Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Jeg har svært ved at se noget problem ?

Jeg har svært ved at se noget problem ?

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
86 Indlæg 22 Posters 1 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • mshdk@mastodon.socialM mshdk@mastodon.social

@phloggen @kr3st3n @wolf idioten havde skrevet under men han har ikke pengene. Men jeg synes det er den forkerte løsning der potentielt straffer uskyldige (især når det ikke er firmaer der ejer bilen), det burde være idioten der røg direkte i fængsel.

phloggen@expressional.socialP This user is from outside of this forum
    phloggen@expressional.social
    wrote sidst redigeret af

@mshdk @kr3st3n @wolf

Hvis idioten har skrevet under, kommer han til at betale eller gå konkurs.

Hvis bilhandleren låner en halv miliion ud til en idiot der ikke kan forventes at betale den tilbage, har han selv valgt at løbe han en kalkuleret forretningsrisiko.

1 Reply Last reply
    0
    • kr3st3n@infosec.exchangeK kr3st3n@infosec.exchange

@mshdk @phloggen @wolf Men det gør han da også. Han får sin straf + en regning på bilen (må man formode).

Mit bud er i øvrigt at forhandleren står ret godt i et civilt søgsmål, hvis det skulle komme til det.

mshdk@mastodon.socialM This user is from outside of this forum
      mshdk@mastodon.social
      wrote sidst redigeret af

@kr3st3n @phloggen @wolf men det hjælper jo ikke hvis han ikke har nogen værdier.

kr3st3n@infosec.exchangeK 1 Reply Last reply
      0

@kr3st3n @phloggen @wolf men det hjælper jo ikke hvis han ikke har nogen værdier.

kr3st3n@infosec.exchangeK This user is from outside of this forum
        kr3st3n@infosec.exchange
        wrote sidst redigeret af

@mshdk @phloggen @wolf Det er simpelthen en forretningsrisiko på linje med at nogen totalskader en bil de låner af forhandleren.

1 Reply Last reply
        0
        • phloggen@expressional.socialP phloggen@expressional.social

@mshdk @kr3st3n @wolf

At du opfatter det som "en straf" er kun godt, for det er præcis det der er hensigten med lovens virkemåde:

At få dig til at indse at dit ansvar følger med bilen, uanset hvem du giver lov til at føre den.

Men konfiskationen kommer ikke til at stå på din straffeattest, så i lovens forstand er det ikke en straf.

Og som sagt: Hvordan ville du se på det hvis vi talte om ladte pistoler i stedet for biler ?

Og hvorfor ville du se anderledes på det ?

mshdk@mastodon.social
          wrote sidst redigeret af

@phloggen @kr3st3n @wolf jeg synes ikke at sammenligningen holder, der er reelt ingen samfundsmæssige fordele ved at private har adgang til våben. Det er der ved at de har adgang til motor transport.

phloggen@expressional.socialP 1 Reply Last reply
          0

@phloggen @kr3st3n @wolf jeg synes ikke at sammenligningen holder, der er reelt ingen samfundsmæssige fordele ved at private har adgang til våben. Det er der ved at de har adgang til motor transport.

phloggen@expressional.social
            wrote sidst redigeret af

@mshdk @kr3st3n @wolf

Så forklar hvorfor du ikke har samme holdning til jagtvåben ?

PS: Mens jeg skriver det, kan jeg på ca. en kilometers afstand høre to eller tre idioter fræse op af Løvegade i Slagelse med langt over lovlig hastighed.

kr3st3n@infosec.exchangeK 1 Reply Last reply
            0

@kr3st3n @wolf @phloggen Men hvorfor er det vigtigt for dig at dem der har lånt bilen ud bliver straffet?

mk@bsd.networkM This user is from outside of this forum
              mk@bsd.network
              wrote sidst redigeret af

@mshdk @kr3st3n @wolf @phloggen loven blev blandt andet lavet på grund af leasingselskaber, der havde lejet muskelbiler ud til galninge.

Der -skal- være en risiko for dem, der kan tjene penge på at give folk adgang til kraftige biler. Forhåbentlig ender det med, at deres forsikringsselskab stiller krav, som får dem til at forholde sig mere kritisk til deres kunder.

jpkolsen@social.data.coopJ 1 Reply Last reply
              0

@mshdk @kr3st3n @wolf

Så forklar hvorfor du ikke har samme holdning til jagtvåben ?

