I den dersens roman, jeg læste for nylig, gør forfatteren opmærksom på, at der på verdensplan omkommer omkring 1,5 millioner mennesker om året i forbindelse med ulykker forårsaget af motoriserede køretøjer.
-
I den dersens roman, jeg læste for nylig, gør forfatteren opmærksom på, at der på verdensplan omkommer omkring 1,5 millioner mennesker om året i forbindelse med ulykker forårsaget af motoriserede køretøjer.
Det er selvsagt 15 millioner mennesker på et årti.
En “genial opfindelse”, hvor vi stilstiende har accepteret dens tilstedeværelse i vores samfund - velvidende at de sorte hjul trækker røde, blodige spor efter sig. -
I den dersens roman, jeg læste for nylig, gør forfatteren opmærksom på, at der på verdensplan omkommer omkring 1,5 millioner mennesker om året i forbindelse med ulykker forårsaget af motoriserede køretøjer.
Det er selvsagt 15 millioner mennesker på et årti.
En “genial opfindelse”, hvor vi stilstiende har accepteret dens tilstedeværelse i vores samfund - velvidende at de sorte hjul trækker røde, blodige spor efter sig.@anport Ja, og så findes der endda teknologier til at forhindre nogle af ulykkerne, men de er paradoksalt ikke en del af standardudstyret i de billigste biler, hvor de kunne gøre mest gavn i bredest forstand.
-
@anport Ja, og så findes der endda teknologier til at forhindre nogle af ulykkerne, men de er paradoksalt ikke en del af standardudstyret i de billigste biler, hvor de kunne gøre mest gavn i bredest forstand.
@simonjust jeg synes også, det er interessant, at det først er indenfor de seneste par år, man som myndighed har indført lavere hastighed i byerne og strengere straffe for alkoholpåvirket kørsel og vanvidsbilisme. Indtil da har det været så’n “nå nå - det går jo nok alt sammen, vi skal jo heller ikke genere dem med bil alt for meget”
-
@anport Ja, og så findes der endda teknologier til at forhindre nogle af ulykkerne, men de er paradoksalt ikke en del af standardudstyret i de billigste biler, hvor de kunne gøre mest gavn i bredest forstand.
@simonjust @anport Det er ikke kun bilerne, men den kultur og regulering de indgår i. I DK før ret få, fordi der har været en jævn strøm at tiltag i tidens løb.
-
@simonjust jeg synes også, det er interessant, at det først er indenfor de seneste par år, man som myndighed har indført lavere hastighed i byerne og strengere straffe for alkoholpåvirket kørsel og vanvidsbilisme. Indtil da har det været så’n “nå nå - det går jo nok alt sammen, vi skal jo heller ikke genere dem med bil alt for meget”
@anport Måske sætter lovgiverne bare for meget lid til at oplysningskampagner har en præventiv effekt? Hvor man måske burde stramme hurtigere?
Jeg kan også undre mig over, man stadig sælger gadebiler, der kan køre over 130 km/t... Hvem andre end racerkørere har brug for det?
-
@anport Måske sætter lovgiverne bare for meget lid til at oplysningskampagner har en præventiv effekt? Hvor man måske burde stramme hurtigere?
Jeg kan også undre mig over, man stadig sælger gadebiler, der kan køre over 130 km/t... Hvem andre end racerkørere har brug for det?
@simonjust bilerne blev vist hurtigt et Moderne ikon for individets frihed og frie mobilitet - men bilisterne fik aldrig memoet om, at de absolut havde brug for en bil i deres liv, for blot at kunne komme hurtigere på arbejde
-
@simonjust bilerne blev vist hurtigt et Moderne ikon for individets frihed og frie mobilitet - men bilisterne fik aldrig memoet om, at de absolut havde brug for en bil i deres liv, for blot at kunne komme hurtigere på arbejde
@anport Jo, men f.eks her i provinsen nedlægges/omorganiseres der buslinier i ét væk, så der bliver længere og længere mellem stoppestederne og frekvensen busserne afgår med.
Det tvinger folk i retning af bilerne, hvis hverdagen skal hænge sammen. Selv de mest die-hard busfans må kapitulere.Hvis kollektiv trafik skal være "in" som alternativ, så tror jeg, den skal gentænkes, så der kommer flere fordele, og så kommer vi nok for meget over i planøkonomi til at centrum-højre vil være med
Men man skal i hvert fald væk fra overskuds/underskudstankegangen på de her buslinier. I forhold til bilismen, synes jeg det er helt gak, at folk f.eks skal køre flere 100 km for at komme på arbejde langt væk hjemmefra. Jeg pendlede selv i en del år, så det er blevet til meget tid på vejene i bil.
Jeg husker mine metroture i New York, hvor vi ræsede forbi biler, der holdt for rødt og i alenlange køer. Det er vist første gang meget længe, at jeg oplevede kollektiv trafik havde en fordel
-
I den dersens roman, jeg læste for nylig, gør forfatteren opmærksom på, at der på verdensplan omkommer omkring 1,5 millioner mennesker om året i forbindelse med ulykker forårsaget af motoriserede køretøjer.
Det er selvsagt 15 millioner mennesker på et årti.
En “genial opfindelse”, hvor vi stilstiende har accepteret dens tilstedeværelse i vores samfund - velvidende at de sorte hjul trækker røde, blodige spor efter sig.@anport
Min kæreste citerer en politiker for at have sagt, at 400 dødsfald om året i Danmark er acceptabelt.
Jeg spekulerer på, hvordan man kommer frem til sådan et tal. -
@anport
Min kæreste citerer en politiker for at have sagt, at 400 dødsfald om året i Danmark er acceptabelt.
Jeg spekulerer på, hvordan man kommer frem til sådan et tal.@LiseAndreasen wow, det er jo absurd
-
@anport Jo, men f.eks her i provinsen nedlægges/omorganiseres der buslinier i ét væk, så der bliver længere og længere mellem stoppestederne og frekvensen busserne afgår med.
Det tvinger folk i retning af bilerne, hvis hverdagen skal hænge sammen. Selv de mest die-hard busfans må kapitulere.Hvis kollektiv trafik skal være "in" som alternativ, så tror jeg, den skal gentænkes, så der kommer flere fordele, og så kommer vi nok for meget over i planøkonomi til at centrum-højre vil være med
Men man skal i hvert fald væk fra overskuds/underskudstankegangen på de her buslinier. I forhold til bilismen, synes jeg det er helt gak, at folk f.eks skal køre flere 100 km for at komme på arbejde langt væk hjemmefra. Jeg pendlede selv i en del år, så det er blevet til meget tid på vejene i bil.
Jeg husker mine metroture i New York, hvor vi ræsede forbi biler, der holdt for rødt og i alenlange køer. Det er vist første gang meget længe, at jeg oplevede kollektiv trafik havde en fordel
@simonjust det får mig til at tænke på motoriserede køretøjer som “hjælpemidler” i vores samfund, bussen som du eksempelvis nævner - og så er der ambulancerne, brandbilerne, taxaerne.
Det er ét stort paradoks med alle de biler. De kan både kan hjælpe os i livstruende nødsituationer i det ene øjeblik og samtidig slå os ihjel i det næste. Gah!