Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

  • Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. I den dersens roman, jeg læste for nylig, gør forfatteren opmærksom på, at der på verdensplan omkommer omkring 1,5 millioner mennesker om året i forbindelse med ulykker forårsaget af motoriserede køretøjer.

I den dersens roman, jeg læste for nylig, gør forfatteren opmærksom på, at der på verdensplan omkommer omkring 1,5 millioner mennesker om året i forbindelse med ulykker forårsaget af motoriserede køretøjer.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
10 Indlæg 4 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • anport@mastodon.socialA This user is from outside of this forum
    anport@mastodon.socialA This user is from outside of this forum
    anport@mastodon.social
    wrote sidst redigeret af
    #1

    I den dersens roman, jeg læste for nylig, gør forfatteren opmærksom på, at der på verdensplan omkommer omkring 1,5 millioner mennesker om året i forbindelse med ulykker forårsaget af motoriserede køretøjer.
    Det er selvsagt 15 millioner mennesker på et årti.
    En “genial opfindelse”, hvor vi stilstiende har accepteret dens tilstedeværelse i vores samfund - velvidende at de sorte hjul trækker røde, blodige spor efter sig.

    simonjust@mstdn.dkS liseandreasen@mastodon.worldL 2 Replies Last reply
    0
    • anport@mastodon.socialA anport@mastodon.social

      I den dersens roman, jeg læste for nylig, gør forfatteren opmærksom på, at der på verdensplan omkommer omkring 1,5 millioner mennesker om året i forbindelse med ulykker forårsaget af motoriserede køretøjer.
      Det er selvsagt 15 millioner mennesker på et årti.
      En “genial opfindelse”, hvor vi stilstiende har accepteret dens tilstedeværelse i vores samfund - velvidende at de sorte hjul trækker røde, blodige spor efter sig.

      simonjust@mstdn.dkS This user is from outside of this forum
      simonjust@mstdn.dkS This user is from outside of this forum
      simonjust@mstdn.dk
      wrote sidst redigeret af
      #2

      @anport Ja, og så findes der endda teknologier til at forhindre nogle af ulykkerne, men de er paradoksalt ikke en del af standardudstyret i de billigste biler, hvor de kunne gøre mest gavn i bredest forstand.

      anport@mastodon.socialA tokeriis@helvede.netT 2 Replies Last reply
      0
      • simonjust@mstdn.dkS simonjust@mstdn.dk

        @anport Ja, og så findes der endda teknologier til at forhindre nogle af ulykkerne, men de er paradoksalt ikke en del af standardudstyret i de billigste biler, hvor de kunne gøre mest gavn i bredest forstand.

        anport@mastodon.socialA This user is from outside of this forum
        anport@mastodon.socialA This user is from outside of this forum
        anport@mastodon.social
        wrote sidst redigeret af
        #3

        @simonjust jeg synes også, det er interessant, at det først er indenfor de seneste par år, man som myndighed har indført lavere hastighed i byerne og strengere straffe for alkoholpåvirket kørsel og vanvidsbilisme. Indtil da har det været så’n “nå nå - det går jo nok alt sammen, vi skal jo heller ikke genere dem med bil alt for meget”

        simonjust@mstdn.dkS 1 Reply Last reply
        0
        • simonjust@mstdn.dkS simonjust@mstdn.dk

          @anport Ja, og så findes der endda teknologier til at forhindre nogle af ulykkerne, men de er paradoksalt ikke en del af standardudstyret i de billigste biler, hvor de kunne gøre mest gavn i bredest forstand.

          tokeriis@helvede.netT This user is from outside of this forum
          tokeriis@helvede.netT This user is from outside of this forum
          tokeriis@helvede.net
          wrote sidst redigeret af
          #4

          @simonjust @anport Det er ikke kun bilerne, men den kultur og regulering de indgår i. I DK før ret få, fordi der har været en jævn strøm at tiltag i tidens løb.

          1 Reply Last reply
          0
          • anport@mastodon.socialA anport@mastodon.social

            @simonjust jeg synes også, det er interessant, at det først er indenfor de seneste par år, man som myndighed har indført lavere hastighed i byerne og strengere straffe for alkoholpåvirket kørsel og vanvidsbilisme. Indtil da har det været så’n “nå nå - det går jo nok alt sammen, vi skal jo heller ikke genere dem med bil alt for meget”

            simonjust@mstdn.dkS This user is from outside of this forum
            simonjust@mstdn.dkS This user is from outside of this forum
            simonjust@mstdn.dk
            wrote sidst redigeret af
            #5

            @anport Måske sætter lovgiverne bare for meget lid til at oplysningskampagner har en præventiv effekt? Hvor man måske burde stramme hurtigere?

            Jeg kan også undre mig over, man stadig sælger gadebiler, der kan køre over 130 km/t... Hvem andre end racerkørere har brug for det? 😀

            anport@mastodon.socialA 1 Reply Last reply
            0
            • simonjust@mstdn.dkS simonjust@mstdn.dk

              @anport Måske sætter lovgiverne bare for meget lid til at oplysningskampagner har en præventiv effekt? Hvor man måske burde stramme hurtigere?

