folk kan melde sig ind uden konstant at oprette nye identiteter. Om det så sker via fedi eller noget andet er for mig underordnet, så længe vi bare undgår fastlåsning.
                @svedigtype @aphandersen @jramskov

simonjust@mstdn.dkS 1 Reply Last reply
                0
                • niels@social.data.coopN niels@social.data.coop

@benjaminlj
                  Jeg synes det er vigtigt, at der er mulighed for at danne grupper hvor folk kan melde sig ind uden konstant at oprette nye identiteter. Om det så sker via fedi eller noget andet er for mig underordnet, så længe vi bare undgår fastlåsning.
                  @svedigtype @aphandersen @jramskov

simonjust@mstdn.dkS This user is from outside of this forum
                  simonjust@mstdn.dk
                  wrote sidst redigeret af

@niels @benjaminlj @svedigtype @aphandersen @jramskov

Hvis det lykkes mig at lave det her "kodewærk", jeg brygger på, brugbart, så vil du kunne logge ind i grupperne via din Mastodon-profil 🙂

Det tager lidt tid at bygge, for jeg skal lige lære ActivityPub'sk undervejs 😂

Jeg er ligesom dig også lidt træt af at skulle oprette separate profiler til alting, så muligheden for at kunne logge ind med Mastodon er et must.

benjaminlj@virup.socialB 1 Reply Last reply
                  0
                  • simonjust@mstdn.dkS simonjust@mstdn.dk

@niels @benjaminlj @svedigtype @aphandersen @jramskov

Hvis det lykkes mig at lave det her "kodewærk", jeg brygger på, brugbart, så vil du kunne logge ind i grupperne via din Mastodon-profil 🙂

Det tager lidt tid at bygge, for jeg skal lige lære ActivityPub'sk undervejs 😂

Jeg er ligesom dig også lidt træt af at skulle oprette separate profiler til alting, så muligheden for at kunne logge ind med Mastodon er et must.

benjaminlj@virup.socialB This user is from outside of this forum
                    benjaminlj@virup.socialB This user is from outside of this forum
                    benjaminlj@virup.social
                    wrote sidst redigeret af

@simonjust løfter du ikke lidt mere af sløret for dine planer på et tidspunkt?

simonjust@mstdn.dkS 1 Reply Last reply
                    0

@simonjust løfter du ikke lidt mere af sløret for dine planer på et tidspunkt?

simonjust@mstdn.dk
                      wrote sidst redigeret af

@benjaminlj Det gør jeg bestemt 😀

1 Reply Last reply
                      0
                      Svar
                      • Svar som emne
                      Login for at svare
                      • Ældste til nyeste
                      • Nyeste til ældste
                      • Most Votes

• Log ind