PS: Mens jeg skriver det, kan jeg på ca. en kilometers afstand høre to eller tre idioter fræse op af Løvegade i Slagelse med langt over lovlig hastighed.

kr3st3n@infosec.exchange
                wrote sidst redigeret af

@phloggen @mshdk @wolf Min kone blev kørt ned af en bil og kommer aldrig til at gå normalt. Vi har tre børn. Et af dem kommer aldrig til at opleve sin mor som hun var da hun bar hende under sit hjerte.

Hun lever med konstante smerter og har kæmpet sig tilbage til at kunne arbejde halv tid. Men kommer nok ikke til at holde det og bliver så måske nok afskediget med dertil følgende tab af indtægt resten af livet.

Chaufføren - som blev dømt 100% ansvarlig - fik otte dagbøder á 1000kr.

Jeg er med på at det ikke var en vandvidsbillist, men “blot” en uopmærksom en. Men at man har ønsket at lave en lov, som per design er lavet så man ikke kan snyde sig uden om /præcis/ fordi den er kompromisløs og ufortyndet, når man vil ramme de mest hensynsløse billister, er simpelthen dén bakke jeg er villig til at dø på.

1 Reply Last reply
                0

Jeg har svært ved at se noget problem ?

Burde bilsælgeren ikke være taget med på turen, både for at lovprise og fremme salget af bilen, men også for at beskytte køretøjet imod netop den slags vandvidskørsel ?

https://www.dr.dk/nyheder/indland/tesla-konfiskeret-efter-vanvidskoersel-under-proevetur

mk@bsd.network
                  wrote sidst redigeret af

@phloggen jeg prøvekørte en bil og skulle skrive under på aftale om ansvar og erstatningspligt. Forhandleren fortalte, at de for nyligt havde haft en sag, hvor en direktør var blevet stoppet i en bil til nogle millioner, men "han kan heldigvis sagtens betale".

Jeg tror, der er to aspekter her:
                  1) Han kan ikke betale
                  2) Det er en Tesla

Jeg søgte på et tidspunkt på nyheder på tv2.dk efter forskellige bilmærker, og Tesla var helt abnormt overrepræsenteret. Vi snakker 5-10x mærker som Mercedes og VW.

Medierne elsker simpelthen at skrive om dem. Hvis det er en Tesla, står det der, og ellers står det der nok ikke.

1 Reply Last reply
                  0
                  • laust@ohai.socialL laust@ohai.social

@jacobgorm @phloggen det kan godt være, men det er ligesom en del af "doing business", når nu vi insisterer på, at indrette samfundet så så mange skal begge dødbringende våben (hvad vil du ellers kalde en kasse metal på 500-2000 kg, som bevæger sig med 50+ km/t i byer) som transportmiddel.
                    Vi er jo ligesom nødt til at gøre det til wannabe manddræbere og deres enablers problem.

jacobgorm@sigmoid.socialJ This user is from outside of this forum
                    jacobgorm@sigmoid.social
                    wrote sidst redigeret af

@Laust @phloggen Så når jeg gerne vil spare nogle penge ved at sælge min bil privat er jeg en "enabler" af wannabe manddræbere?

laust@ohai.socialL 1 Reply Last reply
                    0

@jacobgorm

Det er i overvældende grad netop de rige (og ikke mindst deres yngel) samt "rigtige mænd" i mere eller mindre kriminelle miljøer der er blevet ramt af denne lov.

Desuden indeholder loven en undtagelsesbestemmelse, hvis indgrebet vil være ude af proportioner.

Se f.eks Højesterets spritnye dom:

https://www.domstol.dk/hoejesteret/aktuelt/2026/4/beslaglaeggelse-af-bil-paa-grund-af-vanvidskoersel-ophaevet/

jacobgorm@sigmoid.social
                      wrote sidst redigeret af

@phloggen Så er alle jo glade. De rige kan let lave et workaround ved at købe en ekstra brugt bil til junior, så familieporschen ikke er i fare, og resten er bare nogle indvandrerdrenge som ingen alligevel bryder sig om.

