Jeg har svært ved at se noget problem ?
-
@mshdk @kr3st3n @wolf @phloggen loven blev blandt andet lavet på grund af leasingselskaber, der havde lejet muskelbiler ud til galninge.
Der -skal- være en risiko for dem, der kan tjene penge på at give folk adgang til kraftige biler. Forhåbentlig ender det med, at deres forsikringsselskab stiller krav, som får dem til at forholde sig mere kritisk til deres kunder.
-
@phloggen @mshdk @wolf Min kone blev kørt ned af en bil og kommer aldrig til at gå normalt. Vi har tre børn. Et af dem kommer aldrig til at opleve sin mor som hun var da hun bar hende under sit hjerte.
Hun lever med konstante smerter og har kæmpet sig tilbage til at kunne arbejde halv tid. Men kommer nok ikke til at holde det og bliver så måske nok afskediget med dertil følgende tab af indtægt resten af livet.
Chaufføren - som blev dømt 100% ansvarlig - fik otte dagbøder á 1000kr.
Jeg er med på at det ikke var en vandvidsbillist, men “blot” en uopmærksom en. Men at man har ønsket at lave en lov, som per design er lavet så man ikke kan snyde sig uden om /præcis/ fordi den er kompromisløs og ufortyndet, når man vil ramme de mest hensynsløse billister, er simpelthen dén bakke jeg er villig til at dø på.
-
Jeg har svært ved at se noget problem ?
Burde bilsælgeren ikke være taget med på turen, både for at lovprise og fremme salget af bilen, men også for at beskytte køretøjet imod netop den slags vandvidskørsel ?
https://www.dr.dk/nyheder/indland/tesla-konfiskeret-efter-vanvidskoersel-under-proevetur
@phloggen jeg prøvekørte en bil og skulle skrive under på aftale om ansvar og erstatningspligt. Forhandleren fortalte, at de for nyligt havde haft en sag, hvor en direktør var blevet stoppet i en bil til nogle millioner, men "han kan heldigvis sagtens betale".
Jeg tror, der er to aspekter her:
1) Han kan ikke betale
2) Det er en TeslaJeg søgte på et tidspunkt på nyheder på tv2.dk efter forskellige bilmærker, og Tesla var helt abnormt overrepræsenteret. Vi snakker 5-10x mærker som Mercedes og VW.
Medierne elsker simpelthen at skrive om dem. Hvis det er en Tesla, står det der, og ellers står det der nok ikke.
-
@jacobgorm @phloggen det kan godt være, men det er ligesom en del af "doing business", når nu vi insisterer på, at indrette samfundet så så mange skal begge dødbringende våben (hvad vil du ellers kalde en kasse metal på 500-2000 kg, som bevæger sig med 50+ km/t i byer) som transportmiddel.
Vi er jo ligesom nødt til at gøre det til wannabe manddræbere og deres enablers problem. -
Det er i overvældende grad netop de rige (og ikke mindst deres yngel) samt "rigtige mænd" i mere eller mindre kriminelle miljøer der er blevet ramt af denne lov.
Desuden indeholder loven en undtagelsesbestemmelse, hvis indgrebet vil være ude af proportioner.
Se f.eks Højesterets spritnye dom:
@phloggen Så er alle jo glade. De rige kan let lave et workaround ved at købe en ekstra brugt bil til junior, så familieporschen ikke er i fare, og resten er bare nogle indvandrerdrenge som ingen alligevel bryder sig om.
-
@jacobgorm @phloggen hvis du vælger at lade din kammerat, som du ved kører råddent, "prøvekøre" den, så ja. Hvis du lader en rando prøvekøre den uden at tage nogle forholdsregler - også ja.
Jeg gider ikke skulle lægge liv og lemmer til, at du skal spare nogle penge ved at lade en potentiel vanvidskører prøvekøre din bil. -
@jacobgorm @phloggen hvis du vælger at lade din kammerat, som du ved kører råddent, "prøvekøre" den, så ja. Hvis du lader en rando prøvekøre den uden at tage nogle forholdsregler - også ja.
Jeg gider ikke skulle lægge liv og lemmer til, at du skal spare nogle penge ved at lade en potentiel vanvidskører prøvekøre din bil.@Laust @phloggen De lignede et nydeligt ægtepar, men hvordan kan jeg vide hvordan de kører bil? Og hvis min bil står hos en forhandler, hvad forhindrer dem så i at køre vanvidskørsel i den der, og hvorledes ændres din risiko? Hvilke forholdsregler skal jeg tage som privatperson, der er jo ingen som køber en bil uden at prøvekøre den først.
-
-
@mshdk @kr3st3n @wolf @phloggen loven blev blandt andet lavet på grund af leasingselskaber, der havde lejet muskelbiler ud til galninge.
