Det er trygt at være fri, så længe det ikke støjer.
-
Palæstina må ikke nævnes til næste års skolevalg, siger folketingets præsidie. Det er for komplekst. For følsomt. For farligt?
Men børn skal se Muhammedtegninger, det er vigtigt for ytringsfriheden, siger flere politikere.
Nogle emner skal vi tåle, om andre skal vi tie.
Det er ikke pædagogik. Det er politik.
-
M malte@radikal.social shared this topic
-
Palæstina må ikke nævnes til næste års skolevalg, siger folketingets præsidie. Det er for komplekst. For følsomt. For farligt?
Men børn skal se Muhammedtegninger, det er vigtigt for ytringsfriheden, siger flere politikere.
@Flatus Uhyggelig drejning vi er vidner til. Er der noget fortilfælde her eller er det første gang der nedlægges forbud? Artiklen siger det er meget usædvanligt at de overhovedet blandet sig, men nævner ikke hvordan. Et andet spørgsmål den her sag rejser - må man nævne hvad der sker i Gaza, det som FNs rapportør ikke bør kaldes krig, men kaldes folkemord? Uanset om Palæstina skal anerkendes som stat. ICC har en arrestordre på Netanyahou og Ungarn nægter at efterleve den. Må de debattere det?
-
@Flatus Jeg bliver så trist. Det er ikke, at fremtidssikre vores demokrati.
-
@Flatus Uhyggelig drejning vi er vidner til. Er der noget fortilfælde her eller er det første gang der nedlægges forbud? Artiklen siger det er meget usædvanligt at de overhovedet blandet sig, men nævner ikke hvordan. Et andet spørgsmål den her sag rejser - må man nævne hvad der sker i Gaza, det som FNs rapportør ikke bør kaldes krig, men kaldes folkemord? Uanset om Palæstina skal anerkendes som stat. ICC har en arrestordre på Netanyahou og Ungarn nægter at efterleve den. Må de debattere det?
@malte Ja, det er virkelig en uhyggelig drejning og netop fordi artiklen ikke nævner fortilfælde, virker det som et grundlæggende og principielt skred.
-
@Flatus Jeg bliver så trist. Det er ikke, at fremtidssikre vores demokrati.
@asbjornn
Helt enig. Hvis ikke skolen kan være øvebane for de svære samtaler, hvor skal de så finde sted? -
J jeppe@uddannelse.social shared this topic
-
@asbjornn
Helt enig. Hvis ikke skolen kan være øvebane for de svære samtaler, hvor skal de så finde sted?@Flatus Helt rigtigt. Og de unge er i øvrigt væsentligt bedre til, at håndterer uenighed end de midaldrende. Det siger en forsker i området til Zetland.
-
@Flatus Helt rigtigt. Og de unge er i øvrigt væsentligt bedre til, at håndterer uenighed end de midaldrende. Det siger en forsker i området til Zetland.
@asbjornn
Det er godt nok en interessant artikel. Igen, tak for den.
Zetland peger så rigtigt på at det ikke er de unge, der mangler digital dannelse. Det er de voksne. Politikerne, meningsdannerne og lederne. Dem, der vil forbyde samtaler frem for at skabe rum for at forstå.
-
@asbjornn
Det er godt nok en interessant artikel. Igen, tak for den.
Zetland peger så rigtigt på at det ikke er de unge, der mangler digital dannelse. Det er de voksne. Politikerne, meningsdannerne og lederne. Dem, der vil forbyde samtaler frem for at skabe rum for at forstå.
@Flatus Det er ret ironisk, ikke.
Når mine store børn så spørger hvorfor vi så har den mindst kompetente befolkningsgruppe i folketinget, så kan jeg kun svare dem som jeg tit gør:
Vi burde have flere 15-årige i folketinget. -
@malte Ja, det er virkelig en uhyggelig drejning og netop fordi artiklen ikke nævner fortilfælde, virker det som et grundlæggende og principielt skred.
@Flatus Med andre ord, det kunne være genstand for politik. I samfund hvor visse dele af staten nedlægger forbud overfor partier at tale om visse emner, findes der jo politiske metoder til alligevel at bringe de vigtige emner til offentlig debat. Værktøjskassen består typisk af indirekte former for kommunikation - insinueringer, eufemismer, hentydninger og mere direkte meta-kommentarer (snakke om at der er noget man ikke må snakke om). Kunne være en god øvelse for de ungdomspartier, der er ramt.
-
@Flatus Det er ret ironisk, ikke.
Når mine store børn så spørger hvorfor vi så har den mindst kompetente befolkningsgruppe i folketinget, så kan jeg kun svare dem som jeg tit gør:
Vi burde have flere 15-årige i folketinget. -
-
@Flatus Ja, det ville være det bedste udfald her. Jeg tror det kræver en form for debat for at komme til den slags læring. Så igen - en form for meta-behandling (snakke om at der er noget vi ikke må snakke om). Unge og mennesker i almenhed lærer sjældent noget af bare at få magten at mærke og så blive overladt til at drage en konklusion. Der er masser af måder hvorpå unge får frataget sin myndighed i vores offentlige institutioner. Det er ikke som om de mangler eksponeringsmuligheder. @asbjornn