1 Reply Last reply
                      0
                      • jacobgorm@sigmoid.socialJ jacobgorm@sigmoid.social

@Laust @phloggen Så når jeg gerne vil spare nogle penge ved at sælge min bil privat er jeg en "enabler" af wannabe manddræbere?

laust@ohai.socialL This user is from outside of this forum
                        laust@ohai.social
                        wrote sidst redigeret af

@jacobgorm @phloggen hvis du vælger at lade din kammerat, som du ved kører råddent, "prøvekøre" den, så ja. Hvis du lader en rando prøvekøre den uden at tage nogle forholdsregler - også ja.
                        Jeg gider ikke skulle lægge liv og lemmer til, at du skal spare nogle penge ved at lade en potentiel vanvidskører prøvekøre din bil.

jacobgorm@sigmoid.socialJ 1 Reply Last reply
                        0

@jacobgorm @phloggen hvis du vælger at lade din kammerat, som du ved kører råddent, "prøvekøre" den, så ja. Hvis du lader en rando prøvekøre den uden at tage nogle forholdsregler - også ja.
                          Jeg gider ikke skulle lægge liv og lemmer til, at du skal spare nogle penge ved at lade en potentiel vanvidskører prøvekøre din bil.

jacobgorm@sigmoid.social
                          wrote sidst redigeret af

@Laust @phloggen De lignede et nydeligt ægtepar, men hvordan kan jeg vide hvordan de kører bil? Og hvis min bil står hos en forhandler, hvad forhindrer dem så i at køre vanvidskørsel i den der, og hvorledes ændres din risiko? Hvilke forholdsregler skal jeg tage som privatperson, der er jo ingen som køber en bil uden at prøvekøre den først.

0
                          • kjeldjoh@mastodon.nuK kjeldjoh@mastodon.nu

@oz1tmm @phloggen
                            Det gør de også, men de kredit-vurdere ikke den som ønsker at prøvekøre. Så hvis ikke "kunden" kan betale for bilen, så har de svært ved at få deres penge.

oz1tmm@techhub.socialO This user is from outside of this forum
                            oz1tmm@techhub.socialO This user is from outside of this forum
                            oz1tmm@techhub.social
                            wrote sidst redigeret af

@Kjeldjoh @phloggen

Det kan der selvfølgelig være noget om, men så har de i det mindste noget papir på at "kunden" har et udestående, som må kunne bruges til noget. I det mindste at en retssag ikke er nødvendig... Måske jeg er for optimistisk?

1 Reply Last reply
                            0
                            • mk@bsd.networkM mk@bsd.network

@mshdk @kr3st3n @wolf @phloggen loven blev blandt andet lavet på grund af leasingselskaber, der havde lejet muskelbiler ud til galninge.

Der -skal- være en risiko for dem, der kan tjene penge på at give folk adgang til kraftige biler. Forhåbentlig ender det med, at deres forsikringsselskab stiller krav, som får dem til at forholde sig mere kritisk til deres kunder.

jpkolsen@social.data.coopJ This user is from outside of this forum
                              jpkolsen@social.data.coopJ This user is from outside of this forum
                              jpkolsen@social.data.coop
                              wrote sidst redigeret af

@mk @mshdk @kr3st3n @wolf @phloggen Hvis jeg låner min bil ud til naboen og han totalskader den i en 10-hestes brandert, så er jeg præcis ligeså dårligt stillet. Hvis man låner noget ud, risikerer man at miste det og derfor er man i sin gode ret til at sige "Nej, du må ikke låne min bil".

mk@bsd.networkM 1 Reply Last reply
                              0

@Laust @phloggen De lignede et nydeligt ægtepar, men hvordan kan jeg vide hvordan de kører bil? Og hvis min bil står hos en forhandler, hvad forhindrer dem så i at køre vanvidskørsel i den der, og hvorledes ændres din risiko? Hvilke forholdsregler skal jeg tage som privatperson, der er jo ingen som køber en bil uden at prøvekøre den først.

laust@ohai.social
                                wrote sidst redigeret af

@jacobgorm @phloggen enten skal vi have forsikringer til privat salg, eller også skal vi som samfund gøre op med vores afhængighed af bilen som primært transportmiddel - og vores indretning af veje, så de indbyder til at køre alt for hurtigt.

jacobgorm@sigmoid.socialJ 1 Reply Last reply
                                0

@jacobgorm @phloggen enten skal vi have forsikringer til privat salg, eller også skal vi som samfund gøre op med vores afhængighed af bilen som primært transportmiddel - og vores indretning af veje, så de indbyder til at køre alt for hurtigt.

jacobgorm@sigmoid.social
                                  wrote sidst redigeret af

@Laust @phloggen Eller også skal vi bevare den generelle mellemmenneskelige tillid, som Danmark er så berømt for, og justere denne ene tåbelige lov, således at bøden, som sagtens kan være proportionel med bilens værdi, opkræves hos lovbryderen i stedet for hos den person som tilfældigvis er ejeren.