Der -skal- være en risiko for dem, der kan tjene penge på at give folk adgang til kraftige biler. Forhåbentlig ender det med, at deres forsikringsselskab stiller krav, som får dem til at forholde sig mere kritisk til deres kunder.
-
@Laust @phloggen De lignede et nydeligt ægtepar, men hvordan kan jeg vide hvordan de kører bil? Og hvis min bil står hos en forhandler, hvad forhindrer dem så i at køre vanvidskørsel i den der, og hvorledes ændres din risiko? Hvilke forholdsregler skal jeg tage som privatperson, der er jo ingen som køber en bil uden at prøvekøre den først.
@jacobgorm @phloggen enten skal vi have forsikringer til privat salg, eller også skal vi som samfund gøre op med vores afhængighed af bilen som primært transportmiddel - og vores indretning af veje, så de indbyder til at køre alt for hurtigt.
-
@jacobgorm @phloggen enten skal vi have forsikringer til privat salg, eller også skal vi som samfund gøre op med vores afhængighed af bilen som primært transportmiddel - og vores indretning af veje, så de indbyder til at køre alt for hurtigt.
-
@jacobgorm @phloggen siden loven blev introduceret for fem år siden er der blevet sigtet 1000 bilister om året for vanvidskørsel. Jeg tænker, at det ret godt viser at a) det er et problem og 2) det er et strukturelt problem, som bl.a. hænger sammen med, at vi er et bilafhængigt samfund, der har en dårlig alkoholkultur.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/fem-aar-siden-blev-loven-strammet-vanvidsbilister-men-de-ser-ikke-noedvendigvis-ud-som-du-tror -
@jacobgorm @phloggen siden loven blev introduceret for fem år siden er der blevet sigtet 1000 bilister om året for vanvidskørsel. Jeg tænker, at det ret godt viser at a) det er et problem og 2) det er et strukturelt problem, som bl.a. hænger sammen med, at vi er et bilafhængigt samfund, der har en dårlig alkoholkultur.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/fem-aar-siden-blev-loven-strammet-vanvidsbilister-men-de-ser-ikke-noedvendigvis-ud-som-du-tror@jacobgorm @phloggen og så siger sandsynligheden, at du nok godt kan have tillid til det pæne ægtepar og satse på, at det ikke var ham, der hentede pizzaer med 210 km/t i en lånt, leaset Porsche.
https://politiken.dk/danmark/art9096170/Porsche-konfiskeret-i-sag-om-vanvidsk%C3%B8rsel -
@jacobgorm @phloggen og så siger sandsynligheden, at du nok godt kan have tillid til det pæne ægtepar og satse på, at det ikke var ham, der hentede pizzaer med 210 km/t i en lånt, leaset Porsche.
https://politiken.dk/danmark/art9096170/Porsche-konfiskeret-i-sag-om-vanvidsk%C3%B8rsel@jacobgorm @phloggen hvis man vil have en app, så kunne vi jo lave et register, hvor man skulle stå i i X år efter at være blevet sigtet/dømt for vanvidskørsel. Så kan man lave et opslag på personen før man lader vedkommende prøvekøre noget. Så kunne man godt argumentere for, at bilen ikke skulle beslaglægges, da man var i god tro ved udlån.
-
-
@mk Det var også sådan jeg læste det - jeg forsøger ikke at gå i rette med dig
-
https://www.dr.dk/nyheder/indland/fem-aar-siden-blev-loven-strammet-vanvidsbilister-men-de-ser-ikke-noedvendigvis-ud-som-du-tror -
RE: https://sigmoid.social/@jacobgorm/116438892894163438
Mere sandsynligt: Der er 1000 mænd hvert år som enten er født idioter, eller er blevet det undervejs ?
Det faktum at stort set ingen kvinder er vanvidsbillister er ret svært at komme uden om.
-
@jacobgorm @phloggen måske. Tilbage til min pointe med, at vi skal ikke skal have så mange biler og så megen bilisme, som vi har. Det er nemlig et problem man SAGTENS kan by- og infrastrukturplanlægnge sig ud af

Og så skal vi også gøre op med vores drukkultur
-
@jacobgorm @phloggen måske. Tilbage til min pointe med, at vi skal ikke skal have så mange biler og så megen bilisme, som vi har. Det er nemlig et problem man SAGTENS kan by- og infrastrukturplanlægnge sig ud af

Og så skal vi også gøre op med vores drukkultur
Det er jeg 100% enig med dig i, men vanvidsbilisme har meget lidt at gøre med byplanlægning og næsten alt at gøre med en syg-i-hovedet machokultur.