              Jeg kan også undre mig over, man stadig sælger gadebiler, der kan køre over 130 km/t... Hvem andre end racerkørere har brug for det? 😀

              anport@mastodon.socialA This user is from outside of this forum
              anport@mastodon.socialA This user is from outside of this forum
              anport@mastodon.social
              wrote sidst redigeret af anport@mastodon.social
              #6

              @simonjust bilerne blev vist hurtigt et Moderne ikon for individets frihed og frie mobilitet - men bilisterne fik aldrig memoet om, at de absolut havde brug for en bil i deres liv, for blot at kunne komme hurtigere på arbejde 🙂

              simonjust@mstdn.dkS 1 Reply Last reply
              0
              • anport@mastodon.socialA anport@mastodon.social

                @simonjust bilerne blev vist hurtigt et Moderne ikon for individets frihed og frie mobilitet - men bilisterne fik aldrig memoet om, at de absolut havde brug for en bil i deres liv, for blot at kunne komme hurtigere på arbejde 🙂

                simonjust@mstdn.dkS This user is from outside of this forum
                simonjust@mstdn.dkS This user is from outside of this forum
                simonjust@mstdn.dk
                wrote sidst redigeret af
                #7

                @anport Jo, men f.eks her i provinsen nedlægges/omorganiseres der buslinier i ét væk, så der bliver længere og længere mellem stoppestederne og frekvensen busserne afgår med.
                Det tvinger folk i retning af bilerne, hvis hverdagen skal hænge sammen. Selv de mest die-hard busfans må kapitulere.

                Hvis kollektiv trafik skal være "in" som alternativ, så tror jeg, den skal gentænkes, så der kommer flere fordele, og så kommer vi nok for meget over i planøkonomi til at centrum-højre vil være med 😂 Men man skal i hvert fald væk fra overskuds/underskudstankegangen på de her buslinier. I forhold til bilismen, synes jeg det er helt gak, at folk f.eks skal køre flere 100 km for at komme på arbejde langt væk hjemmefra. Jeg pendlede selv i en del år, så det er blevet til meget tid på vejene i bil.

                Jeg husker mine metroture i New York, hvor vi ræsede forbi biler, der holdt for rødt og i alenlange køer. Det er vist første gang meget længe, at jeg oplevede kollektiv trafik havde en fordel

                anport@mastodon.socialA 1 Reply Last reply
                0
                • anport@mastodon.socialA anport@mastodon.social

                  I den dersens roman, jeg læste for nylig, gør forfatteren opmærksom på, at der på verdensplan omkommer omkring 1,5 millioner mennesker om året i forbindelse med ulykker forårsaget af motoriserede køretøjer.
                  Det er selvsagt 15 millioner mennesker på et årti.
                  En “genial opfindelse”, hvor vi stilstiende har accepteret dens tilstedeværelse i vores samfund - velvidende at de sorte hjul trækker røde, blodige spor efter sig.

                  liseandreasen@mastodon.worldL This user is from outside of this forum
                  liseandreasen@mastodon.worldL This user is from outside of this forum
                  liseandreasen@mastodon.world
                  wrote sidst redigeret af
                  #8

                  @anport
                  Min kæreste citerer en politiker for at have sagt, at 400 dødsfald om året i Danmark er acceptabelt.
                  Jeg spekulerer på, hvordan man kommer frem til sådan et tal.

                  anport@mastodon.socialA 1 Reply Last reply
                  0
                  • liseandreasen@mastodon.worldL liseandreasen@mastodon.world

                    @anport
                    Min kæreste citerer en politiker for at have sagt, at 400 dødsfald om året i Danmark er acceptabelt.
                    Jeg spekulerer på, hvordan man kommer frem til sådan et tal.

                    anport@mastodon.socialA This user is from outside of this forum
                    anport@mastodon.socialA This user is from outside of this forum
                    anport@mastodon.social
                    wrote sidst redigeret af
                    #9

                    @LiseAndreasen wow, det er jo absurd

                    1 Reply Last reply
                    0
                    • simonjust@mstdn.dkS simonjust@mstdn.dk

                      @anport Jo, men f.eks her i provinsen nedlægges/omorganiseres der buslinier i ét væk, så der bliver længere og længere mellem stoppestederne og frekvensen busserne afgår med.
                      Det tvinger folk i retning af bilerne, hvis hverdagen skal hænge sammen. Selv de mest die-hard busfans må kapitulere.

                      Hvis kollektiv trafik skal være "in" som alternativ, så tror jeg, den skal gentænkes, så der kommer flere fordele, og så kommer vi nok for meget over i planøkonomi til at centrum-højre vil være med 😂 Men man skal i hvert fald væk fra overskuds/underskudstankegangen på de her buslinier. I forhold til bilismen, synes jeg det er helt gak, at folk f.eks skal køre flere 100 km for at komme på arbejde langt væk hjemmefra. Jeg pendlede selv i en del år, så det er blevet til meget tid på vejene i bil.

                      Jeg husker mine metroture i New York, hvor vi ræsede forbi biler, der holdt for rødt og i alenlange køer. Det er vist første gang meget længe, at jeg oplevede kollektiv trafik havde en fordel

                      anport@mastodon.socialA This user is from outside of this forum
                      anport@mastodon.socialA This user is from outside of this forum
                      anport@mastodon.social
                      wrote sidst redigeret af
                      #10

                      @simonjust det får mig til at tænke på motoriserede køretøjer som “hjælpemidler” i vores samfund, bussen som du eksempelvis nævner - og så er der ambulancerne, brandbilerne, taxaerne.
                      Det er ét stort paradoks med alle de biler. De kan både kan hjælpe os i livstruende nødsituationer i det ene øjeblik og samtidig slå os ihjel i det næste. Gah!

                      1 Reply Last reply
                      0
                      Svar
                      • Svar som emne
                      Login for at svare
                      • Ældste til nyeste
                      • Nyeste til ældste
                      • Most Votes


                      • Log ind

                      • Har du ikke en konto? Tilmeld

                      • Login or register to search.
                      Powered by NodeBB Contributors
                      Graciously hosted by data.coop
                      • First post
                        Last post
                      0
                      • Hjem
                      • Seneste
                      • Etiketter
                      • Populære
                      • Verden
                      • Bruger
                      • Grupper