0

@Laust @phloggen Eller også skal vi bevare den generelle mellemmenneskelige tillid, som Danmark er så berømt for, og justere denne ene tåbelige lov, således at bøden, som sagtens kan være proportionel med bilens værdi, opkræves hos lovbryderen i stedet for hos den person som tilfældigvis er ejeren.

laust@ohai.social
                                    wrote sidst redigeret af

@jacobgorm @phloggen siden loven blev introduceret for fem år siden er der blevet sigtet 1000 bilister om året for vanvidskørsel. Jeg tænker, at det ret godt viser at a) det er et problem og 2) det er et strukturelt problem, som bl.a. hænger sammen med, at vi er et bilafhængigt samfund, der har en dårlig alkoholkultur.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/fem-aar-siden-blev-loven-strammet-vanvidsbilister-men-de-ser-ikke-noedvendigvis-ud-som-du-tror

laust@ohai.socialL jacobgorm@sigmoid.socialJ 2 Replies Last reply
                                    0

@jacobgorm @phloggen siden loven blev introduceret for fem år siden er der blevet sigtet 1000 bilister om året for vanvidskørsel. Jeg tænker, at det ret godt viser at a) det er et problem og 2) det er et strukturelt problem, som bl.a. hænger sammen med, at vi er et bilafhængigt samfund, der har en dårlig alkoholkultur.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/fem-aar-siden-blev-loven-strammet-vanvidsbilister-men-de-ser-ikke-noedvendigvis-ud-som-du-tror

laust@ohai.social
                                      wrote sidst redigeret af

@jacobgorm @phloggen og så siger sandsynligheden, at du nok godt kan have tillid til det pæne ægtepar og satse på, at det ikke var ham, der hentede pizzaer med 210 km/t i en lånt, leaset Porsche.
                                      https://politiken.dk/danmark/art9096170/Porsche-konfiskeret-i-sag-om-vanvidsk%C3%B8rsel

0

@jacobgorm @phloggen og så siger sandsynligheden, at du nok godt kan have tillid til det pæne ægtepar og satse på, at det ikke var ham, der hentede pizzaer med 210 km/t i en lånt, leaset Porsche.
                                        https://politiken.dk/danmark/art9096170/Porsche-konfiskeret-i-sag-om-vanvidsk%C3%B8rsel

laust@ohai.social
                                        wrote sidst redigeret af

@jacobgorm @phloggen hvis man vil have en app, så kunne vi jo lave et register, hvor man skulle stå i i X år efter at være blevet sigtet/dømt for vanvidskørsel. Så kan man lave et opslag på personen før man lader vedkommende prøvekøre noget. Så kunne man godt argumentere for, at bilen ikke skulle beslaglægges, da man var i god tro ved udlån.

1 Reply Last reply
                                        0
                                        • jpkolsen@social.data.coopJ jpkolsen@social.data.coop

@mk @mshdk @kr3st3n @wolf @phloggen Hvis jeg låner min bil ud til naboen og han totalskader den i en 10-hestes brandert, så er jeg præcis ligeså dårligt stillet. Hvis man låner noget ud, risikerer man at miste det og derfor er man i sin gode ret til at sige "Nej, du må ikke låne min bil".

mk@bsd.network
                                          wrote sidst redigeret af

@jpkolsen @mshdk @kr3st3n @wolf @phloggen jeg synes egentlig, det var det, jeg skrev i sidste sætning.

jpkolsen@social.data.coopJ 1 Reply Last reply
                                          0
                                          Svar
                                          • Svar som emne
                                          Login for at svare
                                          • Ældste til nyeste
                                          • Nyeste til ældste
                                          • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.